MENU

2,96

Komedie / Drama

geregisseerd door Joseph Gordon-Levitt
met Joseph Gordon-Levitt, Scarlett Johansson en Julianne Moore

Don Jon (Joseph Gordon-Levitt) is verslaafd aan porno en een echte player. Hij heeft nooit problemen gehad om een mooie vrouw te scoren, totdat hij Barbra (Scarlett Johansson) ontmoet. Barbra is een idealistische vrouw, die op zoek is naar de ware. Jons passie voor Barbra dwingt hem om een oogje dicht te knijpen ten opzichte van hun verschillen. Dat is totdat hij Esther (Julianne Moore) ontmoet, een vrouw die hem beter begrijpt dan hij zelf.

169 BERICHTEN48 MENINGEN

avatar van Gish
geplaatst op 22 juli 2014, 9:46 uur, permalink
Heel positief is de bijrol van de ZUS van Don Jon.
Zij geeft exact mijn gemoedstoestand weer van het kijken naar deze draak.
Let op haar en je begrijpt het.

geplaatst op 4 augustus 2014, 10:40 uur, permalink
Redelijke film, het zien van Scarlett maakt veel goed. Verder niet echt de moeite waard.

avatar van jipt
geplaatst op 19 augustus 2014, 3:38 uur, permalink
Geinig niemansdalletje met goed acteerwerk. 3*

avatar van kimberlyVD
geplaatst op 24 augustus 2014, 21:16 uur, permalink
Toch een ietwat onderschatte film vind ik.
Leuke rollen voor Joseph Gordon-Levitt en vooral Scarlett Johansson.
Die laatste vond ik echt een grote meerwaarde. Als Barbra haalt ze echt gewoon ergernissen in me naar boven. Haar relatie met Don Jon lijkt dan ook in eerste opzicht te gaan slagen, vermits ze beide niet al te veel lijken te verwachten van elkaar in een relatie. Mooi zijn, goede sex en je gedragen als echte man en echte vrouw... En dat zal het wel zo'n beetje zijn.
Je verwacht dan ook niet direct dat Jon uiteindelijk, diep in zich, toch méér verwacht en koestert...
Toch mooi om te zien dat mensen niet in een hokje te stoppen zijn...

avatar van Fryce
geplaatst op 1 september 2014, 8:30 uur, permalink
Zeker niet slecht...iets te nadrukkelijk op de porno misschien, maar goed verhaal en erg goed spel.

avatar van The One Ring
geplaatst op 3 september 2014, 20:19 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Met Don Jon probeert Joseph Gordon-Levitt een gezellige film af te leveren over pornoverslaving. Daarmee is eigenlijk al meteen duidelijk wat er mis ging. Ondanks de montages van pornofragmenten en het vele gepraat over seks is er iets bijna kinderlijks aan de toon van de film. Dit is zo'n verhaal waarin een verslaving wordt opgelost door eenmaal met gevoel seks te hebben, zonder dieper in te gaan op karakterproblemen die verslavingen veroorzaken en extreem moeilijk te verhelpen maken. Hoewel niet de complete lijnen van de romantische komedie gevolgd worden heeft het wel dezelfde toon en een vergelijkbare drang naar simpele levenslesjes. Het vloekt een beetje met het onderwerp.

Iets anders wat me gruwelijk stoorde was het constante herhalen van shots en set-ups. Steeds weer dezelfde scènes bij de familie, de kerk, het sportcentrum, thuis met de laptop, in de disco, enzovoorts, enzovoort. Ook steeds weer worden deze hetzelfde gefilmd. De inhoud van deze scènes is ook steeds min of meer hetzelfde. Ik neem aan dat Gordon-Levitt deze aanpak koos om steeds een klein verschil in nuance aan te tonen en zo Jons groei te onderstrepen, maar ik werd op een gegeven moment gewoon moe van steeds dezelfde beelden, weer en weer en weer en weer.

Het is niet zo dat er totaal niets goeds in zit. Sommige scènes zijn echt geestig, zoals Jon die opsomt waarom hij porno kijken beter vindt dan zelfs seks hebben of de cameo's van sterren in romantische komedies. Ook is dit één van de films in een recente reeks die Scarlett Johansson goed tot haar recht weten te laten komen en haar ook een fatsoenlijke rol geven. Hetzelfde geldt niet voor Gordon-Levitt zelf, die nog nooit zo matig acteerde als hier. Net als Turturro in het eveneens recente Fading Gigolo cast hij zichzelf als een vent die iedere vrouw in bed kan krijgen. Misschien moeten acteurs zichzelf die rol niet meer geven.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 18 september 2014, 12:32 uur, permalink
Ik kreeg wel de indruk dat er wat teveel balletjes in de lucht werden gehouden, want aan de ene kant lijkt het te gaan om pornoverslaving en wat dat kan doen met je vermogen om een relatie te beleven, aan de andere kant zat de film vol met dwaze en soms ook na verloop van tijd vervelende humor (steeds weer dat biechten, steeds weer die maaltijd thuis met de mannen verplicht in hun witte hemdjes en dat clichématige Italiaanse gekibbel dat totaal uit de toon viel - zie ook The One Ring hierboven), dan vraag ik me ook af waar die dialoog over Johanssons weerzin tegen Swiffers en stofzuigen op sloeg, en toen kwam opeens Julianne Moore binnenzetten en leek alles zo 1-2-3 weer goed te komen... Hm. Goed vermaakt tijdens het kijken, maar nergens echt bij betrokken geraakt.

avatar van martijn011
geplaatst op 29 september 2014, 19:36 uur, permalink
Zeer matige film zeg! Dat dit überhaupt voor een komedie moet doorgaan is belachelijk. Er zit werkelijk geen een goede grap in de film. En als het grappig is als veel scenes hetzelfde shot hebben, zoals bijvoorbeeld de aankomst in de kerk, het biechten en in de sportschool, dan is het in ieder geval niet mijn soort humor.

Het onderwerp seksverslaving wordt veel beter uitgewerkt in de film 'Shame'. Wat precies de intentie van de makers is geweest is me een raadsel. En dan dat rare zijplot met Julianne Moore ineens.
Nee, ik vind het een film met weinig hoogtepunten. Alleen Johansson speelt haar rol naar behoren, alleen het viel me nu pas op wat voor nare stem ze heeft om naar te luisteren.
Snel vergeten.

avatar van K. V.
geplaatst op 6 oktober 2014, 21:28 uur, permalink
Me eens aan deze verwacht en 'k vond hem niet mis, maar 'k had er toch iets meer van verwacht. Dit thema is de laatste tijd erg populair, maar hier vond 'k het toch iets minder uitgewerkt.
De cast was nochtans goed op dreef, maar het verhaal viel misschien een beetje licht uit.
De film zag er wel fris en hip uit, dus dat zat wel snor, maar daar red je de film wel niet mee.

geplaatst op 1 december 2014, 10:51 uur, permalink
Helaas een misser. Je kunt de plot redelijk uitstippelen aan het begin van de film en ergerlijk genoeg verloopt de film precies zo. Op zich prima om een heftige thematiek als porno verslaving aan te halen maar andere films hebben dit veel beter gedaan (Shame).

avatar van Blackbeard
geplaatst op 11 december 2014, 19:55 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Raar hoe een film tegen kan vallen, terwijl je er eigenlijk vooraf geen bepaalde verwachting bij hebt. Zij het de cast of het hippe, strakke begin met dito muziek; ik had er wel zin in.

Dan blijkt dit toch al snel een nietszeggend filmpje te zijn. Ik moet zeggen het was ongeveer een half uur best vermakelijk, zeker om Levitt eens in de rol van macho man te zien. Goed in vorm ook die kerel zeg. Johansson vond ik ook best overtuigend in de Jersey-style. De bijrollen waren echter een stuk minder, op de vader van Jon na.

Julianne Moore vond ik totaal misplaatst in deze film. Ik bedoel, Don Jon probeert overduidelijk een maatschappelijk thema aan te kaarten en hoewel het weinig nieuwe inzichten biedt komt dat best over. De boodschap dat de moderne interpretatie van sex en liefde ver van de realiteit staat is duidelijk, maar het is dan in mijn ogen nogal tegenstrijdig dat Don Jon wel net zo makkelijk een "single mom" van wie het gezin een jaar dood is met gemak het bed in krijgt. Raar. Ik ben tevens niet zo'n fan van dat camerawerk uit de losse hand, beetje zenuwachtig word ik er van.

Al met al een kort, grappig filmpje, maar niet iets wat mij bij gaat blijven. De redelijke acteerprestaties houden de film nog enigszins boven water; 2 sterren.

avatar van maroccancasanova
geplaatst op 30 december 2014, 10:32 uur, permalink
3.0 voor Scarlett Johansson!

geplaatst op 30 december 2014, 19:12 uur, permalink
Matig deze film met toch wel een veelbelovende cast.
Het verhaal heeft weinig of niets om het lijf, saai en eentonig.
Ik weet niet of dit de eerste regie is van Joseph Gordon-Levitt, maar als dat zo is, dan is het een misser van jewelste, ken andere acteurs die een veel betere regie kunne voeren.
Wel een film voor de liefhebbers van vrouwelijk (porno) schoon.

geplaatst op 18 januari 2015, 4:50 uur, permalink
Leuke film om een keer gezien te hebben en het thema pornoverslaving aankaart zonder dat het te zwaar wordt voor een film die je met anderen kijkt. Her en der mocht er wel wat geknutseld worden aan het verhaallijn, maar al met al is het wel vermakelijk om te zien.

geplaatst op 25 januari 2015, 22:53 uur, permalink
Het is eigenlijk tekenend dat Brie Larson als Don Jon’s zuster met niet meer dan een paar regels tekst op het einde in feite de show steelt. Want voor de rest stelt de film niets voor. Stoerdoenerij en veel gezever over pornoverslaving, rijkelijk gelardeerd met voorbijflitsende plaatjes. Dat is het wel zo'n beetje. Slaapverwekkend en vermoeiend tegelijk. Het abrupte einde, dat trouwens niks te vroeg kwam, gaf mij het gevoel dat de producten ook dachten van zo is het wel genoeg geweest. Een eerste klas mispeer, die zoals gezegd nog een beetje gered wordt door de zwijgzame, spiedende Brie Larson en haar iPhone. Qua film een regelrechte aanfluiting.

avatar van john mcclane 2
geplaatst op 19 februari 2015, 20:14 uur, permalink
wel aardig filmpje voor tussen door.
het regie debut voor gordon levitt,en al het begin is moeilijk.
dus geen topper.maar hij heeft vast meer in zijn mars.
dit was vermakelijk.
beetje zoet einde.maar dat kan best.

avatar van leatherhead
geplaatst op 5 april 2015, 16:27 uur, permalink
Oppervlakkig.

Dat was het eerste wat me te binnen schoot. Niet dat de film nou echt zo slecht is, maar veel meer dan een redelijk boeiend relaas van een stel simple-minded figuren zag ik er niet in. Het blijft gelukkig wel tamelijk amusant en luchtig allemaal, voornamelijk dankzij Levitt's rol. Over de rest van de cast ben ik niet zo te spreken. Moore is vanouds irritant, Johansson een ongelooflijke tang. Snap ook niet waarom iedereen zo in katzwijm valt voor haar. Knap kan ik d'r niet echt noemen.

Het is vooral jammer dat het allemaal wat braafjes is, zeker gezien het onderwerp. Potentieel bied het wel, alleen weet Levitt er niet veel meer mee te doen, dan er een braaf zondagmiddagfilmpje van te maken. Enkele komische scenes wel, zoals die steeds herhalende dagelijkse usances van Levitt. Het biechten bij de kerk, zijn workouts bij de gym, allemaal wel geinig op zich, maar ook niet meer dan dat.

Degelijk niemendalletje dus, al had er meer uitgehaald kunnen worden. Krappe voldoende, 2,5*.

avatar van cantforgetyou
geplaatst op 22 april 2015, 9:44 uur, permalink
Aardige film. Voor een debuut als regisseur is het niet slecht. Scarlett speelt wederom fantastisch haar rol. Ze ziet er ook SUPER uit. Voor de rest zijn de typetjes best dom en irritant. Van Moore had ik iets meer verwacht. Het verhaal is vrij simpel, maar past ook bij het niveau van de personages. Alsof voor hun het leven bestaat uit seks, uiterlijk en stappen.

avatar van DjFrankie
geplaatst op 4 juli 2015, 0:42 uur, permalink
Komedie, nee nergens een grapje, skippen dat genre.