Genre: Misdaad / Horror
Speelduur: 117 minuten
Alternatieve titels: Sleepless / Nonhosonno
Oorsprong:
Italië
Geregisseerd door: Dario Argento
Met onder meer: Max von Sydow, Stefano Dionisi en Chiara Caselli
IMDb beoordeling: 6,2 (7.463)
Gesproken taal: Engels en Italiaans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Non Ho Sonno
"Creepier than Jack the Ripper."
Turijn, 1983. De jonge Giacomo Gallo (Dionisi) moet hulpeloos toekijken hoe zijn moeder op werkelijk afgrijselijke wijze wordt vermoord. Inspecteur Ulisse Moretti (Sydow) belooft de jongen dat hij de moordenaar zal vinden, zelfs als de zoektocht zijn hele leven duurt.
Externe links
Acteurs en actrices
Moretti
Giacomo
Gloria
Mr. Betti
Laura de Fabritiis
Manni
Lorenzo
Fausto
Angela
Detective
Video's en trailers
Reviews & comments
Vascago
-
- 4736 berichten
- 3247 stemmen
Erg toffe film van Argento, met een lekker donker sfeertje en een goed verhaal. Het acteerwerk is heel behoorlijk en de film bevat een groot aantal brute moorden met lekker wat gore. Bij vlagen net iets te donker, maar dat mag de pret niet drukken. De film heeft genoeg vaart en aardig wat spanning. Vooral de aanloop naar de 1ste moord was erg spannend. De soundtrack past er wederom goed bij.
Een dikke 4* voor nu.
dominion
-
- 4062 berichten
- 0 stemmen
Is deze ook in Nederland verkrijgbaar ?
Quentin
-
- 10188 berichten
- 8384 stemmen
Is een ruk uitgave, bestel de Italiaanse dvd die is wel de moeite waard!
Peake
-
- 216 berichten
- 740 stemmen
De Argento die bij mij de meest gemengde gevoelens oproept. De enige keer dat de maestro in zijn carrière opzichtig teruggrijpt op eerder werk en een soort van 'greatest hits' aflevert in een moderne setting. Juist hier wringt af en toe de schoen want vergeleken met bijvoorbeeld Profondo Rosso of Tenebrae voelt de film enigszins gehaast en geforceerd aan. Het script is echter dik in orde evenals de rol van Max von Sydow en de ouderwets sterke soundtrack van Goblin. In combinatie met de ijzersterke eerste 20 minuten en het vrij spectaculaire einde scoort de film zeker nog een ruime voldoende.
mikey
-
- 28328 berichten
- 4915 stemmen
Een echte krimi die inspeelt op je fantasie met een complex plot omdat de film 2 series van moorden behandelt. Veel brute moorden in een vlot verteld verhaal. Her en der een schoonheidsfoutje in de editing zoals de achtervolging op de landloper, daar lijkt de continuiteit niet lekker te gaan (verkeerde straten) en de lijnbus die rustig aan door rood rijdt. dus in die zin zou je kunnen zeggen dat peake wel gelijk. Er zitten nog wel meer fouten in zoals pov's die niet kloppen. Camerawerk dat erg slordig is. Lelijke kaders en diagonalen. Who cares, het is naieve filmerij van iemand die dat met liefde doet.
Maar qua verhaal erg genietbaar.
jordandejong
-
- 4546 berichten
- 1327 stemmen
Tegenvallende Argento.
Non Ho Sonno begint niet slecht. Zo'n achtervolging in de trein is bijvoorbeeld Argento op z'n best en ook de daarop volgende moord is lekker nasty. Helaas zakt de film daarna steeds verder in. De kills blijven heerlijk gory en ook de opzet is niet slecht maar het constante gezeur, wat in dit geval het plot is, is dermate saai dat de interesse af en toe toch behoorlijk wegzakt. 117 Minuten was dan ook wat veel voor een film als deze als je het mij vraagt.
Op het einde, die wat Scream (1996) achtig aanvoelde, laat Argento de good-guy en de bad-guy hun motieven en alle geheimen nog even ontrafelen. Dit gaat in een keer allemaal wel héél snel en voelt dan ook veel te gehaast aan. Gelukkig gaat de film er wel uit met een knaller, letterlijk en figuurlijk.
Op zich geen onaardige film maar het was toch een heel stuk beter geweest als Argento de suspense van de eerste +- 20 minuten had aangehouden.
Komt deze soundtrack: Non Ho Sonno (Sleepless) - Original Goblin Soundtrack - YouTube trouwens voor in de film? Heb wel keer op keer het gitaar deuntje gehoord, maar geen enkele keer dat keyboard(?), wat je hier in het filmpje hoort...
wendyvortex
-
- 4980 berichten
- 7109 stemmen
En terwijl het giallo-genre al ergens in de jaren 70 het loodje legde, gaat de meester van het genre nog steeds door...en dat mag volgens velen dan niet meer verrassend heten, maar hoe moet ik anders aan mijn gerief komen? Hitchcock-suspense, gore, onmogelijk de dader voor de ontknoping te ontdekken, bizarre plot, de killer met leren handschoenen, Goblin op de soundtrack en zoals gewoonlijk bij Argento ziet het er allemaal prima uit met de treinscene als hoogtepunt.
En Max von Sydow is natuurlijk altijd aangenaam om naar te kijken.
goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4063 stemmen
Behoorlijk freaky filmpje. Het eerste halfuur bestaat eigenlijk louter uit een reeks erg (!) gruwelijke moorden op vrouwen, waarbij ik soms moeite had om te blijven kijken. Daarna ontvouwt er zich een raar onvoorspelbaar plot, dat eigenlijk niet zou moeten werken, maar dat net wel doet. De combo tussen de expliciete shock en de onvoorspelbaarheid van de gebeurtenissen maakt het een spannende kijkervaring.
Op z'n Italiaans gefilmd en belicht (erg mooi en gestileerd, maar af en toe ietwat knullig - plus veel studiowerk), een uitstekend gebruik van muziek en knappe speciale fx. Soms campy (als ik het einde op zich zou kijken zou ik lachen) maar het werkt.
En bij zo'n exploderend hoofd begin ik gewoon heel hard te juichen.
goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4063 stemmen
POV's die niet kloppen. Camerawerk dat erg slordig is. Lelijke kaders en diagonalen. Who cares, het is naieve filmerij van iemand die dat met liefde doet.
GrobbekuikenXL
-
- 533 berichten
- 1089 stemmen
Nog steeds niet fantastisch maar herziening beviel wel. Leuke muziek ook maar zonder Max was het vast stukken minder geweest. Wel maf dat hij aan deze film meedoet overigens.
Richard_Voorhees
-
- 2311 berichten
- 2135 stemmen
Een degelijke film van Argento die teruggrijpt naar de klassieke giallo. Een sterke rol van Max von Sydow die qua acteerwerkscherp afsteekt tegen de rest van de cast. De rest van de cast acteerd van wisselend niveau. Het hoofdpersonage doet het nog redelijk, maar het hysterische hoertje uit het begin van de film vond ik dan weer abominabel.
Argento heeft gekozen voor veel expliciet geweld. De gore effects zien er over het algemeen goed verzorgd uit. Enkel het onthoofde hoofd ziet er wel erg fake uit.
De score van Goblin is weer erg sterk. Enkel wanneer de elektrische gitaar erbij komt vind I'm het wat te dominant worden, maar verder is het weer erg goed gedaan.
Wat de film wel wat tegenzit is de duur, want bijna 2 uur is wel erg lang. Daardoor valt de film af en toe tussen de moorden wat stil en duren een aantal scenes wat lang. Wat mij betreft had een film van 90 of 100 minuten me beter geleken om de vaart er wat in te houden.
Al met al een aardige throwback naar de giallo.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Weer de filmografie van Dario Argento aan het afwerken. De latere films van deze briljante filmmaker hebben allemaal schrikbarend lage beoordelingen. Trauma vond ik echter nog zeer sterk en ook The Stendhal Syndrome was geen slechte film. Door de geweldige synopsis, de terugkeer van Goblin en het feit dat Max von Sydow gecast is, waren mijn verwachting voor deze film erg hoog.
Inspecteur Moretti beloofd de jonge Gallo dat hij de moordenaar van zijn moeder zal vinden, ook al kost het hem zijn hele leven. Jaren later is Moretti met pensioen als de moorden weer beginnen. Alles wijst erop dat 'De Dwerg' weer actief is, samen met Gallo probeert hij de moordenaar op te sporen.
Max von Sydow speelt - zoals je wel kon verwachten - een goede rol als Moretti, wat mij betreft zou hij veel vaker dit soort rollen mogen spelen. Ook erg knap dat hij goed wist te reageren op de Italiaanse acteurs, volgens mij is de film namelijk in het Italiaans opgenomen met alleen Sydow in het Engels. Het verdere acteerwerk was uiteraard minder, maar ook zeker niet slecht. Gabriele Lavia speeld na Inferno en Profondo Rosso weer een rol voor Argento.
De eerste film van Argento sinds Phenomena met soundtrack van de band Goblin. Goblin heeft zich door de jaren heen een beetje tot metal-band ontpopt, maar godzijdank zijn de synthesizers nog steeds prominent aanwezig. De soundtrack is weer erg gaaf en past uitstekend bij de film. Nog steeds die goede oude Goblin-stijl, maar dan wat moderner.
Ook in de 21e eeuw heeft Argento zijn visuele genialiteit niet verloren. De cinematografie is weer uitstekend en lekker ouderwets. Hoe kan het ook anders, want deze is verzorgt door Ronnie Taylor. Een oude rot in het vak die cameraman was voor o.a. Star Wars en later als cinematograaf voor Argento heeft gewerkt. Veel statische shots en first-person beelden die je eerder in een jaren '80 film zou verwachten en verder ook Argento's gebruikelijke bizarre camerahoeken. Met name de donkere scènes in de trein waren erg mooi geschoten. De geanimeerde visualisatie van het kinderrijmpje was ook erg grappig, niemand verwacht zoiets tegen te komen in een film als deze.
De film begon bijzonder goed, helaas wordt het plot daarna wat minder. Het had allemaal stukken beter uitgewerkt kunnen worden en Sydow had van mij ook een wat grotere rol mogen hebben in de ontknoping. Hoewel er veel meer had gezeten in het concept was het zeker niet slecht. Een spannend verhaal met uitstekende elementen dat nergens voorspelbaar wordt en eindigt met een drie-dubbele twist. De film heeft een aantal lekker brute moorden met uitstekende gore en make-up, ook de opbouw naar de moorden toe was suspensevol gedaan.
Net als in Tenebre staan zijn Misdaad-romans het voorbeeld voor moorden en net al in Profondo Rosso is een kind de moordenaar. Dat met die dwerg en de kinderrijmpjes vond ik erg leuk bedacht. Roberto Zibetti was wel niet heel overtuigend als de moordenaar, maar dat maakt het natuurlijk alleen maar onvoorspelbaarder. Het einde was een beetje apart door de plotselinge headshot (ook heerlijk ouderwets trouwens) en de eindcredits die veel te vroeg al door het beeld rollen.
Al met al weer een ondergewaardeerde film van Dario Argento. Niet zo goed als dat ik had verwacht, maar toch weer een goede film van de meester. Een moderne Giallo met Max von Sydow, wat wil je nog meer. Aanraders voor liefhebbers van Argento en de Giallo.
RuudC
-
- 4636 berichten
- 2529 stemmen
Nu ben ik geen uitgesproken liefhebber van giallo's, maar Non Ho Sonno heeft zeker z'n kwaliteiten. Ik heb films van Argento gezien die ik rustig onder het kopje 'wanstaltige troep' kan plaatsen, maar de beste man heeft uiteraard zijn klassiekers. Non Ho Sonno valt ertussen. Er is echt veel moeite gestoken in deze film. Dat zie je echt. Het camerawerk is sterk. Max von Sydow is een prima acteur (speelt hier alleen niet bepaald zijn beste rol) en het verhaal heeft nogal wat om het lijf. Je wordt als kijker nogal wat op het verkeerde pad gezet. Soms goed gedaan, maar een aantal keer getuigt het ook van onkunde. Het andere probleem van deze film is dat het niet altijd even geloofwaardig is. Sommige typische giallo-trucjes irriteren me daarbij, zoals de first person view en de eeuwige piepende stemmetjes van de moordenaar. Daar staat wel tegenover dat sommige kills wel echt tof in beeld zijn gebracht. Ik kan me voorstellen dat bepaalde fans heel gelukkig zijn met deze film, maar begrijp ook zeker de negatieve reacties.
gotti
-
- 14029 berichten
- 5643 stemmen
Verrassend. Zeker met de gedachte dat Argento na midden jaren '90 eigenlijk niks meer fatsoenlijks gemaakt zou hebben. Lekkere score van Goblin ook.
alexspyforever
-
- 21062 berichten
- 2328 stemmen
Argento probeert de glorieperiode van de giallo (de jaren 70) te laten herleven in deze film. Dat lukt aardig de eerste 20 minuten, al is het wel duidelijk dat de film wel degelijk uit 2001 komt. Ja, er is veel werk in gestoken, misschien zelfs wat teveel hetgeen resulteert in een film die minstens 20 minuten te lang is. Eigenlijk was ik best wel aan het genieten tot laten we zeggen de 3de kill al moest ik de onlogica dat de killer kennelijk kon teleporteren er wel bijnemen. Bijvoorbeeld: hoertje zit op de trein wordt opgebeld door killer, de killer hoort dat ze op een trein zit. Niet veel later zit hij ook op exact dezelfde trein.
Vanaf het moment dat de film meer focus gaat leggen op het plot en de echte hoofdpersonages worden geïntroduceerd wordt het allemaal een stuk minder interessant. Uiteindelijk is het wel leuk gevonden zo moorden op basis van een kinderliedje (nursery rhyme) maar de scènes tussen de kills zijn niet interessant, bij momenten zelfs tenenkrommend. In tegenstelling tot de meesten vond ik Von Sydow's karakter eerder vervelend bij momenten zelfs karikaturaal. Niet enkel een teveel aan plot en personages, de kills worden steeds saaier en slordiger. Ik kan er nog een nipte voldoende aan kwijt voor een sterk eerste half uur ongeveer.
starbright boy (moderator films)
-
- 21290 berichten
- 4461 stemmen
Niet echt slecht maar vooral een regisseur die niet weet waar zijn krachten liggen. Best sfeervol, met name in het begin, maar uiteindelijk is het vergeleken bij een Suspiria schaars. De nadruk ligt hier meer en te veel op het niet al te sterke verhaal. Door het bij vlagen echt heel goede begin kan ik nog wel een krappe 3 sterren kwijt hieraan
umbra
-
- 3657 berichten
- 3418 stemmen
Toch wel een mindere van Argento, er zijn er pak betere in het genre en die grotendeels uit de 70's komen. Deze prent is over de ganse lijn vrij povertjes en net niet. Desondanks, is er toch het zwak die ik voor deze cinema heb en kijk ik ze met gemak uit.
Lovelyboy
-
- 3085 berichten
- 2260 stemmen
Een Argento film tegenkomen bij de kringloop is toch wel een 'yes momentje' geworden, en na een valse start met Profondo Rosso twee jaar terug heeft de gemiddelde Argento me het afgelopen jaar, 2022, best gesmaakt in de vorm van Tenebrae en Phenomena. En tot die categorie hoort deze Non Ho Sonno ook in tegenstelling tot The Phantom of the Opera en The Stendhall Syndrom. Toch begin ik me meer en meer af te vragen of ik met alle opgedane Argento ervaring Profondo Rosso niet nog eens een kans moet geven want over het algemeen wordt hij toch als beste van deze Italiaanse meester gezien.
En ja, je kan je van alles afvragen, ook weer omtrent deze film. Is dit dan zo goed? Is het verhaal goed? Wordt er niet een beetje overgeacteerd? Maar dat rekt allemaal niet zo zeer bij een film uit het metier van Dario Argento. En je kan in principe net als bij veel acteurs een waslijst aan vinkjes zetten. Geweld. Check. Gore. Check. Lekkere wijven. Check. Het nodige aan schrikmomenten en andere smerigheid. Check. Een ronduit zalige soundtrack van Goblin. Check. Alles is weer van de partij in die zin en wat een zalig vermaak en wat een overdaad aan sfeer en stijl.
En er zijn weer een aantal scènes opgebouwd zoals we gewend zijn in het geval van Argento. Neem bijvoorbeeld de achtervolging in de trein of de moord op de dansers. En had ik heerlijke vrouwen al benoemd met Conchita Puglisi, Daniele Fazzolari en Chiara Caselli? Die man heeft oog voor mooie dingen. En zo weet deze Argento ook weer te boeien en te vermaken met als enige minpuntje dar er kennelijk geen wonden en litekens zijn bij de dader van verschillende klauwende nagels. Maar goed dat is een detail in een verder prima film die prima mee kan doen met Tenebrae en Phenomena. Dus, lekker!
Het laatste nieuws
Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer in nieuwe misdaadfilm 'Caught Stealing'
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, acteur ontkent
'Pirates of the Caribbean'-vervolg definitief van tafel, Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic | MovieMeter Recap
'The Bear'-acteur Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic
Bekijk ook
Suspiria
Horror, 1977
426 reacties
Profondo Rosso
Thriller / Mystery, 1975
182 reacties
La Casa dalle Finestre Che Ridono
Horror / Mystery, 1976
31 reacties
L'Uccello dalle Piume di Cristallo
Mystery / Horror, 1970
70 reacties
La Maschera del Demonio
Horror, 1960
64 reacties
...E tu Vivrai nel Terrore! L'Aldilà
Horror, 1981
259 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.