MENU

2,99

Komedie / Drama

geregisseerd door Joseph Gordon-Levitt
met Joseph Gordon-Levitt, Scarlett Johansson en Julianne Moore

Don Jon (Joseph Gordon-Levitt) is verslaafd aan porno en een echte player. Hij heeft nooit problemen gehad om een mooie vrouw te scoren, totdat hij Barbra (Scarlett Johansson) ontmoet. Barbra is een idealistische vrouw, die op zoek is naar de ware. Jons passie voor Barbra dwingt hem om een oogje dicht te knijpen ten opzichte van hun verschillen. Dat is totdat hij Esther (Julianne Moore) ontmoet, een vrouw die hem beter begrijpt dan hij zelf.

avatar van Gish
geplaatst op 22 juli 2014, 9:46 uur, permalink
Heel positief is de bijrol van de ZUS van Don Jon.
Zij geeft exact mijn gemoedstoestand weer van het kijken naar deze draak.
Let op haar en je begrijpt het.

geplaatst op 4 augustus 2014, 10:40 uur, permalink
Redelijke film, het zien van Scarlett maakt veel goed. Verder niet echt de moeite waard.

avatar van jipt
geplaatst op 19 augustus 2014, 3:38 uur, permalink
Geinig niemansdalletje met goed acteerwerk. 3*

avatar van kimberlyVD
geplaatst op 24 augustus 2014, 21:16 uur, permalink
Toch een ietwat onderschatte film vind ik.
Leuke rollen voor Joseph Gordon-Levitt en vooral Scarlett Johansson.
Die laatste vond ik echt een grote meerwaarde. Als Barbra haalt ze echt gewoon ergernissen in me naar boven. Haar relatie met Don Jon lijkt dan ook in eerste opzicht te gaan slagen, vermits ze beide niet al te veel lijken te verwachten van elkaar in een relatie. Mooi zijn, goede sex en je gedragen als echte man en echte vrouw... En dat zal het wel zo'n beetje zijn.
Je verwacht dan ook niet direct dat Jon uiteindelijk, diep in zich, toch méér verwacht en koestert...
Toch mooi om te zien dat mensen niet in een hokje te stoppen zijn...

avatar van Fryce
geplaatst op 1 september 2014, 8:30 uur, permalink
Zeker niet slecht...iets te nadrukkelijk op de porno misschien, maar goed verhaal en erg goed spel.

avatar van The One Ring
geplaatst op 3 september 2014, 20:19 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Met Don Jon probeert Joseph Gordon-Levitt een gezellige film af te leveren over pornoverslaving. Daarmee is eigenlijk al meteen duidelijk wat er mis ging. Ondanks de montages van pornofragmenten en het vele gepraat over seks is er iets bijna kinderlijks aan de toon van de film. Dit is zo'n verhaal waarin een verslaving wordt opgelost door eenmaal met gevoel seks te hebben, zonder dieper in te gaan op karakterproblemen die verslavingen veroorzaken en extreem moeilijk te verhelpen maken. Hoewel niet de complete lijnen van de romantische komedie gevolgd worden heeft het wel dezelfde toon en een vergelijkbare drang naar simpele levenslesjes. Het vloekt een beetje met het onderwerp.

Iets anders wat me gruwelijk stoorde was het constante herhalen van shots en set-ups. Steeds weer dezelfde scènes bij de familie, de kerk, het sportcentrum, thuis met de laptop, in de disco, enzovoorts, enzovoort. Ook steeds weer worden deze hetzelfde gefilmd. De inhoud van deze scènes is ook steeds min of meer hetzelfde. Ik neem aan dat Gordon-Levitt deze aanpak koos om steeds een klein verschil in nuance aan te tonen en zo Jons groei te onderstrepen, maar ik werd op een gegeven moment gewoon moe van steeds dezelfde beelden, weer en weer en weer en weer.

Het is niet zo dat er totaal niets goeds in zit. Sommige scènes zijn echt geestig, zoals Jon die opsomt waarom hij porno kijken beter vindt dan zelfs seks hebben of de cameo's van sterren in romantische komedies. Ook is dit één van de films in een recente reeks die Scarlett Johansson goed tot haar recht weten te laten komen en haar ook een fatsoenlijke rol geven. Hetzelfde geldt niet voor Gordon-Levitt zelf, die nog nooit zo matig acteerde als hier. Net als Turturro in het eveneens recente Fading Gigolo cast hij zichzelf als een vent die iedere vrouw in bed kan krijgen. Misschien moeten acteurs zichzelf die rol niet meer geven.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 18 september 2014, 12:32 uur, permalink
Ik kreeg wel de indruk dat er wat teveel balletjes in de lucht werden gehouden, want aan de ene kant lijkt het te gaan om pornoverslaving en wat dat kan doen met je vermogen om een relatie te beleven, aan de andere kant zat de film vol met dwaze en soms ook na verloop van tijd vervelende humor (steeds weer dat biechten, steeds weer die maaltijd thuis met de mannen verplicht in hun witte hemdjes en dat clichématige Italiaanse gekibbel dat totaal uit de toon viel - zie ook The One Ring hierboven), dan vraag ik me ook af waar die dialoog over Johanssons weerzin tegen Swiffers en stofzuigen op sloeg, en toen kwam opeens Julianne Moore binnenzetten en leek alles zo 1-2-3 weer goed te komen... Hm. Goed vermaakt tijdens het kijken, maar nergens echt bij betrokken geraakt.

avatar van martijn011
geplaatst op 29 september 2014, 19:36 uur, permalink
Zeer matige film zeg! Dat dit überhaupt voor een komedie moet doorgaan is belachelijk. Er zit werkelijk geen een goede grap in de film. En als het grappig is als veel scenes hetzelfde shot hebben, zoals bijvoorbeeld de aankomst in de kerk, het biechten en in de sportschool, dan is het in ieder geval niet mijn soort humor.

Het onderwerp seksverslaving wordt veel beter uitgewerkt in de film 'Shame'. Wat precies de intentie van de makers is geweest is me een raadsel. En dan dat rare zijplot met Julianne Moore ineens.
Nee, ik vind het een film met weinig hoogtepunten. Alleen Johansson speelt haar rol naar behoren, alleen het viel me nu pas op wat voor nare stem ze heeft om naar te luisteren.
Snel vergeten.