Schastye Moe (2010)
Genre: Drama
Speelduur: 127 minuten
Alternatieve titels: My Joy / Mein Glück
Oorsprong:
Oekraïne / Duitsland / Nederland
Geregisseerd door: Sergey Loznitsa
Met onder meer: Viktor Nemets, Olga Shuvalova en Vladimir Golovin
IMDb beoordeling: 6,8 (2.619)
Gesproken taal: Duits en Russisch
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Schastye Moe
Het verhaal van vrachtwagenchauffeur Georgi die, ongekunsteld en de goedheid zelve als hij is, wantrouwen noch kwaadaardigheid kent. Voordat hij vertrekt voor een rit met zijn vrachtwagen, laat hij wat geld achter op de koelkast voor zijn vrouw, pakt z'n tassen en gaat weg. Zodra hij is vertrokken, belt ze haar minnaar. Op zijn reizen door het land ontmoet Georgi allerlei mensen en maakt hij van alles mee. Hij wordt meegezogen in een spiraal van geweld, verraad en roekeloosheid - dingen die karakteristiek zijn voor het dagelijks leven in zijn land. Naarmate Georgi zich aanpast aan zijn omgeving, ondergaat hij een geleidelijke transformatie die eindigt in een misdaad.
Externe links
Acteurs en actrices
Teenage Prostitute
Major from Moscow
Old Man
Young Lieutenant
Commander
Maria
Truck driver
Georgy
Video's en trailers
Reviews & comments
gotti
-
- 14029 berichten
- 5643 stemmen
Co-productie met o.a. het Nederlandse Lemming Film. Geselecteerd voor Cannes.
voskat78
-
- 510 berichten
- 829 stemmen
Phoe toch wel lastig om van een film als deze iets zinnigs te schrijven... Vond het namelijk niet altijd even makkelijk om deze film goed te volgen. *en ik ben echt wel wat gewend* Het begin is vrij overzichtelijk maar naar mate de film vordert en er steeds meer personage's bij betrkken raken wordt het voor mij als kijker echt op letten geblazen, om te begrijpen waar wat over gaat. After all toch wel een "ok" film maar niet een die ik nog eens terug zou willen zien
VanRippestein
-
- 1178 berichten
- 1052 stemmen
pfff een grootse tegenvaller: het verhaal vervalt inderdaad al snel in een soort van moeizame brij.
Formeel gezien is de film sterk: aangezien deze met dezelfde desinteresse wordt gebracht als die van de personages: niemand lijkt ook maar enige vorm van interesse of emotie te hebben. De film zelf is bijzonder karig gefilmd; recht voor zn raap, statisch, allemaal vanuit soortgelijke camerastandpunten. Als je van mooie cinematografie houdt, zoals ik, dan houdt het hier snel op. Muziek is tevens ook niet aanwezig op wat diegetische momenten na, waar op de radio een soort van poolse schlager te horen is. Hoewel de sfeer van het poolse platteland goed wordt weergegeven is dat precies het zwaktepunt van de film. Het geheel is doelloos, zwart, en spanningsloos. Geen van de personages heeft ook maar een greintje emotie. Alles is verstard.Nogmaals, desinteresse lijkt de grootste drijfveer van iedereen te zijn. Georgi wordt hier ook snel in meegezogen waardoor ik ook niet echt iets van hem voelde. De finale was dan ook meer een "he, he" moment dan iets schokkends of iets van andere emotionele aard. erg jammer...
MFEO
-
- 682 berichten
- 38 stemmen
Verschrikkelijk slechte saaie film. Op een gegeven moment vraag je je af waar de film eigenlijk nog over ga. En het gaat zo tergend traag, Je kan leuk de zaal rond kijken en dan weer terug naar het doek en je mis niets. Er had met gemak een 60 min durende film van gemaakt kunnen worden en je had nog niets gemist. Spanningsloos en doelloos is deze film. Deze film bied ook al geen vermaak.
Ongelofelijk dat 1 van de programmeurs van het IFFR vooraf zei dat het een briljant goeie film is en daarom ook geprogrammeerd. Denk dat het IFFR deze progammeur beter kan ontslaan. Vorig jaar kwam die ook al met zo'n praatje vooraf en bleek het gewoon ook een slechte film te zijn.
PAS OP!!!! Deze film is zonde van je tijd!!!
0.5*
euroshopper
-
- 67 berichten
- 1018 stemmen
Leuk dat je een mening hebt, maar er zullen ook genoeg mensen zijn, zoals ik, die wel van deze film kunnen genieten dus om nou meteen iedereen af te raden deze film te kijken lijkt me nogal overdreven.
Sterkste punt van de film zijn vooral de mooie beelden en daarnaast de ongelofelijk hopeloze sfeer die wordt neergezet in bepaalde scenes, die dan ook een onontkoombare climax kent in de slotscene. (Wat de uitspraak van de regisseur na afloop van de film: "this isn't a film about russia, this is russia", nog dubieuzer maakt). De film is inderdaad wat aan de trage kant, maar ik heb me niet verveeld tijdens de film. Je hoeft toch ook niet constant bezig gehouden te worden en alles voorgekauwd te krijgen. Deze film houdt je bezig en biedt genoeg ruimte voor nabespreking zonder dat je alles na 1 keer al eruit hebt gehaald.
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Kon er helaas ook niet zoveel mee, ondanks dat er wel een kleine buzz vooraf rond deze film hing. Het is duidelijk dat de film geen hoge pet op heeft van Rusland en feitelijk niet van de mensheid. Iedereen probeert zonder rekening te houden met anderen zich een weg te banen door een maatschappij die tot op de draad versleten is. Begin is een soort van roadmovie waarin de hoofdpersoon mensen ontmoet en vond ik het boeiendst, maar toen die opzet verlaten werd kreeg ik meer en meer moeite met deze taaie film. Tot desinteresse aan toe.
2.0*
Olaf K.
-
- 1132 berichten
- 513 stemmen
In de wereld van Loznitsa bestaat de Oekraiense mens uit twee soorten: egoïsten en slachtoffers. Zo zien we in het git-git-zwarte My joy. En ik vond het prachtig. Normaal gesproken hou ik niet zo van die hermetische films waar weinig lucht in zit, maar op een of andere manier voelt dit als meer dan wat bij elkaar bedachte ellende. Het is duidelijk dat het Loznitsa ernst is, en hij geeft deze ellende ook een duidelijke vorm mee. Er zijn mensen die als egoïst de oorlog uitkomen, en er zijn moderne egoïsten. Er zijn in feite zoveel egoïsten dat we het niet meer aan een gebeurtenis kunnen ophangen, maar dat we moeten concluderen dat het hier gewoon de volksaard betreft. Men blaft elkaar voortdurend af en het egoïsme zit vervat in zulke cynische dialogen en pijnlijke scenes dat je af en toe je best doet er een bevrijdende lach uit te persen. Het beetje lucht waar je je aan optrekt, zal ik maar zeggen. En de geschiedenis herhaalt zich, keer op keer. Als ik het goed begrepen heb is het kleine jongetje waarvan de vader wordt doodgeschoten de verwarde stille man die later in de film opduikt. En is de moordenaar de man die zich over hem ontfermt. Er zit een Scorsesiaans slot aan, waar de wraak geen enkele opluchting biedt. Prachtige, beklemmende film.
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
Begin is een soort van roadmovie waarin de hoofdpersoon mensen ontmoet en vond ik het boeiendst, maar toen die opzet verlaten werd kreeg ik meer en meer moeite met deze taaie film
De vorm wordt zeker wel de hele film door vast gehouden, alleen de truck verdwijnt min of meer uit beeld op een gegeven moment. Ik zou het een end-of-the-road-movie willen noemen.
Omdat de film een aantal motieven herhaald met verschillende karakters en de regisseur de stijl van zijn minimalistische documentaires in zekere zin vasthoudt, is het inderdaad een film waar moeite voor gedaan moet worden. De beste illustratie van deze stijl, en de thematiek van de film, is de scene op de markt: harde lege blikken, de camera volgt eerst de ene persoon, gaat dan achter een ander aan om vervolgens op een derde te rustten, allemaal verhalen die nergens heen gaan...
Heb zojuist even wat reviews doorgeskipt en in het algemeen wordt de film gezien als een afspiegeling van de Russische maatschappij. Dat klopt zeker voor een groot gedeelte (moet binnenkort Gruz 200 (2007) ook maar eens gaan kijken, maar vergelijkbare sombere beelden zie je niet toevallig terug in andere recente Russische films als Skazka pro Temnotu (2009) , Portret v Sumer Kakh (2011) , Elena (2011) e.d.). Maar tegelijkertijd wordt er hier een mythische wereld geschapen. Deze film zou je met gemak naast de donkerste post-apocalyptische genre film kunnen zetten en dan wint ze het waarschijnlijk nog daar waar het desolaatheid en moreel faillissement betreft; hoop lijkt volstrekt afwezig. Het is vergelijkbaar met het sprookjeselement in Sombre. Het zou daarmee iets universeels over de mens moeten zeggen... de film is nu nog even te vers gezien om dat precies te kunnen duiden, maar het nodigt wel uit tot reflectie... het element van oorlog bijvoorbeeld (flashbacks naar WOII, een liedje over Afghanistan?) lijkt me ook belangrijk... als er één gebeurtenis is die een mens / een ziel / een land in duisternis kan laten dolen dan is het toch wel een oorlog.
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Een film die een herkansing verdient van me, dat dacht ik al, maar nu helemaal.
kathmandu
-
- 288 berichten
- 686 stemmen
Volgens mij geeft deze film precies weer hoe Russen zijn.
Geen respect voor niemand, nooit lachen, dat ijzeren gordijn gezicht, ik doe wat ik wil en trek me van niemand iets aan gedrag.
Daarom storen wij ons zo aan hun gedrag, maar ze zijn gewoon zo opgegroeid in een hele grouwe samenleving.
Movsin
-
- 7704 berichten
- 8096 stemmen
Dacht dat we de lotgevallen van brave Georgi gingen volgen, wat me behoorlijk boeiend leek, ondanks de trage progressie, maar nadien schakelt de film over naar andere personages in de hoofdrol wat het uiteindelijk verwarrend maakt.
Aldus eigenlijk een schuifkensfilm met toch wel een rode lijn, namelijk de stugheid, zeg maar onhebbelijkheid, van de Rus, ook in de nasleep van de oorlog, waarbij begrippen als afstandelijkheid, corruptie, geweld en misdaad aan de orde zijn.
Het blijkt dat die Loznitsa een documentairemaker is en dat is er duidelijk aan te zien : oog voor landschappen, stistaande beelden, eenvoudige teksten en in zijn geheel minitieuze opbouw.
Flavio
-
- 4477 berichten
- 4740 stemmen
De eerste Loznitsa die ik zie, met de wat cynische titel My Joy, is een beklemmend, duister drama dat hier opvallend laag gewaardeerd wordt. Het is geen vrolijk makende film, maar ik was vanaf het eerste shot geïntrigeerd. Het begint redelijk conventioneel als een road movie waarin ontmoetingen en verhalen centraal staan, tot de hoofdpersoon halverwege de film halfdood wordt geslagen en daarna niet meer kan praten (net als de buiten beeld gebleven metgezel van zijn aanvallers, die een trauma in zijn kindertijd opliep).
Er gebeuren vreemde dingen. Hij belandt bv in hetzelfde huis als waar dat eerdergenoemde trauma plaatsvond, wordt daar misbruikt en beroofd van zijn vrachtwagen, en loopt doelloos rond, om te worden opgepikt door dezelfde oude man die hij eerder een lift had gegeven. Het eindigt in een lange, intense scène waarin iedereen, vriend en vijand, door hem wordt gedood, waarna hij in de nacht verdwijnt.
Vriendelijkheid en argeloosheid worden de hele film door afgestraft, een erg positief mensbeeld spreekt niet bepaald uit My Joy. Het camerawerk is van dezelfde DoP die werkte aan o.a. The Death of Mr Lazarescu, en net als in die film volgt hij zijn personage dicht op de huid. De scène op de markt die beavis ook al aanhaalde beviel mij het meest, als de camera zich door een menigte beweegt, en een gevoel van totale verlorenheid zich opdringt.
Geen makkelijke film maar veel beter dan de magere score hier doet vermoeden.
Het laatste nieuws
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
De tien best beoordeelde films van de jarige Vince Vaughn (54)
Bekijk ook
Eldfjall
Drama, 2011
32 reacties
Mot Naturen
Komedie / Drama, 2014
14 reacties
White Material
Drama, 2009
42 reacties
Kak Ya Provyol Etim Letom
Drama, 2010
18 reacties
Lebanon
Drama / Oorlog, 2009
137 reacties
V Tumane
Drama / Oorlog, 2012
20 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.