MENU

3,67

Romantiek / Sciencefiction

geregisseerd door Spike Jonze
met Joaquin Phoenix, Amy Adams en de stem van Scarlett Johansson

Theodore (Joaquin Phoenix) is een eenzame schrijver. Hij schaft zich een nieuw ontwikkeld besturingssysteem aan dat bestemd is om in alle behoeften van diens gebruiker te voorzien. Tot grote verbazing van Theodore ontspint zich een romantische relatie tussen hem en het besturingssysteem.

Vanaf 29 juli te huur
Vanaf 14 augustus te koop op dvd, vanaf 4 september op blu-ray

geplaatst op 2 juni 2014, 21:15 uur, permalink
Lang geleden gezien, op de dag van de première en ik vond 'm geweldig. Het is allemaal wel erg zoetsappig en glijdt er zo in. Maar het is een zo goed verzorgd verhaal, met voldoende vermakende/verrassende plots, en met zulk mooi acteerwerk van de heer en dame dat het mij aan het scherm gekluisterd hield en ik met aardig wat kippenvel de zaal verliet. Ik vond het een ambachtelijke film, slim uitgevoerd met name dankzij de acteurs. En zeg nou zelf; hoe ver in de toekomst ligt dit...? Vlák om de hoek.

avatar van Hannibal
geplaatst op 3 juni 2014, 21:36 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Mijn hoge verwachtingen zijn helaas niet waargemaakt. Het idee is leuk, en vanzelfsprekend schiet de beangstigende gedachte door je hoofd dat het niet eens ondenkbaar is dat dit soort computers die emotie tonen ooit zullen bestaan. Toch ging het mij allemaal te ver, en kon ik het op één of andere manier niet accepteren. De emoties van het programma waren te menselijk. Dat was natuurlijk ook de bedoeling, en het is science fiction, I know, maar zelfs binnen dat genre vond ik het te ongeloofwaardig. De stem van Scralett Johansson was veel meer dan een stem. Theodore hoorde het door een "oortje" maar het leef alsof ze voortdurend naast hem stond.
Nog iets waar ik enigszins moeite mee had was dat computerspelletje, waar het hoofdfiguurtje brutaal was en zich met persoonlijke dingen bemoeide, zelfs met de inhoud van mailtjes etc. Dat was vast grappig bedoeld, en het spel zelf lijkt me fantastisch om een keer te spelen, maar ik neem toch niet aan dat computerspelletjes niet zo worden ontwikkeld dat ze brutale opmerkingen geven over privézaken.
Best een aardige film, en het idee is erg leuk en het "schokkende nieuws" wat Theodore uiteindelijk te verduren krijgt is behoorlijk dramatisch en tegelijkertijd een opluchting.
"HER" heeft bij mij niet het effect veroorzaakt waar ik op gehoopt had.

geplaatst op 7 juni 2014, 21:02 uur, permalink
Barry83 schreef:
Jeetje wat een gedrocht van een film!

Na een halfuur wat slap geouwehoer aan te moeten horen van een vent tegen zijn computer maar heel snel afgezet.

hier idem dito, dat slappe geouwehoer tegen een computer die duidelijk gewoon een mens is en geen vlaagje computer is.

avatar van soom
geplaatst op 8 juni 2014, 0:38 uur, permalink
Joaquin,

Wat ben ik blij dat jij niet bent opgehouden met spelen. In de licht biografische film Walk the Line liet je namelijk al zien hoe goed je bent met dingen. Dat is de kracht van jouw vakgebied. Jezelf in een personage stoppen, en gedurende een scene nergens anders aan denken. Je gevoel over bepaalde dingen uitschakelen, en gaan. Dat kun jij. Kate Winslet zag dat al.
Je verliest je helemaal in Theodore. Zelfs met een uilenbril (excuses uilen) en een warrig snording weet jij de aandacht op je te vestigen en vast te houden.
Ik hou van je. Ik hou zoveel van je. Zoals je alleen al door naar het plafond te kijken, kunt uitbeelden dat Theodore eenzaam is. Moooi.
Geholpen door de semi sexy stem van Scarlett ( die vast ergens naast de camera stond en haar teksten gewoon oplas), Amy en Rooney. Olivia is als haar personage: Vluchtig voorbijgetrokken. Is dat ook in feite niet wat ons allemaal de das omdoet? We kijken niet lang genoeg, jagen door en zien niets meer. We zijn afgestompt en verbazen ons niet meer. Ik wil zo graag de uitzondering zijn die dit doorbreekt. Ik wil zo graag de hand vastpakken van degene naast me. Wie we ook zijn, we moeten ophouden met andere mensen lelijk te noemen. Niemand is lelijk, al roepen we dat nog zo hard. We kijken daarentegen naar schoonheid, verheerlijken het. Maar niemand is lelijk, en we moeten niet loodrecht tegenover elkaar staan. Laat ons in zachtmoedigheid zijn en blijven, zodat we over zoiets als dit verhaal, nadenken. Liefde is niet moeilijk, en zij spreekt geen enkel kwaad en negatief woord. Bedankt, Joaquin, om me er aan te herinneren dat wat echt belangrijk is, niet zit in een relatie, hoe gelukkig we er ook van worden. Het gaat meer om weten hoe je in elkaar steekt, en zelf acceptatie. Geluk zit in kleine dingen. Niet in geld en niet in 1000 miljard bezittingen. Hoe fijn ook om te wonen in een mooi huis. Maar geluk zit daar niet in, nee. Geluk is klein en het blijft klein. Het zit hem in het feit dat ik mag kijken naar de ondergaande zon, met dierbaren. Dat is geluk. Vergeet het niet..

avatar van YAUA
geplaatst op 8 juni 2014, 22:28 uur, permalink
Wat een zeikerige poepfilm. Het thema is op zich wel interessant, maar wat er hier voorgeschoteld wordt ontstijgt het niveau van een standaard romcom niet, en dan ook nog eens met een mierzoet laagje. De hoofdpersoon is ook een saaie lul met teveel zelfmedelijden, tot het vervelende toe. Zijn karakter wordt voornamelijk ingevuld door de computer waarop hij verliefd wordt, waardoor ook de liefde nogal inhoudsloos lijkt te zijn. De visuele effecten (die game!) en sommige shots waren wel aardig om te zien, maar dat maakt de film niet minder kut.

geplaatst op 17 juni 2014, 9:06 uur, permalink
Wat een rotzooi van een film zeg. het is voortdurend saai, doch de verhaallijn is origineel gegeven. nee hoor, bah hoe saai.

geplaatst op 18 juni 2014, 12:23 uur, permalink
Erg knap filmpje (hoewel hij net wat te lang duurt).
Dacht aanvankelijk dat ze dit idee onmogelijk 2 uur lang geloofwaardig konden houden, maar dat viel reuze mee, mede door het geweldig knappe spel van Phoenix.

Daarnaast audivisueel fijn rustig en mooi (beetje indie maar goed) en vooral enorm slim uitgedacht en uitgewerkt.

geplaatst op 18 juni 2014, 12:24 uur, permalink
Apster schreef:
Wat ik vooral erg goed vond was de setting van Los Angeles in een nabije toekomst, met veel skyline (ook Shanghai werd geloof ik gebruikt)

Inderdaad knap gedaan.

avatar van arno74
geplaatst op 21 juni 2014, 12:47 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Toen het in de bioscoop uitkwam kreeg ik het gevoel dat deze film wel erg gehyped werd, daarom heb ik gewacht op de DVD-release en heb de film gehuurd. Inmiddels gezien en ben toch blij dat ik niet naar de bioscoop ben gegaan. Visueel is het niet een film die je in de bioscoop moet zien (op die ene shot van een mooie skyline na), het draait immers om het geluid (de dialoog tussen de hoofdrolspeler en de stem van het operating system.

Aan het begin was het best interessant en boeiend, maar het lijkt wel alsof de inspiratie al heel snel op raakt, na zo'n kleine 30 minuten vond de regie het nodig om nieuwe personages te introduceren zodat de film weer kon voortkabbelen.

Spike Jonze is geen Jules Verne, we hebben hier (helaas) niet te maken met een visionair. De gedachte is ook niet nieuw, zie KIT in Night Rider bijvoorbeeld. Dat we ooit intelligente apparaten zullen hebben waaraan we normaal sprekend dingen kunnen vragen lijkt me onafwendbaar. Maar de gedachte dat zo'n apparaat, of een Operating System, de drang heeft om sex met je te hebben, en zelfs mensen inhuurt die hun lichaam aan het OS "uitlenen" haalt het realiteitsgehalte onderuit waarmee de film begon.

Aardig om een keertje gezien te hebben, vooral als je even zin hebt in een eenvoudig en rustig tussendoortje. 3*

avatar van v1ce
geplaatst op 16 juli 2014, 15:31 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Matige langdradige film waar ik af en toe mijn irritatie momenten had om Phoenix door het scherm te trekken en hem eens een goeie klap in het gezicht te geven.

Het grapigste stukje vond ik nog wel dat zijn OS vreemd was gegaan met 600+ andere mannen en Phoenix dat voor het eerst te horen kreeg.

avatar van AC1
geplaatst op 19 juli 2014, 8:17 uur, permalink
Een must voor de fans van de Before Sunrise serie!

geplaatst op 22 juli 2014, 20:45 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Doordat de film zo langdradig is, mist het naar mijn mening net het stukje scherpte en finesse die er wel in verscholen ligt.
Het besturingssysteem wat zelf lerend is, is wel erg snel zelf lerend. Het feit dat je hierop verliefd zou kunnen worden, is wat absurd en ongeloofwaardig, maar hoeveel mensen worden niet verliefd op een persoon die ze alleen via chats kennen?
Het 'mooie' aan het verhaal vind ik dat de wereld om de hoofdpersoon heen heel vluchtig in beeld wordt gebracht en niet de aandacht van de kijker trekt, maar aan het eind juist heel fijntjes laat zien dat de halve bevolking zo is gaan leven. En doen wij dat in feite nu ook al niet met al onze mobieltjes?
De sfeer, de personage, het acteren, prima. Alleen vond ik het geheel echt te traag/langdradig.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
geplaatst op 25 juli 2014, 15:38 uur, permalink
Saaie suikerspin.

Een romantische sciencefictionfilm van Spike Jonze. Dat klinkt goed. De onzichtbare Beastie Boy en het brein achter Jackass heeft zijn sporen ruimschoots verdiend met een uitstekende debuutfilm en een prima tweede prent. Being John Malkovich en Adaption. (vergeet vooral het puntje niet). Vernuftig in elkaar gestoken, vernieuwende maar bovenal fijne films. Zijn derde full feature viel echter een beetje tegen: Where the Wild Things Are. Hier bleek het schuren tussen genres iets teveel wrijving op te leveren. Maar een nieuwe film van Jonze mét Joaquin Phoenix? Dat kon haast niet mislukken. En toch is het gelukt. Met mislukken dan.

Het verhaal is leuk gevonden, hoe voor de hand liggend en gemakkelijk uitgevoerd ook. Het idee werkt. Jonze brengt het liefdesplotje omtrent een man die verliefd wordt op zijn PC's nieuwste besturingssysteem (de korte uitleg) uiteraard prachtig in beeld. Maar al snel wordt pijnlijk duidelijk dat niet alles weet te werken. Het eerste echte gesprek tussen de hoofdrolspeler en zijn spraakbestuurde software verloopt te opzichtig. Te geacteerd. Niet naturel, zo u wilt. Toch heeft Jonze hier niet geknipt. En verderop komen er sporadisch nog wat korte schmierpartijen langs. Onnodig, want ze zijn er zo uit te lichten. Vaak hebben ze te maken met een minder gebalanceerd sounddesign. Gek voor een videoclipgoeroe.

Wat ook onnodig is: de lange speelduur. Het verhaal geeft aan de term 'voorspelbaarheid' een nieuwe dimensie. Omdat het van Jonze afkomstig is ben je als kijker nog geneigd te denken dat het allemaal anders is of zal worden. Dat het een beetje 'indie' is. Dat het een beetje zus.. Niets is minder waar. Dit is zonder enige twijfel de regisseur zijn meest commerciële film. Althans van de door hem zelf geregisseerde exemplaren. Nu is er niets mis met commercie, maar de suikerzoete romance die gedoemd is te mislukken wordt hier wel erg lang uitgesponnen. En dus slaat af en toe de saaiheid toe, want vrijwel elke wending verwacht je minstens vijf minuten eerder.

Natuurlijk valt er genoeg positiefs te zeggen over Her. Bijvoorbeeld dat Scarlett Johansson een prachtstem heeft die, met name in het begin, niet alleen Phoenix inpakt maar de kijker erbij. Dat het camerawerk goed is, de muziek mooi. Dat er goed geacteerd wordt (op de eerder genoemde minpunten na, maar die lijken meer op het conto te komen van de vreemd genoeg verslappende regisseur) en dat het idee dus erg leuk is. Zal Electric Dreams uit 1984 nog even door Jonze's hoofd zijn geschoten voorafgaand aan het schrijven? Een foute eightiesfilm die stiekem vermakelijker is dan dit. Dit is te traag en te zoet. Alsof je in slow-motion een suikerspin zit te eten...

Redelijk.

Met dank aan Paradiso voor het recensie-exemplaar.