The Fog (1980)

3,21

Horror / Thriller

geregisseerd door John Carpenter
met Adrienne Barbeau, Jamie Lee Curtis en Janet Leigh

Het verhaal vertelt van de vreemde mist die honderd jaar geleden in Antonio Bay een schip overviel en tot zinken bracht. Bij de viering van het honderdjarig bestaan van het havenstadje Antonio Bay gaan spontaan om middernacht overal apparaten werken en trillingen ontstaan. Ook verschijnt er voor de kust een mistbank waaruit de geesten van in 1880 gestorven bemanning komen die wraak willen nemen op het stadje.

237 BERICHTEN32 MENINGEN

avatar van baspls
geplaatst op 20 augustus 2013, 12:55 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
"Why not six, Blake? Why not me?"

Weer een erg mooie film van John Carpenter!! Wel een beetje kort, had van mij best langer gemogen.

Sfeervolle beelden en mooie setting. Een vrij klassiek verhaal over zeelieden die zijn omgekomen in een mysterieuze mist. Dat spookverhaal aan het begin vond ik ook erg sfeervol (wel eng dat die man dat allemaal al wist ter wel de priester dat boek nog niet gevonden had).

De zombies zijn goed gemaakt, ze komen (mede door de mist) nooit echt helemaal goed in beeld en het enige wat je ziet zijn duistere figuren met haken (en Blake op het einde wel helemaal).

Aan het einde als Vader Malone Blake het goud terug geeft vond ik de effecten erg goed. Dat was ook echt wel een sterk einde. Alleen dat allerlaatste stuk waar ze toch nog even terug komen om die priester een kopje kleiner te maken vond ik overbodig.

De muziek is vrij simpel maar erg goed. Het past erg goed bij de film en geeft veel sfeer mee. Maar op zichzelf is er moeilijk na te luisteren (op een paar cue's na).

Weer een erg goede Carpenter!

avatar van Mac Hammer Fan
geplaatst op 10 september 2013, 13:45 uur, permalink
jeroentjuhhhhh schreef:
Het is toch verschrikkelijk dat zo'n halve debiel als Frank Darabont niet om weet te springen met de mysterie van een mistbank..

Ik ga niet beweren dat The Mist een meesterwerk is, maar Frank Darabont zo bestempelen is toch voor niets nodig? The Green Mile en The Shawshank Redemption staan helemaal bovenaan in de toplijsten van de MM users.
Het is niet omdat jij die films niet kan waarderen dat die man een halve debiel is. Ik heb respect voor die man, en ik ben niet de enige.
😱
Toegegeven, ik hou ook meer van "The Fog" dan van "The Mist".

yorgos.dalman
geplaatst op 10 september 2013, 15:21 uur, permalink
Inderdaad, schelden is niet nodig, zelfs niet als The fog beter is dan The mist.

avatar van Lord Flashheart
geplaatst op 20 oktober 2013, 10:03 uur, permalink
Redelijke Carpenter.

Na van de week Assault on Precinct 13 gezien te hebben, gelijk doorgegaan met een andere Carpenter op mijn to see lijstje. Om direct met de deur in huis te vallen: dit was op alle vlakken één van zijn mindere werken. De setting en opbouw van de film zijn best goed en de dreigende mist zorgt voor een onheilspellend sfeertje. Niet voor niets geloofde men vroeger in Nederland dat er witte wieven in de mist huisden.

Maar op het moment dat de actie begint en de geesten verschijnen, zakt de film in elkaar. Ten eerste zien de geesten er niet uit, zijn ze traag en daardoor nauwelijks eng. In plaats van goede schrikeffecten, grijpt Carpenter terug naar aloude horrorclichés om spanning te creëren. Auto's die plotseling niet willen starten en slachtvee dat op onnozele wijze aan het eind komt. Zelfs de kills zijn echter ongeïnspireerd en zwak.

Uiteindelijk kan ik slechts een magere 3*** uitdelen voor een sterk eerste uur.

yorgos.dalman
geplaatst op 20 oktober 2013, 11:38 uur, permalink
@ Lord Flashheart, en verder ook iedereen:
The thing, Prince of darkness, They live, Assault on precinct 13, In the mouth of madness... al deze
Carpenters zijn in het eerste uur verreweg het sterkst. Zo ook The fog, ja.
Beeld, muziek, karakters... Sfeeropbouwen kan de man als geen ander. De zaak sterk afronden is iets anders.
Daarvoor vervallen Carpenters films op het einde vaak helaas te vaak in een etalering van meer expliciet geweld, wat voor de kijker een minder bevredigend gevoel geeft. (Grammaticaal een beetje een kromme zin, maar u begrijpt waar ik heen wil...)

avatar van Lord Flashheart
geplaatst op 27 oktober 2013, 23:50 uur, permalink
@ yorgos.dalman
Ben ik niet met je eens. The Thing is een klassieker en is over de gehele linie goed. De andere films die je noemt hebben op een paar zwakke stukjes na allen een sterke climax. The Fog ging daarentegen als een nachtkaars uit en kon zowel qua verhaal als op horrorgebied na het eerste uur amper overtuigen.

avatar van Quentin
geplaatst op 31 oktober 2013, 21:20 uur, permalink
Zonet op 35mm gezien, technisch toch een van de zwakkere Carpenters. Vooral de matige 'fog'-effecten werken nogal afleidend.

geplaatst op 26 februari 2014, 18:09 uur, permalink
Een echte klassieker binnen het griezelgenre. Een uitermate sfeervolle en onbehaaglijke spookfilm met een boeiend en spannend verhaal. De griezelige effecten deden bij mij al in 1980 het bloed sneller door de aderen stromen. De film werd behoorlijk goed uitgevoerd: de mistbanken, schaduwgestaltes en klopgeluiden waren geweldig. Zonder een spoor van bloed en vooral dankzij de griezelige sfeer wist de productie te overtuigen.

avatar van alexspyforever
geplaatst op 8 april 2014, 19:19 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een klassieker die er bij een eerste kijkbeurt veel beter uitzag dan een herziening. Het verhaal is niet echt sterk. Het begin is goed, geluiden die plots beginnen afgaan in het midden van de nacht, ruiten die barsten, klopgeluiden en dan de mist. Aan sfeer in elk geval geen gebrek. Het probleem is een beetje de voorspelbaarheid. Je weet meteen wie er aan zal gaan en wie aan de wraak van de zombies zal ontsnappen. De radiovrouw (het beste karakter) wordt totaal ingesloten, maar ze overleeft het omdat die Blake zijn goed terugkrijgt en alle zombies dan als bij toverslag verdwijnen. De oplossing was een beetje simpel en afgeraffeld. En dan maken ze die priester toch nog af (omdat ze anders zogezegd hun quota niet haalden) terwijl ze net zo goed hem hadden kunnen doden nadat ze het goud in ontvangst hadden genomen. De rol van Jamie Lee Curis als de vreemdelinge was toch maar raar. Ze ontmoet zo even iemand en even later liggen ze al met elkaar onder de lakens of was dat gebruikelijk in de periode. Het lijk dat even tot leven leek te komen, oh ja dat hadden we niet zien aankomen als de camera al 3 keer op de lakens zat in te zoomen. Waarom dat lijk wel en niet die andere lijken. Die kon al vallend een 3 op de vloer schrijven, en wat wou die 3 zeggen. Was hij het derde slachtoffer, moesten er nog 3 volgen?
Teveel voorspelbaarheid, verschillende scènes waar niets nuttigs mee werd gedaan, de chemie tussen de hoofdpersonages was niet echt overtuigend. De oplossing van het probleem leek meer met goed geluk te maken hebben. Nuja goed het is horror, misschien verwacht ik wel teveel.

avatar van knolly
geplaatst op 5 mei 2014, 12:46 uur, permalink
Cliche verhaal over in een mistbank levende zombies,
die terreur zaaien onder argeloze burgers, maar.......
meesterlijk gemaakt.

avatar van Prinz
geplaatst op 1 december 2014, 15:55 uur, permalink
Niet geweldig, maar ook zeker niet zo slecht als sommigen beweren al haalt Carpenter hier zijn hoogste niveau niet.

Soundtrack blijft typisch hem, en ik hou wel van die glijdende camera.

avatar van HarmJanStegenga
geplaatst op 19 december 2014, 17:56 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Carpenter creëert weer een lekker sfeertje. 'The Fog' is absoluut niet het beste wat-ie op het witte doek heeft getoverd, maar er valt weer genoeg te genieten. De film ziet er mooi uit, kent een paar verbazend mooie shots (bijv. die van de trap naar de vuurtoren toe) en vermaakt goed. Echt spannend of eng wordt de film nooit en het verhaaltje stelt weinig voor, maar dit soort sfeervolle prenten doen het toch altijd wel goed. Prima muziek weer, verzorgt door de baas zelf. Binnenkort maar weer eens 'The Thing' zien.

avatar van Zwolle84
geplaatst op 26 december 2014, 20:33 uur, permalink
Meestal zijn oudere horrors vooral goed voor een bewonderende glimlach, maar deze jaagt me bijna 35 jaar na dato de stuipen op het lijf. De prachtige sfeervolle en beklemmende beelden in combinatie met de ijzersterke muziek en geluidseffecten (het volume van mijn surroundsysteem stond goed open) deden m'n hart meerdere malen een slag overslaan.

Na gisteren eindelijk het fantastische Halloween te hebben gezien is dit m'n tweede heerlijke Carpenter op rij. Next: The Thing in de herkansing. Wellicht pakt deze me ditmaal ook.

avatar van Mike 1984
geplaatst op 8 juli 2015, 3:15 uur, permalink
The Fog krijgt van mij net voldoende. Hoewel het verhaal op zich wel ok is, stel ik me toch enkele vragen. Eerst en vooral vond ik het einde toch wat bizar. Verder is het nogal vreemd dat de "monsters" niet naar het dorpsfeest gegaan zijn. Een massief gouden kruis is onmogelijk door 1 man te dragen maar allee, tis film he. Toch kon de film me niet echt overtuigen, laat staan de stuipen op mijn lijf jagen. De prent is natuurlijk wel 35 jaar oud. Ik lees hier ook bij enkelen "The Mist". Wel, ik ben eerlijk gezegd meer liefhebber van The Mist dan van The Fog. Wel een goeie Jamie Lee Curtis, alweer.

avatar van handsomedick
geplaatst op 18 september 2015, 16:31 uur, permalink
Kort geleden weer eens bekeken en het blijft mijn favoriet!
Zoals Zwolle84 al beschreef, blijven de prachtig sfeervolle en beklemmende beelden in combinatie met de muziek en geluidseffecten ijzersterk.

geplaatst op 4 oktober 2015, 12:46 uur, permalink
Fantastisch sfeertje. Het einde en de 'zeelieden' zijn wel erg matig, maar deze film wordt gedragen door de sfeer. Klassiek!

avatar van wendyvortex
geplaatst op 8 oktober 2015, 20:32 uur, permalink
In de herziening!
Uit de tijd voor ik ging bijhouden welke films ik gezien had en ook één van de eerste griezelfilms die ik ooit zag, al weet ik niet meer welke nou het eerste was: Invaders from Mars (1953), Friday the 13th, Halloween, De Lift of misschien wel deze, maakte op het schoolplein in ieder geval zeer veel indruk op ons 12/13-jarigen.
Veel minder grimmig dan Halloween, dat wel, en ook de opbouw is best lang, maar wat ziet de mist er geweldig uit en geweldig het commentaar vanuit K.A.B. Radio, fantastische Carpenter-muziek af en toe erbij en toch wel een flink aantal klassieke Carpenter-scenes.

avatar van Redlop
geplaatst op 25 oktober 2015, 13:26 uur, permalink
De film opent verwachtingsvol met Edgar Allen Poe's dichtregels:

All What we see or seem
Is but a dream within a dream

maar uiteindelijk is de soundtrack van Carpenter is het enige griezelige element dat The Fog na 35 jaar nog overeind houdt.

geplaatst op 13 december 2015, 1:47 uur, permalink

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 13 december 2015, 10:13 uur, permalink
Ik denk dat voor veel mensen -waaronder ik- de stijl en de sfeer zwaarder wegen dan de gedateerdheid van het origineel en de zielloze efficiëntie van de remake, zoals wel vaker bij het vergelijken van oude en nieuwe versies.

avatar van Basto
geplaatst op 13 december 2015, 15:10 uur, permalink
Arnoud87 schreef:
Films uit de jaren 80 zijn gewoon zwaar gedateerd

Ja, die schilderijen van Picasso en Rembrandt zijn ook niet meer van deze tijd......

avatar van DiDa
geplaatst op 26 februari 2016, 9:03 uur, permalink
The Fog scoort voornamelijk punten op sfeer en soundtrack. Carpenter weet een goede setting te creëren en het eerste uur is interessant omdat je wacht op wat komen gaat. maar uiteindelijk gaat de film als een nachtkaars uit en mist een climax. Ook is het einde veel te snel voorbij. Wel bevat de film een aantal mooie shots. Net 3 sterren

avatar van Boeikens
geplaatst op 28 februari 2016, 11:53 uur, permalink
Een pareltje uit de oude doos.

John Carpenter levert hier een erg sfeervol en claustrofobisch filmwerkje dat mede de prachtige sound, mooie setting en goed acteerwerk goed past tussen zijn andere meesterwerkjes.
Enige minpuntje is misschien het wat voorspelbare verloop en de nogal simpele afloop.
Toch bij elke herkijkbeurt steeds weer een plezierige ervaring.

avatar van Saving Pvt. Pyle
geplaatst op 16 april 2016, 1:19 uur, permalink
Arnoud87 schreef:
Films uit de jaren 80 zijn gewoon zwaar gedateerd

Omdat je niet al te veel van films weet?
Die van 2005 is platvloers en karakterloos.
Jaren 80 films zijn veelal creatief en stralen veel meer leven uit dan de remakes waar jij zo van houdt. Echt voor de domme massa. Met alle respect.

avatar van Hendrick99
geplaatst op 16 april 2016, 11:25 uur, permalink
Niet helemaal hetzelfde niveau als Halloween, maar zeker een spannend en origineel verhaal. Carpenter gaat erin met gestrekt been, want het grimmige begin vind ik ijzersterk. De toon is meteen gezet voor de rest van de film. Glansrol voor de sensuele Adrienne Barbeau als de bevallige radio-dj.
De remake uit 2005 ken ik niet, dus ik kan niet vergelijken. Remakes vind ik sowieso een bewijs van artistieke armoede en schaarste, ongeacht hun (eventuele) commerciële succes.

avatar van arno74
geplaatst op 19 april 2016, 11:36 uur, permalink
Fijne film. Aanvankelijk dacht ik dat The Mist (2007) hetzelfde verhaal vertelt, maar dat blijken toch twee verschillende films te zijn. Het verhaal van The Fog is veel breder, kent meer diepgang en is ook (kwalitatief) beter uitgewerkt. Waar het scenario van The Mist zich beperkt tot een supermarkt, speelt The Fog zich in het hele dorp en omgeving af. De film is lekker sfeervol en de spanning wordt goed opgebouwd. Bovendien weet het de relatief korte speelduur goed te benutten. 3,5*

avatar van joolstein
geplaatst op 25 juli 2016, 9:04 uur, permalink
Gek dat ik deze film nog niet gezien had. Terwijl ik toch veel van Carpenter heb gezien. Enfin de film is een ware klassieker. Vanaf het begin wordt er een duister sfeertje gecreëerd. In eerst instantie wordt er veel aan de suggestie over gelaten. Maar hoe verder we in de film komen hoe meer er duidelijk wordt en we ook zien. Carpenters oor voor de muziek is goed te horen want de geluiden en synthesizers zijn super. Heerlijke film.