My Cousin Vinny (1992)

3,22

Komedie / Misdaad

geregisseerd door Jonathan Lynn
met Joe Pesci, Marisa Tomei en Ralph Macchio

De New Yorkse tieners Bill en Stan reizen door het zuiden. Wanneer ze per ongeluk iets meenemen uit een winkel zonder te betalen worden ze opgepakt voor een moord die ze niet gepleegd hebben. Ze kunnen geen advocaat betalen, en dus bellen ze de oom van Bill (Joe Pesci), die zegt advocaat te zijn en samen met zijn verloofde (Marisa Tomei) naar het zuiden afreist. Zijn talenten in de rechtszaal blijken echter een stuk minder te zijn dan hij de jongens deed denken.

59 BERICHTEN9 MENINGEN

geplaatst op 8 november 2007, 13:04 uur, permalink
Castor Troy schreef:
Gister gezien, onderhoudende komedie met hilarische momenten. Vooral die uitleg tijdens het verhoor over die grutten.
De acteurs leven zich lekker in hun rollen, maar een oscar is zéér overdreven.3*

Heeft deze film dan wel een Oscar gewonnen 🎉
(wat overigens zeer terecht zou zijn)

avatar van Dziban
geplaatst op 29 januari 2008, 21:09 uur, permalink
Vind dit toch een van de betere komische films die ik de laatste 20 jaar heb gezien. Heerlijk acteerwerk, schitterende dialogen en ik heb nog moeten lachen ook (en dat gebeurt me niet al te vaak bij het kijken van al die zogenaamde komische films). Geweldig die scene waar onze "KarateKid" verhoord wordt voor het stelen van een blikje tonijn, of was het voor het plegen van een moord ? Gewoonweg schitterend !

avatar van Marintje
geplaatst op 9 juli 2008, 2:27 uur, permalink
Gewoon een leuke film om een avondje naar te kijken.

geplaatst op 5 september 2008, 3:18 uur, permalink
Samen met Groundhog day mijn favoriete comedie. Geweldige film, waarin Joe Pesci laat zien dat hij een zeer veelzijdig acteur is. Zoals eerder vermeld zijn de scenes waarin hij en zijn vriendin om steeds een andere reden vroeg worden gewekt hilarisch.

Hele fijne film, waar ik erg van heb genoten. 4 sterren van mij (3,14 is wel laag voor deze film trouwens).

avatar van TR86
geplaatst op 28 september 2009, 16:26 uur, permalink
Hele leuke film. Het verhaal is niet zo heel diepgaand maar de humor is erg goed. Joe Pesci is geweldig als ook Maris Tomei. Verder een pluim voor de rechter die heel goed wordt neergezet!
Absoluut een aanrader

avatar van xxsilversurferxx
geplaatst op 13 oktober 2009, 2:15 uur, permalink
heb de film net gezien en ja het is een hele leuke film
er zitten stukken in waar ik om heb zitten lachen, dit is een van de top films van joe pesci

maar dat is mijn mening

Ik zou hem iedereen aanraden

ik geef hem 5 sterren

avatar van Johnnie Camaro

geplaatst op 3 januari 2010, 1:13 uur, permalink
Heb de film al een paar keer gezien. Meesterwerk en brilliant geacteerd. Welverdiend 4 Sterren

avatar van PascaL
geplaatst op 26 januari 2010, 20:04 uur, permalink
beetje flauwe komedie

geplaatst op 29 januari 2010, 10:40 uur, permalink
ik von dat stuk zo mooi in dat bos dat hij naar buiten rend en uit het niets begint te schiete. hahahah leuke film 😄

avatar van Elementofone
geplaatst op 29 januari 2010, 15:13 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Leuk filmpje inderdaad! Ik zat met de hele tijd af te vragen 'is dat nu Marisa Tomei!? En inderdaad, hier zie ik dat ze het is. Helaas heb ik het eerste half uur gemist, en misschien is het me daarom onduidelijk waarom Pesci van naam moet (?) verwisselen. Ook de titel is mij onduidelijk. My Cousin Vinny? Wie is Vinny in hemelsnaam?

avatar van 606
geplaatst op 31 januari 2010, 14:53 uur, permalink
Wat een film geweldige humor en dialogen.
Zeer goed verhaal en prachtig geacteerd.

4 sterren

Dick2008
geplaatst op 10 april 2010, 19:37 uur, permalink
Vond er niet veel aan deze film. Droge humor, dus je kan er geraakt door worden of niet. Deed bij mij gewoon niets. Geen slechte film maar kon er gewoon niet om lachen.

avatar van ( J )
geplaatst op 11 april 2010, 11:56 uur, permalink
Gewoon een lekker luchtig zaterdag/zondagmiddag filmpje waar je erg van kan genieten.
Zoals 606 als zei vind ik ook de humor en de dialogen erg goed gedaan...

Als je zit te wachten op een meesterlijk script kan de film nog wel eens tegenvallen,maar als je ook maar 5 min naar de stijl van de film kijkt weet al meteen dat deze film niet al te serieus in elkaar is gezet en puur is om te vermaken...niet meer en niet minder dan dat..

Ik vond hem leuk..

avatar van Jack Sparrow
geplaatst op 18 april 2010, 15:32 uur, permalink
Leuke rechtbank film met een erg sterke Pesci. Jammer dat die man nog zo weinig films doet. Ook zijn verloofde Marisa Tomei levert een fijne acteer prestatie af. Grappig om te zien hoe hij zonder kennis van een advocaat zijn neefje en vriend moet vrijpleiten voor een moord die ze niet gepleegd hebben. Erg geestig dat hij totaal geen idee heeft hoe het er in de rechtszaal toegaat. Deed me veel denken aan het later gemaakte en even leuke Find Me Guilty.

3,5 ster

geplaatst op 19 april 2010, 13:32 uur, permalink
PascaL schreef:
beetje flauwe komedie

En je hoofd te zien heb je ook geen gevoel voor humor.
Je lijkt me meer iemand voor SAW 3

geplaatst op 9 september 2010, 0:08 uur, permalink
Best leuk, film wordt gedragen door Pesci. Die kun je dat wel toevertrouwen.

geplaatst op 16 februari 2011, 10:24 uur, permalink
wess16 schreef:
Best leuk, film wordt gedragen door Pesci. Die kun je dat wel toevertrouwen.

Ben ik het niet mee eens, de film is erg goed, en niet alleen door een geweldige Pesci, maar ook door "de karate kid" (weet zijn echte naam niet meer) hij is ook erg grappig, ook Malisa Tomei is erg goed. De rechter en de 1ste advokaat vind ik ook brilliant gevonden, maar Pesci steelt de show

avatar van Dziban
geplaatst op 15 maart 2011, 16:34 uur, permalink
Ze (Marisa Tomei) kreeg ook niet voor niks de Oscar voor beste vrouwelijke bijrol.

geplaatst op 25 februari 2012, 2:51 uur, permalink
Was destijds best een leuke misdaad komedie met sterke rollen van Joe Pesci en Marisa Tomei die dankzij deze film min of meer doorbrak. En wat zag ze er heerlijk en aandoenlijk uit in deze film. Het verhaal is best aardig en er valt ook geregeld te lachen en dan vooral natuurlijk om Joe Pesci die in het begin heerlijk onwennig als advocaat in de rechtszaal staat te schutteren. Natuurlijk is de film ook behoorlijk cliché en in het tweede gedeelte ook wat flauw want het laat zich natuurlijk makkelijk raden hoe de film zal aflopen.

avatar van Sergio Leone
geplaatst op 13 juli 2012, 17:19 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Amusant tussendoortje.

My Cousin Vinny kent een vlot begin met een geslaagde intro van Vinny de neef. Na een tijdje zakt het boeltje een beetje in met wat trage en zelfs lamlendige passages zoals de liefdesperikelen etc.
Gelukkig kan de film z'n niveau terug opkrikken vanaf Vinny de rechtzaal betreedt. Een vermakelijke finale volgt.

Joe Pesci is een acteur die mij niet altijd kan bekoren. Zijn opvliegende en vloekende rollen in Scorsese's films worden door velen subliem gevonden. Ik vind ze ook niet slecht, maar ik vind hem hier beter op dreef. Hij is menselijker, met een geweldig gevoel voor timing.
Over de bijrollen valt overigens ook niet te klagen. Een jonge Marisa Tomei is dan nog een zwakkere schakel (vooral dat rare accent doet haar een beetje de das om), maar is als eye candy met glans geslaagd.

De speelduur is misschien een tikkeltje te lang, waardoor het middenstuk niet genoeg kan boeien. De lange finale in de rechtzaal maakt dat echter goed, met dank aan een fantastische Joe Pesci.

geplaatst op 24 juli 2012, 10:52 uur, permalink
"Counselor, do you wish to make an opening statement?"
- "Uh, uh, ... everything that guy just said is bullshit. Thank you."

Prachtige komedie, rijkelijk gevuld met hilarische dialogen en one-liners. Joe Pesci en vooral Marisa Tomei (een terechte Oscar) zijn in topvorm, maar ook de vertolkingen van Fred Gwynne (de rechter) en Austin Pendleton (de toegewezen advocaat) mogen er zijn. Zonder meer een van de betere Hollywood-komedies. Een film, die ook na een paar keer kijken nog steeds niet verveelt.

"I got no more use for this guy."

avatar van benni
geplaatst op 13 september 2012, 23:33 uur, permalink
Zelfs nu nog een topfilm, maffe humor, maar toch ook wel sterk geacteerd! En verhaaltje klopt ook nog redelijk, echt genoten voor 2e of 3e keer!

geplaatst op 20 april 2013, 12:24 uur, permalink
Dit was een hele tijd geleden dat ik de film nog eens had gezien.
Maar het blijft een prima film, met fantastische humor en 2 puike hoofdrollen, namelijk die van Joe Pesci en Marisa Tomei.
Joe Pesci, meestal te zien in bijrollen in gangsterfilms heeft hier een pracht van hoofdrol te pakken evenals Tomei die helaas later wel weer naar de achtergrond was verdwenen, maar heden ten dagen toch weer af en toe in films opduikt.
Het samenspel tussen beiden in deze film is zonder twijfel prachtig, maar ook de andere acteurs dragen allemaal hun steentje bij.
Het verhaal is simpel maar goed en leuk gebracht, het einde laat zich raden, maar het blijft grandioos.
Ik heb nu meer dan 20 jaar na het verschijnen van deze film er nog evenveel plezier aan beleefd als de eerste keer, wat betekent dat de film na al die jaren nog steeds niets van zijn kracht heeft verloren.
Een komedie die een toppertje is voor mij !!

geplaatst op 24 mei 2015, 16:50 uur, permalink
Een iets te trage komedie, met droge, onbenullige en knotsgekke humor over misverstanden die bovendien nogal wat tijd nodig had om op gang te komen. De productie moest het dan ook geheel van de beide hoofdrolspelers, Joe Pesci en Marisa Tomei, hebben die fris en vaardig speelden.

avatar van Vinokourov
geplaatst op 7 oktober 2015, 20:44 uur, permalink
Alleraardigste komedie die helaas naar mijn smaak wat onevenwichtig is. Twee onfortuinlijke jongens, Bill en Stan, worden per abuis opgepakt en in de cel gezet met de beschuldiging dat één van hen een moord heeft gepleegd. Eentje regelt een oom (Joe Pesci) die voor advocaat moet doorgaan en de twee jongens moet vrij pleiten in de rechtbank. Pesci krijgt samen met een jonge Marisa Tomei erg veel screentime, terwijl de verhaallijn rond Bill en Stan me ook nog wel de moeite waard leek.

Anyway, het wordt vrij vlot formule-werk. Joe Pesci kan er eerst niks van en slaat een pleefiguur in de rechtszaal, maar de afloop laat zich wel raden. Desondanks toch een vermakelijke film, die wel lekker wegkeek en Joe Pesci is toch wel tof om te zien in dit soort rollen.

geplaatst op 25 oktober 2015, 22:16 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Flauwe klucht over misverstanden en cultuurverschillen 😉 tussen het noorden en het zuiden. De scene met de lekkende kraan vond ik wel leuk.

Ik heb wel eens gehoord dat men in het zuiden van de USA er schoon genoeg van heeft om als achterlijke boertjes te worden neergezet in films en misschien hebben ze daar wel gelijk in.

avatar van Maarten0402
geplaatst op 26 december 2015, 0:12 uur, permalink
Vind dit wel een goede film. Het enige wat beter zou zijn voor de film is dat ze het in 90 min. hadden gedaan. Het begin is overbodig langdradig en daarna gaat de vaart er pas in en komt het tot de kern.

geplaatst op 10 maart 2016, 14:51 uur, permalink
Leuke film, erg goed gedacht goede humor.

geplaatst op 10 juli 2016, 9:41 uur, permalink
Gister deze film gezien, beste komedie die ik ooit gezien heb.
Echt top, knap hoor. Jammer dat dit soort top films zelden gemaakt worden.
Ik heb van begin tot het eind dubbel gelegen van het lachen. Ik heb erg genoten van deze film.
Niet alleen Joe Pesci, maar ook alle andere acteurs waren geweldig. Er zou eigenlijk een vervolg moeten komen. Jammer dat niet alle acteurs nog in leven zijn.