MENU

3,62

Romantiek / Sciencefiction

geregisseerd door Spike Jonze
met Joaquin Phoenix, Amy Adams en de stem van Scarlett Johansson

Theodore (Joaquin Phoenix) is een eenzame schrijver. Hij schaft zich een nieuw ontwikkeld besturingssysteem aan dat bestemd is om in alle behoeften van diens gebruiker te voorzien. Tot grote verbazing van Theodore ontspint zich een romantische relatie tussen hem en het besturingssysteem.

211 BERICHTEN66 MENINGEN

avatar van Zwolle84
geplaatst op 27 augustus 2014, 21:25 uur, permalink
Halfje eraf t.o.v. toen hij me in de bios omverblies, maar het blijft een dikke vette 9. De film wordt vaak als liefdesverhaal neergezet (Spike noemt het dat zelf ook, maar dat zal cynisch bedoeld zijn); Her is op en top sci-fi drama. Het enge aan de film is dat hij wellicht zeer binnenkort al geen sci-fi meer genoemd kan worden, de technologisering houdt ons steeds meer in zijn greep en gaat zich steeds meer mengen met ons privé(liefdes)leven.

De vraag die deze prachtfilm ons tussen de regels door stelt: hoe erg is dat? Als het je geluk brengt, is het dan zo erg dat je wederhelft niet van vlees en bloed is? Heerlijke film om over door te blijven denken, lang nadat de laatste letters over het scherm rollen.

avatar van Filmkriebel
geplaatst op 30 augustus 2014, 21:43 uur, permalink
Moderne kijk op relaties in een futuristische context. Jonze lijkt onze huidige maatschappelijke ontwikkelingen door te trekken naar een toekomst, waar menselijke communicatie minimaal zijn en emoties gekanaliseerd worden via AI-software. En die toekomstvisie ziet er niet eens zo slecht uit; de sfeer ziet er nogal chill uit... Dit kon een film worden om niet serieus te nemen; wie ziet nu zichzelf verliefd worden op een computerprogramma? Gelukkig springt de regisseur hier bekwaam mee om en dringt een reflectie op over het leuke en het minder leuke in relaties en hoe mensen reageren in bepaalde situaties. Maar mijns inziens gaat het toch vooral om communicatie en hoe moeilijk dat is wanneer er emoties bij komen kijken, en daar toont de film van zijn romantische kant. Want hoe prachtig is het als mensen beroerd worden door mooie proza (zoals die uitgever en die collega), hoe mooi toont Her die vlindertjes in de buik wanneer een Joaquin Phoenix met te hoog opgetrokken broek lachend en speels door de metrogangen huppelt en wat een onvoorstelbaar gevoel geeft het als er iemand 24/24 er alleen maar is voor jou, zelfs al is het een stem.

Veel goede ideeën, romantisch ingesteld, met een magnetisch acterende Phoenix, een vocaal hoogstandje van Johansson maar toch bleef het naar mijn gevoel allemaal te veel zitten in een te strak afgelijnde wereld waar niks anders gebeurt dan kalefateren over relaties. Het zou al geholpen hebben om Phoenix een gewone job te geven ipv nota bene schrijver van liefdesbrieven.

geplaatst op 3 september 2014, 21:52 uur, permalink
Al had ik in de loop van de film meer verwacht van het verhaalverloop naar het einde, wist deze film met een aardige uitgewerking van het idee en goed acteerwerk mij toch mee te nemen.

avatar van david bohm
geplaatst op 10 september 2014, 19:45 uur, permalink
Phoenix speelt goed en ook Johannson met alleen haar stem als instrument is overtuigend. Wat ik vooral sterk vind aan de film is dat het toekomstbeeld en de liefde tussen een mens en een computer zo overtuigend wordt gebracht. Na het einde toe boet de film wat aan kracht toe maar toch wel een aanrader dit.

avatar van Irrynthius
geplaatst op 11 september 2014, 23:32 uur, permalink
Een uiterst mooi sf-drama, , Jaquin is onherkenbaar goed.

De liefde wordt geloofwaardig neergezet, zo geloofwaardig dat ik het wel zou zien zitten, zo'n relatie met een computer. Vooral mooi hoe deze relatie de zwakheden van menselijke relaties blootlegt.

Zoals vaak met goede sf-films verduidelijkt de toekomst het heden.

Ik heb ervan genoten!

avatar van jumpstylemovie

geplaatst op 13 september 2014, 15:54 uur, permalink
her

Moeilijk te beoordelen.

Joaquin Phoenix is uitstekend in deze film. Hij komt over als een erg rustig en natuurlijk persoon maar is af en toe wat creepy. Dat kan ook liggen aan z'n uitstraling. Qua vormgeving is alles prachtig. Het gebruik van kleur in deze film zet een futuristische sfeer. Waarschijnlijk is deze film erg sterk als je je eenzaam voelt na het beëindigen van een relatie... maar om eerlijk te zijn vond ik hem vooral saai, langdradig en... leeg. Het is ontzettend eentonig en het interesseerde me niet wat er ging komen. Scarlett's stem vond ik overigens irritant en hees maar dat terzijde.

Ondanks dat ik hem niet leuk vond, was hij bijzonder. Er zitten heel veel verschillende emoties in verwerkt en, hoewel ze niet overkwamen, is het toch grappig om je te realiseren dat ze spelen met gevoelens die nog nooit iemand ter wereld gevoeld heeft. Een OS dat zo zelfbewust is... apart.

Ik ga niet stemmen. Volgens mij is deze film heel bijzonder en mis ik iets. Het is heel melancholisch, waarschijnlijk een kwestie van in de juiste stemming zijn en dan hij is geweldig. Ik weet alleen niet of ik ooit nog zin krijg hem nog eens te bekijken dus bij deze is dit bericht een reminder aan mijzelf om dat absoluut wel te doen.

avatar van The Traveller
geplaatst op 14 september 2014, 12:30 uur, permalink
Deze film heeft mij verrast. Ik had vooraf wel wat bedenkingen, met name over de wat te softe uitstraling van Joaquin Phoenix met bril, maar deze vervallen snel. De film bouwt goed op en zet je tot nadenken, zet je een spiegel voor. Film is dus aanrader voor mensen die alles online doen. Wees gewaarschuwd

geplaatst op 17 september 2014, 22:56 uur, permalink
Ik vond hem maar saai.
Heb hem afgekeken omdat ik hoopte dat zij nog tot leven zou komen ofzo..
dat zou wel leuk zijn geweest!
Beetje vreemde film.

avatar van r.spronk
geplaatst op 20 september 2014, 5:07 uur, permalink
4 sterren voor acteerwerk, orginialiteit, geloofwaardigheid en beeld geluid.

AI is geloofwaardig met een mooie stem, wist niet dat die van Johansson was toen ik de film zag. Science fiction elementen zoals vormgeving van de user interfaces zien er goed uit, niet over de top.
Vond de ontwikkelingen niet voorspelbaar en de film wist me bijna constant geboeid te houden
De film bleef ook goed hangen dus denk goed geslaagd..

Toch heb ik ook wel wat minpunten. Bijvoorbeeld de naïviteit van hoofdpersoon richting de AI wanneer die tegen hem begint te praten en ongevraagd bepaalde taken gaat uitvoeren. Ook is het OS zomaar op de markt te koop, terwijl het niet eens fatsoenlijk getest is voor de manier waarop het blijkt te werken.
Verder beetje zware thematiek in de film, had wat luchtiger en nuchterder gemogen. Ben verder ook niet zo'n fan van Joaquin Phoenix.

avatar van Do88
geplaatst op 22 september 2014, 17:00 uur, permalink
Top film!
Goed acteerwerk & origineel verhaal.
Kreeg er alleen wel de rillingen, omdat ik bang ben dat het hier daadwerkelijk naar toe gaat.

avatar van Sergio Leone
geplaatst op 25 september 2014, 20:27 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Meh.

Het concept is best leuk, maar er wordt niets moois van gemaakt. Theodore had net zo goed een relatie kunnen hebben met een mens, de film had er amper anders door geweest.
De confrontatie met z'n omgeving blijft nagenoeg uit, dus is het wachten tot er iets mis is maar de voorspelbare onthulling dat Samantha niet exclusief is, vind ik nu niet zo spectaculair en dan oogt het allemaal wel magertjes.

Aan de cast zal het niet gelegen hebben, Scarlett Johansson daargelaten. Zij heeft écht écht niet de juiste stem voor deze rol en haalt het niveau van de gehele film naar beneden. Er is niks mis met een mature en warme vrouwenstem, maar een vieze rokersstem is het écht niet.

Verder houdt Spike Jonze het bij wat mooifilmerij, de kleuren willen af en toe wel wat opvallen, maar verder vind ik het allemaal wat lauw. Her is geen film die blijft hangen terwijl ik het wel gehoopt had. Op naar de volgende.

avatar van Chunk
geplaatst op 3 oktober 2014, 23:06 uur, permalink
Neh..niet mijn soort film. Eigenlijk vond ik hem erg slecht maar ik heb hem toch uitgekeken. Even was er een moment dat ik twijfelde om hem uit te zetten maar m'n vriendin wou doorkijken. De beelden en sfeer was wel mooi maar het is geen enkel moment geloofwaardig en de boodschap onder de film drong niet helemaal tot mij door. Ik ben in het dagelijkse leven ook nog ICT'er dus dan geloof je al helemaal niks van dit scenario, gelukkig heb ik nog wat fantasie

geplaatst op 19 oktober 2014, 2:13 uur, permalink
Mooie film en het geeft je een andere blik op relaties... normaal zijn relaties voor een heel groot gedeelte fysiek: elkaar zien, aanraken etc..., maar nu begrijp je te meer dat het andere deel ook heel belangrijk is...

De film is intrigerend, niet spannend, niet komisch maar daarvoor was het ook niet bedoeld, maar wel heel zeker de moeite waard om gezien te hebben....

geplaatst op 24 oktober 2014, 13:35 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Knappe wisselwerking tussen de altijd goede Phoenix en Johansson, wat meteen de film de moeite van het kijken waard maakt. Er gebeurt namelijk bar weinig; de film richt zich puur de deze twee karakters. Des te knapper eigenlijk van beide acteurs dat ze het bloeiend houden. Verder is de regie sterk en ziet de film er sfeervol uit met een knappe scene wanneer het 'hoertje' ingeschakeld wordt, wat de moeite van het vermelden nog wel waard is.

avatar van kimberlyVD
geplaatst op 9 november 2014, 16:01 uur, permalink
Spike Jonze weet me altijd wel te bekoren.
Vooral de originaliteit die hij in zen films steekt, spreekt me enorm aan, zo ook bij deze.
Alles voelt fris en sfeervol aan. Zowel de personages als de setting en het verhaal.

Joaquin Phoenix zet in mijn ogen één van zijn beste rollen neer. Ingetogen maar vol gevoel geeft hij gestalte aan een eenzame man die liefde vind bij een OS systeem. Eigenlijk niet zo heel vreemd vind ik, je word namelijk toch verliefd op iemand zen innerlijk... Of dat zou in de eerste plaats toch moeten volgens mij. (Al wil het oog uiteraard ook wat, daar ga ik niet over discussiëren)
Mooi om te zien hoe Theodore opgaat in het hele gebeuren. Hij vergeet totaal waar Samantha eigenlijk voor gemaakt is. Namelijk om zijn behoeften in te vullen. Logisch dus dat ze perfect lijkt voor hem.

Jammer vond ik wel dat je eigenlijk bitter weinig te weten komt over Theodore z'n leven.
Ietsje meer diepgang had dus wel gemogen. Nu blijft het allemaal vrij eentonig.
De twist aan het einde vond ik wel enorm goed bedacht. Het maakt het geheel stukken geloofwaardiger en doet je nog meer meeleven met Theodore. Want net als hem, begin je Samantha na een tijdje ook echt als persoon te zien. Terwijl het einde je weer met beide voeten op de grond zet.
Ergens toch wel een soort van mind-fuck. Eentje zoals alleen Jonze dat kan.

Het sfeertje doet me wat denken aan een droom. En waarschijnlijk blijft dit verhaal ook bij 'een droom' van bepaalde computergenie's... Al weet je zoiets natuurlijk nooit zeker.

avatar van john mcclane 2
geplaatst op 11 december 2014, 20:50 uur, permalink
[quote=42325Theodore z'n leven.
Ietsje meer diepgang had dus wel gemogen. Nu blijft het allemaal vrij eentonig.
Ergens toch wel een soort van mind-fuck. Eentje zoals alleen Jonze dat kan.

Al bij al een vermakelijk filmpje waar naar mijn gevoel toch iets meer had ingezeten. [/quote]

goed verwoord,,,,,

avatar van john mcclane 2
geplaatst op 11 december 2014, 20:57 uur, permalink
vond vooral het eerste half uur interessant.
de gadgets.die deels al bestaan deels nog niet helemaal.
de film duur is veel te lang. anderhalf uur had het verhaal kunnen dekken.'
de gesprekken zijn niet opzienbarend genoeg om het 2 uur vol te houden.

als je denkt dat dit veel te ver gezocht is,het gebeurd al.
natuurlijk niet in deze overdreven mate.maar toch. zie deze link.
Hoe Siri de beste vriendin werd van een 13-jarige jongen met autisme | Wetenschap | De Morgen - demorgen.be

geplaatst op 13 december 2014, 12:22 uur, permalink
Prachtige film, een van de beste die ik in tijden heb gezien. Kan het nog even niet onder woorden brengen, maar wauw.

avatar van wendyvortex
geplaatst op 25 januari 2015, 20:50 uur, permalink
"And we'll always be together, together in electric dreams"
Je zou een fantastische film kunnen maken rond dit onderwerp, genoeg openstaande vragen over de zin of onzin van het creëren van kunstmatige intelligentie met menselijke eigenschappen en hoe dat precies zou kunnen werken en welke onwelgevalligheden we tegen zouden kunnen komen.
Niet dat de relatie van Theodore en Samantha helemaal probleemloos verloopt, maar zou het überhaupt al mogelijk zijn om daadwerkelijk verliefd te worden op een besturingsprogramma (goedemorgen Windows 7) ... nou ja kijk naar het gemiddelde chatgedrag en je zou gaan neigen naar ja.
Blijft allemaal steken in een soort van gemiddelde rom-com waar wel eens een filosofietje geraakt wordt, maar eigenlijk wijkt het maar bar weinig af.
Verder hopen we niet dat alles over een jaar of tien gehuld zal zijn in het soort zuurstokkleurtjes die de hele film omgeven, verder leken me de games over tien jaar ook nogal suffig.
Twijfelachtige eer maar voorlopig lijkt " Weird Science" nog steeds de topfilm in dit sub-genre.

avatar van joolstein
geplaatst op 26 januari 2015, 15:09 uur, permalink
Spike Jonze doet het gewoon weer!! Wat een heerlijke film!! Een intrigerende film die speelt met de gedachte kunnen mensen een relatie hebben met een besturingsysteem? Aangezien mensen steeds meer gebruik maken van sociale netwerken die op hun beurt weer steeds meer intellegente software gaan gebruiken. Is het waarschijnlijk best mogelijk!! Ook zien we een wereld die nog meer afhankelijk is van mobiele telefoons. De relatie Theodore en Samatha heeft echt alle facetten van een echt relatie behalve dan een lichaam. En dit maakt de film zo intrigerend.
Het enige minpuntje wat ik had was dat mensen een hi- tech mobiel hadden, er een groot virtueel scherm was (het computerspel) maar dat er verder veel op ouderwetse schermen werd gewerkt! En waar zijn de tablets, die anno nu toch wel heel erg populair zijn, gebleven?

avatar van timburton
geplaatst op 4 februari 2015, 21:06 uur, permalink
Zwolle84 schreef:

Dat is totaal niet cynisch bedoeld. Het mooie van Her is dat het een liefdesfilm in de essentie van liefde is. De cliché "liefde is van alle tijden" probeert hier neergezet te worden.

avatar van Zwolle84
geplaatst op 4 februari 2015, 23:15 uur, permalink
timburton schreef:

Eens met dat laatste, maar daar zit hem m.i. dat cynische juist in. Of misschien is eigenzinnig of tegendraads een beter woord. Bij de slogan "A Spike Jonze love story" heb je bepaalde verwachtingen vanwege het clichématige karakter van de meeste love stories, terwijl het hier inderdaad (ondanks de luchtige verpakking en optimistische kleuren) veel serieuzer naar de essentie van liefde gaat: wat is liefde?

avatar van Decec
geplaatst op 9 februari 2015, 21:54 uur, permalink
Een redelijk drama/romantiek/sf film...
Redelijk verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Joaquin Phoenix...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Goed achtergrond geluid
(Dolby Digital)...

geplaatst op 13 februari 2015, 22:35 uur, permalink
Ik vond de film ronduit slecht en ik begrijp totaal niet wat men er in ziet. De film begint veelbelovend met de interessante premisse dat we zo veel communiceren met de computer en dat de kunstmatige intelligentie zo ver zal voortschrijden dat het weldra denkbaar wordt dat we verliefd worden op een pratende computer, maar de wijze waarop dit in de film vorm krijgt is zo ongeloofwaardig en onzinnig dat het volstrekt oninteressant wordt. Zo blijkt de pratende vrouwenstem niet alleen als computer veel knapper dan ons (ze leest een heel boek in 0.02 seconden) maar ze is al direct een volmaakt kopie van de mens en diens emoties. Zo bezit ze over een groot gevoel voor humor, houdt ze van muziek (ze zegt dat ze een liedje dat ze leuk vindt de hele dag afspeelt) en tegelijkertijd dat de man verliefd op haar wordt, wordt zij ook verliefd op hem. Alle uitdagingen voor de kunstmatige intelligentie lijken opgelost en ze is in niets te onderscheiden van een echt mens (overigens, er is geen enkele reden waarom de kunstmatige intelligentie zich zou ontwikkelen tot robotten die de mens imiteren: de mens is niet bepaald een bedreigde diersoort dus waarom de overbevolkte Aarde met zijn 7 miljard mensen nog eens opzadelen met kopieën van de mens?). Ze is zelfs zo menselijk dat ze vergeet dat ze wel een triljard keer sneller kan denken dan een mens, zodat ze bij een ruzie opeens “ergens over wil nadenken” (en later zegt ze ook dat ze de hele dag ergens over heeft zitten nadenken). Ze wordt zelfs jaloers omdat andere vrouwen met wie de man omgaat wel een lichaam hebben: ze raakt immers verslingerd aan de seks met de man, dat dan natuurlijk een soort telefoonseks is want ze heeft geen lichaam, maar daar bedenkt ze iets op: ze begint ook een relatie met een meisje en dat meisje wil dan graag het lichaam spelen zodat de man echt seks met haar kan hebben. We zijn dan halverwege de film en is het toppunt van onzinnigheid en ongeloofwaardigheid wel bereikt: niet alleen is het moeilijk aannemelijk te achten dat een mooie vrouw niets liever wil dan het (voor de seks met een vreemde man te gebruiken) lichaam van een andere vrouw spelen, maar ze is daarin vanaf de eerste seconde ook uiterst onrealistisch direct volmaakt in: haar lichaam beweegt volledig synchroon met de woorden van de computerstem. De man vindt dit echter maar niks, omdat hij alleen de vrouw van de computerstem wil. En de liefde verdwijnt definitief als de man ontdekt dat terwijl de computerstem met hem praat zij tegelijkertijd met duizenden anderen babbelt en daarbij op honderden mensen verliefd is. De (onzinnige) moraal lijkt te zijn dat men weldra de mens volledig kan kopiëren (quod non) maar niet diens neiging tot monogamie zodat echte liefde niet mogelijk is met een robot en wel omdat de lerende computer zich zo snel zou ontwikkelen dat één relatie en in ieder geval een relatie met een mens voor de computer te saai wordt (de film heeft zo wel wat weg van ‘2001: A Space Odyssey’ met als boodschap dat de mens slechts een fase in de evolutie zijn en de robotten ons zullen overstijgen).

Maar voor de kijker is de relatie al vanaf het begin oersaai want in feite voegt het feit dat de vrouw een computer is niets toe aan het uiterst dunne en oninteressante liefdesverhaaltje dat de film in wezen is: man ontmoet vrouw, ze worden verliefd, vrouw gaat vreemd, relatie wordt verbroken...

geplaatst op 15 februari 2015, 9:28 uur, permalink
Moeilijk om mijn mening te omschrijven...

Ik vond het een zeer meeslepende filmp. Feitelijk gebeurt er niet eens zo heel veel, maar de verhaallijn pakte me enorme. Ook bijzonder dat één van de hoofdrolspelers enkel uit een stem bestaat. Dit icm met een interessante kijk op de (nabije?) toekomst maakt het voor mij een verfrissende en unieke film.

avatar van cucciolo
geplaatst op 19 februari 2015, 21:38 uur, permalink
Terecht hoog gemiddelde. Heb er lang mee gewacht omdat de synopsis voor mij niet meteen prioriteit gaf. Des temeer ik tegenwoordig liever volledig blanco een film induik, want een en ander kan misleidend werken, met (teveel) voorinformatie.
Het zijn vooral de komische situaties die ontstaan dmv dit aparte futuristische gegeven, die de film zo leuk maken. Vooral ook omdat het maar een tikkeltje Sciencefiction is, en het eigenlijk best geloofwaardig is dat zoiets ooit mogelijk is, in meer of mindere mate. Dat maakt het tastbaar en realistisch. En het feit dat de personages vrij realistisch zijn, maakt die wisselwerking alleen maar voelbaarder, echter emotioneler. En laat dat laatste nou net het thema zijn waar de hele film om draait, dan is het cirkeltje helemaal rond. Vette aanrader!

avatar van leatherhead
geplaatst op 21 februari 2015, 23:59 uur, permalink
Leuk filmpje van Jonze.

Wederom levert Jonze een frisse en originele film af. Iets braver en commerciëler dan z'n voorgaande films, maar wel zeker de moeite waard. Want hoewel het allemaal wel wat korter had mogen duren, is het toch vrij knap hoe de film een concept als deze toch zo lang best boeiend kan houden. Uiteraard draagt het sterke acteerwerk van Phoenix hier ook aan bij.

Jonze's toekomstvisie is ook best geinig. Die scenes met het videospelletje zijn bijvoorbeeld erg leuk, en zo kent de film wel meer van dat soort grappige momentjes. Visueel zal het wellicht niet bij iedereen in de smaak vallen, maar ik vond het warme kleurgebruik wel passen bij het koddige sfeertje dat de film uitstraalt. Zelfde geld eigenlijk voor de soundtrack. Leuk en passend.

Had wat minder sentimenteel gekund, en ook wat korter. Voor de rest is dit een schattig filmpje van Jonze. 3,5*.

avatar van Pim1993
geplaatst op 26 februari 2015, 14:12 uur, permalink
Helaas overschaduwt de langdradigheid aan het eind van de rit. Het idee is best briljant, en ruim voldoende uitgewerkt. Met name de ontwikkeling op het gebied van technologie is puik visueel en realistisch in elkaar gezet. Alles lijkt met stemherkenning en verbale communicatie bestuurt te worden. Beetje gek is dat er dan nog wel aardig wat papier te zien is in de film, maar dat zal heus met opzet gedaan zijn.

Ik vond Joaquin Phoenix degelijk. Had niet het idee dat deze heel erg uitgedaagd werd met deze rol. Knapper vond ik de emotie en werking van de stem van Scarlett Johansson als 'Samantha'. Het effect was erg sterk en zorgde voor een goede sfeer in de film.

Het was mij net iets te sentimenteel en ging af en toe net iets te clichématig over de top. Verder oké film met een zeer originele invalshoek.

avatar van Aapje81
geplaatst op 27 februari 2015, 2:46 uur, permalink
Tsja wat kan ik hier nu over zeggen.

Laat ik voorop stellen de film heeft een modern en relatief nieuw thema. Het wordt allemaal heel mooi en ook wel realistisch gebracht. Na een minuut of vier was ik al gewend aan de stem en kon me zelfs voorstellen dat een dergelijk iets onderdeel kan zijn van je dagelijks leven.

Het meest knappe is echter dat er in deze film subliem wordt geacteerd. Phoenix is altijd wel goed maar ook de stem overtuigd, al was het misschien beter geweest om een minder bekend geluid te nemen want de stem van Johansson is natuurlijk zeer herkenbaar. Daarnaast speelt een van de betere actrices van dit moment Amy Adams weer een prima bijrol.

Enig punt van kritiek is dat het af en toe wat zeurderig wordt en een beetje langdradig maar gelukkig is er op de juiste momenten toch voldoende afwisseling en ook humor. Uiteindelijk blijft er een originele en ook wel gedurfde film over.

Goed.

avatar van Breur
geplaatst op 7 maart 2015, 20:48 uur, permalink
Fascinerend, interessant, uitdagend, en origineel. De rest is zowel in negatieve, als in positieve zin wel gezegd. Ondanks vele vooroordelen zeer verrast door deze film! 4*

avatar van Film Pegasus
geplaatst op 11 maart 2015, 21:12 uur, permalink
Romantiek en SF samen, het is een huwelijk dat voor aparte dingen kan zorgen. En blijkbaar beter dan Cowboys vs Aliens. Het resultaat is een futuristische, maar geloofwaardige wereld. Misschien niet vestimentair, maar toch qua technologie. We komen alvast dichter met dingen als Siri of zelfs de gezichtsherkenning op Facebook. Her gaat over het verwerken van een grote liefde, iets van alle tijden. En dan komt de ideale vrouw te voorschijn waar je alles mee kan delen. Enkel het fysieke is er niet. En zelfs hoe perfect dat beeld ook mag zijn kan het toch niet evenaren met echte mensen. Die vraag van kan dat of kan dat niet, wordt hier duidelijk vertaald in de film.

Her overweldigd niet meteen, al ben ik toch wild van de acteerprestatie van Scarlett Johansson. Ze blijft de rollen er duidelijk goed uitpikken en dit is hopelijk een rol die niet in de vergeethoek terechtkomt, omdat ze nu eenmaal fysiek niet aanwezig is. Straf te weten trouwens dat zij haar stem achteraf heeft gedaan, omdat de originele stemactrice wat tegenviel. Het is op de eerste plaats een romantische film met wat drama en gelukkig niet al te veel filosofisch gedoe dat meestal dit soort films naar de vaantjes helpt. Mooie prent dus.