MENU

3,62

Romantiek / Sciencefiction

geregisseerd door Spike Jonze
met Joaquin Phoenix, Amy Adams en de stem van Scarlett Johansson

Theodore (Joaquin Phoenix) is een eenzame schrijver. Hij schaft zich een nieuw ontwikkeld besturingssysteem aan dat bestemd is om in alle behoeften van diens gebruiker te voorzien. Tot grote verbazing van Theodore ontspint zich een romantische relatie tussen hem en het besturingssysteem.

219 BERICHTEN70 MENINGEN

avatar van Film Pegasus
geplaatst op 11 maart 2015, 21:12 uur, permalink
Romantiek en SF samen, het is een huwelijk dat voor aparte dingen kan zorgen. En blijkbaar beter dan Cowboys vs Aliens. Het resultaat is een futuristische, maar geloofwaardige wereld. Misschien niet vestimentair, maar toch qua technologie. We komen alvast dichter met dingen als Siri of zelfs de gezichtsherkenning op Facebook. Her gaat over het verwerken van een grote liefde, iets van alle tijden. En dan komt de ideale vrouw te voorschijn waar je alles mee kan delen. Enkel het fysieke is er niet. En zelfs hoe perfect dat beeld ook mag zijn kan het toch niet evenaren met echte mensen. Die vraag van kan dat of kan dat niet, wordt hier duidelijk vertaald in de film.

Her overweldigd niet meteen, al ben ik toch wild van de acteerprestatie van Scarlett Johansson. Ze blijft de rollen er duidelijk goed uitpikken en dit is hopelijk een rol die niet in de vergeethoek terechtkomt, omdat ze nu eenmaal fysiek niet aanwezig is. Straf te weten trouwens dat zij haar stem achteraf heeft gedaan, omdat de originele stemactrice wat tegenviel. Het is op de eerste plaats een romantische film met wat drama en gelukkig niet al te veel filosofisch gedoe dat meestal dit soort films naar de vaantjes helpt. Mooie prent dus.

avatar van LOTR-lover
geplaatst op 18 april 2015, 20:24 uur, permalink
Een trieste blik in de (nabije?) toekomst waarin mensen steeds minder tijd spenderen aan echte relaties, en zich meer focussen op relaties met bijvoorbeeld AI's en misschien zelfs wel robots. Spike Jonze zet zijn beeld van die wereld overtuigend neer, met dank aan wederom uitstekende hoofdrolspelers Joacquin Phoenix & Scarlett Johansson.

Ondanks het feit dat ik Her in het middelste gedeelte wel een beetje 'saai' vond blijft het een boeiende film met een intrigerende kijk op de technologie en de mogelijkheden hiervan.

8/10 (IMDB)

avatar van 93.9
geplaatst op 19 april 2015, 21:38 uur, permalink
Tegen het einde had ik het wel aardig gehad met die veredelde Magnum.
Als mede met al die aanstellerige Amerikaanse mensen met hun neppe spreekmaniertjes.
Een van de redenen waarom
Ik amerikaanse films meestal probeer links te laten liggen.

geplaatst op 24 mei 2015, 12:25 uur, permalink
Een bedrijf werkt aan een algoritme dat gedachten kan interpreteren. Wetenschappers van het bedrijf verwachten binnen tien jaar een computer te hebben ontwikkeld die met mensen kan flirten. Nog nog SF straks realiteit.

avatar van K. V.
geplaatst op 16 juni 2015, 21:15 uur, permalink
Dit was een aangename verrassing. 'k had niet echt verwachtingen bij deze film, maar 'k vond het wel een interessante film. Het is zeker geen traditioneel verhaal, maar toch vond 'k het de moeite om gezien te hebben. Ook de cast deed het erg goed en kwam overtuigend over.
Verder kwam de film wel geloofwaardig over, het was niet te "science-fiction".
Wie eens een iets andere film wil zien is hier wel aan het goeie adres, 'k heb me er alvast mee vermaakt.

avatar van Donkerwoud
geplaatst op 19 juli 2015, 11:15 uur, permalink
Sympathieke deconstructie van het liefdesverhaal tot iets waarbij het én de essentie van liefde voelen blootlegt én de relatie tussen mens/techniek problematiseert. Met de combinatie van de schitterende kop van Joaquin Phoenix en de verliefd makende stem van Scarlett Johansson wordt het minimale uitgangspunt toch tot iets wat van begin tot eind knettert.

Over hoe liefde voelen vooral iets teweegbrengt bij de verliefde en hoe het niet noodzakelijkerwijs 'samen' gedeeld hoeft te worden. In die zin is het een verademing om deze nuchtere kijk eens te zien tegenover stupide genre-conventies die geen intieme emotie zo verkeerd neerzetten als iets waarbij je anderen per sé nodig hebt om tot jezelf te komen.

Iets minder hipster had wel gemogen, maar ik neem het op de koop toe voor een film die in de kern eigenlijk veel volwassener is dan je zou verwachten van het maffe uitgangspunt.

avatar van Macmanus
geplaatst op 19 juli 2015, 12:41 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Jonze.

Blijft een geweldige regisseur. Deze film doet ook weinig verkeerd. De stijl is geweldig. Hipster wellicht, maar begreep het idee, stijlen komen terug en in de toekomst kan dit weer in zijn. Ook dat computerspel vond ik wel verstandig gedaan. Dat soort spellen blijven altijd wel bestaan, naast de big games waar alles nog echter lijkt. Nee Jonze is een zekerheid als het op sfeer aankomt.

Uiteindelijk is het scenario wat me weerhoudt van een topcijfer. Het tempo was prima, en het idee is nog best grappig. Toch merk je dat het wat sprongen moet maken die eigenlijk niet zo boeiend zijn. De OS is zo snel dat ze meerdere partners heeft. Wat als een parallel moet werken voor vreemdgaan. Toch verloor het me daar teveel. Je leeft toch al in een neppe schijnwerkelijkheid hoe erg kan het zijn dat ze met meerdere mensen praat? Probleem wat ik daar een beetje had was dat Jonze zijn idee daar misschien iets te serieus nam. Aan de ene kant is het wel aardig, dat het een soort algemeen geaccepteerd ding is. Toch vergeet Jonze daardoor wat vragen te stellen die wel bij de kijker opkomen.

Denk dat Jonze met een korte film met meer was weggekomen bij mij. Nu moest hij de relatie van een OS laten verlopen zoals een "normale" relatie. Smoorverliefd, indutten, jaloezie, vreemdgaan, breken van relatie. Helaas werken een paar van dit stappen niet omdat het een OS is. In een korte film had je bij de eerste of tweede stap de film kunnen laten eindigen.

Niet Jonze zijn beste, desalniettemin, genoeg te genieten.

3.5 sterren

avatar van Teejey

geplaatst op 19 juli 2015, 13:35 uur, permalink
Visueel is deze film zo geweldig, van het in beeld brengen van Phoenix zijn route van zijn werk naar zijn huis tot de sci-fi aspecten. Phoenix speelt echt briljant en de stem van Scarlett Johansson (waarvan ik niet wist dat zij het was tijdens het kijken) is erg pakkend.

Deze film had alles waar ik meestal een 9/10 voor rate; helaas is dit toch niet gelukt; ondanks dat het een erg mooie film is. Ik denk dat het non-stop proberen van emoties op te wekken gebalanceerder had moeten zijn; hierdoor zwakken je emoties tot het einde steeds ietsje af.

Al met al gewoon een hele mooie film, wat ik nooit had verwacht.
Het 1e halfuur is zó verrassend mooi dat je direct helemaal in de film zit.

avatar van pierre18
geplaatst op 28 juli 2015, 17:57 uur, permalink
De filosoof schreef:
Ik vond de film ronduit slecht en ik begrijp totaal niet wat men er in ziet. De film begint veelbelovend met de interessante premisse dat we zo veel communiceren met de computer en dat de kunstmatige intelligentie zo ver zal voortschrijden dat het weldra denkbaar wordt dat we verliefd worden op een pratende computer, maar de wijze waarop dit in de film vorm krijgt is zo ongeloofwaardig en onzinnig dat het volstrekt oninteressant wordt. Zo blijkt de pratende vrouwenstem niet alleen als computer veel knapper dan ons (ze leest een heel boek in 0.02 seconden) maar ze is al direct een volmaakt kopie van de mens en diens emoties. Zo bezit ze over een groot gevoel voor humor, houdt ze van muziek (ze zegt dat ze een liedje dat ze leuk vindt de hele dag afspeelt) en tegelijkertijd dat de man verliefd op haar wordt, wordt zij ook verliefd op hem. Alle uitdagingen voor de kunstmatige intelligentie lijken opgelost en ze is in niets te onderscheiden van een echt mens (overigens, er is geen enkele reden waarom de kunstmatige intelligentie zich zou ontwikkelen tot robotten die de mens imiteren: de mens is niet bepaald een bedreigde diersoort dus waarom de overbevolkte Aarde met zijn 7 miljard mensen nog eens opzadelen met kopieën van de mens?). Ze is zelfs zo menselijk dat ze vergeet dat ze wel een triljard keer sneller kan denken dan een mens, zodat ze bij een ruzie opeens “ergens over wil nadenken” (en later zegt ze ook dat ze de hele dag ergens over heeft zitten nadenken). Ze wordt zelfs jaloers omdat andere vrouwen met wie de man omgaat wel een lichaam hebben: ze raakt immers verslingerd aan de seks met de man, dat dan natuurlijk een soort telefoonseks is want ze heeft geen lichaam, maar daar bedenkt ze iets op: ze begint ook een relatie met een meisje en dat meisje wil dan graag het lichaam spelen zodat de man echt seks met haar kan hebben. We zijn dan halverwege de film en is het toppunt van onzinnigheid en ongeloofwaardigheid wel bereikt: niet alleen is het moeilijk aannemelijk te achten dat een mooie vrouw niets liever wil dan het (voor de seks met een vreemde man te gebruiken) lichaam van een andere vrouw spelen, maar ze is daarin vanaf de eerste seconde ook uiterst onrealistisch direct volmaakt in: haar lichaam beweegt volledig synchroon met de woorden van de computerstem. De man vindt dit echter maar niks, omdat hij alleen de vrouw van de computerstem wil. En de liefde verdwijnt definitief als de man ontdekt dat terwijl de computerstem met hem praat zij tegelijkertijd met duizenden anderen babbelt en daarbij op honderden mensen verliefd is. De (onzinnige) moraal lijkt te zijn dat men weldra de mens volledig kan kopiëren (quod non) maar niet diens neiging tot monogamie zodat echte liefde niet mogelijk is met een robot en wel omdat de lerende computer zich zo snel zou ontwikkelen dat één relatie en in ieder geval een relatie met een mens voor de computer te saai wordt (de film heeft zo wel wat weg van ‘2001: A Space Odyssey’ met als boodschap dat de mens slechts een fase in de evolutie zijn en de robotten ons zullen overstijgen).

Maar voor de kijker is de relatie al vanaf het begin oersaai want in feite voegt het feit dat de vrouw een computer is niets toe aan het uiterst dunne en oninteressante liefdesverhaaltje dat de film in wezen is: man ontmoet vrouw, ze worden verliefd, vrouw gaat vreemd, relatie wordt verbroken...

Ik had je verhaal jammer genoeg nog niet eerder gelezen, maar ben het volledig met je eens. Kon het zelf niet beter verwoorden. Jouw verhaal is zelfs vele malen interessanter dan deze hele overgewaardeerde film.