MENU

3,09

België

geregisseerd door Marc Didden
met François Beukelaers, Ingrid de Vos en Amid Chakir

Het hoofdpersonage Max dwaalt door Brussel. Hij gelooft niet meer in het leven en staat op het randje van de wanhoop. Zijn ontmoeting met Alice en Abdel kunnen hieraan niets verhelpen, hij sleept hen zelfs mee in zijn uitzichtloosheid. Centraal thema is het nihilisme in de hedendaagse maatschappij.

geplaatst op 17 oktober 2002, 13:54 uur, permalink
Voor Vlaanderen een belangrijke film.

kappeuter (moderator)
geplaatst op 17 oktober 2002, 14:02 uur, permalink
Waarom is dat?

geplaatst op 17 oktober 2002, 15:17 uur, permalink
Praat maar eens met Vlaamse filmmakers. Voor deze tijd werden er in Vlaanderen vooral boerendrama's gemaakt. Didden bewees dat een eigentijdse film ook in Vlaanderen mogelijk was.

FisherKing
geplaatst op 17 oktober 2002, 16:06 uur, permalink
Marc Didden en Dominique Deruddere waren de eerste in Belgie met een vernieuwend soort cinema. Dit was hun eerste grote film. De film had destijds een groot impact idd.

geplaatst op 25 juli 2003, 13:54 uur, permalink
ik ga deze zeker zien vanavond, lijkt me heel goed ...
Het titelnummer van Raymond vh Groenewoud vind ik in alle geval prachtig!

geplaatst op 25 juli 2003, 14:05 uur, permalink
Die gepensioneerde collega van Max:

"Iedere dag rijd ik met de bus naar het kantoor van de krant om daar om zes uur de eerste krant van de dag te mogen ontvangen - da's mijn luxe."

Tristesse alom maar toch ook af en toe ook humor.

Kijken dus, beste Nederlandse MM-vrienden

avatar van speedy23
geplaatst op 11 september 2003, 15:19 uur, permalink
Marc Didden scoort met dit regiededuut vooral punten met de spelregie en het scheppen van sfeer. Didden gebruikte het prachtige nummer 'Brussels By Night' van Raymond van het Groenewoud, die het al in 1979 op plaat zette. Hij vroeg hem zelfs de hele soundtrack te schrijven. Een beklemmend en zeer realitisch portret van Brussel...

geplaatst op 20 september 2003, 13:32 uur, permalink
Gitzwart, maar bij momenten indrukwekkend in al zijn donkerte, ellende en tristesse.
**** 4 op 5 ****

avatar van speedy23
geplaatst op 20 september 2003, 14:26 uur, permalink
Tonyvdb schreef:
**** 4 op 5 ****

Ik werd er depressief van, alleen al van het kijken....

avatar van RolfWolf

geplaatst op 29 februari 2004, 10:57 uur, permalink
speedy23 schreef:
Tonyvdb schreef:

Ik werd er depressief van, alleen al van het kijken....

Kop op, het is maar een film!

geplaatst op 21 januari 2005, 23:29 uur, permalink
Prachtige titeltrack van Raymond van het Groenewoud, nu nog de film zien

geplaatst op 20 februari 2005, 11:25 uur, permalink
Aparte film. Had liever de hele film door de sfeer uit de eerste 15 minuten gevoeld, daarna werd het eigenlijk vrij gewoontjes, met hier en daar nog een donker, depressief moment. De dialogen en situaties hadden ook wel wat absurder gemogen. Toch jammer dat het na het eerste kwartier allemaal wat gewoon werd.

Goede muziek van Raymond van het Groenewoud, gaf de film iets extra's. En bovenal een sterke rol van François Beukelaers.

avatar van Freud
geplaatst op 26 november 2005, 21:33 uur, permalink
Prachtige film. Een schitterend scenario, goede acteurs, mooie muziek en een knappe omgeving (wat is Brussel toch een fascinerende stad!). Voor mij had het einde zelfs niet gemoeten, hoe goed het ook gebracht werd vond ik niet dat het nodig was, de film had eigenlijk al genoeg inhoud zo. Maar afbreuk deed het er ook niet aan eigenlijk. Nee, absoluut met recht een van de beste Belgische films.

geplaatst op 13 oktober 2006, 21:09 uur, permalink
Wat een film! Ik heb hem al zeker 5x bekeken. Je wordt er echt heerlijk depressief van. Excellente acteerprestatie van François Beukelaers.

geplaatst op 20 november 2006, 17:58 uur, permalink
Het openingsshot is prachtig, voor de rest een uitstekende sfeer en cast.

avatar van Friac
geplaatst op 15 februari 2008, 3:40 uur, permalink
Quido schreef:

Dat had ik ook een beetje, mijn verwachtingen waren eigenlijk dat de film één lange nacht in Brussel zou beslaan en ik had dat soort scènes (tijdens de eerste 15 minuten) in mijn hoofd.

Dit is één van de beste Belgische films die ik al gezien heb. Erg rauw voor die tijd (overigens nog steeds) en wat mij betreft bijzonder sfeervol. De soundtrack van Raymond van 't Groenewoud is erg goed, het titelnummer bulkt echt van de sfeer.
François Beukelaer speelt fantastisch, al is het bij momenten wel bijzonder moeilijk om met de antipathieke 'held' mee te leven, gezien zijn vreselijk aanstellerig gedrag. Naast Max zijn ook de andere personages mooi uitgewerkt, en voelen de onderlinge relaties bijzonder 'echt' aan. Naarmate de film vordert, kleurt de film steeds zwarter en zwarter en viert de treurnis hoogtij. Qua camerawerk is het ook prima, met o.a. een fantastisch openingsshot (+ dat éne shot van het hellend vlak van Ronquières, waarin de vier personages via het centrale pad tussen de liften doorlopen: heerlijk).
Mark Didden is er in geslaagd een sfeervolle en relatief baanbrekende film aan Vlaanderen/België te presenteren. Ik heb de dvd geleend in de openbare bibliotheek, maar de kans is groot dat ik me hem binnen de komende weken zal aanschaffen. De begeleidende documentaire bij de uitgave van het Filmmuseum is overigens ook erg genietbaar.

avatar van rubenn

geplaatst op 12 oktober 2008, 14:21 uur, permalink
De film stond al langer op mijn lijstje, maar heb hem dan toch bekeken omdat Nic Balthazar in Exit Plus The Soundtrack op Radio1 er dit over te vertellen had:

"Die ene film waar je in je jeugd totaal van kapot gaat, die ultieme film, die je laat inzien dat cinema álles kan, de ultieme kunst, bij mij was dat Brussels by night, een film waar ik 2 weken niet goed van ben geweest.
Die score van van het Groenewoud is - en dat woord mag je niet al te vaak gebruiken - géniaal. Van het Groenewoud staat voor mij op de ijle hoogten van Brel en Brassin. Hoe ontzettend onwaarschijnlijk gedurfd om dit te gaan doen.
Een film over de diepste diepste donkerste depressie die een mens ooit kan kan... dat is een zwart gat van een film, ik durf die film bijna nooit meer terug zien, voor je het weet ben je er weer in gezogen."

Ik kan begrijpen dat deze nachtelijke zwerftocht na de Vlaamse literatuurklassiekers en boerenfilms (waar ook knappe films tussen zitten, daar niet van) insloeg als een bom.

Dit nihilistisch grootstadgedicht levert enkele prachtige, onvergetelijke beelden. Zoals Friac zei: het shot aan het hellend vlak van Roncquières, maar ook de scènes bij die gigantische brugpilaren, ook het gezicht van Beukelaers in groen/gele-filter na de vechtpartij of zijn zang in de verlaten neon-snackbar,...

Toch enkele opmerkingen:
1. Ik ben het eens met Freud: hoewel het met een sterk beeld gebeurd, had het einde niet getoond hoeven te worden! Zonder dat einde te verfilmen was het een betere, meer open film geweest. Het is nog steeds een beetje het probleem van de Vlaamse film: het mooi sluitend willen afronden. Het einde van Linkeroever was recentelijk ook een ontgoocheling na een voor de rest goede film.
2. Ben ik de enige die de muziek tijdens de film iets te aanwezig en te tekstueel vond? (Ik had eerder geopteerd voor jazzy minimalisme of gekrenkte gitaarklanken)

PS. Nog een element in de discussie bovenaan over het belang of impact van deze film. Het betekende ook een nieuw elan voor de Vlaamse filmproductie, met Erwin Provoosts Multimedia - nu Multimedia Groep (MMG) - dat tot op vandaag instond voor Alzheimer, BenX en straks Dossier K.

avatar van J. Clouseau
geplaatst op 14 februari 2010, 16:44 uur, permalink
Een erg sfeervolle film. Didden slaagt erin om de zwoele sfeer van een nachtelijke grootstad enorm goed over te brengen. De muziek helpt hier uitstekend bij.

Daarmee zijn ook alle positieve dingen gezegd. Voor de rest is dit een slome, inhoudsloze, nietszeggende film. Enorm traag, deprimerend treurig en gaat over compleet niks. Er gebeurt niks, er ontwikkelt zich niks, we zien gewoon Max wat ronddolen. Als ik het leven in een grootstad wil zien, ga ik wel zelf even naar Brussel.

pgm
geplaatst op 13 mei 2010, 17:52 uur, permalink
Veel sfeer, en goed voor het slapengaan.
En toen kwam vlaanderen wakker.........eindelijk

avatar van yeyo
geplaatst op 5 september 2010, 1:03 uur, permalink
Door slechts één statische openingsshot weet Brussels By Night meteen een sombere sfeer neer te zetten. Dit is een prent die op een zeer deprimerende wijze handelt over het nihilisme van het bestaan. Een hele film lang zijn we toeschouwer van 4 verschoppelingen, blakend van de troosteloosheid. Het toppunt hiervan komt er wanneer er aan Louis, een armzalige gepensioneerde die zijn dagen (en nachten) op straat slijt, wordt gevraagd wat de mooiste bezienswaardigheid in Brussel is. Hij neemt zijn lotgenoten mee naar één of ander miezerig monument in een totaal desolate omgeving. De film is bovendien zodanig in scène gezet, dat het lijkt alsof de personages helemaal alleen ronddwalen in de hoofdstad. Zo eenzaam zijn ze. De grauwe fotografie is dan ook zeker op zijn plaats.

Maar.. de film kent ook zijn nadelen. Er zijn scènes die in plaats van afstandelijk, gewoon erg oppervlakkig aandoen. Ook het hoofdpersonage, an sich een fascinerend geval, is zodanig houterig en onsympathiek neergezet door François Beukelaers, dat het bij momenten geen pretje is om een hele film opgescheept te zitten met zo een oninteressante vent. De vertelde tijd had ik liever anders gezien. De film zou veel effectiever overkomen, moest alles tijdens één nacht plaatsvinden. Door het fragmentarische karakter, verspreid over enkele dagen, is het niet evident om als kijker echt 'in' dat pessimistische wereldje te geraken.

De bittere, vreselijk zwartgallige climax werpt dan weer een heel ander licht op enkele aanvankelijk nietszeggende gebeurtenissen. Daarom is de film toch nog goed voor 3,5*

geplaatst op 10 juli 2012, 22:52 uur, permalink
Morgen om 17:00 in de Beursschouwburg te Brussel!

avatar van Film Pegasus
geplaatst op 18 mei 2013, 12:54 uur, permalink
Brussels by night is ondertussen toch ook al 30 jaar oud en dat merk je wel. De film lijkt nochtans goed te zitten. Marc Didden kan het nihilisme mooi weergeven, al is hij qua tijdsgeest toch enkele jaren te laat lijkt me. De muziek sluit er perfect op aan en de film doet wat denken aan het toch veel betere Any way the wind blows.

François Beukelaers is niet bepaald mijn favoriete personage en verder heb je ook geen echte charismatische figuur in deze film. Het idee van Brussels by night is dus wel leuk op papier, maar komt niet helemaal uit de verf. Bovendien heb ik persoonlijk niet veel plezier aan anderhalf uur kijken naar een deprimerende film. De climax maakt nog wat goed, maar is ook niet meer dan een mooi einde.

avatar van 93.9
geplaatst op 27 oktober 2014, 9:38 uur, permalink
Eindelijk gezien. Stond hoog op mijn lijst om nog te zien. Ik ben wel liefhebber van Vlaamse films.
Vond 'm erg goed. Klassieker, waarbij het moeilijk uit te leggen is wat er nou zo bijzonder aan is, omdat de film het vooral van sfeer en (slecht) gevoel moet hebben.
Zo'n unheimisch gevoel.

geplaatst op 13 november 2014, 18:59 uur, permalink
Verdienste van Didden in dit en andere films is dat hij het Vlaamse boerenleven links laat liggen en toch iets vernieuwend brengt in het Vlaamse cinemaleven.
Echt denderend is het echter helaas niet. Het start wel belovend maar gaandeweg gaat de spankracht ervan af, is de karaktertekening wat warrig en uiteindelijk wordt het slot wel voorspelbaar.
De vier hoofdacteurs kunt ge niets verwijten, de enige echt komische scène wordt gebracht door wijlen Jan Reusens, Marleen Merckx is nog erg jong en Jacques Pijpen is alleen op zijn rug te zien.