Genre: Drama / Komedie
Speelduur: 98 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: King Vidor
Met onder meer: James Murray, Eleanor Boardman en Bert Roach
IMDb beoordeling: 8,1 (9.115)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot The Crowd
Als John Simms op 4 juli 1900 geboren wordt, is zijn vader ervan overtuigd dat hij beroemd zal worden. De jeugd van zijn zoon is echter betrekkelijk normaal, en als John naar New York vertrekt, ontdekt hij langzaam dat hij eigenlijk maar één van de velen is.
Externe links
Acteurs en actrices
Mary Sims
John 'Johnny' Sims
Bert
Jane
Dick
Mary's Mother
John 'Junior' Sims
Sims Daughter
Boy on Fence (onvermeld)
Video's en trailers
Reviews & comments
KristofBeckers
-
- 1733 berichten
- 3706 stemmen
Ik moet deze film gewoon zien,
weet iemand waar ik hem kan krijgen ?
Theatertje
-
- 1235 berichten
- 1143 stemmen
Via een veilingssite misschien Ik heb mijn versie via zo'n weg gekocht. Het is wel met Japanse ondertitels, maar dat trek ik mij niet aan: Engels is mijn tweede taal, en bovendien is het zo'n prachtige film dat het helemaal niet stoort dat die ondertitels er zijn.
lowhusky
-
- 8230 berichten
- 0 stemmen
leuke feit op imdb:
de eerste Amerikaanse film die een toilet in beeld laat zien
niethie
-
- 7308 berichten
- 6524 stemmen
Had deze film al een aardig tijdje geleden van tcm opgenomen maar heb hem gisteren pas gezien en ook dit was weer een pareltje uit de geschiedenis van de film.
Het verhaaltje is erg simpel maar de uitwerking ervan is goed gelukt, de acteerprestaties waren erg goed en niet al te overdreven als je het vergelijk met andere films uit die tijd en de beelden van new york en omstreken waren inderdaad schitterend, voor de rest heeft de film me prima weten te boeien en raad ik iedere filmfan aan hem eens te kijken (dus mensen als jullie een keer de kans krijgen).
4 sterren
Gish
-
- 1367 berichten
- 6491 stemmen
Zelden zulke mooie beelden van New York gezien.
Zeker, en dit is verder ook een geweldige film.
Ik zag hem jaren terug en dan speciaal gedraaid op realistische snelheid. Door die vertraging is ie nog indrukwekkender.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Vanmorgen deze film maar weer eens opnieuw bekeken. Ik heb deze film ongeveer 10 jaar geleden opgenomen van Turner Classic Movies. En het is maar goed dat ik de video bewaard heb, want "The crowd" is een pareltje uit het tijdperk van de zwijgende film. Nog nooit zulke mooie zwart-wit beelden gezien van New York. De massa's mensen - the crowd - werden op een schitterende manier in beeld gebracht. Wat mij opviel was dat de honderden mensen op het kantoor tegelijk opstonden toen de klok 5 uur sloeg. Ik meen dit soort scene ooit al eens eerder gezien te hebben en wel in de film "The trial" van Orson Welles, maar ik weet het niet zeker. Memorabel vond ik ook de scene waarin James Murray zelfmoord wilde plegen. Erg wrang om te lezen dat hij 8 jaar later echt zelfmoord heeft gepleegd.
Ook de muziek - nogal jazzyachtig - paste uitstekend in deze film. Ik vraag me alleen af of de muziek gecomponeerd door Carl Davis wel origineel is.
Al met al vond ik dit een van de beste zwijgende films die ik gezien heb.
Filmliefhebbers die de zwijgende film een warm hart toedragen kan ik deze film dan ook sterk aanbevelen. Ik weet alleen niet of aan deze film makkelijk te komen is. Als ik zie dat er maar 14 MM gebruikers op deze film gestemd hebben, denk ik van niet.
Waardering van 4,5* naar 5,0*
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Op TCM, 3.10 uur gezien eergisteren. Lang leve de vakantie!
Charmant filmpje! Visueel indrukwekkend in de eerste tien minuten en daarna kon ik best genieten van het kleinschalige drama met komische elementen. Toch vrij luchtig van toon.
Movsin
-
- 7704 berichten
- 8096 stemmen
Als we zo'n oude film naar onze tijd toe projecteren hoort er altijd een flinke portie water bij de wijn.
Als we hem echter bekijken met de ogen van toen - en dat moet in feite altijd - dan is dit best een geslaagde, inhoudelijke film met de nodige humor, drama en ontroering en zeer kundig door de acteurs gebracht.
Adrenal
-
- 1381 berichten
- 0 stemmen
Pareltje uit de tijd van de zwijgende film. De studio's verweten King Vidor vaak dat de mensen ten tijde van de Grote Depressie niet aan de harde werkelijkheid herinnerd wilden worden, maar zich liever even goed vermaakten om zo de werkelijkheid te vergeten. Vidor deed toch wat hij wilde en maakte zo dit meesterwerkje dat de tijd uitstekend doorstaan heeft. In het begin ook visueel erg indrukwekkend. Ook nu vind ik het persoonlijk nog een zware film over vervreemding tussen geliefden en de anonimiteit in een grote stad. Sommige dingen verbaasden me erg, zoals John diens vader een groot man in hem zag. Toen John en Mary in het begin een reclame makende clown zagen, zei Mary dat de vader van de clown waarschijnlijk gedacht had dat hij president zou worden. Op het einde is John dolblij met datzelfde baantje. Eigenlijk heel goed doordacht. Goed dat de film met een positieve noot eindigt, hoewel je weet dat het gezinnetje het nog heel moeilijk zal krijgen...
Een aanrader, deze film!
Een leuk weetje: De film werd opgenomen in de straten van New York City en bevatte echte voorbijgangers, in plaats van figuranten. Ook werden er echte en onwetende politieagenten, treinen en verkeer gebruikt.
Legan
-
- 18121 berichten
- 4947 stemmen
Aardig en naturel, maar een meesterwerkje kan ik er niet in ontdekken.
Grootste probleem is dat The Crowd lijdt aan opstartproblemen. Het begint allemaal erg luchtig en simpeltjes en in niets onderscheidt het zich van een standaard vermakelijk doch onzinnig niemendalletje. Dit verandert echter zodra de drama zijn eerste treden in de film zet. De film wint merkbaar aan kracht en weet je vanaf dat moment veel beter te grijpen. Hierbij wordt het geholpen door de aardige muziek, maar ook enkele mooie scènes tussen John en zijn vrouw.
Wat vooral mooi is om te zien, is hoe John op een gegeven moment belandt in precies dezelfde baan waar hij in het begin op neerkeek en de desbetreffende persoon ook uitlachde en belachelijk maakte. Namelijk als een reclameclown op straat.
En het is vooral de kracht deze dramatiek dat de film net dat beetje extra geeft, want qua humor of visuele kunstjes valt er niets bijzonders of interessants te zien.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Zondagmiddag 13 mei eenmalig in het Eye Film Instituut met live begeleiding.
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5499 stemmen
Een meer dan aardige film, die goed begint en vrij sterk eindigt.
Mooi zijn vooral de drukke straten van New York, met de grote mensenmassa's. Het verhaal zelf is niet onaardig en wordt in het begin op een luchtige manier gebracht.
Daarna weet regisseur King niet goed te kiezen tussen komedie of drama. Als komedie komt het af en toe nogal geforceerd over, ondanks dat het op momenten allemaal best charmant oogt. Als drama, waar het uiteindelijk toch naar toe gaat, werkt het allemaal een stuk beter.
Het laatste half uur is dan ook bijzonder sterk. Ik vond de zelfmoordpoging best zielig en ook hetgeen daarna allemaal nog gebeurt, is licht ontroerend.
Jammer dat er een wat minder middenstuk tussenhangt, maar voor de rest is The Crowd best een goede film, die een paar sterke scènes heeft en in zijn geheel redelijk goed werkt.
3,5*
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Zondagmiddag 13 mei eenmalig in het Eye Film Instituut met live begeleiding.
Helaas vervallen en vervangen door Submarine (1928).
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Ook de muziek - nogal jazzyachtig - paste uitstekend in deze film. Ik vraag me alleen af of de muziek gecomponeerd door Carl Davis wel origineel is.
Ik had je berichtje gelezen en zag pas bij de aftiteling dat ik ook deze versie van de muziek had. Ik had me namelijk de hele tijd gestoord aan de muziek. Vond m hee vervelend. Heb 'm ook heel zacht gezet. Weet overigens niet of dit origineel was.
Film heeft behoorlijk sterke punten, maar Vidor is ook bepaald niet subtiel. Nu was dat ook nog niet gangbaar in 1927, dus dat zullen we hem niet teveel aanrekenen. De hier (en elders) veel geprezen scènes zijn inderdaad niet mis en het is te prijzen dat Vidor, naar Duits? en Frans? voorbeeld?, lijkt te experimenteren door narratieve elementen te vervangen door visuele, zoals het einde.
Flavio
-
- 4477 berichten
- 4740 stemmen
Genoeg vaart in deze knap gemaakte film met enkele knappe shots, waarbij vooral die met het ongeluk opvalt - het leek alsof die vrachtwagen echt recht op het kind afstormde, mag toch hopen dat het trucage was en geen stunt.
De film wisselt grappige en ontroerende scenes af, al neemt het drama wel steeds meer de overhand. Veel mooie beelden van New York, en ook de scenes op kantoor zullen me wel bijblijven. Grappig ook om te zien wat voor attracties ze hadden op de kermis vroeger, en dat Niagara Falls toen al de cliché honeymoon was.
Ik zag de versie met de (niet-originele) muziek van Carl Davis en vond dat wel een passende score.
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
Sir Djuke slaat de spijker op de kop met zijn commentaar: “Een buitengewone film over hele gewone mensen.” Grimmig sociaal-psychologisch drama over gewone mensen, die kopje onder gaan in de anonieme massa en voor wie “The American Dream” altijd een droom zal blijven. Regisseur King Vidor heeft tijdens zijn imposante carrière veel mooie films gemaakt, vooral tijdens zijn beginperiode (o.a. The Big Parade, 1925). Dit is zonder twijfel zijn meesterwerk, dankzij het sublieme (voor die tijd revolutionaire) camerawerk en de schitterende vertolkingen van James Murray en Eleanor Boardman, Vidor’s toenmalige vrouw.
Een must voor elke filmliefhebber, zeker als je van doorwrochte, realistische drama’s houdt. Ook bij herziening nog steeds fascinerend.
Eens kijken of ik de sequel (Our Daily Bread, 1934) te pakken kan krijgen, want die film heb ik nog nooit gezien.
mrklm
-
- 8200 berichten
- 8198 stemmen
The Crowd is één van de laatste grote zwijgende films en toont – samen met het melodramatische Sunrise van F.W. Murnau – dat de filmkunst eind jaren ’20 een absoluut hoogtepunt had bereikt. Let op hoe beweeglijk de camera is, onder anderen in het legendarische overheadshot van de gigantische kantoorruimte waar hoofdpersoon John Sims [James Murray], een shot dat veelvuldig is gekopieerd en nog steeds enorm indruk maakt. Het brengt het gevoel dat John niet meer is dan een piepklein radertje in een strak werkende machine op puur visuele wijze naar voren. Kortom: John is maar een ‘face in the crowd’, maar het betekent ook dat het leven van John Sims symbool staat voor die van al die andere mensen die in dat kantoor werken en heimelijk hopen dat er goud achter de horizon wacht.
Regisseur King Vidor brengt dit motief steeds opnieuw op uiterst doeltreffende wijze in beeld, ook in de briljant gefilmde scène aan het begin van de film waarin de jonge John zich door een menigte naar zijn huis begeeft en haast letterlijk opstijgt uit de mensenmassa om te horen dat zijn vader is overleden. De film vertelt het verhaal van een gewone jongen, die droomt van grootse dingen, het geluk vindt wanneer hij tijdens een doubledate bij Coney Island de vrouw van zijn dromen ontmoet [Eleanor Boardman], maar na elk moment van geluk geconfronteerd wordt met een moment van pech of tragedie. De kracht van deze film zit ‘m in de subtiele manier waarop de verhouding tussen John en Mary zich ontwikkeld. Iedereen die een langdurige relatie heeft [gehad] zal deze schommelingen herkennen en die herkenbaarheid en authenticiteit maakt deze film afwisselend hartverwarmend en hartverscheurend.
Geen enkele film weet op zo’n realistische wijze het leven van de gewone man te vertellen. Maar gezien de vele tegenslagen waar je als kijker deelgenoot van wordt is de slotscène er ééntje om stil van te worden, maar ook ééntje die zoveel zegt over wat ons tot mensen maakt en hoe we tegenslagen verwerken en vol goede moed het leven tegemoet zien. Hoofdrolspeler James Murray, een tot dan toe volstrekt onbekende acteur die uit een groep extra’s was gekozen, geeft een onvergetelijke, realistische vertolking. Hij was totaal niet voorbereid op de roem die het kritische succes van deze film met zich meebracht. Na nog een paar goede filmrollen raakt hij verslaafd aan alcohol, verloor zijn huis en bracht zijn laatste jaren door als bedelaar tot hij in 1935 dood werd gevonden in de Hudson River. Een acteur die een megaster had kunnen worden, maar ondanks zijn vroegtijdige dood een legendarische status heeft vanwege deze verbluffende film.
sans-papiers
-
- 14 berichten
- 0 stemmen
"Lach, en de wereld lacht met je mee – huil, en je huilt alleen." Zo vertelt 'The Crowd" het verhaal van twee geliefden, wiens huwelijk pieken en dalen kent. De film verdient lof omdat het voor die tijd tamelijk donkere thema's verkent. De personages krijgen te maken met de dood van hun dochtertje, zelfmoordneigingen en tegen het einde trekken ze het hoofdpersonage op cynische wijze de clownsbroek aan. Het is doodjammer dat de studio weigerde om de film uit te brengen wegens gebrek aan een happy end. Net zoals in 'The Last Laugh' werd er een totaal misplaatst einde gebreid aan een verhaal dat had moeten eindigen in pure tristesse. Ik vervloek de vadsige studiozwijnen die profijt kiezen boven durf, en zo het verhaal elke kans op impact ontzeggen.
Bobbejaantje
-
- 1834 berichten
- 1823 stemmen
Onderwerp van de film is de strijd van James Murray als John Simms om iets te bereiken in het leven. Niet zomaar iets, maar ‘big things’, een verwachting die al geschapen wordt van bij zijn geboorte (niet toevallig op de nationale feestdag van de USA), want de kijker is ook getuige van de eerste levensjaren, wat bijdraagt aan het inzicht in de psychologie van de jongeman. Het contrast tussen hoge verwachtingen en het niet inlossen ervan is een constante in deze film. Daar wordt ook symbolisch op ingespeeld door de talrijke wasscenes in de eerste helft van de film: telkens doft James Murray zich voor een spiegel helemaal op voor wat een belangrijk moment lijkt te worden, om dan weer met de voetjes op de grond terecht te komen. De vrouw in zijn leven wordt gespeeld door Eleanor Boardman, op dat moment getrouwd met King Vidor. Het merendeel van de film zoomt in op de ontwikkeling van hun relatie en de crises die ze doormaken. Daarbij gaat het toch wel over een relatie tussen doodgewone mensen, al is het personage van James Murray een beetje complex.
The Crowd als titel van de film lijkt meervoudige betekenissen te hebben. Enerzijds wordt het leven van James Murray afgezet tegen het leven van de alledaagse menigte die het publiek leven en de economie draaiende houdt. En waar James Murray zich ver verheven boven voelt met zijn grootse verwachtingen en eigenwaan. Anderzijds ziet de kijker in de naakte feiten de strijd van een man die niet bepaald opzienbarend is en eigenlijk gewoon onderdeel is van die ‘verachte’ menigte. Dat wordt verschillende malen duidelijk gemaakt wanneer Murray zich tussen sollicitanten voor een job moet wurmen, op kantoor, en ook in het eindshot wanneer we Murray en zijn gezin hun ding zien doen in tussen andere toeschouwers in een bioscoopzaal die niet wezenlijk verschillen in hun gedragingen. Belangrijk voor het inzicht van de kijker is hier ook de evolutie in de appreciatie waarop er naar de job van de jongleur wordt gekeken door Murray.
De cinematografie en regie van respectievelijk Henry Sharp en King Vidor zijn me erg bevallen, met de mooie zichten op het New York van bijna honderd jaar geleden en ook de Niagara watervallen. Eveneens genoten van de prachtige nieuwe muziekscore van Carl Davis.
Fisico (moderator films)
-
- 8353 berichten
- 4697 stemmen
Wel een leuke down to earth film. Als ouder idealiseer en perfectioneer je de kwaliteiten en mogelijkheden van je kinderen en hoop je dat ze succesvol zullen zijn en het ver gaan schoppen in de samenleving. Het beste is net goed genoeg, zoiets. Alleen spelen wel meer factoren mee dan alleen maar die 'American dream' na te jagen.
Werd destijds genomineerd voor de Oscars en het is ook duidelijk waarom. De titel van de film is ook treffend. Hoewel Sims boven de massa wil uitstijgen (of dat dat van hem wordt verwacht), blijft hij steken in die algemene grijze massa.
Prachtig geschoten ook toen Sims in New York arriveerde per boot. Het eerste wat hem te beurt viel was alweer die massa die kriskras door de straten liep en even later het legioen bureautjes met monotoon paperassenwerk.
Het einde is best ontroerend, hard ook wanneer blijkt dat hij gefaald heeft, voor zichzelf, maar ook in de ogen van anderen, zijn vrouw in de eerste plaats.
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Napoléon Vu par Abel Gance
Biografie / Drama, 1927
39 reacties
Tagebuch einer Verlorenen
Drama, 1929
22 reacties
La Roue
Drama / Romantiek, 1923
6 reacties
M - Eine Stadt Sucht einen Mörder
Misdaad / Thriller, 1931
453 reacties
The Last Command
Drama / Avontuur, 1928
10 reacties
Die Nibelungen: Siegfried
Fantasy / Drama, 1924
25 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.