MENU

We Need to Talk about Kevin (2011)

3,53

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Thriller

geregisseerd door Lynne Ramsay
met Tilda Swinton, John C. Reilly en Ezra Miller

Bij de geboorte van Kevin heeft Eva haar professionele leven en persoonlijke ambities op een laag pitje gezet. De communicatie tussen moeder en zoon verloopt moeizaam. Aan de vooravond van zijn 16de verjaardag pleegt Kevin een onherstelbare daad. Eva probeert erachter te komen of zij ervoor verantwoordelijk is. We Need to Talk about Kevin is de aangrijpende zoektocht van een moeder naar het antwoord op de vraag of het karakter van haar kind aangeboren of aangeleerd is.

334 BERICHTEN55 MENINGEN

geplaatst op 22 augustus 2014, 10:17 uur, permalink
Ik lees tussen de regels door dat je Kevin maar onsympathiek, vervelend en irritant vond. Goh.. hoe zou dat toch komen? Beetje vreemde kritiek in dit geval.

geplaatst op 9 oktober 2014, 12:54 uur, permalink
Wel een goede film maar het is de vraag of de makers de film hebben gemaakt die ze voor ogen stond. De moeder zou moeite hebben gehad om te houden van haar zoon waardoor deze als reactie een woede had ontwikkeld naar haar toe. Maar in de film is Kevin zo intens kwaadaardig neergezet dat het moeilijk is om maar enige symphatie voor hem te voelen en het de moeder al te veel kwalijk te nemen. Die doet immers haar best. Kevin zou volgens de makers geen psychopaat zijn maar wordt wel degelijk als zodanig neergezet.

geplaatst op 26 november 2014, 21:52 uur, permalink
Wauw dit was me nog wel een film.
Ik vind zelf ook dat de moeder vanaf het begin af aan niet echt een 'moeder-zoon relatie heeft kunnen creŽren met Kevin', waardoor hij dus heel veel heeft gemist.
Ze heeft vanaf het begin erg verkeerd gehandeld, waardoor hij zich niet gewaardeerd en geliefd voelde door zijn moeder en dit allemaal door wraak zou hebben kunnen gedaan. Door zijn moeder nog meer pijn te doen zeg maar, omdat zij jaren lang dat bij hem deed. (mentaal en soms fysiek)
En natuurlijk ligt het ook deels aan Kevin en heeft hij ook zeer duidelijk problemen. Maar wat ik denk is dat die problemen grotendeels door de moeder (onbewust of bewust) zijn gecreŽerd.

Wel een interessante en leuke film om te zien.

avatar van HarmJanStegenga
geplaatst op 20 februari 2015, 19:32 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Twee dagen geleden gezien, maar veel indruk heeft deze film niet gemaakt. Kevin is een vreselijk kind en heeft ouders die niet weten hoe ze er mee om moeten gaan (in de herinnering van moeders dan). De titel zegt ook genoeg wat dat betreft. Het kan mij persoonlijk weinig schelen of z'n probleempjes aangeboren of aangeleerd zijn. Regisseur Ramsay wil de kijker duidelijk beide richtingen in duwen, al wordt-ie te vaak duidelijk als psycho neergezet. Wat dat betreft; zoek hulp en anders heb je 't aan jezelf te danken. Kan ik er ook weinig mee. Vond de vertelstructuur ook niet goed werken; flashbacks, flarden, ditjes, datjes, ineens een domme masturbatiescene.. het zal wel. Qua uitwerking niet geslaagd mijns inziens. Visueel wel prima in orde en de soundtrack kent wat redelijke plaatjes. Verder prima acteerprestaties, al blijft Swinton toch elke keer weer eng en lelijk. Geen straf om naar te kijken (de film), maar had veel meer verwacht.