MENU

2,73

Avontuur / Thriller

geregisseerd door Todd Robinson
met Ed Harris, David Duchovny en William Fichtner

Het wantrouwen dat Amerika en de Sovjet-Unie jegens elkaar hebben, bereikt zijn hoogtepunt wanneer de Amerikanen een grote marine-oefening in de Stille Oceaan houden. Dmitri Zubov, kapitein van een duikboot, besluit hen in de gaten te houden. Hij is een ervaren zeeman, maar heeft een verleden waar hij nog dagelijks mee geconfronteerd wordt. Wanneer Zubov en zijn bemanning zich diep in de Stille Oceaan bevinden, ontdekken ze een complot dat de gehele mensheid zal vernietigen. Zubov zet alles op alles om dat te voorkomen, maar ontdekt ook dat ze niet alleen zijn...

avatar van jarno1975

geplaatst op 1 juli 2012, 16:49 uur, permalink

kappeuter (moderator)
geplaatst op 21 december 2012, 10:51 uur, permalink

avatar van sofripa
geplaatst op 21 december 2012, 21:17 uur, permalink
Zou het wat zijn? Cast oke, maar de beelden van de trailer zijn een beetje goeiekoop

avatar van schram101

geplaatst op 24 december 2012, 17:38 uur, permalink
Oei, wat matig zeg _O^

avatar van Captain Pervert

geplaatst op 29 januari 2013, 18:44 uur, permalink
Ik volg even niet wie wie is. Harris lijkt een Rus voor te moeten stellen, maar moet Duchovny ook een Rus spelen? Waarom heeft het ene bemanningslid wel een beetje een Russisch accent en de ander niet
Wazig.
Verder een typische B-film maar wel met een aardige cast.

avatar van HALVE TAMME.
geplaatst op 12 juni 2013, 21:47 uur, permalink
"Ed Harris _O_".

sofripa schreef:
Cast oke, maar de beelden van de trailer zijn een beetje goeiekoop

Eens,maar toch ga ik vanavond een poging wagen.

avatar van cor1946
geplaatst op 13 juni 2013, 11:08 uur, permalink
Slappe bedoeling, donker en langdradig. Russen die heel goed engels praten, Belachelijk.

avatar van HALVE TAMME.
geplaatst op 13 juni 2013, 11:19 uur, permalink
Eens met mijn bovenbuurman,enigste pluspunt voor mij is de aanwezigheid van Dhr. Harris

geplaatst op 13 juni 2013, 12:08 uur, permalink
Sterke submarine-film. Goed acteerwerk van met name Ed Harris.
Verwacht geen actie-film maar wel een sterke thriller.

avatar van movieminder
geplaatst op 13 juni 2013, 14:05 uur, permalink
Ik vond em best aardig eigenlijk.
Oké de Russen spraken Engels maar de hele film gaat alleen over de Russen dus dat onderscheid tussen Amerikanen en russen hoef je niet te maken. Alles is dus gewoon Russisch.

En inderdaad geen echte aktiefilm maar wel een goede thriller.
Ook een erg goede rol neer gezet van Ed Harris.

En wat ik zelf ook altijd een bonus vind, het surround geluid klinkt super! (ik luisterde naar het dts spoor) Lekker vol en goede detaillering uit alle speakers.

geplaatst op 13 juni 2013, 23:13 uur, permalink
Een langdradige, clichématige, melodramatische, televisiefilm-achtige onderzeeër thriller, verteld vanuit Sovjet perspectief en (zeer) losjes gebaseerd op werkelijke gebeurtenissen in 1968. Het verhaal is vaag onheilspellend en ik vond dat er van (te verwachten) claustrofobische spanning nauwelijks sprake was. Wiebelende camera's tenslotte leken het gevoel van zeeziekte te moeten geven.

avatar van jex
geplaatst op 14 juni 2013, 23:02 uur, permalink
Captain Pervert schreef:
Wazig.
Verder een typische B-film maar wel met een aardige cast.

Het moeten allemaal russen voorstellen alleen pratenze helemaal niet met een Russisch accent. Volgens mij hebben de schrijvers of makers van de film gewoon besloten om alle acteurs in hun eigen normaal spraak te praten en niet zo'n domme nep russisch accent te doen net als bij K19: The Widowmaker. Vond hem zelf wel interessant en onderhoudend. Vond hem toch wel iets hoger niveau dan een typisch B film, maar da's mijn mening.

avatar van Petina
geplaatst op 15 juni 2013, 20:53 uur, permalink
Aardige film. Dat die Russen niet Russisch praten vind ik geen gemis. En het einde was ook wel apart. Ik vond het wel opvallend dat er veel schouderklopjes werden uitgedeeld...

geplaatst op 16 juni 2013, 18:31 uur, permalink
Matige film, weinig spanning. Geluid was wel zeer mooi.

geplaatst op 16 juni 2013, 20:58 uur, permalink
Onder de middenmaat voor mij. Paar goeie stukken maar veel meer dan dat was het niet, vond het maar saai, keek niet goed weg ook, ook nie zoveel spanning in.
Nee, absoluut geen aanrader.

geplaatst op 19 juni 2013, 14:53 uur, permalink
Vermakelijke thriller niets meer en niets minder met uitstekende cast.

geplaatst op 19 juni 2013, 23:54 uur, permalink
Viel eigenlijk reuzemee, niet spectaculair maar best spannend en origineel. Natuurlijk niet te vergelijken met iets als 'Das Boot', maar dat mag je ook niet verwachten van een Amerikaanse film.

avatar van james_cameron
geplaatst op 28 juni 2013, 0:45 uur, permalink
Ed Harris verleent wat klasse aan deze tweederangs The Hunt For Red October, een vermakelijke maar niet al te goed uitgewerkte duikboot-thriller, gebaseerd op obscure 'ware feiten'. Verwacht geen sluitende logica, dan kom je bedrogen uit, maar de film is best onderhoudend en bij vlagen behoorlijk spannend. Jammer van de marginale special effects, waardoor de film er sporadisch wat goedkoop uitziet.

geplaatst op 28 juni 2013, 22:02 uur, permalink
Toch wel een positieve meevaller deze film. Gezien het lage gemiddelde en een aantal negatieve reacties verwachtte ik er eigenlijk niet veel van maar ik vond de film best wel goed en ook zelfs spannend. Het verhaal (min of meer een waargebeurd verhaal) was boeiend en ook de cast deed het goed en dan met name Ed Harris maar ook William Fichtner. Verder vond ik het ook best allemaal realistisch uitzien en zeker niet goedkoop of nep. Het einde van deze film was fraai en zorgde zelfs voor enige verwarring. Al met al een positieve meevaller deze film.

avatar van skipy05
geplaatst op 1 juli 2013, 22:45 uur, permalink
Ik vond het wel een vrij goede film en zeker voor minder bekend te zijn.
Verhaal is goed en spannend van begin tot het einde.
Cast was goed. William Fichtner vond ik weer eens heel goed spelen.
Ed Harris zette ook weer een goede rol neer.

avatar van komerad

geplaatst op 5 juli 2013, 21:48 uur, permalink
cor1946 schreef:

AAh Dolph Lundgren doet niet mee? (ik weet het hij is geen rus maar hij kan ook amper engels.)

geplaatst op 10 juli 2013, 2:08 uur, permalink
Wel, ik heb me zeer vermaakt met deze film, wat ik eigenlijk niet had verwacht.
Blijkt min of meer waar gebeurd te zijn.

geplaatst op 13 juli 2013, 13:46 uur, permalink
Aardige thriller heb me niet verveeld en acteerwerk was goed.

avatar van Pazmaster
geplaatst op 13 juli 2013, 23:17 uur, permalink
Tikkie saai, en dat er gewoon Engels gesproken wordt i.p.v. Russisch vind ik ook een beetje minder. Verder niet slecht en er wordt goed geacteerd maar het verhaal boeide me niet heel erg veel. 2,5 ster

avatar van Piratje
geplaatst op 20 juli 2013, 6:46 uur, permalink
Een duikbootthriller brengt natuurlijk veel mensen bij mekaar op een kleine plaats, met het gevolg dat wij voortdurend van de ene zijde naar de andere moeten en dikwijls dezelfde beelden krijgen. Een langdradige indruk.

Amerika en Russen staan tegenover mekaar in dit nogal vrij gemanipuleerd verhaal. Het belangrijkste van het verhaal is de verwarrende interne duscussie binnen deze Russiche boot waarbij een gedeelte van de manschappen zich verzet tegen de kapitein en daarnaast ook nog enkele domme dingen gebeuren. Dit lijkt me erg onlogisch ook al is het een heel oude duikboot.

Vooral de verfilming liet regelmatig te wensen over en van het duikbootgevoel was weinig te merken. Maar over het algemeen toch een vrij positieve ervaring die wel leidt naar een langdradig onduidelijk plot. Die onduidelijkheid zweeft mee door het ganse verhaal.

Toch is me deze moeilijke opdracht 3,0* waard.

avatar van Avatar65
geplaatst op 20 juli 2013, 20:54 uur, permalink
Redelijk goede film. Heb me best vermaakt. Niet veel actie of special effects. Wel goed geacteerd en spannend. Einde vond ik een beetje zwak.

avatar van vampyrmaiden
geplaatst op 18 augustus 2013, 23:33 uur, permalink
wat een saaie ***film! Ik vond de film echt nergens spannend, en verder was hij erg langdradig, veel bla bla van stuurboord en bakboord, misschien is dit meer een mannenfilm en dat hij daarom een redelijke rating heeft, maar mij kon hij echt niet bekoren.
Geen spanning, geen sfeer, slap verhaal, slappe ontknoping.

avatar van knusse stoel
geplaatst op 27 augustus 2013, 20:50 uur, permalink
Echt geen saaie film zoals sommigen hem beschrijven, het verhaal is zelfs angstaanjagend als je nagaat dat een of andere paranoia kapitein van een schip zonder communicatie mogelijkheden komt te zitten en zelfstandig zijn beslissingen moet nemen.
In dit verhaal is dat niet aan de orde maar het schijnt in werkelijkheid soms er vreemd aan toe te gaan als ik op verhalen af mag gaan. En dan heb ik het niet over romans of films maar over verhalen uit de werkelijkheid.

Hier is het een complot dat de grenzen van de fantasie tart en wij vonden de film en het bijbehorende verhaal redelijk, aan bij een thriller grenzende spanning voldoen.
Aardige film met een mooi verhaal en goede acteurs.

Enige negatieve punt is de taal die gesproken wordt. Men spreekt Engels i.p.v. Russisch en dat is dus een minpunt voor de film.

geplaatst op 2 september 2013, 2:18 uur, permalink
jex schreef:

Juist door elke acteur met zijn eigen accent te laten spreken geeft dat deze film net iets meer charme. (het Russisch heeft meer dialecten en accenten dan bijvoorbeeld China). De enige persoon in de wereld die met een zwaar Schots accent ''Russich'' mag spreken is Sir Sean Connery.

Best een tof verhaal die een heel eind op waargebeurde verhalen is gebaseerd. De OSNAZ bestond echt (en waren een stuk lijper en machtiger dan de hoogste regionen van de KGB). Die Sub is ook echt verdwenen en zelfs ''Phantom'' was een daadwerkelijk wapen van de Russische marine (alhoewel die voor zover bekend is zich in de test fase bevond). En het plan om China met de VS aan het knokken te krijgen is ook gebaseerd op feiten.

Toch leuk dus hoe ze deze 4 feiten bij elkaar voegen en er een goede thriller van maken!

avatar van Norman Mailer
geplaatst op 22 oktober 2013, 15:58 uur, permalink
Langdradig en vrijwel nauwelijks pakkend. Ed Harris kan daar niets aan veranderen.

avatar van blurp194
geplaatst op 21 november 2013, 20:50 uur, permalink
Het lot van elke onderzeebootfilm is hard. Altijd dient de vergelijking zich op met Das Boot of Hunt for Red October. En die vergelijking valt eigenlijk nooit goed uit.

Toch is dit helemaal geen slechte film. Ja, natuurlijk is het wat raar om Russen keurig Engels te horen spreken, maar zodra de boot van wal steekt valt dat nauwelijks meer op. En ja, David Duchovny is ernstig miscast - de man is gewoon teveel Mulder, en te weinig acteur. Maar het verhaal is geloofwaardig genoeg en heeft voldoende diepgang in zich - en het is best spannend. En Ed Harris zet een goede kapitein neer. Zo een die je echt volgens protocol groeten wilt, als eerbetoon, uit respect.

Kennelijk was het budget niet toereikend om er een aantal spectaculaire buitenscenes bij te maken, met de duikboot in volle zee in actie. Maar ook zonder dat is het best een aardige film.

avatar van sofripa
geplaatst op 26 mei 2014, 22:03 uur, permalink
Aangename verrassing. Daar waar ik tijdens de trailer dacht dat het nogal cheapo eruit zag, is prima en pakkend vermaak geworden. Lekker claustrofobisch. Een prima verhaal en goeie cast die er best zin in had. 3,5 sterren

avatar van Left4Dead
geplaatst op 2 juli 2014, 14:28 uur, permalink
Allereerst wat mij opviel was de soundtrack, deze pakte me vanaf het begin behoorlijk vast. De regisseur, die eerder een hele prima film heeft gemaakt, had de beschikking over een goede cast.
Het is even wennen aan het feit dat het zich om een Russische bemanning gaat terwijl alles Amerikaans ingevuld is, jammer! Maar na een korte gewenningsperiode is er mee te leven en stap je helemaal in het verhaal. Een simpel maar toch erg vermakelijk verhaal.

Heerlijk om de koude oorlog weer te beleven zoals vele films uit de jaren 80 en 90. De ijzige koude Russische sfeer doet het voor mij altijd wel ook al is het hier nog niet echt below zero.
Een oude dieselbuikboot mag een laatste ronde doen met haar oude kaptein. Lijkt op een geschenk voor een oudgediende maar niets is minder waar. Al snel voelen we dat er iets achter dit uitje zit, een spel op hoog niveau.

Het voordeel van een film geschoten op een duikboot is dat het meteen claustrofobisch aandoet en daardoor al spooky is. Natuurlijk helpen de kreunende geluiden van het metaal, onderhevig aan atmosferische druk, om de suspense op te schroeven maar de kleine ruimte heeft ook zijn nadeel. Om op een zeer klein oppervlakte een film spannend te houden is vaak lastig.. Hier gaat dat allemaal redelijk gemakkelijk, het acteerwerk en de script houden je zeker bezig zonder je te vervelen. Beeld en geluid staan er heerlijk op.

Hoogstaand is het allemaal niet maar het is zeker een prima film om lekker onderuitgezakt naar te kijken. M.a.w. prima vermaak en daarom een 3.5** na een tweede kijkbeurt.