Genre: Muziek / Drama
Speelduur: 115 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: W.S. Van Dyke
Met onder meer: Clark Gable, Jeanette MacDonald en Spencer Tracy
IMDb beoordeling: 7,2 (6.079)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot San Francisco
"She Fell In Love . . . with the toughest guy on the toughest street in the world!"
Blackie Norton is de alom geliefde eigenaar van een nachtclub in het ruige uitgaanscentrum van San Francisco. Hij contracteert Mary Blake, een hongerige en dakloze operettezangeres, voor zijn club. Norton's vriend pater Mullin vindt dat maar niks, omdat hij vermoedt dat de jonge vrouw in een milieu terecht komt waar zij niet thuishoort. Hurley, de eigenaar van de opera en politieke rivaal van Norton, wil het contract van Blake graag overnemen. Maar Norton is verliefd op haar geworden. Dan volgt de vreselijke aardbeving van 1906...
Externe links
Acteurs en actrices
Blackie Norton
Mary Blake
Father Tim Mullin
Jack Burley
Mrs. Maisie Burley
Mat
Trixie
Della Bailey
'Babe'
Sheriff
Video's en trailers
Reviews & comments
matthijs_013
-
- 3625 berichten
- 5176 stemmen
Hele mooie film wat toch wel een bericht(je) waard is? Het is vooral het einde wat de film zo ongewoon en bovengemiddeld maakt. In plaats van die houterige emoties die films destijds vaak hadden, zette het een indrukwekkend beeld neer van de aardbeving en zijn invloed op de mensen. Vooral Clark Gable deed dit goed, toen hij stug bleef zoeken naar Mary Blake, maar stiekem de hoop al had opgegeven. Een aantal herkenbare liedjes komen ook terug, waaronder Nearer My God to Thee (fans van Titanic zullen deze wel herkennen).
Toch had de film een aantal minpunten. Een daarvan is het totale personage van Mary Blake en de actrice die haar speelde (Jeanette MacDonald): Wat een stem had dat mens zeg, ik kon het niet uitstaan. Ze kreeg ongelofelijk veel liedjes om te zingen, zelfs meer dan in een musicalfilm te horen is. Daarnaast was Mary eigenlijk een stom mens. Ze kon maar niet beslissen bij wie ze wilde zijn en verliet al haar partners in de film zo simpel alsof het niks was. Maar goed, dat is typisch iets wat wel vaker terugkomt in oude films.
*4, meeral verdient door het einde!
DonLeone
-
- 592 berichten
- 7257 stemmen
wat een onzin is deze film zeg! enkel omwille van de special effects uit die tijd 3 sterren en half, anders 2
Movsin
-
- 7706 berichten
- 8097 stemmen
Wat onwaarschijnlijkheid in het plot rond het showgirl-operadiva gedoe, maar voor de rest een goede film, anno 1936.
Het was in ieder geval clever van de makers van de film een romantische situatie te linken aan de ramp die San Francisco in 1906 trof, trouwens zeer voortreffelijk voorgesteld.
Het publiek zal destijds ook de bezinning op het einde van de losbandige "Blackie" hebben geapprecieerd alsook de sterkte van de Amerikaan om tegenspoed te overwinnen.
Attractiepool was natuurlijk, naast de iconen Gable en Tracy, ook het zangtalent van Jeanette MacDonald die zich in die periode met gezel Eddy Nelson ("Rose Marie", weet je wel) voor altijd de annalen inzong.
scorsese
-
- 11780 berichten
- 10190 stemmen
Goeie film waarin een nachtclubeigenaar en een eigenaar van een opera-gebouw beiden vechten om een jonge zangeres. Ondanks dat het getouwtrek op een gegeven moment wat eentonig wordt, en de film iets te veel liedjes bevat, is het geheel toch onderhoudend. De aardbeving fungeert meer als een deus ex machina, maar ziet er behoorlijk spectaculair uit (zeker voor een film uit 1936!). Verder twee uitstekende rollen van Clark Gable en Spencer Tracy.
Dk2008
-
- 10396 berichten
- 746 stemmen
Ik heb deze film nooit willen zien, komt vooral door Jeanette MacDonald. Die is hier ook behoorlijk overheersend aanwezig. Ik ben ook geen liefhebber van oude films, maar na het zien van In Old Chicago (1937) was ik ook wel nieuwgierig naar deze film. Maar deze is toch een heel stuk minder.
Tot de ramp begint is er toch maar weinig aan en lijkt me vooral interessant voor MacDonald-fans. Ik vind Tracy en Gable ook niet zo bijzonder spelen, nogal onsympathieke rol van Tracy trouwens.
Soortgelijk verhaal als in Old Chicago, alleen hier draait het vooral om een vrouw en God, terwijl de stad op de tweede plaats komt. Weinig sprankelend allemaal en een hoop gedraai om Mary. Mooie titelsong, maar de muziek in de film kon me totaal niet bekoren. De aardbeving komt heel plotseling in het verhaal, volgens mij hoor je toch eerst wat aardschokken te voelen. Dat laatste gedeelte is dan nog wel aardig gedaan, met die explosies en vooral de chaos die erop volgt. Gable zet dan ook een sterke rol neer. Wel gaat men er in dat gedeelte vrij vlot doorheen en het staat in geen verhouding met de rest van de film, dus 2.0. (3.0 voor het laatste gedeelte).
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
Aangename film tot aan de fameuze aardbeving van 1906. Het komt mij voor dat die er als een soort deus ex machina bij is gehaald als makkelijke ontsnappingsroute om de driehoeksverhouding op plausibele wijze te beëindigen. Daaraan voorafgaand is het een mooi romantisch drama met een ontspannen Clark Gable in een rol die hem gegoten zit en met een wel zeer welluidende Jeanette MacDonald. Van haar acteertalent moet je niet te veel verwachten, maar haar prachtige, betoverende stem maakt dat meer dan goed. Mijn waardering voor deze film betreft dan ook vooral MacDonald’s vertolkingen van de aria’s en liederen. Dat is genieten geblazen.
Noodless
-
- 9200 berichten
- 5832 stemmen
Zeer langdradige opbouw naar de aardbeving 1906, die hier meer als achtergrond ook fungeert. Het is een muzikale film die het moet hebben van de stem en liedjes van Jeanette MacDonald, maar helaas is dit niet my cup of tea. Bekende acteurs Clark Gable en Spencer Tracy wisten mijn aandacht nog een beetje vast te houden, maar verveling slaat naar enige tijd toch wel toe. Opeens uit het niets komt dan de aardbeving die de driehoeksverhouding wel heel gemakkelijk lijkt op te lossen. Gewoon allemaal te melig qua opzet. 4/10
clubsport
-
- 3175 berichten
- 6559 stemmen
Moraal en de connectie met het geloof speelt een belangrijke rol in deze film die tot doel lijkt te hebben de van het
pad afgedwaalde Blackie te moeten bekeren ( getuige de eindscene waarin hij ineens aan het bidden slaat)
De romance tussen Gable en Macdonnald is weinig overtuigend en zijzelf is ook de zwakke schakel van de film .
Verder dan nog de preker die gespeeld wordt door Tracy die zich moraal boven zijn oude vriend verheven voelt
louter en alleen omdat hij eigenaar van een nachtclub is .
De aardbeving is wel indrukwekkend in beeld gebracht maar voor de rest is deze film niet zo byzonder .
Het laatste nieuws
Reboot van WOII-film 'Das Boot' binnenkort te zien in Nederland: 'Spat de klasse vanaf'
Nieuw 'Euphoria'-seizoen: problemen rondom de ontwikkeling blijken stukken groter dan gedacht
De tien best beoordeelde films van de jarige Brendan Gleeson (69)
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
Bekijk ook
A Patch of Blue
Drama / Romantiek, 1965
10 reacties
Boys Town
Drama / Biografie, 1938
41 reacties
The Nun's Story
Drama, 1959
32 reacties
The Defiant Ones
Drama / Thriller, 1958
29 reacties
All This, and Heaven Too
Drama / Romantiek, 1940
10 reacties
Julia
Drama, 1977
10 reacties
Gerelateerde tags
san francisco, californiëaardbevingepischpriesterbelief in godsaloon owneropera singersaloon singer crisis of faithrampen filmnob hill loss of faithgreat fire begin 1900tough man disaster film
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.