MENU

3,16

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Josh Trank
met Dane DeHaan, Alex Russell en Michael B. Jordan

Drie doodnormale middelbare scholieren doen een ongelooflijke ontdekking. Ze vinden in het bos een mysterieuze substantie waar ze aan bloot gesteld worden en waardoor ze superkrachten ontwikkelen. Als ze leren om de superkrachten onder controle te houden en ze te gebruiken in hun voordeel, beginnen hun levens uit de hand te lopen en hun duistere kanten naar boven te komen.

avatar van boozebelly
geplaatst op 4 april 2013, 14:51 uur, permalink
Science fiction/fantasy over een paar jongeren die dankzij een 'mysterieus' object dat ze vinden de beschikking krijgen over telekinetische krachten.
Deze formule is vanzelfsprekend een garantie voor leuke, in het begin vrij onschuldige situaties, maar op den duur loopt het uiteraard allemaal flink uit de klauwen.
De 3 hoofdrolspelers vermaken zich kostelijk en vullen hun rollen goed in.
De vliegscenes zijn helaas een beetje te overdreven en neigen te veel naar van dat superhelden-geouwehoer. Daar hou ik persoonlijk niet van. Maakt het een beetje te kinderachtig. Vooral het einde word er een beetje te belachelijk door. Ook zagen de vliegscenes er wat te nep uit.
Ik had de film zeker hoger beoordeeld als het wat meer met beide benen op de grond was blijven staan, want in de basis is dit zeker wel een vermakelijke film.

Nu net geen voldoende doordat de film zo nu & dan te ver over the top gaat. Ik ben echt blijven zitten met een "jammer" gevoel

avatar van flaphead
geplaatst op 15 april 2013, 0:06 uur, permalink
naast een thriller had het in plaats van SF ook als mystery bestempeld kunnen worden, want mysterieus is het. en natuurlijk zijn Blair Witch Project en Cloverfield nooit ver weg. het is wel typisch een film waar je meteen in moet zitten. laat je je niet meenemen, zal je er ook geen vermaak aan hebben, want daarvoor zitten er teveel gaatjes en -uiteraard- ongeloofwaardigheden in.
ik hou totáál niet van superheldenfilms die allerlei krachten hebben, maar kon dit prima aanzien. waarschijnlijk omdat het 'gewone' jongens zijn, die er in eerste instantie ook 'gewoon' mee omgaan (en er geen schurken zijn die bestreden moeten worden). ze gaan steeds een stapje verder tot er uit de bocht geschoten wordt. misschien niet alleen door de jongens, maar ook door de makers. aan de andere kant is het einde wel visueel erg aantrekkelijk.
uiteindelijk voldoet het zeer goed als spannend tussendoortje, ook door de geringe tijdsduur, die er prima bijpast.

avatar van nadrin
geplaatst op 16 april 2013, 18:00 uur, permalink
Na Cloverfield had ik niet echt nog zin in een film die met handcamera in eerste persoon gefilmd werdt.
Maar deze film was voornamelijk in het tweede deel wel best boeiend en geloofwaardig.
toch uiteindelijk een positieve filmervaring

avatar van mar007
geplaatst op 23 april 2013, 0:28 uur, permalink
Best wel een goeie film.
Mix van sf/thriller en drama werkt goed in deze film.
Rustige opbouw,boeiend,en ik vond het laatste stuk toch wel spectaculair.
Prima film.

geplaatst op 23 april 2013, 17:26 uur, permalink
Nee, dit is het niet voor mij. Af en toe erg over-the-top geacteerd. Daarnaast nogal wat ongeloofwaardige scenes.

avatar van MRDammann
geplaatst op 6 mei 2013, 13:03 uur, permalink
Leuk idee, maar ontzettend slecht uitgewerkt. Verder wel leuk om naar te kijken.

avatar van Hansjepansje
geplaatst op 20 mei 2013, 23:50 uur, permalink
Prima.

Origineel found-footage filmpje met z'n gebreken, maar ook met een pak charme. Drie tieners stuiten op een geheimzinnige krachtbron ergens in een gat in de grond. Even dreigt het fout te gaan, maar ze weten toch te ontsnappen en beseffen al gauw dat ze zelfs over paranormale krachten beschikken. Wat begint als een onschuldige gave om onschuldige grapjes mee uit te halen, dreigt algauw uit te hand te lopen als hun krachten alsmaar toenemen.

Origineel in meerdere opzichten. Found-footage is groot geworden in het horrorgenre, maar bewijst hier dat het ook in andere genres z'n toepassing kan hebben. In Chronicle is het meer dan een gimmick, het helpt de kijker om zich mee te verplaatsen in de psychologische toestand van de personages, in het bijzonder Andrew. Visueel verder best aardig, met een paar leuke scènes en verrassend goeie special effects. Plot is interessant. Wat een verademing dat er nog regisseurs zijn die beseffen dat mensen die plots over superkrachten bezitten, niet meteen de drang voelen om de wereld te redden. De krachten zorgen zelfs voor serieuze psychologische ontwikkelingen. Gave scène trouwens, die 'apex predator'-monoloog van Andrew. Niet alle acteerprestaties zijn even goed, maar de hoofdrolspelers doen het meer dan degelijk.

Al bij al cool filmpje. Lekker vlot en fris door het originele idee, en interessante insteek. 3.5*

avatar van Spartaan1986
geplaatst op 23 mei 2013, 0:42 uur, permalink
Origineel en goed gespeeld. Het is allemaal prima, tot aan het laatste kwartier waar de film volledig (letterlijk) uit de bocht vliegt. Het wordt dan opeens een standaard superheldenfilm zoals we al zo vaak gezien hebben.

avatar van Melvin Udall
geplaatst op 1 juni 2013, 21:40 uur, permalink
Ondanks dat het wat lijkt op andere handheld achtigen is het toch wel een orginele film. Slimme zet in dit soort films is het gebruik van onbekende acteurs, ik kende ze in ieder geval niet. Het middelste gedeelte is verreweg het leukst, uiteindelijk ontaard het nogal in een chaotisch geheel maar door de geringe speelduur is het allemaal net op tijd af.

avatar van WaynesW
geplaatst op 22 juni 2013, 8:45 uur, permalink
Het eindigt een beetje op de manier van 'Lawnmower man'.

Toch wel 2/5 voor het idee.

avatar van DtchTux
geplaatst op 17 juli 2013, 19:32 uur, permalink
Film is best oké, ik bleef kijken. Vooral dat het uit de hand loopt tussen personages onderling sprak mij aan, het is een extra element (naast het SciFi/Fantasy-element).

avatar van Riddierid
geplaatst op 1 augustus 2013, 22:37 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Was wel een vette film. Vooral die stukjes dat alles nog gezellig was enzo en dat ze gingen vliegen Zeker een aanrader en goede acteurs. Die hoofdrolspeler lijkt op leonardio di caprio een beetje. Echt vet gemaakt ook met de effecten enzo. UHH ja dat was het wel zo'n beetje. Een verdiende 3,5!

geplaatst op 31 oktober 2013, 1:49 uur, permalink
zeer matige film..

geplaatst op 8 november 2013, 5:34 uur, permalink
5 sterren geen enkel moment verveelt.

avatar van sinterklaas
geplaatst op 31 december 2013, 13:27 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Jumper meets found footage, zo kan je eindeloos doorgaan.

Chronicle was een erg geslaagd sprookje (als je het zo kan noemen) over een groep scholieren die al van de kattenkwaad zijn. Het word helemaal leuk wanneer ze een kuil vinden wat magische krachten blijkt te hebben, en de jongeren treft met superkrachten. Helemaal geweldig; ze kunnen vliegen, telekinetische krachten uitvoeren, auto's verplaatsen en...juist, de krachten komen al helemaal mooi van pas om verder te gaan met hun kattenkwaad. Dat word helemaal geweldig, totdat er gewonden vallen.

En vanaf dat moment staat hun vriendschap flink op het spel en blijkt het allemaal niet zo heel erg leuk te zijn als het leek. Dat word hier ook op een uitbundige wijze neergezet, waarbij, zoals je al kan verwachten, alles van kwaad naar erger word, met een vrij bizare climax tot gevolg.

De film is wat mij betreft erg geslaagd en toch is dat found footage-manier nog lang niet zo afgezaagd, en weet altijd wel lekker te spelen met allerlei onderwerpen. De montage was lekker blauw-kleurig en gaven de film ook een gelikte look. En goedkoop was de film ook zeker niet, want er gaat wel lekker veel in stuk aan auto's en gebouwen.

Prima.

avatar van bjerik76
geplaatst op 6 januari 2014, 23:22 uur, permalink
Toch wel verassend halvewege.
Het begint wat rommelig, en low budget, ik baalde dat het weer zo'n handycam film was.
Tegen het eind aan word het dan toch wel spannender.
Score had wel hoger geweest als er veel minder handycam beelden in zaten verwerkt.
Dat irriteerde me op een gegeven moment toch wel.

geplaatst op 26 januari 2014, 22:53 uur, permalink
Fantastische film. Het hele superhelden verhaal er omheen is lang niet hetgene waar de film daadwerkelijk om draait, de hoofdlijnen zitten hem toch echt in het tienerdrama dat voor de verandering echt goed wordt weergegeven. Door het found footage principe te gebruiken wordt het mooi duidelijk wat een buitenstaander eigenlijk is, om de omslag naar het punt waarop hij via telekinese de camera bedient als regisseur extra sterk te maken. Eerst is hij de cameraman, de objectieve observant die geen controle over zijn leven heeft, met het punt waarop het derde persoonsstandpunt kan innemen vindt hij voor het eerste de mogelijkheid om de leiding in zijn eigen miserabele leven te nemen. De camerastandpunten in deze film zijn dan ook allen stuk voor stuk fantastisch gekozen en getuigen van echt talent bij Josh Trank om met zo'n vreemd gegeven alsnog zo'n mooi product te kunnen neerzetten.

Ik lees hier veel kritiek op het acteerwerk, maar ik deel deze meningen compleet niet. Andrew, Matt en Steven zijn precies zoals de mensen op de middelbare school ook zouden zijn. Soms oppervlakkig, soms moeilijk uit de woorden komend, soms nep, maar in essentie is het heel duidelijk om te zien dat er achter ieder van hen een verhaal zit dat zich niet alleen in gesproken taal hoeft te uiten. De oppervlakkige manier hoe iemand als Matt quotes van Jung en Schopenhauer eruit gooit om zijn eigen misantropie te uiten worden door sommigen gezien als interessant doenerij die nergens slaagt, maar dat is dan ook precies het punt van het gebruik: Matt is niet interessant in het dagelijkse leven, of wordt in ieder geval niet zo gezien, en maskeert de pijn van het niet erkent worden door zichzelf op een superieure positie te plaatsen met het quoten van intellectuelen om zo slimmer over te komen dan de rest. Dat hij hierin alsnog niet slaagt is een onderdeel van de tragedie en ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn (ikzelf in ieder geval ook) die deze act herkennen van hun eigen jeugd. Andrew is vanzelfsprekend het meest interessante personage met zijn verschrikkelijke leven en ik voelde dan ook gedurende de hele film mee naar het helaas onvermijdelijk tragische einde. Steve leek de meest oppervlakkige persoon, maar genoot ook gedurende het hele gebeuren mijn sympathie vanwege het feit dat zijn populariteit hem geen gemeen personage maakt, helemaal het moment waarop hij Andrew vertelt dat hij hem ook echt herkent en Andrew daarmee erkent als een persoon, maakte hem uitzonderlijk sympathiek.

Vanzelfsprekend dat het esthetische vlak het meeste in het oog springt en ook in dat opzicht slaagt Chronicle goed. Beter dan het gros van de superheldenfilms met honderden miljoenen budgetten mag ik wel zeggen, ik heb weinig momenten het idee gehad dat iets overduidelijk nep was. Samen met Trolljegeren was dit in ieder geval wel de film waarbij het duidelijk was dat productiekosten niet kunstmatig hoog gehouden hoeven worden met achterlijk dure acteurs, om iets moois neer te zetten.

Chronicle vermaakte, was blij vlagen zelfs grappig, maar heeft het hart zo duidelijk op de goede plaats zitten met de karakterontwikkeling en het natuurlijke acteerwerk, dat ik toch echt niet anders kan zeggen dan dat ik ongelooflijk verbaasd ben over hoe goed deze film eigenlijk is. Absoluut niet perfect, maar voor een found footage film ongelooflijk artistiek verantwoord gefilmd, overdonderende special effects die geen moment onrealistisch over komen en een stel personages waar als kijker iets voor ga voelen. Fantastisch!

avatar van The One Ring
geplaatst op 12 februari 2014, 23:12 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Superhelden en found footage: niet meteen een combinatie waarvoor ik naar de bioscoop ren en dat deed ik dus ook niet. Niettemin heb ik hier sinds de release enorm veel goeds over gehoord en werd ik toch nieuwsgierig (opmerkelijk genoeg lees ik nu vooral negatieve tot gematigd positieve berichten; heb ik de mini-hype gedroomd?). En het bleek meer dan een meevaller. Dit is gewoon een goede film.

Echt found footage blijkt het niet te zijn. Niemand beweerd immers dit gevonden te hebben en er worden meerdere camera's gebruikt. Het idee is meer dat we naar de momenten kijken terwijl ze opgenomen worden. Het nu ervan wordt her en der wel eens betwijfeld, maar ik vond het een cruciale vondst. Alle deze handheldfilms hebben het voordeel dat het meer lijkt alsof het werkelijk gebeurt, maar dit genre heeft er extra baat bij, omdat het zo de magie van superkrachten terugvindt. Scènes waarin helden hun krachten ontdekken hebben we de laatste jaren te vaak gezien, maar door de natuurlijke stijl van Chronicle voelt het weer eens fris aan. Al helpt de keuze om realistische tieners te maken van de personages ook. Erg leuk dat er flink de tijd voor genomen wordt om de jongens maar wat aan te laten modderen met hun krachten. Het heeft iets geloofwaardigs. De drie acteurs hebben ook een fijne chemie.

Verder een goede opbouw van de aftakeling van Andrew. De donkere kant zit eigenlijk al in de hele film, maar fluctueert continu op een aannemelijke manier. Die vader had misschien iets minder extreem gemogen, maar echt misplaatst is het ook niet. Ik vond Dane DeHaan erg goed in de hoofdrol, een personage dat even hatelijk als meelijwekkend was. Geen originele creatie per se, want Akira en Carrie liggen om de hoek, maar wel goed uitgevoerd.

Enigszins jammer is een wat onzinnige ontwikkeling later in de film. Andrew heeft medicijnen voor zijn zieke moeder nodig en besluit een tankstation te overvallen. Waarom niet gewoon de apotheker, of iets groters? De daarop volgende climax is misschien iets te conventioneel qua plot, al komt Trank er nog wel mee weg doordat het er allemaal erg spectaculair uitziet en de handheld er hier toch ook weer iets bijzonders van maakt.

Fijn filmpje in ieder geval. Met iets meer originaliteit richting het einde had het zomaar de beste film van het genre kunnen zijn. Wel benieuwd wat Trank nog meer gaat leveren. Hij heeft veel potentie.

geplaatst op 22 februari 2014, 3:25 uur, permalink
Best een goede film wel.
Het is in ieder geval weer eens wat anders.
Had er niet echt verwachtingen van van te voren maar aangenaam verrast.

avatar van Filmkriebel
geplaatst op 15 maart 2014, 19:17 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Redelijk aparte film met veel special effects. Gaat niet over superhelden, maar over gewone jongeren die in bezit raken van superkrachten en ermee leren omgaan. Flink verschil. In het begin halen ze grapjes uit, daarna wordt de film een stuk donkerder wanneer een geplaagde en getormenteerde Andrew de krachten die hij bezit gaat misbruiken. . De vraag dringt zich onvermijdelijk op hoe u zelf zou omgaan met dergelijke gave. Ik had weinig informatie vooraf dus was ik in sommige scènes toch flink verrast. Handheld camera past heel goed bij het thema. De bovennatuurlijke actie zorgt voor voldoende spektakel en een meer dan bevredigend filmmoment.

avatar van Storkie

geplaatst op 20 maart 2014, 4:06 uur, permalink
Erg goed verhaal, mooie film! Alleen erg jammer dat het uit first person is gefilmd (handheld).
Had naar mijn mening absoluut niet gehoeven!

avatar van MissT

geplaatst op 22 maart 2014, 10:31 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
MissT

geplaatst op 22 maart 2014, 10:31 uur, permalink

'Carrie' meets "Heroes'!

Voor mij een van de meest verrassende films die ik in de afgelopen jaren heb gezien. Vooral het contrast tussen de realistische beelden (versterkt door het handheld camera element) en de bovennatuurlijke gebeurtenissen vond ik heel treffend. Geen gelikte Hollywood superhero film maar gewoon een film over gewone jongens die plotseling buitengewone dingen meemaken, ik hou daarvan!

Vooral de beelden van het vliegen boven de wolken vond ik adembenemend.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 22 maart 2014, 12:08 uur, permalink
Grappig dat hier veel verschillende waarderingen voor staan, maar dat de laatste negen redelijk tot zeer positief zijn. Maak daar maar tien van, want ook ik vond dit een originele en goed uitgewerkte film met zowel geloofwaardige personages als goede FX. Als de regisseur hiervan 26 jaar oud was toen hij deze film maakte mogen we nog veel moois van hem verwachten. "I am an apex predator!"

avatar van night rider

geplaatst op 22 maart 2014, 19:34 uur, permalink
Leuk hoor...prima vermaakt en de film had van mij nog wel iets langer mogen duren.

avatar van ILDIB
geplaatst op 24 maart 2014, 13:34 uur, permalink
Moet zeggen dat ik het toch een behoorlijk prettig filmpje vond. Helaas wel met een bijzonder onsympathiek hoofdpersoon.

avatar van Ste*
geplaatst op 24 maart 2014, 20:02 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Ongelooflijk dat de film hier zo'n laag gemiddelde heeft en voor zover ik weet ook vrij onbekend is.
Het is fantastisch gemaakt en bovenal bijzonder vermakelijk om te kijken.
Sowieso hou ik altijd wel van dit soort films met een handheldcamera. Ze zorgen voor een eigen sfeer en een realisme dat fijn is om naar te kijken, zeker in dit thema. Cloverfield vond ik al behoorlijk leuk, want rampen en actie werkt op deze manier gewoon erg goed, maar dit is nog wel een paar stapjes beter en leuker.

Het heeft een fijne rustige opbouw, met scènes die lekker strak gesneden zijn waardoor een trucje nooit tot vervelens toe doorgaat. Vooral die scène dat ze eerst proberen te vliegen en het volgende shot ineens full-on door de wolken razen is echt heel vet gedaan, je krijgt op dat soort momenten echt een wow-gevoel.

In het midden zakt het even in, de film focust zich dan wat rommelig op wat bijzaken, maar dat wordt naar het einde toe helemaal goedgemaakt met een geweldige finale. Ik overdrijf niet, sommige dingen behoren oprecht tot het vetste wat ik gezien heb in dit genre. Vooral bewakingscamerabeelden doen het heel goed bij mij, vind dat een fantastische toevoeging.

Ben erg onder de indruk, en vind de film nogal onderschat. Het heeft een 'kleine' uitstraling, maar heeft tegelijkertijd actie die in een blockbuster zeker niet misstaat.

avatar van mikey
geplaatst op 24 maart 2014, 20:30 uur, permalink
Ondanks het hand held gedoe moest ik vooral aan de supernatural people flicks van vroeger denken, zoals spontaneous combustion, the fury & hollow man. Waarin bepaalde gaven de gelukkige bezitters tot waanzin drijven. Het bekende riedeltje eigenlijk. Nu consequent gefilmd door de personages zelf (en een heleboel anderen). Zodat het lijkt alsof je naar zo'n funniest home video programma kijkt. ' whoah did you see that? Whoah'. Tot de finale van van de 2 superhelden: dat zag er niet uit. Het was gewoon spiderman, alleen goedkoper. Daarnaast is het gebruik van allerei iphones en Pads van de toevallige getuigen een wat makkelijk gevonden (maar rommelige) productie truuk voor de actiescenes.

Leuk voor de jeugd dan maar weer.

avatar van Kondoro0614
geplaatst op 22 april 2014, 22:03 uur, permalink
Genoten van de film!
Zelfs mijn moeder vond hem leuk en die houd haast niet van Sciencefiction! (Op independence dayna, dat vond ze geweldig)

De film krijgt van mij daarom ook een 4. Kreeg ik maar van die powers :O

geplaatst op 26 april 2014, 12:06 uur, permalink
Zeer vermakelijke film. Ik heb me geen moment verveeld, en ik kijk deze film regelmatig.

avatar van AmazingPP
geplaatst op 2 juni 2014, 18:27 uur, permalink
Onverwacht leuk en goed gelukte film. Ik had geen idee toen ik de DVD in mijn speler schoof waar ik naar zou gaan kijken en in eerste instantie dacht ik: Oh nee, niet weer een found footage film, maar naarmate de film vorderde en nadat de eindtitels over het scherm rolde moet ik eerlijk bekennen dat ik het een hartstikke leuke film vond! Ik vond het gegeven dus juist wel leuk uitgewerkt. Ach, als je zoveel film kijkt als ik kom je zo af en toe nog wel eens een verrassing tegen. De laatste was voor mij "Kick Ass", daar had ik ook werkelijk niks van verwacht, maar ook dat bleek anders te zijn! Prima lekkere film, helemaal niks mis mee. 4 *

geplaatst op 17 juli 2014, 14:22 uur, permalink
Goeie film waarin drie vrienden een vreemde ontdekking doen waardoor ze telekinetische krachten krijgen. Een originele draai aan de superheldenfilms wat goed uitpakt hier. Vooral ook omdat alles zo realistisch mogelijk wordt neergezet dmv cameragebruik, geen muziek en goeie special effects. Vooral ook vermakelijk om te zien hoe de drie vrienden hun nieuwe krachten gebruiken op het begin.