MENU

Alternatieve titel: Don Jon's Addiction

3,02

geregisseerd door Joseph Gordon-Levitt
met Joseph Gordon-Levitt, Scarlett Johansson en Julianne Moore

Don Jon (Joseph Gordon-Levitt) is verslaafd aan porno en een echte player. Hij heeft nooit problemen gehad om een mooie vrouw te scoren, totdat hij Barbra (Scarlett Johansson) ontmoet. Barbra is een idealistische vrouw, die op zoek is naar de ware. Jons passie voor Barbra dwingt hem om een oogje dicht te knijpen ten opzichte van hun verschillen. Dat is totdat hij Esther (Julianne Moore) ontmoet, een vrouw die hem beter begrijpt dan hij zelf.

avatar van Kisje
geplaatst op 24 januari 2014, 1:00 uur, permalink
Wel, ik moet zeggen dat ik iets anders had verwacht van deze film... Waar ik nu in terecht kwam was de filmversie van Jersey shore
. Ik moest even wennen aan het accent van onze Don Jon. Maar eens ik me daarover had gezet vond ik deze best amusant. Ook de Jersey-versie van Johansson vond ik zeker geslaagd! Ze weten hun personages op een geloofwaardige manier neer te zetten. Een hele transformatie.

Het gekozen onderwerp vind ik ergens wel gewaagd, want in een wereld waar alles rondom seks draait, wordt er naar mijn mening vrij weinig aandacht besteed aan wat er kan gebeuren als er een overload aan seks is. Maar om terug te gaan naar de film; ik vind 'm best goed voor het eerste uurtje, daarna wordt het de typische romcom. Storend? Nee. De film krijgt wat meer inhoud.

Ik moet toegeven dat ik tijdens de film wel eens dacht "je moet het maar durven". Want alle actrices (toch wel met een best aardige reputaties) die zo'n rol op zich durven te nemen... Het blijft altijd een risico. De rol van Moore vond ik niet echt meteen juist gecast. Ik kan er niet meteen m'n vinger op plakken waarom, maar iets klopte niet. En dat is eigenlijk wat raar, want ik zich haar nochtans heel graag spelen.

In ieder geval; om een namiddagje vol te krijgen is dit een prima film om je tijd mee te verdrijven.

geplaatst op 24 januari 2014, 20:20 uur, permalink
Redelijk goeie film, Het verhaal is iets anders dan de ''standaard'' film - maar het had net wat meer diepgang gemogen.
De film gaat over een man die verslaafd is aan porno kijken maar gaat ook relaties aan....
Het acteerwerk is prima, en het plot ook.
Echter wat de film tegenhoud om een ECHT goeie film te worden is wat meer diepgang, en dat er een paar dingen in de film gebeurd waar eigenlijk meer mee had gekund.
Maar desondanks zeker een film die het waard is om te zien en waar je je zeker geen seconde mee verveelt.

avatar van tal1b
geplaatst op 27 januari 2014, 22:11 uur, permalink
leuke comedie, ouders van don zijn ook geinig neergezet

avatar van AFCALS
geplaatst op 28 januari 2014, 11:23 uur, permalink
Leuke film.

Moet zeggen dat Joseph Gordon-Levitt mij toch aardig weet te verrassen, was nooit zo’n fan van deze acteur. Maar hij speelt steeds vaker in goede films, met uiteraard zijn eigen bijdrage.

Sowieso is dit een film waar veel jongens zeker een aantal herkenningspunten tegen zullen komen en dat maakt het juist zo leuk. Tegenwoordig is het zo makkelijk om zulke filmpjes op je beeldscherm te krijgen, waardoor het inmiddels een veel groter probleem is dan 50 jaar terug.
Goed dat deze film er op een leuke manier aandacht aan besteed. Doordat het op een speelse manier gebracht wordt, trek je daardoor ook het juiste publiek. Want buiten de toevoeging van Julianne Moore blijft het een vlotte film over een goed verzorgde jongen die vrijwel elk meisje kan krijgen die in zijn gezichtsveld valt en daarbij ook nog eens op elk vrij moment aan zijn piemel trekt. Herkenbaar en entertainment dus.

Dat er niet zoveel tijd wordt besteed aan de dialogen tussen Moore en Gordon-Levitt is naar mijn mening alleen maar goed. Het zou niet bij de film passen. De essentie is duidelijk en die boodschap plukken we er allemaal uit. Dus de rest was overbodig geweest en was de film minder leuk geweest, gok ik.

Trouwens leuk om Tony Danza in deze film terug te zien, kwam er pas achter tijdens de aftiteling. Zo breed is ie niet meer

Prima debuut als regisseur!

avatar van leidsehoodie
geplaatst op 30 januari 2014, 14:46 uur, permalink
Ughh, wat een moralistische film. Op zich is er niks mis met de boodschap an sich, maar die boodschap wordt de kijker als een soort baksteen vol in het gezicht gesmeten. Het zelfde trucje (computer aan, porno aan) wordt eindeloos herhaald, alsof het een meesterlijke vondst is. Er zijn ook positieve punten, waaronder het acteerwerk van beide hoofdrolspelers. Geen voldoende, twee sterren.

avatar van david bohm
geplaatst op 31 januari 2014, 12:00 uur, permalink
Fijn filmpje. Om te beginnen vind ik de keuze van Mr Gordon-Levitt om Johansson te casten als zijn vriendinnetje een meesterzet, dat had ik in zijn plaats ook gedaan.
De testosteronspiegel van Jon ligt behoorlijk hoog en dan moet je ontladen. In de sportschool, achter het stuur, de laptop, zelfs aan tafel moet er geschreeuwd worden. En hoewel onze held nogal veel masturbeert en zich als een slet gedraagt, blijft hij innemend.
Het is ook mooi om Tony Danza weer eens te zien, wat een vreemd figuur heeft hij trouwens, echt een gespierde spijker.
De film is geen dijenkletser maar ik heb wel continu met een grijns op mijn smoel zitten kijken. En hoewel wat aangedikt is de film nog behoorlijk realistisch, ja dames en heren. Een man op de leeftijd van Jon is op z'n vruchtbaarst en tja dan kruipt het bloed waar het niet gaan kan. Bovendien is het zeer gebruikelijk om in het begin van een relatie tekeer te gaan als konijnen, zeker wanneer je vriendin eruitziet zoals Barbara. Ook de afstand die ontstaat van vrienden wanneer iemand een vriendin krijgt is levensecht.
Persoonlijk begrijp ik een porno verslaving niet maar het schijnt een wijdverbreid fenomeen te zijn. Dan is het, zeker als je in een relatie zit, wel zaak om deze met enige discretie te beleven. Daar zijn allerlei methodes voor, ik noem het incognitovenster van Chrome.
Al met al heb ik me goed vermaakt met deze film dankzij de sterke cast en het interessante verhaal.
De eye opener die onze held krijgt van het karakter van Ms Moore ligt er wat dik bovenop maar alla.

avatar van Macmanus
geplaatst op 31 januari 2014, 16:44 uur, permalink
Wat braaf.

Had denk ik een stuk meer in gezeten als het niet voor het wat uitgekauwde liefdeverhaaltje was gegaan. De pornoverslaving was best geinig, de humor vond ik ook wel fijn, anders was het een tweede shame geweest, maar met de humor komt ook meteen een wat kinderachtigere toon. Waardoor het potentieel aan ongemakkelijke grappen niet wordt benut. Film begint naar verloop van tijd ook wat te trekken (no pun intended) en echt hangen zal het niet.

2.5 sterren.

avatar van mnrk
geplaatst op 2 februari 2014, 13:09 uur, permalink
Movies and porn are different, Jon. They give awards for movies. ....And they give awards for porn too.

Deze film van en met Joseph Gordon-Levitt is best een vermakelijke film ...

Het verhaal wordt best leuk gebracht maar mist soms net dat kleine beetje extra's om het echt allemaal top te maken...

Joseph Gordon-Levitt speelt wel zijn rol gewoon goed en natuurlijk is Scarlett Johansson niet alleen een mooie dame maar acteert ook nog eens goed, ook de bijrol van Tony Danza is leuk gedaan...

avatar van zjandannybob
geplaatst op 5 februari 2014, 18:59 uur, permalink
volgens mij waren er hoge verwachtingen van deze film. Hij begint erg leuk tot het na de helft echt een romantiek wordt en de hele komedie verdwijnt.

laundromat
geplaatst op 7 februari 2014, 16:07 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Zeer vermaakt. Komt in in eerste plaats door 1 van mijn favo acteurs; Gordon-Levitt. Heb nog geen slechte rol van hem gezien. Maar ook doordat de ratings zakte en een vriend van mij die ik hoog heb zitten qua films hem "niet zo" vond. Toch begonnen....eerste half uur met glimlach op bank gezeten.

Wat ik bijzonder vond is dat ik Johansson heel erg mooi vond in het begin,maar op het laatst (vooral scène dat ze elkaar voor het laatst zien) haar echt minder mooi vond. Het is gewoon een trut. Hij moest van alles maar zij vroeg maar één ding; right!
Verder geen discussie mogelijk.

Geinig dat die zus niets zegt en toen ze wat zei, het juiste zei.

Moore is altijd fijn. Mooie rol.

Het moralistische waar sommigen het over hebben zie ik totaal niet.

avatar van Smugmarty
geplaatst op 9 februari 2014, 7:35 uur, permalink
Prima film/ rol van Joseph Gordon-Levitt.
Ik ken hem eigenlijk niet goed behalve dat ik zijn kop herken maar vond dat hij hier een overtuigende rol neer heeft gezet.
Leuk om Tony uit Who's the Boss terug te zien Goed bewaard gebleven (alleen een zonnebankje teveel)
Hedendaags verhaal wat de functie van porno in onze samenleving onder de loep neemt.

avatar van Sergio Leone
geplaatst op 11 februari 2014, 17:33 uur, permalink
Leuk.

Mede door de beperkte speelduur kijkt Don Jon erg makkelijk weg. De herhaling die er logischerwijze is werkt wonderwel. Het verhaal is erg goed gedoseerd - het breekpunt komt op het perfecte moment, én ook nog eens zonder plots te zijn. Naast het (lichte) drama heerst de (lichte) humor. Er wordt fijn met clichés en stereotypes omgesprongen, de personages kennen gelukkig geen ongeloofwaardige ommezwaaien en het einde is dan ook beter dan verwacht.

Joseph Gordon-Levitt vind ik een beetje in hetzelfde rijtje horen met een Ryan Gosling: wellicht jammie voor de vrouwtjes, maar ik vind hem als acteur overschat. Ook hier is hij niet per se de sterkhouder. Scarlett Johansson zet verrassend een sterke rol neer en ook Julianne Moore bewijst haar waarde weer. Kleinere bijrolletjes zijn niet altijd even goed - Tony Danza is ellendig.

Maar als regisseur levert Gordon-Levitt wel stevig werk af. Als debuutfilm springt Don Jon toch redelijk in het oog. De schwung zit er op één of andere manier goed in. Naast de portie (gecensureerde) pornobeelden is men er zelfs in geslaagd een best wel spannende scène tussen te stoppen - nu weet ik ook weer wat droogneuken is.
Oh ja, Marky Mark in je soundtrack steken, dan heb je mij al direct aan het lachen.

geplaatst op 14 februari 2014, 22:53 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Achteraf toch teleurstellend.

Doodgeknuppeld met de (fijne) trailer enkele maanden terug, maar wegens tijdsgebrek niet in de cinema kunnen bekijken. Deze week gehuurd op dvd en het begin werkt goed: snedig tempo, soort persiflage op alpha-mannen en club-sletjes, maar terzelfdertijd wel een uitvergroting van alledaagse, herkenbare situaties. Best grappig ook, nergens écht een hoogtepunt maar wel amusant. Alleen wordt het na een uurtje toch een beetje een dobberend vlot in de oceaan.

Wanneer Barbara het uitmaakt is Jon zijn reactie wat averechts. Hij valt meteen in de oude patronen, gaat eigenlijk de strijd niet aan om haar terug te winnen. misschien zou dat cliché geweest zijn, maar ik vind dat nu zonder enige aanleiding zijn gevoel voor Moore begint. Zoals hier gezegd; ze dringt zich best op, en alles lijkt van zichzelf wat te kabbelen. De film gaat dan nergens meer heen, wat Jon onderneemt nog maar weinig. Zijn biechten gebeuren, krijgen alleen geen evolutie meer en het begint gewoon wat te vervelen. De gimmick van de zwijgende zuster die dan als enige tekst het 'juiste' zegt was vrij voorspelbaar, alleen wat ze te zeggen had heeft weinig impact. De conclusie die ze trekt had ik als kijker al getrokken. De afspraak met Barbara erna zegt daarna ook niets meer.

Visueel wel leuke dingen in, over de hele lijn kijkt het wel snel weg maar weet het helemaal niet waar te maken. Degelijk gemaakt, met fijn eerste deel. Helaas,De frisse vibe gaat verloren en er is geen enkele memorabele scène die de film kan onderscheiden/ de moeite maakt.

avatar van jippie2010
geplaatst op 4 maart 2014, 21:12 uur, permalink
Smugmarty schreef:
Prima film/ rol van Joseph Gordon-Levitt.

You said it...

avatar van Arneaux
geplaatst op 15 maart 2014, 0:16 uur, permalink
Prima film en een halve ster extra voor het casten van Tony Danza!

avatar van Vinokourov
geplaatst op 15 maart 2014, 11:20 uur, permalink
Hmm, had van Joseph Gordon-Levitt als regisseur een veel intellectueler debuut verwacht
. Vond het in het begin erg puberaal en quasi-hip, maar gelukkig verbetert dat wel gedurende de film. Echt gewaagd is het qua onderwerpkeuze (vanwege Shame) echter ook niet, dus er blijft eigenlijk een net-niet film over. Anyway, het was okee in elkaar gezet met toffe montage. Schamele voldoende dan maar
!

avatar van AlexvanRiel
geplaatst op 26 maart 2014, 9:52 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Ontzettend matig. Die rol van Julianne Moore was het meest belachelijke wat ik het laatste jaar heb gezien. Op een gegeven moment besefte ik dat zowel Jon als Barbra alle twee maar waardeloze, flinterdunne personages waren en toen neukte hij maar Julianne Moore en was het klaar.

avatar van AlexvanRiel
geplaatst op 26 maart 2014, 10:03 uur, permalink
Vergelijk Don Jon voor de grap maar eens met aflevering 8 van het tweede seizoen van Louis CK's Louie, eveneens met het taboe masturbatie. Hier zijn alvast de eerste vijf minuten .

Dan vind ik Levitt's interpretatie wel matter dan mat.

avatar van Lurtz
geplaatst op 26 maart 2014, 13:11 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
De film weet niet echt de goede verhouding tussen komedie en film met diepgang te vinden en draaft maar een beetje door tot het met een geforceerde liefdesromance tussen Moore en Levitt/Gordon eindigt.