MENU

3,64

Romantiek / Sciencefiction

geregisseerd door Spike Jonze
met Joaquin Phoenix, Amy Adams en de stem van Scarlett Johansson

Theodore (Joaquin Phoenix) is een eenzame schrijver. Hij schaft zich een nieuw ontwikkeld besturingssysteem aan dat bestemd is om in alle behoeften van diens gebruiker te voorzien. Tot grote verbazing van Theodore ontspint zich een romantische relatie tussen hem en het besturingssysteem.

avatar van Zwolle84
geplaatst op 27 augustus 2014, 21:25 uur, permalink
Halfje eraf t.o.v. toen hij me in de bios omverblies, maar het blijft een dikke vette 9. De film wordt vaak als liefdesverhaal neergezet (Spike noemt het dat zelf ook, maar dat zal cynisch bedoeld zijn); Her is op en top sci-fi drama. Het enge aan de film is dat hij wellicht zeer binnenkort al geen sci-fi meer genoemd kan worden, de technologisering houdt ons steeds meer in zijn greep en gaat zich steeds meer mengen met ons privť(liefdes)leven.

De vraag die deze prachtfilm ons tussen de regels door stelt: hoe erg is dat? Als het je geluk brengt, is het dan zo erg dat je wederhelft niet van vlees en bloed is? Heerlijke film om over door te blijven denken, lang nadat de laatste letters over het scherm rollen.

avatar van Filmkriebel
geplaatst op 30 augustus 2014, 21:43 uur, permalink
Moderne kijk op relaties in een futuristische context. Jonze lijkt onze huidige maatschappelijke ontwikkelingen door te trekken naar een toekomst, waar menselijke communicatie minimaal zijn en emoties gekanaliseerd worden via AI-software. En die toekomstvisie ziet er niet eens zo slecht uit; de sfeer ziet er nogal chill uit... Dit kon een film worden om niet serieus te nemen; wie ziet nu zichzelf verliefd worden op een computerprogramma? Gelukkig springt de regisseur hier bekwaam mee om en dringt een reflectie op over het leuke en het minder leuke in relaties en hoe mensen reageren in bepaalde situaties. Maar mijns inziens gaat het toch vooral om communicatie en hoe moeilijk dat is wanneer er emoties bij komen kijken, en daar toont de film van zijn romantische kant. Want hoe prachtig is het als mensen beroerd worden door mooie proza (zoals die uitgever en die collega), hoe mooi toont Her die vlindertjes in de buik wanneer een Joaquin Phoenix met te hoog opgetrokken broek lachend en speels door de metrogangen huppelt en wat een onvoorstelbaar gevoel geeft het als er iemand 24/24 er alleen maar is voor jou, zelfs al is het een stem.

Veel goede ideeŽn, romantisch ingesteld, met een magnetisch acterende Phoenix, een vocaal hoogstandje van Johansson maar toch bleef het naar mijn gevoel allemaal te veel zitten in een te strak afgelijnde wereld waar niks anders gebeurt dan kalefateren over relaties. Het zou al geholpen hebben om Phoenix een gewone job te geven ipv nota bene schrijver van liefdesbrieven.

geplaatst op 3 september 2014, 21:52 uur, permalink
Al had ik in de loop van de film meer verwacht van het verhaalverloop naar het einde, wist deze film met een aardige uitgewerking van het idee en goed acteerwerk mij toch mee te nemen.

avatar van david bohm
geplaatst op 10 september 2014, 19:45 uur, permalink
Phoenix speelt goed en ook Johannson met alleen haar stem als instrument is overtuigend. Wat ik vooral sterk vind aan de film is dat het toekomstbeeld en de liefde tussen een mens en een computer zo overtuigend wordt gebracht. Na het einde toe boet de film wat aan kracht toe maar toch wel een aanrader dit.

avatar van Irrynthius
geplaatst op 11 september 2014, 23:32 uur, permalink
Een uiterst mooi sf-drama, , Jaquin is onherkenbaar goed.

De liefde wordt geloofwaardig neergezet, zo geloofwaardig dat ik het wel zou zien zitten, zo'n relatie met een computer. Vooral mooi hoe deze relatie de zwakheden van menselijke relaties blootlegt.

Zoals vaak met goede sf-films verduidelijkt de toekomst het heden.

Ik heb ervan genoten!

avatar van jumpstylemovie

geplaatst op 13 september 2014, 15:54 uur, permalink
her

Moeilijk te beoordelen.

Joaquin Phoenix is uitstekend in deze film. Hij komt over als een erg rustig en natuurlijk persoon maar is af en toe wat creepy. Dat kan ook liggen aan z'n uitstraling. Qua vormgeving is alles prachtig. Het gebruik van kleur in deze film zet een futuristische sfeer. Waarschijnlijk is deze film erg sterk als je je eenzaam voelt na het beŽindigen van een relatie... maar om eerlijk te zijn vond ik hem vooral saai, langdradig en... leeg. Het is ontzettend eentonig en het interesseerde me niet wat er ging komen. Scarlett's stem vond ik overigens irritant en hees maar dat terzijde.

Ondanks dat ik hem niet leuk vond, was hij bijzonder. Er zitten heel veel verschillende emoties in verwerkt en, hoewel ze niet overkwamen, is het toch grappig om je te realiseren dat ze spelen met gevoelens die nog nooit iemand ter wereld gevoeld heeft. Een OS dat zo zelfbewust is... apart.

Ik ga niet stemmen. Volgens mij is deze film heel bijzonder en mis ik iets. Het is heel melancholisch, waarschijnlijk een kwestie van in de juiste stemming zijn en dan hij is geweldig. Ik weet alleen niet of ik ooit nog zin krijg hem nog eens te bekijken dus bij deze is dit bericht een reminder aan mijzelf om dat absoluut wel te doen.

avatar van The Traveller
geplaatst op 14 september 2014, 12:30 uur, permalink
Deze film heeft mij verrast. Ik had vooraf wel wat bedenkingen, met name over de wat te softe uitstraling van Joaquin Phoenix met bril, maar deze vervallen snel. De film bouwt goed op en zet je tot nadenken, zet je een spiegel voor. Film is dus aanrader voor mensen die alles online doen. Wees gewaarschuwd

geplaatst op 17 september 2014, 22:56 uur, permalink
Ik vond hem maar saai.
Heb hem afgekeken omdat ik hoopte dat zij nog tot leven zou komen ofzo..
dat zou wel leuk zijn geweest!
Beetje vreemde film.