Help! (1965)

Verenigd Koninkrijk
Muziek / Komedie

geregisseerd door Richard Lester
met John Lennon, Ringo Starr en Paul McCartney

Ringo Starr heeft per ongeluk de ring gepakt van een jonge vrouw, die bij een obscure Aziatische cultus die gelooft in menselijke offers, is aangesloten. Deze menselijke offers moeten dan wel die speciale ring bezitten. Zolang ze de ring niet om heeft, kan een jonge vrouw niet geofferd worden. Ringo wordt achterhaald als de huidige bezitter van de ring en wordt daarom achtervolgd door de cultus en een paar vreemde wetenschappers onder leiding van professor Foot. De Londense politie en Ahme, een hooggeplaatst lid van de cultus, die er niet meer in gelooft, proberen Ringo te helpen.

42 BERICHTEN10 MENINGEN

avatar van Metalfist
geplaatst op 19 februari 2010, 17:13 uur, permalink
Stop worrying! HELP! is on the way!

De 5e september was, om een reden die mij eigenlijk niet bekend was, Beatles Night op de BBC. Eerst werden er een aantal documentaires over de Fabulous Four gegeven, waarvan ik jammer genoeg de titels ben kwijtgeraakt, om dan uiteindelijk af te sluiten met één van de twee films die de Beatles in hun jonge jaren hadden gemaakt. De film stond dus al een serieuze tijd op mijn decoder maar ik gisteren kwam het er dan eindelijk van om hem op te zetten.

De eerste film, A Hard Day's Night, had ik ooit al wel is gezien maar die werd niet zo super beoordeelt omdat ik toen helemaal nog niet into the Beatles was. Dan heeft Help! een gelukkiger tijdstip uitgekozen want ik ben me pas verleden jaar me echt beginnen bezig houden met hun muziek. Voor velen zal dit dan waarschijnlijk heiligschennis zijn maar ik kan de oudere albums zoals Help beter waarderen dan bijvoorbeeld Revolver. Qua soundtrack heeft deze film dan vast en zeker wel een streepje voor want, afgezien van de 9e symphonie van Beethoven, is alle muziek doorheen heel de film van het Help album. Neen, dat is niet waar want het Bond deuntje komt ook nog eens een keer voorbij geloof ik. Het is in ieder geval dan ook vrij nodeloos om te zeggen dat de film qua muziek al zeker de moeite waard was voor mij.

Eerlijk gezegd had ik wat schrik voor het verhaal van de film. Ik had het vermoeden dat de film meer ging dienen als een ander medium om het gelijknamige album te promoten. Ook vroeg ik me af hoeveel tijd hier in gestoken ging zijn of dat het meer een test was om te zien of The Beatles nu effectief alles konden verkopen waaraan ze meededen. Onterecht want hoewel er hier nogal redelijk vaak het tegendeel wordt beweerd vond ik het verhaal echt amusant. Het is alleen jammer dat ik dit zonder ondertitels heb moeten zien want iedereen mompelt nogal redelijk veel, van The Beatles had ik dit verwacht maar niet van de echte acteurs. Soit, het was nog wel te doen. Wat me het meest kon bekoren was de typische Britse humor die doorheen heel de film zit geweven. Het meeste van de tijd deed het me allemaal denken aan Monty Python, vooral met de interludes in het midden van de film. Voor de rest is het verhaal vaak te absurd voor woorden maar het absurde blijft leuk. Ringo krijgt op één of andere manier een gigantisch lelijke ring in zijn handen en wordt vanaf die moment achtervolgd door een sekte, een gekke wetenschapper met zijn handlanger en uiteindelijk ook nog een superintendent van HMSS. Absurd maar o zo leuk. Ik heb me in ieder geval best wel vermaakt met de bochten waarin het verhaal zich wrong.

Het meest lachwekkende van Help is volgens mij nog de cast. Dat Lennon, McCartney, Starr en Harrison niet veel acteertalent zouden bezitten kon ik met mijn ogen toe voorspellen maar dat de andere 'echte' acteurs zo slecht gingen zijn dat had ik niet verwacht. Oké, het is allemaal wat over the top maar dit was soms echt wel van een verschrikkelijk laag niveau. Gelukkig vallen de Beatles zelf eigenlijk nog het beste mee van iedereen. Oscars zullen ze nooit winnen maar eerlijk gezegd, ik had het slechter verwacht. Je zag gewoon dat ze plezier hadden in het maken van de film. Wat ik in ieder geval heerlijk vond was de droogheid waarmee sommige Beatles soms commentaar gaven op elkaar. Vooral Lennon bleek hier heer en meester in te zijn.

Als Beatlefan kon ik me hier gerust wel in vinden. De muziek is zeer goed en qua verhaal is het ook allemaal wel leuk. De vier hebben er plezier en dat vertaalt zich naar het scherm. Misschien toch nog eens achter A Hard Day's Night gaan.

avatar van Metalfist
geplaatst op 19 februari 2010, 19:57 uur, permalink
Metalfist schreef:

Ik heb nog even aan het zoeken geweest en ze gaven toen ook:
19:45–20:35 Timewatch
Beatlemania. Documentary which tells the inside story of the rise and fall of Beatlemania.

20:35–21:35 The Beatles on Record
Film charting how The Beatles developed as musicians and matured as songwriters.

21:35–22:45 The Beatles: The First US Visit
The Maysles brothers' film of The Beatles' first US tour in 1964, when Beatlemania ignited.

avatar van Reint
geplaatst op 17 april 2010, 20:40 uur, permalink
Toch een beetje flauw. Af en toe leuke Britse deadpan-humor, maar vaak toch wel erg keutelig en die liedjes hielden eigenlijk best op naar mijn idee.

AddictedToMovies
geplaatst op 18 april 2010, 22:30 uur, permalink
Afgrijselijk! Je hebt The Beatles tot je beschikking; geweldige muziek en een behoorlijk hoge portie droge humor. Wat kan er dan fout gaan? Strontvervelende personages/acteurs (naast The Beatles dus) in een van de domste verhalen die ik ooit heb gehoord. Echt moeilijk om dit uit te zitten zeg. De film kent wel zo zijn momenten, de 'clips' zullen we maar zeggen van hun geweldige muziek waren het hoogtepunt, en soms ook behoorlijk grappig. Als The Beatles weer een beetje grappen aan het uithalen zijn is het ook wel leuk, maar dit allemaal kan deze verschrikkelijke film niet redden. A Hard Day's Night was geweldig, en als ze het gewoon weer zo simpel hadden gehouden, zonder al die zogenaamde oosterse bullshit erbij, had ik hier waarschijnlijk ook van kunnen genieten, maar neen. Ondanks The Beatles en hun geweldige muziek, ver-schrik-ke-lijk! Ik had beter de lp Help kunnen draaien...

1,5* (voor de muziek uiteraard)

geplaatst op 8 november 2010, 16:13 uur, permalink
Ondergewaardeerde film! De muziek van the beatles is fantastisch, en de humor te vergelijken met Monty Phyton... MP is nog wel iets sterker, maar deze film bevat echt britse humor van de bovenste plank! Heerlijke feel good movie!

geplaatst op 18 juli 2011, 0:32 uur, permalink
Ik kan nog steeds lachen om deze film al heb ik hem al ietsje te vaak gezien.
Echte engelse humor, geweldig!

geplaatst op 5 oktober 2012, 20:00 uur, permalink
Als film stelt het allemaal niets voor. Het verhaal van een aantal mensen dat achter de ring van Ringo Star aanzit is belachelijk infantiel. En over de acteerprestaties zullen we het maar helemaal niet hebben. Des te bijzonderder is het om te zien hoeveel geld deze film wel niet gekost moet hebben om te maken. Het budget was enorm. Maar het is wel erg leuk om de Beatles te zien. En in het bijzonder de clips met de muziek.

geplaatst op 24 april 2013, 23:00 uur, permalink
Niet uit te zitten.

Had wel de indruk dat er wat minder muziek inzat dan bij A Hard Day's Night, maar het is weer niet meer dan muziek + zingende hoofden, dus wie zich niet kan vinden in de muziek wordt telkens 3 minuten geconfronteerd met het absolute niks.

De humor staat meer centraal in deze film, en voor een keer is het de hoge grappendichtheid die een comedy de das omdoet. Heb werkelijk geen enkele keer kunnen lachen en da's taai als er elke vijf seconden een nieuwe grap volgt. Deed mij wat denken aan een mix van Suske & Wiske achtige humor met slapstick, leuk was het in elk geval niet.

Moet toegeven dat ik niet de gehele film gezien heb, tijdens het hele middenstuk ben ik meerdere keren in slaap gesukkeld, vond er echt helemaal niks aan. Snel vergeten dit.

avatar van Linn
geplaatst op 25 april 2013, 8:43 uur, permalink
Geweldige film dus!!! 😉

avatar van movie acteurs
geplaatst op 16 januari 2014, 17:35 uur, permalink
Help, inderdaad ! Help mij met het kunnen inzien van het hoge gemiddelde van dit stukje gedrochtelijke baggerwerk.

2,96 is dit serieus. Voor een film vol met gebrek aan humor (0,0 keer gelachen) situaties die van hot naar her gaan, niet volgbaar en zelfs zogenaamde dialogen die komisch moeten zijn? Het ergste vind ik nog dat je een beetje plezierige Engelse humor verwacht. Dat was niet het geval hier. Ik wist het woord eerst niet voor deze zogenaamde humor, maar het lezen van de recensie van Onderhond weet ik 't. Inderdaad Suske en Wiske taferelen/humor die zelden zo pijn doet. Om dan niet te beginnen over het verhaal. Ik had 'm zondag gekocht op de vlooienmarkt voor 0,25 cent. Ik wou er gelijk aan beginnen. Maar uiteindelijk 7 kijkbeurten over gedaan om dit uit te zitten.

Ik vraag me daarnaast ook af wat de Beatles zelf van deze film vonden. Zal in ieder geval wel weer wat zakjes met ponden voor hen gevuld hebben. Laten we hopen dat ze zelf ook afvragen wat ze hier nou deden. Dit past wat mij betreft makkelijk in de tien slechtste en irritantste films ooit. Gewoon echt niet leuk en gewoon echt zoooooo slecht dat zelfs de muziek geen redding meer is.

avatar van Mr_Mephisto
geplaatst op 18 juli 2015, 13:55 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Herziening na vijf jaar.
Dat de muziek tijdloos en van zeer hoog niveau is, staat buiten kijf. De muzikale interludia zijn, zoals Zinema eerder aanhaalde, gewoon geslaagde videoclips.
Maar daarmee maak je nog geen goede film. Het verhaal is vergezocht en de achtervolging van The Beatles door de cultus én de wetenschapper wordt na een tijdje irritant. De grappendichtheid is daarbij ook te laag. Had men The Beatles meer vrijheid gegeven om zich met hun typisch droge humor uit te leven, in plaats van ze in het keurslijf van een achtervolgingsplot te dwingen, dan was het resultaat wellicht beter geweest. De absurde, Monty Python-achtige toetsen zijn immers merkbaar (dat intermezzo!).
Arme Beatles.

avatar van Moviestar1979
geplaatst op 28 februari 2016, 16:18 uur, permalink
Het succes van A Hard Day's Night (1964) schreeuwde om een vervolg. Deze verscheen 1 jaar later volledig in kleur! Het idee was om er oorspronkelijk een western van te maken die zich in Texas zou afspelen. Dit script is echter nooit werkelijkheid geworden. Ook de titel van de film werd later aangepast. Zo zou deze eerst "Eight Arms to Hold You " heten.

The Beatles waren zelf niet zo tevreden met "Help! ". Ze kregen meer het gevoel dat ze op de achtergrond stonden in hun eigen film. De plaatsen waar de bandleden kwamen, werden op hun verzoek aangepast. Het ging hier b.v. om de Australische Alpen waar ze nog nooit waren geweest. Verder gaven ze te kennen dat ze tijdens het filmen experimenteerde met marihuana. Dit verklaart waarom ze zoveel nonsens eruit flapten, en continu stoned waren. "Help! " was de 1e film waarin John Lennon gebruik maakte van zijn herkenbare bril. Volgens sommigen gebeurde dit pas in How I Won the War (1967), maar dit blijkt dus feitelijk onjuist te zijn.

Deze 2e film evenaart bijna het succes van A Hard Day's Night (1964). Richting het einde worden de grappen meliger. Eleanor Bron maakte met deze film haar debuut. Volgens Paul McCartney is the track "Eleanor Rigby " naar haar vernoemd. Jammer dat Peter Sellers destijds een rol heeft afgewezen. Ook Judy Cornwell moest wegens haar zwangerschap afhaken. Toch blijft dit een aanrader voor de echte Beatles-fans!

3,5 *