MENU

Frankrijk / België / Verenigd Koninkrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Alain Berliner
met Georges Du Fresne, Michèle Laroque en Jean-Philippe Écoffey

Ludovic, een jongen van zeven, is met zijn ouders, zijn zusje en zijn twee broertjes verhuisd naar een chique villawijk buiten de stad. Wanneer op de instuif, waarop alle buren zijn uitgenodigd, Ludovic verkleed als meisje verschijnt, kunnen zijn ouders er niet echt om lachen. Ludovic blijft volhouden dat hij een meisje is en wordt door zijn ouders naar een psycholoog gestuurd.

FisherKing
geplaatst op 5 augustus 2002, 22:42 uur, permalink
Dit is een klein meesterwerk met een heel origineel onderwerp !! De Kleine Ludovic ..

avatar van wackyboy
geplaatst op 15 februari 2003, 18:56 uur, permalink
Ben ik met je eens.
Raar dat deze film niet wat bekender is, want dit is echt een goede film.

geplaatst op 26 maart 2004, 12:11 uur, permalink
Vanavond op tv! Concurrentie van Der Krieger und die Kaiserin op Ned 3. Ben er nog niet uit welke ik ga opnemen, ben niet thuis vanavond...

Wie overtuigt mij dat deze de moeite is, er staan nog zo weinig berichten hier.

avatar van wackyboy
geplaatst op 27 maart 2004, 8:04 uur, permalink
Hmmm, dat is inderdaad een erg moeilijke keuze, tussen Der Krieger und die Kaiserin en deze.
Ze zijn namelijk ongeveer even goed. Dit is wel een film die me langer is bijgebleven, misschien door het afwijkende onderwerp dat de film aansnijdt.

geplaatst op 27 maart 2004, 8:57 uur, permalink
Mooie, leuke film! Ludovic, de hoofdpersoon, doet alleen wel echt áltijd meisjesdingen, bijna elke keer als hij in beeld is. Maar doordat alles nogal luchtig en sprookjesachtig wordt gebracht kon dit me niet echt storen.

geplaatst op 5 april 2004, 21:46 uur, permalink
Leuke film, met zoals Fk al zei een origineel, boeiend en goed uitgewerkt verhaal. 3,5*

avatar van 93.9
geplaatst op 25 april 2004, 16:14 uur, permalink
luchtige film met een misschien voor het oog minder luchtig onderwerp.
het viel me op dat er veel typische feel-good elementen in zaten.
heel vaak trek ik die niet, maar in deze film wel doordat alles mooi in beeld is gebracht en verder ondersteund is door leuke muziek(franse uitvoering van een middle of the road plaat bv-grappig)
3 en halve ster

avatar van Bas17
geplaatst op 24 mei 2005, 17:51 uur, permalink
Dat zo'n onderwerp toch zo leuk in beeld gebracht kan worden met leuke feel good elementen

Frans Sarneel
geplaatst op 13 september 2007, 20:47 uur, permalink
Een luchtige feel-good movie? Bij vlagen zeker wel, maar ik vind sommige scènes toch wel erg ontroerend en soms ook verbijsterend. Het is allemaal wel wat over-the-top in beeld gebracht (wat heel leuk is aan deze film), maar ik vrees dat er helaas meer simpele zielen zijn die zo hard kunnen zijn als de 'aardige' buren in de villawijk, dan je denkt. Tolerantie bestaat over het algemeen maar uit een heel dun laagje beschaving...

avatar van Verhoeven
geplaatst op 23 juli 2008, 16:07 uur, permalink
Het debuut van de Belg Alain Berliner is een kleurrijke wereld waarin de personages tussen droom en werkelijkheid vlinderen. Af en toe duiken we uit het sprookje 'de grote-mensen-wereld' in om erachter te komen dat er nog steeds in grote getallen homofobie bestaat. De film is suikerzoet, tot aan het kitch toe, maar aan de andere kant voel je ook de ernst van de regisseur die een thema als transseksualiteit op hele jonge leeftijd probeert aan te snijden in een luxe villawijk. Prachtige vormgeving, leuk gebracht maar de film voelde soms te aangedikt aan.

avatar van maxcomthrilla
geplaatst op 21 september 2008, 13:28 uur, permalink
' Vader, moeder en hun zoontje ' lopen het gazon op voor een welkomstfeestje bij hun nieuwe buurtgenoten, terwijl moeder verzucht dat ze de 1ste zijn, waarna er prompt uit alle hoeken van de straat een enorme bedrijvigheid ontstaat van allerlei mensen die ook op weg zijn naar het welkomstfeestje van de nieuwe buurtgenoten. Ik had echt gelijk het idee naar een Franse film te kijken!

Alleen Fransen kunnen zulke mooie feel good komedies maken waarin drama en humor hand in hand gaan. Echt een frisse, kleurrijke film met veel leuke fantasietjes erdoorheen verwerkt in de vorm van droomsequenties. Sterk staaltje van magisch realisme die ik maar al te graag verorber. De zoete nasmaak leent zichzelf uitstekend om een wat serieuzer thema zo te behandelen. Deed mij denken aan Toto le Heros en het later gemaakte C.R.A.Z.Y., precies hetzelfde gemoedelijke sfeertje. 4*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
geplaatst op 21 september 2008, 20:19 uur, permalink
maxcomthrilla schreef:
. Ik had echt gelijk het idee naar een Franse film te kijken!

Dit is toch echt meer een Belgische (Waalse) film. Berliner komt uit Brussel.

avatar van maxcomthrilla
geplaatst op 21 september 2008, 22:27 uur, permalink
Is inderdaad een Belgische regisseur, maar verder had ik weinig associaties met ( grauwe ) Waalse/Noord - Franse industriesteden, qua uitwerking ook lekker speels en creatief. Ligt daarbij ook redelijk dicht tegen Frankrijk aan, al was het maar door de taalovereenkomst. Verder vind ik het ook echt typisch Frans hoe relatief makkelijk ( luchtig ) men met sommige ' taboes ' om gaat.

Bij C.R.A.Z.Y. had ik ook nooit gedacht dat die film uit Canada kwam, bleek hij uit de Canadese provincie Quebec afkomstig te zijn. Verschilde ook weinig van de coming of age - cinema van het ' Europese ' Frankrijk, alhoewel er natuurlijk altijd verschillen aan te duiden zijn qua daadwerkelijk gekozen stijl.

avatar van berghti
geplaatst op 18 november 2008, 7:25 uur, permalink
Verhoeven schreef:

Ik zou het geschreven kunnen hebben, mijn complimenten. Niets aan toe te voegen.

MovieEter
geplaatst op 27 december 2008, 18:51 uur, permalink
Ik sluit me ook bij Verhoeven (en Berghti) aan, perfect omschreven! 7/5/10

geplaatst op 24 januari 2009, 10:39 uur, permalink
Ik denk niet dat de film een andere pretentie heeft dan gewoon verstrooiing te brengen. Het is een typisch franse film over een merkwaardig, origineel onderwerp met toch enkele tedere momenten. De droom - en sprookjeswereld van een onschuldig kind staat haaks tegenover de kleinburgerlijkheid van de volwassen omgeving.
De acteurs zijn gewoon frans-goed.

geplaatst op 7 februari 2009, 23:01 uur, permalink
Een ode Ludovic. Prachtig gespeeld!
Fijn gefilmd en een ontroerend verhaal.
Ik vond wel de kleurverandering naarmate de film vorderde íets te opvallend.

Horrorizer
geplaatst op 20 maart 2009, 20:04 uur, permalink
Ik heb vandaag deze film samen met Le Mur ontvangen op 2-dvd.
(Grappig dat er trouwens bij de copyright op de hoes 1979 staat, drukfoutje).

Ik vond deze film best wel apart en vrij luchtig aangezien het onderwerp, ook kwamen er zowel ontroerende als grappige momenten voor. De manier waarop de film werd verteld, met tussendoor het dromerige, sprookjes-achtige, was mooi gedaan.

avatar van Erwinner
geplaatst op 21 maart 2009, 14:35 uur, permalink
Aardig filmpje hoor.

Toch geen hoogvlieger. Vrij simpel verhaaltje maar wel met een goede cast in een bekrompen omgeving.
Exact zo'n film die niemand een onvoldoende zou geven denk ik.

Vandaar de 3.2*

Horrorizer
geplaatst op 1 juni 2009, 22:04 uur, permalink
Klopt. De makers en regisseur durfden het niet aan, aangezien het onderwerp, voor een serieuze aanpak te gaan, vandaar dat de film nogal simpel en luchtig verteld wordt. Toch vind ik dat de vertolker van Ludovic perfect gecast was voor deze film, hij heeft iets, alsof hij voor de rol gemaakt is. Denk maar aan Amelié, daar zou je ook niemand anders dan Audrey de hoofdrol willen zien spelen (denk ik). Ook de afwisseling met realiteit en de fantasiewereld is goed gekozen, zodat je een beetje inzicht krijgt wat er in zijn hoofd omgaat.
Niet een makkelijk onderwerp om te verfilmen, een jongetje dat denkt in een meisjeslichaam geboren te zijn, wel op een aparte, zij het wat simplistiche manier verteld. Ik weet niet of andere kijkers er ook zo over denken, maar dit is hoe ik de film zie...vandaar 4 sterren.

avatar van Artkramer
geplaatst op 25 juni 2011, 20:37 uur, permalink
Horrorizer schreef:

Dat is jouw idee, maar daar geloof ik niet veel van. Heeft denk ik niets met durf te maken. Er zijn genoeg redenen (voor een regisseur) om een zwaar onderwerp juist luchtig te brengen. En afgezien van de luchtigheid worden confrontaties en pijn niet geschuwd, waardoor de film toch oprecht blijft.

avatar van Jessen0wnt
geplaatst op 4 april 2012, 22:47 uur, permalink
Mooie surrealistische film over een meisje in een jongens lichaam. Al met al was het verhaal niet erg bijzonder en kennen we er wel meer van dit soort gevallen die niet geaccepteerd worden door hun omgeving en daardoor wat opstandig worden. Ma Vie En Rose blijft juist onschuldig en laat alles gelukkig in een tijdzone zien i.p.v. een heel levensverhaal eraan vast te plakken. Ik was bv. bang voor drugs-tienerjaren en zag al het hele cliché voor me, maar gelukkig blijft MVeR respectvol, luchtig maar daardoor ook wel hard. Mooi drama met wat extra's qua stijl.
3,5 ster

geplaatst op 10 januari 2013, 22:57 uur, permalink
Travestie cq transseksuele gevoelens in de kinderjaren worden door de regisseur vrolijk, opgewekt, fris, met veerkracht, poëtisch en gezwollen aan de orde gesteld. Een feelgoodfilm tegen een vrolijke fantasiewereld, met een satirische, meervoudige kijk naar de culturele samenleving van vandaag de dag. Daarbij verliest hij de vreemde kijk op de werkelijkheid van de jonge hoofdpersoon niet uit het oog. Het verhaal wordt met humor en niet psychologiserend verteld en wordt naar het einde toe dramatischer. Alain Berliner maakt gebruik van levendige pasteltinten en fluoriserende kleuren.
Bij alle opgewektheid moet ik denken aan de ouders en de kinderen die met deze intense problematiek te maken hebben; zo luchtig en vrolijk is het allemaal niet.

geplaatst op 5 maart 2013, 14:06 uur, permalink
Geen hoogvlieger, leuk om een keertje gezien te hebben, aardig in elkaar gezet.

avatar van alexspyforever
geplaatst op 24 maart 2014, 18:46 uur, permalink
Toch wel ontroerend deze film over een meisje dat vast zit in een jongenslichaam. De naïviteit van de kleine Ludovic is is schattig maar ook tegelijkertijd pijnlijk. Hoe zijn ouders en de omgeving met de situatie omgaan komt ook heel realistisch over. Het einde is vrij open al had ik wel het gevoel dat men er wel uit zou gaan komen. Gelukkig zijn er tegenwoordig gespecialiseerde psychologen die deze kinderen en hun omgeving hierin kunnen begeleiden.