Paradies: Liebe (2012)
Genre: Drama
Speelduur: 120 minuten
Alternatieve titel: Paradise: Love
Oorsprong:
Oostenrijk / Duitsland / Frankrijk
Geregisseerd door: Ulrich Seidl
Met onder meer: Margarethe Tiesel, Peter Kazungu en Inge Maux
IMDb beoordeling: 7,0 (9.993)
Gesproken taal: Duits
Releasedatum: 3 januari 2013
On Demand:
- Bekijk via MUBI
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Paradies: Liebe
Teresa (Margarethe Tiesel), die de vijftig is gepasseerd, brengt haar vakantie door in de ‘comfort safari’ van Hotel Flamingo aan de Keniase kust. Ze heeft een diepgaande behoefte aan liefde en genegenheid. Teresa ontdekt hier dat liefde een keiharde business is volgens de wetten van vraag en aanbod. Eerste deel uit Ulrich Seidl's Paradies trilogie.
Externe links
Acteurs en actrices
Teresa
Munga
Inge
Touristin
Touristin
Salama
Mohammed
Josphat
Stripper
Anna Maria, Teresa's sister
Video's en trailers
Reviews & comments
cantforgetyou
-
- 1699 berichten
- 1495 stemmen
Die twee zaken lijken me, hoewel er overeenkomsten zijn, toch essentieel verschillend.
Ik las dat die jongens in Kenia vaak nog geen 18 zijn, maar rond de 14, 15, 16 jaar. Omdat ze er ouder en sterker uitzien, lijken ze minder kwetsbaarder, dan meisjes rond die leeftijd, maar uiteindelijk is het wel hetzelfde.
Movsin
-
- 7701 berichten
- 8096 stemmen
Schokkend maar boeiend. Onappetijtelijke erotiek zou ik zeggen maar het is niet zuiver op sensatie belust maar ook cinematografisch sterk verhaald. Puik camerawerk, perfecte sfeerschepping en verbluffend goed geacteerd. Inhoudelijk en gedurfd verhaal.
Sommige scènes wekken een onbehaaglijk gevoel maar dit wordt in het geheel niet als negatief ervaren en eigelijk is het één van de kenmerken van Seidl's films om het cru en rauw voor te stellen (Cfr bv "Huntstage", "Import/Export").
Theunissen
-
- 11414 berichten
- 5338 stemmen
Ik vond dit eigenlijk meer een film voor BBW liefhebbers, waar ik niet onder val.
Het is weliswaar een film maar ook enigszins verfilmd als een soort documentaire over oudere alleenstaande vrouwen die hun geluk proberen te zoeken op vakantie in Afrika (in dit geval Kenia). Zeg maar gerust het sekstoerisme voor vrouwen.
Opzicht was het best een interessante documentaire, maar was het ook schrijnend om te zien hoe onnozel de vrouwen eigenlijk waren en in ieder bedrog trapte. Ze gaan opzoek naar liefde (vooral uit het oogpunt van Margarete Tiesel), maar verder dan goedkope mannelijke gigolo's (die hun bedriegen en afzetten) met een flink wapen tussen de benen komen ze niet en dat was natuurlijk ook te verwachten.
De cast deed het overigens prima en ook overtuigend. Ook de uitvoering en het visuele aspect was aardig (geweldig waren de beelden met aan één kant de toeristen en aan de andere kant, gescheiden door een touw en een bewaker, de Kenianen die de toeristen willen lastig vallen met allerlei prullen en hun diensten, in het laatste geval vaak hun wapen tussen de benen). Hoewel het best een goed Drama / Documentaire is, vond ik het wel niet echt schokkend of aangrijpend.
P.S. de scene op het einde waarbij ze met zijn vieren een weddenschap doen wie de slang (zo noemden ze het mannelijke lid) hard kan krijgen was wel fraai
rep_robert
-
- 27289 berichten
- 3853 stemmen
Erg ongemakkelijke film die voor mij het doel voorbij geschoten is en qua verhaal eigenlijk weinig te bieden heeft. De film is erg statisch en de seksuele avonturen worden ook steeds gênanter om naar te kijken. De film bevat verder een erg lome sfeer waarbij de aandacht al snel verslapt.
Qua karakterstudie is de film interessanter. De opdringerige Kenianen die telkens het zelfde verhaaltje ophouden zijn schrijnend, maar waarschijnlijk wel tekenend voor de situatie waarin veel Kenianen zich verkeren. Dit is voor mij eigenlijk ook het enige wat me op de been heeft gehouden.
2,0*
DwarreI
-
- 1170 berichten
- 1368 stemmen
Ik vond het juist interessant om te zien hoe naarmate de film vorderde de rollen om begonnen te draaien, de ontwikkeling die het hoofdpersonage doormaakt (vergelijk de eerste bedscène maar eens met de laatste) hield de film voor mij tot het einde interessant.
Insignificance
-
- 3220 berichten
- 5581 stemmen
Eerste beeld. Een kermis. Normaliter iets vrolijks, maar de triestigheid spat er meteen af. Onmiskenbaar Seidl. Veel van dat soort statische shots die zo ingedeeld zijn dat zelfs een zonnig vakantieoord bedrukt aandoet. De wachtende en jagende Kenianen achter het touwtje bijvoorbeeld. Ondanks dat de film nog redelijk onschuldig begint, heeft het z'n teneur onmiddellijk te pakken en voel je de bui direct hangen.
Echte liefde zal Teresa hier niet vinden. Een glansrolletje voor Tiesel, schaamteloos en dusdanig naturel dat het makkelijk meegaan is in haar gevoelsleven. Dat begint hopeloos naïef, wordt snel ongemakkelijk en uiteindelijk, wanneer haar verlangen om begeerd te worden ook al niet meer bevredigd wordt, een ronduit pijnlijke ervaring. De twee laatste seksuele ontmoetingen zijn niks minder dan schrijnend.
Treurig en zielig, al moet ik er ook vaak besmuikt om lachen. Leedvermaak, zoiets. Misschien maar goed ook, want als je meegaat in de deprimerende toon, is zo'n kleine twee uur nog een flinke beproeving. Er zijn ook scènes die Seidl iets te lang doortrekt, maar functioneel zijn ze wel. Een nuchter en wrang kijkje in de wereld van een ander soort seks toerisme dan te doen gebruikelijk. Hakuna matata dan maar.
Decec
-
- 6629 berichten
- 8339 stemmen
Een matige dramafilm...
Redelijk verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Goed achtergrond geluid
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Niet te moeite waard...
Robi
-
- 2386 berichten
- 2462 stemmen
Een semi-documentaire over sex toerisme in Afrika. De film begint wel boeiend met een Oostenrijkse vrouw die in een resort in Kenya zit en belaagd wordt door Afrikaanse mannen die iets van haar willen. Het contrast tussen de twee werelden is mooi in beeld gebracht. Ook mooi is te zien hoe de rollen gedurende de film knap verschuiven. En het komt allemaal heel naturel en niets verhullend over. Al is tegen het einde het echt boeiende er wel af en lijkt het een herhaling van stappen. De film had best een half uurtje korter mogen zijn.
leatherhead
-
- 3556 berichten
- 1812 stemmen
Boeiend, schrijnend, maar bij momenten toch ook hilarisch. Na pas twee films van Seidl gezien te hebben vind ik zijn signatuur toch al vrij evident. Scherpe film die het contrast tussen twee werelden blootlegt, zonder daarbij gelukkig een kant te kiezen. Bij momenten pijnlijk en gênant (verjaardagsscene), op andere momenten weer bijtend komisch (dat eindshot ook ). Mede dankzij de cinematografie die soms aan het komische karakter bijdraagt, en nogal wat wegheeft van Andersson's films.
120 minuten bleek echter wat aan de lange kant en op bepaalde momenten is de film nogal repetitief van aard. Had makkelijk wat overbodige bagage uitgeknipt kunnen worden. Verder een sterke film, die de mensheid op zijn achterlijkst laat zien en het midden houdt tussen lachen of huilen. Ruime 3,5*.
Timey
-
- 71 berichten
- 646 stemmen
Seidl heeft klaarblijkelijk een voorliefde om het failliet van de kapitalistische consumptiemaatschappij te beschrijven en te verhalen. Hij is er erg sterk in. De film is choquerend, laat niet onberoerd, houdt je een spiegel voor en bracht veel bij me teweeg. Walging, ontroering, een glimlach, opwinding... Wel knap voor een film. Voelde vaak ongemakkelijk, al is dat in deze zeker niet negatief. Naar het einde verloor hij wat aan kracht maar ik vond het nog steeds een boeiende kijkervaring die zal me lang bijblijven.
Baboesjka
-
- 891 berichten
- 1613 stemmen
De tweede film uit de Paradies trilogie die ik heb gezien (ik heb Paradies Glaube ook gezien). Ik vind het acteerwerk heel goed, heel sterk en realistisch. Het verhaal wist mij te boeien, al vond ik de seksscènes wel gênant om naar te kijken. Het gaat best ver. De film maakte gevoelens in mij los. Zo ergerde ik me erg aan de oplichterij van de mannen en vond ik het naar voor Teresa dat zij daar de dupe van was, maar ook zij is niet de braafste. Ik vind het knap dat Tiesel zich zo erg bloot durft te geven, letterlijk en figuurlijk. Een rol die niet voor iedereen is weggelegd. Mooie beelden. Pijnlijk, indringend, 'echt' en ongemakkelijk. Ben benieuwd naar Paradies Hoffnung. 3,5* Voor deze film.
Noud
-
- 523 berichten
- 1071 stemmen
De tweede film uit de Paradies trilogie .
Is toch echt de eerste film uit de 3
Baboesjka
-
- 891 berichten
- 1613 stemmen
Ja, maar ik had eerst Paradies Glaube gezien en daarna deze. Vandaar dat ik de tweede schreef.
shrink
-
- 1977 berichten
- 2228 stemmen
haha, wat een maffe film. Een keer leuk om te zien, maar geen film om vaker te kijken.
Robi
-
- 2386 berichten
- 2462 stemmen
Geloof, hoop en liefde. Dat is ook de volgorde waarin ik de drie films vandaag achter elkaar bekeken heb. Dit is de enige van de drie die ik al eens een keer eerder heb gezien. En grappig genoeg begint de film ook gelijk met een link naar de andere twee films. Een moeder brengt samen met haar dochter de kat bij haar zus. Die kat en die zus hebben we in de eerste film al gezien. Die zus blijkt namelijk de religieuze vrouw uit de eerste film te zijn. De dochter is het meisje uit de tweede film die naar een dieetkamp gaat. Terwijl de dochter daar zat werd duidelijk dat moeder toen op vakantie was naar Kenia. En daar gaat deze film over.
De eerste scenes in Afrika laten duidelijk het verschil tussen de Afrikaanse mannen en de Europese vrouwen zien. Allemaal heel gênant. Gelukkig doen ze er niet voor onder wie nou eigenlijk wie gebruikt. En gaandeweg de film blijkt ook dat moeder eigenlijk helemaal niet zo verschilt van haar dochter. Allebei zijn ze hopeloos op zoek naar liefde. Toch kon de film me deze keer minder boeien als de eerste keer. Er zit toch wel erg veel herhaling in.
Maar ik vond het wel leuk om de drie films achter elkaar te zien. Dat kan ik iedereen aanraden.
Flavio
-
- 4477 berichten
- 4740 stemmen
Sterk eerste deel van Seidl's Paradies-trilogie. De titel kan nauwelijks cynischer want als er ergens geen sprake van is in deze film dan is het wel liefde. Seidl ken ik van Hundstage en Import/Export die ik ook allebei sterk vond, en hier gaat hij nóg iets verder in het ongemak met de compromisloze portrettering van vrouwen van middelbare leeftijd op "safari" (lees: seksvakantie) naar Kenia. Het is allemaal van een ongekende treurigheid, van de spelletjes van de animeerjongens en het lullige bandje tot de domme gesprekjes en pijnlijke hunkering naar oprechte gevoelens van de vakantiegangers.
Niemand ontspringt de dans, de wellustige Europese vijftigers die vanuit een neokoloniaal superioriteitsgevoel neerkijken op de Afrikanen uiteraard niet, maar de Afrikanen die de Europeanen als een wandelende portemonnee lijken te zien die je kunt openen met nauwelijks gecamoufleerde leugens komen er nauwelijks beter vanaf. Het is als een cynisch rollenspel, waarbij beide partijen weten dat de ander hem/ haar gebruikt, en enig zelfrespect is ver te zoeken. Nogal wat onaantrekkelijk naakt, maar niet alleen daardoor een gedurfde rol van Tiesel.
Benieuwd naar de andere delen van de trilogie.
Fisico (moderator films)
-
- 8353 berichten
- 4695 stemmen
Liefde is inderdaad ver te zoeken in deze trilogie van Seidl. Eerlijk gezegd met wat plaatsvervangende schaamte deze film doorlopen. Ik heb niets tegen sekstoerisme, van welk geslacht dan ook, maar mijn sympathie voor welke mollige dame dan ook, was ver te zoeken. Als giechelende trutjes flirten ze erop los en trachten ze hun pleziertjes te beleven. Dit vaak vanuit een superieure ondertoon die weinig te maken had met het verleiden of veroveren van de prooi. Ik had eerder een indruk van minderwaardigheid en rascisme, althans met weinig respect alvast.
Dergelijke vakanties lijken me ook de hel te zijn. Ik neem aan dat het niet allemaal sekstoeristen zijn, maar als je al die opdringerige mannen van je moet afslaan, dan hunker je toch naar een beetje rust en privacy. Interessant ook om vast te stellen dat Teresa op een bepaald moment écht gelooft in de liefde ook al is de achterliggende ondertoon geld.
Boeiend was ook de laatste verovering die nogal wat schroom had. Hij werd dan ook gedumpt en aangezien als een wegwerpproduct. Pruilend legt zij zich dan gekwetst neer in haar bed. Het valt natuurlijk ook te bezien wie de prooi en wie de jager is. Dit rollenspel speelt in beide richtingen en dat maakt dit vertoon zo intrigerend. Prima verfilmd met naturelle sfeer en authentieke casting! Het hoeven niet steeds barbies te zijn, integendeel denk ik zelfs voor dergelijke films.
Frankie Boy
-
- 168 berichten
- 1 stemmen
Een hele bijzondere film dat zeker. Met name Margarethe Tiesel speelt geweldig en haalt werkelijk alles uit de kast. Hilarische, maar ook trieste film. Het hopeloos verlangen naar genegenheid, liefde en sex slaat wel behoorlijk door op een gegeven moment met alle gevolgen van dien. Uiteindelijk draait het maar om één ding en dat is natuurlijk weer geld. Het slijk der aarde.
sinterklaas
-
- 11634 berichten
- 3220 stemmen
Een film van Seidl, dat is lang geleden. Nog enkele jaren terug had ik Import/Export voor de tweede keer gezien. Met Paradies: Liebe schetst Seidl opnieuw op een sublieme wijze twee tegenpolen die lijnrecht tegenover elkaar staan en met blijvende moeite zich kunnen mengen. En misschien is dit wel vaker gebruikt, maar het kan niet vaak genoeg zijn. We krijgen hier een pijnlijke botsing te zien van wat de welvaart in het westen kan doen in combinatie met wat armoede en achterstalligheid in een derde wereld land kan doen.
Behalve seks, want of het oost west noord of zuid is... De menselijke behoefte is er altijd en overal. Het is alleen de vorm hoe je het gebruikt. We volgen de "westerse" Teresa. Een inmiddels uitgeleefde vrouw die begeleider is bij zo'n begeleid leven project. Het begint met een kermisscene, met al die zoeffies in de botswagentjes, die misschien weer even kunnen leven in de westerse wereld van betutteling. Teresa is dan nog wel zo lekker normaal, maar toch spat de leegte van haar dagelijks leven af. Ze is allang de aantrekkelijkste niet meer, tegen de zestig, heeft een rits aan verkeerde mannen op haar pad gehad en is nog halsoverkop laat moeder geworden ook van een gedesillusioneerde puberdochter met obesitas. Het leven in Oostenrijk lijkt haar eventjes te wurgen, want nu ze op leeftijd is, zou niemand haar meer zien staan. Maar daar is een oplossing voor.
Hierbij komen we er ook achter dat het niet alleen de mannen zijn die naar derde wereldlanden gaan om van verboden vruchten te gaan snoepen. Ook de vrouwen kunnen er wat van om dat te krijgen wat ze in hun thuisland niet meer vinden. Teresa arriveert in Kenia en maakt al snel kennis met een nog oudere landgenoot die haar over de drempel helpt om de mooiste negeroide jongens te kunnen scoren, tussen het vakantie vieren door. Ondertussen bakken ze in de zon, terwijl de mannen als een soort hyena's wachten op hun prooien en waar zelfs door de overheid een scheidslijn is getrokken om die mannen uit de buurt van de vrouwen te houden, met haar nieuwe vriendinnen gedraagt ze zich als een puber terwijl ze de dood kunnen ruiken, maar als Teresa alle kans krijgt om bemind te worden spreekt haar minderwaardigheidscomplex haar behoeftes tegen. Maar het draait toch lang niet meer om alleen de seks te gaan.
En zo weet Seidl geen onderscheidt meer te maken tussen de twee culturen. De snoepende westerse toeristen lijken hierin vermengt te worden met armoelijdende jongeren die in het begin onvoorspelbaar lijken, maar gaandeweg erg manipulatief zijn om aan hun hachje te komen. Teresa laat zich na een lange tegenzin toch nog verleiden door een jonge knul die ogenschijnlijk anders is dan zijn buurtgenoten en moeizaam lijkt er een soort van band te ontstaan en was dit misschien wel datgene wat de beide partijen zochten. Maar uiteindelijk wordt Teresa in een net verwikkeld en moet ze steeds meer geld inleveren omdat deze jongeman zogenaamd een zieke familielid zou hebben. Wie is er in deze kwestie dan eigenlijk schuldig of onschuldig en wie gebruikt eigenlijk wie?
En zo weet Seidl weer een hele complexe en onderhuidse film af te leveren. De docu-achtige stijl blijft toch altijd wel een stempel bij deze man. De locaties van Kenia zijn qua structuur en klimaat haast voelbaar, het ontbreken van elke vorm van soundtrack is een pre, en het acteerwerk is realistisch. Ook ontbreekt de bijtende spot niet. Neem bijvoorbeeld het verjaardagscadeau aan het einde. Wat een fijn straaltje nihilisme.
Ja, Seidl is zijn niveau nog niet ontglipt. Het was dat ik deze tussen de inbreng van de kringloopwinkel heb gevonden, anders zou ik hem nog zo vergeten zijn vrees ik.
4,5*
Walter S.
-
- 1467 berichten
- 1143 stemmen
Lastig om hier een cijfer op te plakken, duurt net als Rimini te lang, al vond ik dat bij Rimini minder erg. Bij deze ging ik na een dik uur al kijken hoe lang nog. Een film van Seidl is sowieso bijzonder vanwege het provocatieve en taboedoorbrekende wat er in zit. In dit geval (ook alweer een overeenkomst met Rimini) door de onsmakelijke seksscenes maar vooral door het menselijk ongemak. De ongegeneerde manier waarop er op elkaar geparasiteerd wordt. Deprimerend en tegelijk inktzwarte humor. Maar vooral deprimerend. It’s a wonderful world.
Had ie krap anderhalf uur geduurd had ik hem hoger gewaardeerd, nu was het me te lang en op een gegeven moment werd het langdradig, ook al omdat Seidl wel van erg lange scenes houdt.
Pre- en sequels
Paradies: Hoffnung
2013
27 reacties
Paradies: Glaube
2012
30 reacties
Het laatste nieuws
Thriller 'Blood for Dust' met Kit Harrington wordt met 'Breaking Bad' vergeleken: dit is de rauwe nieuwe trailer
'A Gentleman in Moscow' met Ewan McGregor als Russische gevangene binnenkort op SkyShowtime
Ongeziene WOII-film 'The Photographer of Mauthausen' op Netflix wordt een must-see genoemd: 'Hakt er flink in'
Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer in nieuwe misdaadfilm 'Caught Stealing'
Bekijk ook
Import/Export
Drama, 2007
72 reacties
Oh Boy
Komedie / Drama, 2012
69 reacties
Possession
Drama / Horror, 1981
101 reacties
Mænd & Høns
Komedie / Drama, 2015
56 reacties
Fehér Isten
Drama / Fantasy, 2014
56 reacties
Paradies: Glaube
Drama / Komedie, 2012
30 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.