Shura (1971)
Genre: Drama
Speelduur: 135 minuten
Alternatieve titels: Demons / Pandemonium / 修羅
Oorsprong:
Japan
Geregisseerd door: Toshio Matsumoto
Met onder meer: Katsuo Nakamura, Yasuko Sanjo en Masao Imafuku
IMDb beoordeling: 8,0 (2.834)
Gesproken taal: Japans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Shura
"This world is a sea of blood."
Gengo is een ronin die diep in de schulden zit. Zijn trouwe volgeling Hachiemon heeft een fiks geldbedrag ingezameld om zijn status als samurai te herstellen. Maar Gengo is heimelijk verliefd op de geisha Koman, die ook in de schulden zit. Gengo wil haar vrijheid terugkopen, maar dat levert hem een hoop ellende op.
Externe links
Acteurs en actrices
Gengobe Satsuma
Sango
Koman
Hachiemon
Yasuke
Takubei
Ryôshin
Inosuke
Chôhachi
Kankurô
Video's en trailers
Reviews & comments
zombie
-
- 987 berichten
- 6090 stemmen
Geweldige samurai film met een behoorlijke dosis geweld! In het begin lijkt het allemaal nog voorspelbaar, maar de regiseur blijft je toch steeds een stapje voor. Jammer dat Matsumoto zo weinig films heeft gemaakt, want volgens mij was hij zijn tijd ver vooruit (ook al het geval met "Funeral Parade Of Roses"). In ieder geval een aanrader...
Hemdale
-
- 2222 berichten
- 8248 stemmen
Zeker een geweldige film. Geheel in zwart/wit wat het allemaal ongelooflijk sfeervol maakt en een aantal zeer mooie scenes met zich meebrengt, overigens ook vanwege het sublieme camerawerk en licht gebruik. Toppertje, een samurai/slasher film zonder genade. 4,5*.
as
-
- 3543 berichten
- 5865 stemmen
Ik ga met mijn bovenburen mee. Bijna shakespeariaanse tragedie met prachtig camerawerk, erg sfeervol en bij vlagen hard en onverbiddelijke bloederige scenés. Het maakt van Shura een van de toppers in het genre.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Toch wat teleurgesteld. Zeker door het nogal statische eerste uur. De vergelijking met Shakespeare kan ik wel volgen. Dan volgt een bloederig en satanisch stuk, waarmee gelijk duidelijk wordt dat het eerste deel inderdaad teleurstellend is.
Toch interessant dat Matsumoto na zijn independent debuut Funeral Parade of Roses voor deze Samurai film koos. Ook opmerkelijk dat de film zoveel stof deed opwaaien dat een meervoudige ban op de vertoning werd uitgesproken in meerdere landen, waaronder Engeland. Een subversieve, amorele Samurai verfilming past perfect in de tijd (begin jaren 70 - als ik andere Japanse films uit die tijd vergelijk, Female Prisoner Scorpion, Emperor Tomato Ketchup, Profound Desire of the Gods, Shonen om er maar wat te noemen). Amoreel, losbandig en tegen de gangbare moraal in.
Maar voor mij toch niet uitgesproken en gedurfd genoeg. Want de film mag er bij vlagen mooi uitzien, hij is ook wel erg donker en het normaal beeld (Matsumoto zal niet goed in de slappe was hebben gezeten) doen de film te weinig sprankelen.
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Inderdaad nogal een donkere film, letterlijk, want bijna alles speelt zich binnenshuis in donkere kamertjes af of buiten in de nacht. Geen enkele keer weet het daglicht te verschijnen, op een kleurfragment van een ondergaande zon in het begin na. De wat zwakke dvd zorgt er dan voor dat je soms wel erg weinig ziet. Nogal een contrast met de film die ik voor deze zag: Yabu no Naka no Kuroneko (1968), met perfecte belichting en een blu-ray release van Criterion. Overal maakt deze Shura echter wel meer indruk. Kuroneko is prachtig geschoten, maar in alle opzichten ook conventioneler. Shura kent een vrij standaard uitgangspunt dat sterk uitgewerkt wordt met veel verrassende wendingen (wat zombie in het eerste bericht dus al zegt). Zit allemaal best ingenieus in elkaar, met zelfs een plottwist op het einde. Kan niet zeggen dat de film heel duister van toon is, over de hele film zit toch wel een zwartkomische laag, behalve bij het doden van de baby. Hier voel je dat Gengobe te ver gaat en inderdaad bezeten lijkt. Veel bloed van bijpersonages vloeit door het verhaal heen, en dit wordt lekker expliciet en overdreven getoond. Zitten ook geslaagde vormexperimenten in, zoals een gesprek tussen twee personen die tegenover elkaar lijken te zitten, maar dat horizontaal (met rijders) in beeld wordt gebracht. Of de mannetjes met lampionnen die Gengobe achtervolgen, waarbij enkel de schimmen te zien zijn. Ook veel gespeel met werkelijkheid, herhalingen en shots die het decor verraden. Al met al een boeiende zit, zonder enig moment van verveling. Het einde is met name zeer sterk. Zit denk ik ergens tussen de 4* en 4.5* in.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Draaide op het eerste IFFR in 1972 zie ik nu. In 1996 werd het hele eerste festival integraal herhaald. Als je ziet wat ik toen in 1996 allemaal voor moois NIET heb gezien uit dat 1971-programma. (een aantal gelukkig wel, maar toch)
Woland
-
- 4156 berichten
- 3401 stemmen
Interessante film. De film is vrijwel geheel zwart-wit; in het begin zien we in kleur een ondergaande zon, waarna de duisternis toeslaat en de ellende vrij baan heeft. Het eerste deel is nog vrij conventioneel als Gengobe en zijn situatie geintroduceerd wordt, al wordt ook daar regelmatig gespeeld met herhalingen, onverwachte overgangen, en andere licht desorienteerde beeldtrucs. De film is ook aartsdonker opgenomen, ongetwijfeld een bewuste keuze maar soms wel erg veel van het goede. In ieder geval, het verhaal is in de basis niet heel gecompliceerd: de aan lager wal rakende samurai Gengobe wordt door een aantal mensen een poot uitgedraaid, en dat is de druppel die de emmer over doet lopen. Gengobe flipt compleet en gaat als bezeten tekeer. Misschien ligt het aan mij, aan de erg vergelijkbare samuraikapsels, of is Matsumoto met opzet desorienterend bezig (Gengobe lijkt sowieso een onbetrouwbare verteller), maar het was me niet altijd even duidelijk wie er precies waarom doodging, en uberhaupt of sommige mensen niet meerdere malen afgeslacht werden. Wellicht ook in de fantasie van Gengobe. Hoe dan ook, er is weinig licht aan het eind van de tunnel, het geweld is vaak bikkelhard, en Matsumoto filmt fraai en heeft leuke filmische trucjes in huis. Interessant, donker, maar ik vond het toch geen eenvoudige en ook niet altijd even spannende zit. 3.5*
Flavio
-
- 4477 berichten
- 4740 stemmen
Fascinerende film, die in plaats van een genrefilm eerder een afrekening met samurai-films lijkt door geen spaan heel te houden van de eervolle strijder. De film is ook op andere punten weinig conventioneel, wat zorgt een bijzondere kijkervaring. Donker, cynisch, soms komisch, bloederig en ongemakkelijk, een aanrader voor wie eens een totaal ander soort samurai film wil zien.
Het laatste nieuws
'A Gentleman in Moscow' met Ewan McGregor als Russische gevangene binnenkort op SkyShowtime
Ongeziene WOII-film 'The Photographer of Mauthausen' op Netflix wordt een must-see genoemd: 'Hakt er flink in'
Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer in nieuwe misdaadfilm 'Caught Stealing'
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, acteur ontkent
Bekijk ook
Ningen no Jôken
Drama / Oorlog, 1961
28 reacties
Sátántangó
Drama, 1994
381 reacties
Przesluchanie
Drama, 1989
13 reacties
Ningen no Jôken
Drama / Oorlog, 1959
96 reacties
Ningen no Jôken
Drama / Oorlog, 1959
16 reacties
Un Homme Qui Dort
Drama, 1974
38 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.