Fast Times at Ridgemont High (1982)

3,08

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Amy Heckerling
met Sean Penn, Jennifer Jason Leigh en Judge Reinhold

Een kijk in de levens van een groep gekke scholieren, wanneer deze worstelt met de sociale druk van het verliezen van hun maagdelijkheid, het maken van een beroepskeuze en het omgaan met sadistische leraren.

178 BERICHTEN16 MENINGEN

geplaatst op 6 juni 2012, 23:33 uur, permalink
Dat slaat werkelijk helemaal nergens op.

avatar van SnakeDoc
geplaatst op 16 juni 2012, 13:04 uur, permalink
Wie de jaren '80 een warm hard toe draagt kan zijn geluk niet op met deze film. Lekkere sfeer, mooie dametjes en flauwe humor in een prettige gedateerde jaren tachtig setting.

Nadeel van de film is dat het wat doet denken aan 1 aflevering van een serie en daarom wat kort en onvolledig over komt.

avatar van ArnoldusK
geplaatst op 18 juni 2012, 23:54 uur, permalink
Briljante, luchtige prent die me in zijn geheel verrast heeft.
Normaliter heb ik weinig tot niets met highschool-movies en de jaren '80 in zijn totaliteit.
Maar de sfeer die gecreeërd wordt in Fast Times voelt wel heel prettig aan.
Een film die gedragen wordt op en door muziek uit die tijd, wat de gecreëerde wereld compleet maakt. Leuke stereotype-typetjes, die elk wel hun eigenaardigheden hebben, maar door het goede acteerwerk en het aan de oppervlakte blijven, wel hun rake karakter behouden.

avatar van goongumpa
geplaatst op 6 juli 2012, 19:39 uur, permalink
Gisteren weer gezien, ondertussen alweer voor de vijfde keer ofzo. En dit blijft genieten, van de eerste tot de allerlaatste minuut.

De ultieme highschool-film, humoristisch, oprecht, grappig, maar af en toe ook serieus. Heel erg sympathieke personages, die ik, mede dankzij de uitstekende acteerprestaties, meteen ken en geloof.
Vooral Jennifer Jason Leigh weet de onzekerheden en twijfels van haar personages heel goed over te brengen. De romance tussen haar en Ratner is oh zo vertederend.
En Sean Penn als Spicoli... tja, dat is gewoonweg de Jezus van de 80's.

Ook is deze film erg vakkundig verfilmd, en de typische jaren '80-sfeer met bijbehorende kleding, 'malls', arcades en muziek is gewoon om van te smullen.

Nadat de film gedaan weg, heb ik nog een hele tijd lang intens nagenoten. Een film die dat na 5x kijken nog steeds doet, verdient zeker en vast 5 dikke sterren.

Overigens deze keer twee dingen voor het eerst opgemerkt: Damone maakt een grapje wanneer Judge Reinhold in zijn piratenkostuum thuiskomt: "Who's his tailor?" , en de stoner-buddy van Spicoli is niemand minder dan Eric Stoltz !

geplaatst op 6 juli 2012, 19:52 uur, permalink
Een film uit deze periode (iets later) met Stoltz is Mask met o.a Cher van het genie Peter B. Ik ben benieuwd wat je van die film vindt goongumpa.

avatar van goongumpa
geplaatst op 6 juli 2012, 20:49 uur, permalink
Die heb ik al gezien, mikey. Vond het een erg goede film.

geplaatst op 10 juli 2012, 0:18 uur, permalink
Ah mooi. Ik had wel verwacht dat die film je zou aanspreken.

avatar van Edie
geplaatst op 25 september 2012, 21:33 uur, permalink
Grappige luchtige 'studenten' film, alleen véél te kort.. Voorlopig 3.5* maar twijfel om hem geen 4 te geven, verbaas me enigsinds om de score hier.

rayman
geplaatst op 18 november 2012, 0:25 uur, permalink
Leuk jaren 80 filmpje......

avatar van Heester
geplaatst op 18 november 2012, 13:29 uur, permalink
Gister weer helemaal kapot gelachen om Mike Damone en die hele houding die hij heeft tijdens het indrinken gister. Geweldig filmpje.

avatar van TimZor
geplaatst op 18 november 2012, 22:42 uur, permalink
erg laat maar gister dan eindelijk gezien (per ongeluk omdat hij niet eens in de gids stond) maar erg leuke film met een briljante rol van de jonge Penn. Voor nu een dikke 3,5.

avatar van Lefgozer
geplaatst op 19 november 2012, 14:45 uur, permalink
Leuke rol van Sean Penn, had hem graag wat meer in de film gezien. Ook geinig om Nicolas Cage opeens voorbij te zien schieten. Voor de rest is dit voor mij geen hoogvlieger. Leuk om eens gezien te hebben.

avatar van Sergio Leone
geplaatst op 3 december 2012, 17:53 uur, permalink
Aangenaam kijkvoer.

Het leuke aan Fast Times At Ridgemont High is de chaos. Niet dat alles van de hak op de tak springt of enerverend druk is, wél dat het allemaal een vrij losse aaneenschakeling is van feiten en voorvallen gedurende een schooljaar.
Er loopt geen enkel echt hoofdpersonage rond waardoor het tempo erg hoog ligt en drekkerige sentimentaliteit en/ of overbodige karakteruitdieping uitblijven.

De cast is trouwens erg goed op dreef. Niet iedereen heeft dezelfde carrière als Sean Penn gehad, maar ik vind ze stuk voor stuk erg goed in hun rol. Of het nu Judge Reinhold, Jennifer Jason Leigh of de supersexy Phoebe Cates is (wát een scène!).

Naast die pluspunten is ook de eightiesvibe erg aanwezig waardoor ik het weer even spijtig vond geen 20 jaar eerder geboren te zijn.
Enkel de muziekkeuze had wat beter gemogen; de echte goeie 80s-klassiekers kwamen misschien iets later uit, maar een basis moet er toen toch wel al geweest zijn.

geplaatst op 17 februari 2013, 1:18 uur, permalink
The 25 Greatest Films Of The 80s - Films - ShortList Magazine

Volgens deze lijst hoort Fast times tussen Indiana Jones, ET en The Shining (en terecht).

geplaatst op 17 februari 2013, 9:36 uur, permalink
mikey schreef:
The 25 Greatest Films Of The 80s - Films - ShortList Magazine

Lijstjes, waarin films als Terms of Endearment (1983) en vooral Paris, Texas (1984) ontbreken, kan ik moeilijk serieus nemen.

geplaatst op 1 maart 2013, 21:54 uur, permalink
Het gaat hier volgens mij om films die de 80's tekenen. Een film als Paris Texas is eerder tijdloos dan echt een product van dat decennium. Kan me goed vinden in deze lijst.

geplaatst op 1 maart 2013, 23:01 uur, permalink
Gelukkig staan er niet enkel Amerikaanse films in de lijst ...

geplaatst op 1 maart 2013, 23:55 uur, permalink
Welke had jij erin willen zien?

geplaatst op 2 maart 2013, 0:11 uur, permalink
(Hoewel het hier absoluut niet de plaats voor is):

Rekening houdende met wat er in dit soort lijstjes terecht komt (niet noodzakelijk persoonlijke smaak alleen dus): Akira.

Verder films als Tetsuo - Hotaru no Haka - The Killer - The Cook, The Thief etc ... beetje variatie mag wel, anders moet je zo'n lijstje beter afbakenen (beste Amerikaanse films van de jaren '80 ofzo).

geplaatst op 2 maart 2013, 1:42 uur, permalink
dutchtuga schreef:
Shining?

geplaatst op 2 maart 2013, 15:00 uur, permalink
Is dat een typisch product van de 80's? Was de film van '75 geweest, dan had ik het ook geloofd.

avatar van badfans69
geplaatst op 16 januari 2014, 17:06 uur, permalink

geplaatst op 18 november 2014, 12:49 uur, permalink
Zonder ook maar welke verwachting dan ook dit gaan kijken en echt heel erg aangenaam verrast. De film voelde voor mij heel erg tijdloos, en in tegenstelling tot sommige anderen hier vond ik de aanpak juist heel erg gedurfd, met recht-voor-z'n-raap seksscenes en de behandeling van thema's als abortus. Had de film graag wat langer gezien en sommige personages iets meer uitgewerkt, maar ik beschouw de film als een slice-of-life waar ik heel vrolijk van werd. En Jennifer Jason Leigh.... wauw.

avatar van JoeCabot
geplaatst op 6 december 2014, 15:57 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Schattige '80s camp.

Veel meer hoef je echt niet te verwachten. Het acteerwerk balanceert ergens tussen houterig en geforceerd. Sommige acteurs zien er ook veel te oud uit voor high school. Het verhaal heeft verder weinig om het lijf, maar kabbelt wel lekker voort. Wordt nergens vervelend, behalve tijdens het abortus-zijpaadje. Volledig misplaatst in een film als deze.

De grappen zijn ook niet echt geslaagd. Best jammer voor een komedie. Wat overblijft is dus een leuk 80s sfeertje. Op dat vlak bleef ik zeker niet op mijn honger zitten: je krijgt echt een driedubbele portie jaren-80-kitsch.

Ik vraag me af of deze film ooit als cool beschouwd werd. Wie weet, in een tijdperk waar schoudervullingen de norm waren... Haters gonna hate: 3* voor deze cult classic.

geplaatst op 6 december 2014, 18:20 uur, permalink
dutchtuga schreef:
maar staat ook in de lijst. (late reaktie-sorry)

avatar van Vinokourov
geplaatst op 5 januari 2015, 22:50 uur, permalink
Echt een film van niks zou je zeggen, want er gebeurt niet veel bijzonders en het is gewoon stereotiepe highschool-zooi rond een aantal jongvolwassenen. Diverse coming-of-age perikelen worden zonder opsmuk lekker droog op het scherm gekwakt, zodat je als kijker niet gedwongen wordt emotioneel betrokken moet gaan voelen met deze en gene. Da's maar goed ook, want ik vond de karakters van zichzelf toch best sympathiek!

Leuk om diverse acteurs en actrices in hun jonge jaren te zien, zoals Jennifer Jason Leigh, Forest Whitaker en Sean Penn. Die laatste steelt de show als onvervalste stoner. Ben overigens wel een fan van dit 80s-sfeertje inclusief de catchy muziek.

avatar van Woland
geplaatst op 20 maart 2015, 23:47 uur, permalink
Ik had geen al te hoge verwachtingen, maar dit was een verrassend leuke high school komedie. In een lekker tempo en met de aandacht verspreid over een hele rits verschillende karakters wordt een jaar volwassen worden, seks of pogingen daartoe, school en suffe bijbaantjes doorlopen, en dat alles zonder te verzanden in al te veel drama, te irritante peronages of te grote meligheid. Leuke rollen ook van een schattige Jennifer Jason Leigh en een jonge Sean Penn als de lokale stoner. Een positieve verrassing en een dikke voldoende.

avatar van Biosguru
geplaatst op 5 mei 2015, 19:05 uur, permalink
Niet echt bon ton onder cinefielen schat ik zo in, maar deze film vondt ik erg veel beter dan Linklaters Dazed and Confused. Het wordt nog erger.... De belangrijkste reden: ik vindt deze film extreem lekker wegkijken. Timing, montage, muziek eigenlijk alles is goed. Dat het verhaal niet zoveel om het lijf heeft stoort geen enkel moment. Op de een of andere manier zit het voor een commercieel jaren 80 high school filmpje toch wel erg goed in elkaar, niet het verhaal, maar de hele flow van de film.