MENU

3,62

Romantiek / Sciencefiction

geregisseerd door Spike Jonze
met Joaquin Phoenix, Amy Adams en de stem van Scarlett Johansson

Theodore (Joaquin Phoenix) is een eenzame schrijver. Hij schaft zich een nieuw ontwikkeld besturingssysteem aan dat bestemd is om in alle behoeften van diens gebruiker te voorzien. Tot grote verbazing van Theodore ontspint zich een romantische relatie tussen hem en het besturingssysteem.

avatar van Zwolle84
geplaatst op 27 augustus 2014, 21:25 uur, permalink
Halfje eraf t.o.v. toen hij me in de bios omverblies, maar het blijft een dikke vette 9. De film wordt vaak als liefdesverhaal neergezet (Spike noemt het dat zelf ook, maar dat zal cynisch bedoeld zijn); Her is op en top sci-fi drama. Het enge aan de film is dat hij wellicht zeer binnenkort al geen sci-fi meer genoemd kan worden, de technologisering houdt ons steeds meer in zijn greep en gaat zich steeds meer mengen met ons privé(liefdes)leven.

De vraag die deze prachtfilm ons tussen de regels door stelt: hoe erg is dat? Als het je geluk brengt, is het dan zo erg dat je wederhelft niet van vlees en bloed is? Heerlijke film om over door te blijven denken, lang nadat de laatste letters over het scherm rollen.

avatar van Filmkriebel
geplaatst op 30 augustus 2014, 21:43 uur, permalink
Moderne kijk op relaties in een futuristische context. Jonze lijkt onze huidige maatschappelijke ontwikkelingen door te trekken naar een toekomst, waar menselijke communicatie minimaal zijn en emoties gekanaliseerd worden via AI-software. En die toekomstvisie ziet er niet eens zo slecht uit; de sfeer ziet er nogal chill uit... Dit kon een film worden om niet serieus te nemen; wie ziet nu zichzelf verliefd worden op een computerprogramma? Gelukkig springt de regisseur hier bekwaam mee om en dringt een reflectie op over het leuke en het minder leuke in relaties en hoe mensen reageren in bepaalde situaties. Maar mijns inziens gaat het toch vooral om communicatie en hoe moeilijk dat is wanneer er emoties bij komen kijken, en daar toont de film van zijn romantische kant. Want hoe prachtig is het als mensen beroerd worden door mooie proza (zoals die uitgever en die collega), hoe mooi toont Her die vlindertjes in de buik wanneer een Joaquin Phoenix met te hoog opgetrokken broek lachend en speels door de metrogangen huppelt en wat een onvoorstelbaar gevoel geeft het als er iemand 24/24 er alleen maar is voor jou, zelfs al is het een stem.

Veel goede ideeën, romantisch ingesteld, met een magnetisch acterende Phoenix, een vocaal hoogstandje van Johansson maar toch bleef het naar mijn gevoel allemaal te veel zitten in een te strak afgelijnde wereld waar niks anders gebeurt dan kalefateren over relaties. Het zou al geholpen hebben om Phoenix een gewone job te geven ipv nota bene schrijver van liefdesbrieven.

geplaatst op 3 september 2014, 21:52 uur, permalink
Al had ik in de loop van de film meer verwacht van het verhaalverloop naar het einde, wist deze film met een aardige uitgewerking van het idee en goed acteerwerk mij toch mee te nemen.

avatar van david bohm
geplaatst op 10 september 2014, 19:45 uur, permalink
Phoenix speelt goed en ook Johannson met alleen haar stem als instrument is overtuigend. Wat ik vooral sterk vind aan de film is dat het toekomstbeeld en de liefde tussen een mens en een computer zo overtuigend wordt gebracht. Na het einde toe boet de film wat aan kracht toe maar toch wel een aanrader dit.

avatar van Irrynthius
geplaatst op 11 september 2014, 23:32 uur, permalink
Een uiterst mooi sf-drama, , Jaquin is onherkenbaar goed.

De liefde wordt geloofwaardig neergezet, zo geloofwaardig dat ik het wel zou zien zitten, zo'n relatie met een computer. Vooral mooi hoe deze relatie de zwakheden van menselijke relaties blootlegt.

Zoals vaak met goede sf-films verduidelijkt de toekomst het heden.

Ik heb ervan genoten!

avatar van jumpstylemovie

geplaatst op 13 september 2014, 15:54 uur, permalink
her

Moeilijk te beoordelen.

Joaquin Phoenix is uitstekend in deze film. Hij komt over als een erg rustig en natuurlijk persoon maar is af en toe wat creepy. Dat kan ook liggen aan z'n uitstraling. Qua vormgeving is alles prachtig. Het gebruik van kleur in deze film zet een futuristische sfeer. Waarschijnlijk is deze film erg sterk als je je eenzaam voelt na het beëindigen van een relatie... maar om eerlijk te zijn vond ik hem vooral saai, langdradig en... leeg. Het is ontzettend eentonig en het interesseerde me niet wat er ging komen. Scarlett's stem vond ik overigens irritant en hees maar dat terzijde.

Ondanks dat ik hem niet leuk vond, was hij bijzonder. Er zitten heel veel verschillende emoties in verwerkt en, hoewel ze niet overkwamen, is het toch grappig om je te realiseren dat ze spelen met gevoelens die nog nooit iemand ter wereld gevoeld heeft. Een OS dat zo zelfbewust is... apart.

Ik ga niet stemmen. Volgens mij is deze film heel bijzonder en mis ik iets. Het is heel melancholisch, waarschijnlijk een kwestie van in de juiste stemming zijn en dan hij is geweldig. Ik weet alleen niet of ik ooit nog zin krijg hem nog eens te bekijken dus bij deze is dit bericht een reminder aan mijzelf om dat absoluut wel te doen.

avatar van The Traveller
geplaatst op 14 september 2014, 12:30 uur, permalink
Deze film heeft mij verrast. Ik had vooraf wel wat bedenkingen, met name over de wat te softe uitstraling van Joaquin Phoenix met bril, maar deze vervallen snel. De film bouwt goed op en zet je tot nadenken, zet je een spiegel voor. Film is dus aanrader voor mensen die alles online doen. Wees gewaarschuwd

geplaatst op 17 september 2014, 22:56 uur, permalink
Ik vond hem maar saai.
Heb hem afgekeken omdat ik hoopte dat zij nog tot leven zou komen ofzo..
dat zou wel leuk zijn geweest!
Beetje vreemde film.

avatar van r.spronk
geplaatst op 20 september 2014, 5:07 uur, permalink
4 sterren voor acteerwerk, orginialiteit, geloofwaardigheid en beeld geluid.

AI is geloofwaardig met een mooie stem, wist niet dat die van Johansson was toen ik de film zag. Science fiction elementen zoals vormgeving van de user interfaces zien er goed uit, niet over de top.
Vond de ontwikkelingen niet voorspelbaar en de film wist me bijna constant geboeid te houden
De film bleef ook goed hangen dus denk goed geslaagd..

Toch heb ik ook wel wat minpunten. Bijvoorbeeld de naïviteit van hoofdpersoon richting de AI wanneer die tegen hem begint te praten en ongevraagd bepaalde taken gaat uitvoeren. Ook is het OS zomaar op de markt te koop, terwijl het niet eens fatsoenlijk getest is voor de manier waarop het blijkt te werken.
Verder beetje zware thematiek in de film, had wat luchtiger en nuchterder gemogen. Ben verder ook niet zo'n fan van Joaquin Phoenix.

avatar van Do88
geplaatst op 22 september 2014, 17:00 uur, permalink
Top film!
Goed acteerwerk & origineel verhaal.
Kreeg er alleen wel de rillingen, omdat ik bang ben dat het hier daadwerkelijk naar toe gaat.

avatar van Sergio Leone
geplaatst op 25 september 2014, 20:27 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Meh.

Het concept is best leuk, maar er wordt niets moois van gemaakt. Theodore had net zo goed een relatie kunnen hebben met een mens, de film had er amper anders door geweest.
De confrontatie met z'n omgeving blijft nagenoeg uit, dus is het wachten tot er iets mis is maar de voorspelbare onthulling dat Samantha niet exclusief is, vind ik nu niet zo spectaculair en dan oogt het allemaal wel magertjes.

Aan de cast zal het niet gelegen hebben, Scarlett Johansson daargelaten. Zij heeft écht écht niet de juiste stem voor deze rol en haalt het niveau van de gehele film naar beneden. Er is niks mis met een mature en warme vrouwenstem, maar een vieze rokersstem is het écht niet.

Verder houdt Spike Jonze het bij wat mooifilmerij, de kleuren willen af en toe wel wat opvallen, maar verder vind ik het allemaal wat lauw. Her is geen film die blijft hangen terwijl ik het wel gehoopt had. Op naar de volgende.

avatar van Chunk
geplaatst op 3 oktober 2014, 23:06 uur, permalink
Neh..niet mijn soort film. Eigenlijk vond ik hem erg slecht maar ik heb hem toch uitgekeken. Even was er een moment dat ik twijfelde om hem uit te zetten maar m'n vriendin wou doorkijken. De beelden en sfeer was wel mooi maar het is geen enkel moment geloofwaardig en de boodschap onder de film drong niet helemaal tot mij door. Ik ben in het dagelijkse leven ook nog ICT'er dus dan geloof je al helemaal niks van dit scenario, gelukkig heb ik nog wat fantasie

geplaatst op 19 oktober 2014, 2:13 uur, permalink
Mooie film en het geeft je een andere blik op relaties... normaal zijn relaties voor een heel groot gedeelte fysiek: elkaar zien, aanraken etc..., maar nu begrijp je te meer dat het andere deel ook heel belangrijk is...

De film is intrigerend, niet spannend, niet komisch maar daarvoor was het ook niet bedoeld, maar wel heel zeker de moeite waard om gezien te hebben....

geplaatst op 24 oktober 2014, 13:35 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Knappe wisselwerking tussen de altijd goede Phoenix en Johansson, wat meteen de film de moeite van het kijken waard maakt. Er gebeurt namelijk bar weinig; de film richt zich puur de deze twee karakters. Des te knapper eigenlijk van beide acteurs dat ze het bloeiend houden. Verder is de regie sterk en ziet de film er sfeervol uit met een knappe scene wanneer het 'hoertje' ingeschakeld wordt, wat de moeite van het vermelden nog wel waard is.

avatar van kimberlyVD
geplaatst op 9 november 2014, 16:01 uur, permalink
Spike Jonze weet me altijd wel te bekoren.
Vooral de originaliteit die hij in zen films steekt, spreekt me enorm aan, zo ook bij deze.
Alles voelt fris en sfeervol aan. Zowel de personages als de setting en het verhaal.

Joaquin Phoenix zet in mijn ogen één van zijn beste rollen neer. Ingetogen maar vol gevoel geeft hij gestalte aan een eenzame man die liefde vind bij een OS systeem. Eigenlijk niet zo heel vreemd vind ik, je word namelijk toch verliefd op iemand zen innerlijk... Of dat zou in de eerste plaats toch moeten volgens mij. (Al wil het oog uiteraard ook wat, daar ga ik niet over discussiëren)
Mooi om te zien hoe Theodore opgaat in het hele gebeuren. Hij vergeet totaal waar Samantha eigenlijk voor gemaakt is. Namelijk om zijn behoeften in te vullen. Logisch dus dat ze perfect lijkt voor hem.

Jammer vond ik wel dat je eigenlijk bitter weinig te weten komt over Theodore z'n leven.
Ietsje meer diepgang had dus wel gemogen. Nu blijft het allemaal vrij eentonig.
De twist aan het einde vond ik wel enorm goed bedacht. Het maakt het geheel stukken geloofwaardiger en doet je nog meer meeleven met Theodore. Want net als hem, begin je Samantha na een tijdje ook echt als persoon te zien. Terwijl het einde je weer met beide voeten op de grond zet.
Ergens toch wel een soort van mind-fuck. Eentje zoals alleen Jonze dat kan.

Het sfeertje doet me wat denken aan een droom. En waarschijnlijk blijft dit verhaal ook bij 'een droom' van bepaalde computergenie's... Al weet je zoiets natuurlijk nooit zeker.

Al bij al een vermakelijk filmpje waar naar mijn gevoel toch iets meer had ingezeten.