MENU

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Alex van Warmerdam
met Alex van Warmerdam, Ricky Koole en Ariane Schluter

Tragikomische speelfilm over de levenscyclus van een blauwe zomerjurk met blaadjesmotief. De eerste eigenaresse van de jurk is een oudere vrouw die door het dragen ervan wordt overvallen door een opwinding die haar fataal wordt. Het lot voert het luchtige kledingstuk vervolgens langs een jonge huishoudster, een tienermeisje en een aan lager wal geraakte vrouw. De blauwe jurk raakt niet alleen de levens van haar wisselende draagsters, maar laat ook de verschillende mannen in hun omgeving niet onberoerd.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
geplaatst op 18 september 2011, 22:30 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Eigenlijk de derde film op drie van Van Warmerdam die me tegenvalt. Wellicht zie ik de verkeerde films (deze en Grimm staan niet te boek als zijn beste), maar hoewel ik De Noorderlingen stukken beter vond had ik ook daar wat meer van gehoopt.

Soms wel mooie droge dialogen en één erg leuke scene (de hiervoor genoemde scene aan de deur met de tuinman). Grappig way over de top decor in dat huis bij die sluis. Fascinerend uitgangspunt en best mooi gefilmd.

Maar helaas ook vooral heel, heel erg veel flauwe scenes en nogal gemaakt, plat en leeg. Dat begint al snel bij de scene met dat draaiorgel. Als we na de scene bij de modeontwerper en de scene met de conducteur ook nog een poging tot verkrachting van een buschauffeur heb ik het wel weer gezien.

Niet mijn film.

blaauw
geplaatst op 20 december 2011, 17:05 uur, permalink
ik vind 't fascinerende uitgangspunt wel meevallen, sterker nog door de plot te lezen dacht ik, ondanks dat ik alex van warmerdam een groots regisseur vind, dat 't vrijwel onmogelijk zou worden dat het een goede film zou zijn. 't is een beetje thé sisterhood of travelling pants, als je 't leest.
Maar 't is zo leuk allemaal dat 't wat geforceerde uitgangspunt mij niet meer stoort.
't wordt ook helemaal niet ongelofelijk dramatisch, of minder humoristisch, aan 't einde. Wat een flauwekul, 't is nog even hilarisch of hilarischer, schrijnender misschien, maar juist hilarischer daardoor.
de noorderlingen, en abel vind ik alleen nog een stuk beter, daar is de soundtrack vind ik beter, of in ieder geval veel meer op zijn plaats, en de verhalen mooier, en overigens ook veel absurder,
maar de varken scène is toch wel ongelofelijk absurd en hilarisch hier.
ik vind 't wel jammer dat dit de enige film is van warmerdam die een beetje in de buitenlandse pers lijkt te zijn besproken, want dit is toch wel een veel minder bijzondere film dan abel of de noorderlingen.
ik snap ook niet dat Anderson van Adam's Aplles 't wel voor erkaar krijgt dat z'n films buitenlands succes hebben. terwijl ze een soortgelijke stijl hebben, en in mijn opinie toch wel minder zijn dan de noorderlingen, en abel. Misschien zijn ze iets toegankelijker, maar abel en de noorderlingen verdienen wat mij betreft een klassieke status op wereldniveau.

avatar van sharukhkhan
geplaatst op 16 maart 2012, 21:20 uur, permalink
ricky koole is een top actrice, beste van nederland wat mij betreft.. de film is weird maar goed en je blijft nieuwsgierig naar de volgende scene ....leuke film

avatar van SnakeDoc
geplaatst op 28 oktober 2012, 18:05 uur, permalink
Mijn 5e van Warmerdam, en helaas ... dit is tot nu toe de minste van allen.
Het idee is weer reuze aardig, maar de film is meer een drama, daar ik juist de humor in van Warmerdam zijn komedies zo rete sterk vind. Dat zijn vaak de scenes die zijn films volledig dragen, en dat mist ik hier.

Goed verzonnen dus, maar niet helemaal mijn type film. Dat betekent niet dat we dit een onvoldoende gaan geven, want interessant was de film zeker.

avatar van russo
geplaatst op 16 januari 2013, 11:27 uur, permalink
aparte film, mijn tweede film na ober en de noordelingen, vond deze niet zo goed als ober maar heb me goed vermaakt qua dialogen en personages, soms inderdaad wat over the top maar dat is volgens mij altijd wel bij zijn films.

avatar van jippie2010
geplaatst op 23 augustus 2013, 23:48 uur, permalink
Aparte film. Niet echt in een genre te vangen.
Weet nog niet echt goed wat ik er mee moet.
Voor nu voldoende: *3.0