MENU

Argentinië / Spanje / Duitsland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Gustavo Taretto
met Pilar López de Ayala, Javier Drolas en Inés Efron

Martin en Mariana wonen en leven in Buenos Aires. In zekere zin zijn ze zelfs buren, want vanuit hun appartementen kunnen ze de flat van de ander zien. Soms passeren ze elkaar, maar ze zijn zich nooit van de ander bewust. Allebei zijn ze zoekende in het leven. Ze bezoeken dezelfde videotheek, maar worden gescheiden door een rek met films. Ze zitten zelfs vlak bij elkaar in de bioscoopzaal, maar het is te donker om elkaar te kunnen herkennen. Het is de stad die Martin en Mariana samenbrengt, maar die hen ook van elkaar gescheiden houdt.

avatar van Koekebakker
geplaatst op 17 juni 2011, 15:48 uur, permalink
Hier had ik nog niks bijgeschreven terwijl het toch een van de fijnste films is die ik dit jaar zag.

Speels, fris, hartveroverend en visueel inventief. Met een verhaaltje dat even tijdloos is als actueel en origineel - ja, dat kan echt.

Aan het einde van de zomer zal-ie op enkele NL festivals te zien zijn en vanaf eind oktober in de filmtheaters.

Aanrader!

avatar van Redlop
geplaatst op 13 oktober 2011, 1:11 uur, permalink
Begin was interessant, Buenos Aires als lelijk architectonisch misbaksel. Daarna een te lang intro die de hipsterkant uitging. Het voorspelbare einde was vanwege wat originele vondsten vermakelijk. Vermakelijk al met al. 3*

avatar van omarvdv
geplaatst op 26 oktober 2011, 23:54 uur, permalink
Voeg ik me bij aan. Leuke stukjes, grappige verhaaltjes over Buenos Aires, soms een beetje weinigzeggende sidestories en duurde te lang om tot een voorspelbare conclusie te komen

avatar van voskat78
geplaatst op 31 oktober 2011, 23:04 uur, permalink
Gezien tijdens Leids film festival.... opzich een prima film maar op een of andere manier wist het me niet te raken in de zin dat ik er in mee kon gaan

avatar van Mr Thee
geplaatst op 6 november 2011, 18:25 uur, permalink
De film begint op een bepaald moment te vervelen, omdat de personages zich ook stierlijk lijken te vervelen. Gelukkig eindigt de film wel "vermakelijk". De muziek is aardig, de beelden van de stad mooi.

avatar van timburton
geplaatst op 12 november 2011, 13:26 uur, permalink
Erg vermakelijke film. Een groot minpunt was dat de karakters soms te veel deden denken aan typetjes, in plaats van personen. Goed uitgekozen muziek. Het verrassendste aan deze, toch wel voornamelijk, Argentijnse film, is dat hij overkwam als een zeer Europese film. Het was een komisch drama dat zich net zo goed in Parijs, Madrid, Milaan of Berlijn had kunnen afspelen en niet zozeer in een Zuid-Amerikaanse stad, aangezien de Zuid-Amerikaanse cinema meestal enigszins een hysterische sfeer bevat. Althans, zo komt dat bij mij over.

avatar van Friac
geplaatst op 17 januari 2012, 11:21 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Een fijne film, die op lichtvoetige wijze een treurig onderwerp aansnijdt in een stijl die onvermijdelijk aan Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain - maar ook aan Playtime - doet denken.

Hoogtepunten voor mij waren immers de visuele vondsten, zoals bv. het hartje dat gevormd werd door de hoodies van de hoofdrolspelers: zeer leuk
. Ook de leuke opmerkingen en verhalen (zoals het achterliggende verhaal van de bekendste wolkenkrabber van Buenos Aires; ik weet niet of het klopt, maar het klinkt in elk geval heel mooi) betekenden een meerwaarde.
De film blijft de hele tijd op relatief hoog niveau spelen, maar helaas vond ik het einde van de film wat te makkelijk. Het installeren van de ramen in de "medianeras" zorgt plots voor een totale ommekeer in het leven van de hoofdrolspeler? De manier waarop ze elkaar ontmoeten - vooraf gegaan door een andere benadering van hun levensstijl, door zich te ontdoen van mogelijk hinderlijke voorwerpen en gewoontes - vond ik net iets te 'easy', ik had op een betere opbouw gehoopt. Ook het Youtubefilmpje op het einde van de film was voor mijn part nergens voor nodig.

In totaal is Medianeras zeker een mooie film, die romantische zielen zeker zullen weten waarderen. Op het einde boet de film wat in aan kracht, maar ondanks dat minpuntje krijgt de film toch nog steeds een erg mooie 3,5*.

geplaatst op 20 februari 2012, 15:03 uur, permalink
Een film over zoeken en vinden binnen een moderne samenleving, waarin de regisseur je (met oog van detail) meeneemt op reis door de stad en laat zien hoe of de technologie ons met de wereld verbindt maar ons ook van het leven afhoudt. De opnames van de gebouwen zijn tegelijkertijd prachtig en creatief. Het verhaal is een ongebruikelijke, maar trage liefdeskomedie, die op zichzelf niet bijzonder spectaculair is. Een visuele meditatie noemt de regisseur zijn film zelf. Ik las in een recensie dat als je '500 Days of Summer' goed vond, dat je deze productie dan ook zult weten te waarderen, maar qua karakter vond ik dat toch een andere film..

avatar van Mr Thee
geplaatst op 20 februari 2012, 16:36 uur, permalink
gauke schreef:

Kan me niet heel veel, maar wel íets bij de opmerking in deze recensie voorstellen: het gaat in beide films om relaties anno nu. De "zielenroerselen" zijn in beide films herkenbaar voor de 20/30er van nu.

avatar van Movie-Addicted
geplaatst op 22 februari 2012, 21:08 uur, permalink
Vreemde film, wel afgekeken.

*2.5

avatar van djeebee
geplaatst op 19 maart 2012, 7:40 uur, permalink
na 'n uurtje kijken in slaap gevallen

avatar van MH040
geplaatst op 20 mei 2012, 12:11 uur, permalink
Koekebakker schreef:

Aanrader!

Ik sluit me hierbij aan. Erg fijne film! En visueel heel mooi.

avatar van Nicolage Rico

geplaatst op 29 september 2012, 23:59 uur, permalink
Uitnodigende poster en synopsis. Jammer dat de meningen dit wat temperen.

geplaatst op 2 oktober 2012, 11:04 uur, permalink
Uitstekende film waarin een man en vrouw tegenover elkaar wonen, zonder elkaar te kennen, maar toch veel gelijkenissen met elkaar vertonen. Een originele romcom die nergens echt een romcom wordt. Vol leuke visuele vondsten en kleine waarheden over het hedendaagse isolement waarbij goed gebruik wordt gemaakt van de stad Buenos Aires.

avatar van david bohm
geplaatst op 11 oktober 2012, 23:35 uur, permalink
Mooi filmpje met 2 toch wel depressieve personages om wie de film draait. Beide zijn vrij eenzaam hoewel ze regelmatig tamelijk bijzondere figuren tegen het lijf lopen. Het verhaal wordt verteld met veel metaforen, voornamelijk gerelateerd aan architectuur en gebouwen en over het algemeen zwartgallig van aard. Fraai, zowel letterlijk als figuurlijk.

avatar van Decec
geplaatst op 12 oktober 2012, 10:35 uur, permalink
Een matige dramafilm...
Geen spannend verhaal...
Kreeg ik slaap van...
Redelijk acteerwerk...
Prima achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit...
Geen moeite waard...

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst op 18 oktober 2012, 9:38 uur, permalink
Een fijn filmpje, waarbij op een dynamische en frisse wijze een inkijkje wordt gegeven in het soms erg eenzame leven van een paar mensen in Buenos Aires.

Die eenzaamheid wordt gelijk in de eerste minuten al uitgebeeld, d.m.v. het tonen van diverse grote gebouwen, waar op dat moment maar weinig teken van leven te bespeuren valt. Hoofdrolspeler Martin leeft ook vrij eenzaam en geisoleerd. Het duurt even voordat je hem goed leert kennen. Hetzelfde geldt voor Mariana, die een fobie heeft voor liften, waardoor ze iedere keer acht etages de trap op moet lopen, om in haar appartement te komen.

De regisseur wisselt vrij vaak tussen de twee en langzaam krijg je een goed beeld, van hoe ze leven. Het grappige is dat ze in feite allebei op zoek zijn naar elkaar, maar niet weten dat die persoon telkens zo dichtbij is. Visueel weet Taretto af en toe mooie plaatjes te laten zien, waarbij hij veel dynamiek gebruikt en op een gegeven moment zelfs wat animatie.

Medianeras komt wat rustig op gang, maar weet daarna grotendeels wel te boeien. Ik vond het in ieder geval een fris filmpje, dat op een mooie manier eindigt.

avatar van nachtraafje
geplaatst op 3 februari 2013, 0:58 uur, permalink
Er zitten een paar goede quotes in deze film!
Zoals deze: Waarom zijn al die telefoon-/ elektronische kabels door de stad verspreid; is het om ons bij elkaar te brengen, of juist om ons uit elkaar te houden zodat iedereen op zijn eigen plek kan blijven?

Inspirerend!

avatar van breedbeeld
geplaatst op 24 mei 2013, 23:30 uur, permalink
Prachtige film.Kan eindelijk weer eens een 4,5 geven. Geen would be art maar echt .
Geweldig filmisch begin. Goede pace. Mooie tussendoortjes over de stad o.a. over hoe het leven zich boort in de gebouwen. Goede acting ihb van Pilar. Eén van de zeer weinige films waar ik stukjes terugspoelde om vertraagd af te spelen itt tot stukken versneld wat me de afgelopen tijd te vaak overkwam.
Keek de film vanwege Efron die een prachtige rol had in XXY maar hier een kleine rol had en kreeg een onverwacht pareltje.

avatar van Lord Flashheart
geplaatst op 3 december 2013, 21:46 uur, permalink
Treffende film.

Romantisch drama dat aansluit bij de problematiek van deze tijd. Ging het bij vroegere romantische films vooral om het versieren van de juiste partner, nu gaat het vooral om het voortraject. Want zie eerst maar eens iemand te vinden. De regisseur maakt duidelijk dat we ondanks alle moderne communicatiemiddelen juist minder mensen ontmoeten, doordat we zowel eten, entertainment én seks via internet bestellen. De eenzaamheid neemt - zeker in de anonieme grootstad - alleen maar toe.

Gustavo Taretto doet dit op een leuke, creatieve en speelse wijze. Vanaf het intro over de architectuur van Buenos Aires, tot de cartooneske teksten on screen blijft de stijl fris en interessant. Daarnaast maakt hij gebruik van een grote dosis symboliek, die soms wat té makkelijk is. Storend is het niet, maar diepzinniger wordt het er - althans voor mij - niet door. Helaas konden zowel het verhaal als de twee hoofdpersonen me niet echt vastgrijpen. Het kabbelde rustig door naar het voorspelbare einde, zonder ook maar één emotionele snaar te raken.

Niet slecht, maar ook mijn derde Argentijnse film is geen meesterwerk. 3***

avatar van Koen87
geplaatst op 5 december 2013, 22:13 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Fris filmpje over desolaatheid van een samenleving, waarbij een duidelijk statement wordt gemaakt over de wijze waarop het internet een elementaire social functie heeft overgenomen. Naast dit gegeven is het gewoon een prima romantische filmpje met goede visuals.

avatar van Mochizuki Rokuro
geplaatst op 29 augustus 2014, 9:47 uur, permalink
Zou me niks verbazen als dit de favoriete film blijkt te zijn van Nawapol Thamrongrattanarit . Een film die ik toch ontdekt heb door een ICM lijstje (en niet eens een kritisch lijstje - heeft de goegemeente het toch ook eens bij het rechte eind) en door de Lat.Am. filmbuffs ter plaatse

Een mooie stadsfilm, waarvan na vijf minuten zowel opzet als afloop duidelijk zijn, maar door de visuele opzet en thematiek fris oogt, lichtvoetig. Gewoon een zeer geslaagde poging van verbeelding van de eenzame, cosmoploitische stadsbewoner met claustrofobie. Met het sentiment van het bloemetje dat door het asfalt heen groeit, maar dan op een manier dat het werkt.