Genre: Drama / Oorlog
Speelduur: 109 minuten / 112 minuten (VS)
Alternatieve titels: The Notebook / Le Grand Cahier / Het Dikke Schrift
Oorsprong:
Hongarije / Duitsland / Oostenrijk / Frankrijk
Geregisseerd door: János Szász
Met onder meer: András Gyémánt, László Gyémánt en Piroska Molnár
IMDb beoordeling: 7,0 (3.240)
Gesproken taal: Duits en Hongaars
Releasedatum: 18 september 2014
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot A Nagy Füzet
Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog zijn de mensen in de grote Duitse steden overgeleverd aan de genade van luchtaanvallen en de hongerdood. Daarom zendt een wanhopige jonge moeder haar 13-jaar oude tweeling naar het huis van hun grootmoeder op het platteland, ondanks het feit dat deze oma een wrede en beestachtige alcoholiste is. De dorpelingen noemen haar 'de heks' omdat ze ooit gekletst zou hebben dat zij lang geleden haar man vergiftigd heeft. Voorheen verwend, moet de tweeling nu leren om helemaal alleen te overleven in hun nieuwe, landelijke omgeving.
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments
chiel1971
-
- 620 berichten
- 2009 stemmen
Vrij ruige film, het verhaal zelf. Mooi gefilmd en prima geacteerd.
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
Bij vlagen imposante film, die in de eerste helft toch het meest indrukwekkend is. Daarna mist A Nagy Füzet de ontwikkeling waarmee hij zo sterk aanving: de jongens zijn inmiddels de wrede, apathische jongemannen geworden en laten dit keer op keer zien in een serie brute scènes. Al die ellende begint na een tijdje een beetje af te stompen, zo leert de film ons in zowel het narratief als in de bioscoopstoel. Zonde, want de verlopen setting en constant dreigende sfeer en dito soundtrack roepen op hun beste momenten herinneringen aan het Russische Idi i smotri op.
Ook knap hoe om het gebruikelijke euvel wordt gemaneuvreerd dat zo typerend is voor adaptaties van boeken waar de aandacht zo dik op het geschreven woord ligt: in plaats van eenvoudigweg de voice overs de dagboekfragmenten te laten oplezen, krijgen we schitterend vormgegeven bladzijden te zien waar de camera overheen zwiert. Het shot waarin van de bladzijden een folioscoop gemaakt wordt laat de slimme transitie naar film goed zien.
Djek69
-
- 79 berichten
- 0 stemmen
Matige film. Alles komt overgestilleerd over (sowieso een euvel van bijna alle oorlogdrama's) wat de rauwheid volkomen teniet doet, de dialogen zijn zwak, de personages karikaturaal en bovendien kunnen de meesten maar matig acteren.
morpheus2000
-
- 592 berichten
- 9835 stemmen
Pfieuw,
Een film met alleen maar nare hoofdpersonages. Ik kon me totaal niet binden met wie dan ook in deze film, maar het blijft intrigeren hoe 1-ieder met elkaar omgaat. Rauw en hard gefilmd en prima geacteerd.
Decec
-
- 6629 berichten
- 8339 stemmen
Een goede drama/oorlog film....
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Goed kwaliteit breedbeeld
(geen HD aanwezig)...
Prima achtergrond geluid
(geen Dolby Digital aanwezig)...
Biosguru
-
- 1557 berichten
- 5096 stemmen
(geen HD aanwezig)...(geen Dolby Digital aanwezig)...
Ik hoorde toch duidelijk geluiden van achter komen toen ik hem in de bioscoop op 2K digitale cinema zag dat kan niet eens iets anders als digitaal surround geweest zijn.
Decec
-
- 6629 berichten
- 8339 stemmen
Ik hoorde toch duidelijk geluiden van achter komen toen ik hem in de bioscoop op 2K digitale cinema zag dat kan niet eens iets anders als digitaal surround geweest zijn.
Deze film heb ik via "Sudance" gezien.
Sudance zendt nooit dolby Digital... Daarom mis ik er van...
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Aan de vooravond van de tweede wereldoorlog liet de regisseur, in ijzige beelden, afstandelijk en zonder vooroordeel, door de ogen van een 13-jarige tweeling (die door hun onbarmhartige grootmoeder werden uitgehongerd en mishandeld), de wreedheid van volwassenen zien. Zij leerden zich te wapenen tegen honger, angst, pijn en gebrek. De regisseur maakte een bedrukt symbool over de verschrikkelijke gevolgen van oorlog en een aanklacht tegen onmenselijkheid. Voortdurend was de sfeer emotieloos en tegelijk onheilspellend. Ik vond wel dat János Szász enige vragen liet liggen.
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
Naargeestige film over een tweeling, die achtergelaten wordt bij hun hardvochtige grootmoeder en zich noodgedwongen psychisch en fysiek wapent tegen de nieuwe omgeving en de heftige realiteit van de oorlog. De goed geschoten, maar rauwe beelden maken de film van tijd tot tijd tot een ongemakkelijke, beklemmende zit.
Theunissen
-
- 11414 berichten
- 5338 stemmen
Een sober, rauw en deprimerend oorlogsdrama, met ook nog eens bijna allemaal kille en onsympathieke personages, waaronder de 13-jaar oude tweeling die centraal staat in dit verhaal.
Het verhaal speelt zich af tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog, ik meen ergens in een Oost-Europees land, waar de mensen overgeleverd zijn aan de genade van luchtaanvallen en de hongerdood. Een wanhopige moeder (gespeeld door Gyöngyvér Bognár) brengt haar 13-jaar oude tweeling (goed gespeeld door de tweeling László Gyémánt en András Gyémánt) met de trein naar het huis van haar moeder, die alleen leeft op een boerderij op het platteland. De moeder/oma (goed gespeeld door Piroska Molnár) zit daar bepaald niet op te wachten (ze noemt de tweeling ook steeds "tevengebroed" ) en staat ook bekend als een wrede, gierige en beestachtige alcoholiste. Bij de dorpelingen staat ze dan ook bekend als de "Heks" en dat omdat ze ooit gezegd heeft dat ze haar man vergiftigd heeft. Het goede en verwende leven wat de tweeling had bij hun moeder en vader (die in het leger zit) is dan tevens voorbij en ze moeten vanaf nu hard werken (o.a. het hakken van hout) om eten en onderdak te krijgen van hun harde en gierige oma.
Het verhaal oogde best realistisch en mocht er visueel gezien ook wezen (zeker qua aankleding en decors) en wist ook wel te boeien, maar de eerste 50 minuten van het verhaal zijn wat saai en langdradig en daarin gebeurt ook maar weinig, m.u.v. de harde opvoeding van de tweeling (die alles samen doen en onafscheidelijk zijn) door hun oma en hun kennismaking met de hazenlip vrouw (gespeeld door Orsolya Tóth), die probeert te overleven door o.a. te stelen van hun oma. Pas vanaf het moment (na circa 50 minuten) dat de tweeling kennis maakt met de geile rood/blond harige bediende (gespeeld door de fraaie Diána Magdolna Kiss, die ook topless is te bewonderen) van de pastoor en ze met hun drieën in bad gaan (voor mij misschien wel de leukste scene in deze film), komt het verhaal lekker opgang en gebeuren er ook een aantal schokkende dingen.
Deze schokkende dingen/gebeurtenissen bestaan uit het vermoorden van de Joodse schoenmaker door de Nazi's, bomaanslag van de tweeling op de bediende (uit wraak omdat ze de Joodse schoenmaker heeft aangegeven en die voor hun een vriend was), dodelijke verkrachting van de hazenlip vrouw door de bevrijders (Rode Leger), dood van hun moeder, door een bom, die hun komt ophalen en ze opeens niet meer meewillen, dood van hun oma door een beroerte waarbij ze helpen, dood van hun vader, door een mijn, die probeert te vluchten over de grens omdat alle mannen worden opgepakt. Bij al deze schokkende gebeurtenissen gedraagt de tweeling zich kil en emotieloos en bij sommige gebeurtenissen doen ze zelfs aan mee. De tweeling krijgt zelf ook een paar keren een flinke afstraffing (waaronder een hele harde) en dat voor vermeende diefstal en diefstal. Het einde van het verhaal was best aardig, maar het is me wel ontgaan waarom de tweeling nu opeens wel uit elkaar gaat, terwijl ze tijdens het hele verhaal juist onafscheidelijk waren en waarom de moeder nu opeens een andere man/vriend heeft, waarvan ze ook een dochter heeft gebaard.
Van de voornamelijk Hongaarse cast had ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, maar ze deden het wel goed en vooral de tweeling gespeeld door László Gyémánt en András Gyémánt en hun oma gespeeld door Piroska Molnár. De enige twee bekenden voor mij in deze film waren de Duitsers Ulrich Matthes (in de rol van de vader van de tweeling en hij is vooral bekend van zijn ijzersterke Joseph Goebbels rol in het eveneens ijzersterk oorlogsdrama "Der Untergang (2004)", die bij mij ook op nummer één staan in mijn persoonlijke Top 10) en Sabin Tambrea (in de korte rol van Duitse officier) die ik laatst nog goed zag spelen in het goede oorlogsdrama "Nackt unter Wölfen (2015)". Hoewel de rol van Diána Magdolna Kiss maar kort was, maakte ze wel een spetterende indruk op mijn. Opzicht is het wel grappig dat de hoofdrolspelers in het verhaal geen naam hebben en alleen maar kind 1, kind 2 (de oma noemt de kinderen nog "tevengebroed"), moeder, grootmoeder/oma, vader en hazenlip worden genoemd.
Al met al een sober, rauw en deprimerend Hongaars oorlogsdrama, die ondanks alle kille en onsympathieke personages toch weet te boeien en zelfs te vermaken (o.a. door de eerder genoemde bad scene met de fraaie Diána Magdolna Kiss) en dat vooral in de laatste 50 minuten (film duurt circa 100 minuten) van het verhaal.
Moviestar1979
-
- 1575 berichten
- 936 stemmen
Een sterke film uit Hongarije over een 13-jaar oude tweeling die al snel volwassen worden. Dit na aanleiding van de heftige gebeurtenissen tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog.
Regisseur János Szász won in totaal 5 prijzen, en werd 1 keer genomineerd.
3,5 *
Movsin
-
- 7704 berichten
- 8096 stemmen
Nare film, nare belevenissen van twee tienerjongens die, onder druk van de oorlog en levensomstandigheden, een metamorfoze zullen ondergaan die hen, mede door een eigen opgelegde discipline, niet bepaald naar een menselijke waardigheid zal leiden
Het is ruw en rauw, maar het is bevreemdend sterk gebracht met heel wat kordate suggestieve scènes, puike opbouw, zonder tierlantijntjes, camerawerk met veel aandacht van de ondoorgrondelijke gezichten van de twee jongens en... het blijft verbazen en boeien tot het slot.
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.