MENU

A Better Life (2011)

3,44

geregisseerd door Chris Weitz
met Demián Bichir, Tim Griffin en Nancy Lenehan

Een tuinier, illegaal werkend in Los Angeles, probeert zijn zoon weg te houden van bendes die een slechte invloed hebben op de buurt en immigratie agenten, die hun illegale verblijf in Amerika zouden kunnen ontdekken. Dit terwijl hij hard blijft werken om de landschappen te onderhouden van de meeste rijkste inwoners van de stad.

geplaatst op 30 juni 2012, 12:06 uur, permalink
Aangrijpende en boeiende film over een illegale Mexicaan die het in Californie probeert te maken. Zeer goed acteerwerk van Bichir!
Topper!

geplaatst op 12 juli 2012, 23:06 uur, permalink
A korte maar hele krachtige en aangrijpende film, film laat een vrij reeel beeld zien hoe het daar met de illegalen aan toe kan gaan.
Film is erg meeslepend en vlot gefilmd, goed acteerwrk en ook spannend!
echt een aanrader om te zien, ik twijfel een beetje tussen de 3.5 en 4*!

avatar van popcorn en cola
geplaatst op 13 augustus 2012, 23:58 uur, permalink
Thema is natuurlijk treurig, maar de film heeft mij geen moment echt geraakt. Uitwerking onvoldoende, te oppervlakkig, op z'n Amerikaans. Einde afgeraffeld. Aardig drama, maar zeker niet meer dan dat.

avatar van Decec
geplaatst op 3 november 2012, 15:10 uur, permalink
Een goede dramafilm...
Prima verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Prima achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit...
Het is een moeite waard...

avatar van Fryce
geplaatst op 5 november 2012, 18:02 uur, permalink
Lekker dramatisch filmpje.

geplaatst op 30 november 2012, 17:01 uur, permalink
"Waarom hebt ge me gekregen?" zegt de veertienjarige zoon aan zijn vader. Dit en andere valse sentimentaliteiten kruiden deze film die de echte toenadering tussen vader en zoon als onderwerp heeft maar helaas hierin geen diepgang vindt.
Interessant is wel het probleem van de illegaliteit en de uitwijzing maar ook hier blijft de film erg oppervlakkig.
Voortgaande op de hoge score, toch wel een ontgoocheling.

avatar van knusse stoel
geplaatst op 9 december 2012, 18:42 uur, permalink
Prachtige film, waardoor je enigzins inzicht krijgt in welke problemen een illegaal kan komen in het dagelijkse leven in onze westerse samenleving.
Een van de betere films die wij de laatste tijd in het genre "drama" hebben gezien.

Ook zit er voor de liefhebbers aktie en spanning in de film.

avatar van The One Ring
geplaatst op 20 december 2012, 20:27 uur, permalink
A Better Life is een bewijs dat een goede acteerprestatie soms een film kan redden. De nederige manier waarop Demián Bichir zich door een hoop ellende heen werkt had sentimenteel en nep over moeten komen, zoals de rest van de film, maar hij weet het gewoon te verkopen en ondanks de matige dialogen voelt hij aan als een echt mens, waardoor het interessant blijft om te volgen.

Verder is het een matige, moderne versie van Ladri di Biciclette, compleet met een zoektocht van vader en zoon naar een gestolen voertuig, al is die zoektocht toegegeven minder prominent dan in De Sica's film. Ik waardeer de bedoeling achter de film, waarin geprobeerd wordt een invoelbaar beeld te schetsen van het dagelijks leven van illegalen in de Verenigde Staten, maar Weitz weet het niet zonder sentiment te doen en een film als deze heeft er baat bij als het natuurlijk aanvoelt, maar ik had toch steeds het gevoel vooral naar een verhaaltje te kijken en dan ook nog eens één die heel voorspelbaar was. Daar komt nog eens bij dat de tieneracteurs, waaronder de filmzoon van Bichir, nogal slecht acteren. Dat het nog een bekijkbare film is geworden is dan ook een wonder, wat Bichirs onverwachte Oscarnominatie begrijpelijk maakt.

geplaatst op 25 december 2012, 22:18 uur, permalink
Goed, maar ik had meer verwacht over de bendes, daardoor bleef ik wat op mijn honger zitten.

3.5

avatar van Nicolage Rico
geplaatst op 29 december 2012, 11:43 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Klein, sentimenteel draakje, dat onlogica niet mijdt. Vooral de scène in de gevangenis, aan de tafel, geeft dit goed aan. Potsierlijk.

Eigenlijk is alles matig: de dialogen, het acteerwerk (hoewel Demián Bichir tenminste nog goed is met zijn mimiek) en het verhaal, dat weinig inhoud heeft.

Nergens ontstijgt a Better Life zich boven een gemiddeld niveau. En toch is het hier een daar vrij aangenaam om te volgen. Je leeft mee met de tuinier, je gunt hem alles, een tuin met duizend rozen.

Mooi dat de titel op de zoon slaat, waardoor de film alsnog redelijk goed eindigt.

Kleine 3*

avatar van Pitakaas
geplaatst op 31 december 2012, 10:22 uur, permalink
Interessante dramafilm met het niet bijster originele thema The American Dream. Ditmaal mag Demián Bichir aantreden om de rol van de zielige Mexicaanse immigrant in te vullen, en doet dat gelukkig nog met redelijk wat overtuigingskracht. Het begin van de film laat het scherpe contrast zien tussen het Hollywood leven in LA en het harde bestaan van iemand zonder vast inkomen. Dit komt vooral mooi naar voren in het busritje wat Carlos maakt, waar hij langs allerlei taferelen komt die zo ver van zijn bed staan. De bescheiden Carlos weet niet of hij moet lachen of huilen.

Het is jammer dat ook deze film toch zo nu en dan de sentiment grens wat overschrijdt. It all goes down als de auto van Carlos wordt gejat door een andere kansloze, en Murphy’s Law nog maar eens in werking treedt. Naast de problemen die Bichir zelf ervaart heeft hij ook nog te maken met zijn puberale zoon, die op het kruispunt van zijn leven aankomt waar hij kiest tussen foute bendevriendjes of zijn school.

Het is dat het acteerwerk van Bichir zo sterk is anders was de film toch wat richting een overgedramatiseerd immigrantenfilmpje geschoven, maar ik moet zeggen dat de Oscar nominatie ergens wel terecht is. De muziek vind ik redelijk goed, maar toch had ik iets meer van het Mexicaanse leven in California willen zien, de film mist zo nu en dan wel wat sfeer.

avatar van arno74
geplaatst op 13 februari 2013, 15:26 uur, permalink
Waargetrouwe verfilming van datgene wat honderdduizenden illegale immigranten zoeken, A better life, en van de moeilijke omstandigheden waarin velen van ze moeten leven, omstandigheden die nog altijd beter zijn dan de omstandigheden die ze hun eigen land uit doen vluchten, duizenden kilometers door de woestijn doen lopen (in het geval van Afrika) en hun leven doen wagen, danwel door te riskeren in bij de Amerikaanse grens doodgeschoten te worden, of door te verdrinken als ze van Afrika richting Europa in krakkemikkige bootjes oversteken.

In de film zien we zo'n immigrant, een Mexicaan in de Verenigde Staten, die het beste voor zijn zoon over heeft, en onder de moeilijke omstandigheden van armoede en illegaliteit dat probeert te bewerkstelligen. De film laat zien welke uitdagingen vader en zoon in hun dagelijks bestaan moeten doorstaan.

Mooie, waargetrouwe film.

avatar van missl
geplaatst op 25 maart 2013, 22:15 uur, permalink
Mooi, rustig drama over een man die het probeert te maken in Amerika en zoon die met foute types om gaat. Kijkt wel lekker weg en geeft stof tot nadenken.

geplaatst op 29 maart 2013, 21:14 uur, permalink
Vond m tegenvallen

geplaatst op 28 januari 2014, 19:37 uur, permalink
Redelijk goede film over de illegale immigranten in de V.S.
De film toont hoe moeilijk die mensen het hebben om aanvaard te worden in de Verenigde Staten en hoe het de misdaad ook in de hand werkt.
Niet een echt bekende film deze, maar het stemt tot nadenken en dat maakt de film wel goed.
Overigens goede vertolkingen van een, voor mij, onbekende cast.

avatar van Filmkriebel
geplaatst op 5 maart 2014, 22:33 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Mooi! Dit relaas over het moeilijke bestaan van de immigranten in de VS wordt bekeken door een vader-zoon relatie en schijnt een herwerking te zijn van The Bicycle Thief van De Sica. Ik had echt met Carlos te doen toen die andere Mexicaan zijn auto pikte
. Naar het eind toe wordt het falende overheidsbeleid aangehaald. Het wordt nergens overdreven of te melodramatisch maar toch voel je voortdurend medelijden met wat de vader allemaal overkomt. De lokroep van de jeugdgangs blijft wijselijk op de zijlijn van het verhaal en dat vond ik een goede zaak. Er is geen plaats voor clichés. Ik had de band vader-zoon graag nog wat sterker en intenser gezien; zelfs een dikke knuffel mocht wel eens. Ik vind het echt wel een aanrader...

avatar van AmazingPP
geplaatst op 4 mei 2014, 17:17 uur, permalink
Mooie, kleinen en sympathieke film die het leven laat zien van een illegale immigrant in de Verenigde Staten en hoe moeilijk ze voet aan bodem kunnen zetten. Goed geacteerd, hier en daar wel wat melodramatisch, maar ik vond de film als geheel toch prettig weg kijken. Gekeken vanaf Blu Ray en de kwaliteit hiervan was zeer goed. 4 *