Pay It Forward (2000)

3,27

Drama / Romantiek

geregisseerd door Mimi Leder
met Kevin Spacey, Helen Hunt en Haley Joel Osment

De jonge Trevor krijgt een opmerkelijke nieuwe opdracht van z'n leraar maatschappijleer: bedenk een manier om de wereld te verbeteren. Trevor bedenkt een plan, waarbij iedereen een goede daad moet doen voor drie mensen, die dat op hun beurt ieder weer bij drie anderen moeten doen. Op het eerste gezicht lijkt het idee te mislukken, maar na een tijdje slaat het idee toch aan, wat een geweldige verandering teweeg brengt in de omgeving van Trevor.

239 BERICHTEN21 MENINGEN

kramersietse
geplaatst op 9 februari 2010, 21:51 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Net een rol die Kevin Spacey niet past, veel te braaf, dat joch krijgt terecht veel credits maar hij zet hiermee wel Spacey in de schaduw. Spacey verdiend alle ruimte te krijgen in een productie, om zijn grote mogelijkheden te kunnen tonen. Die man is zo briljant, één van de grootste talenten op het moment in Hollywood.

Het verhaal is helemaal op het lijf geschreven van dat jochie. Het einde is natuurlijk hartstikke sneu, maar persoonlijk had ik wel zoiets van, de perfecte einde van dit verhaal. Nu blijft de film hartstikke hangen bij mij. Een 3,5.

avatar van EliasZ
geplaatst op 15 februari 2010, 4:05 uur, permalink
weer een film bij die zo bij mijn favorieten kan aanschuiven 🙂
toevallig speelde Haley Joel Osment ook in een andere favoriete film van mij: Artificial Intelligence: AI (2001)

wat is die jongen goed zeg, petje af!

avatar van Rosicky
geplaatst op 12 maart 2010, 13:28 uur, permalink
Sinds Joel Osment geen dead people meer ziet heb ik hem niets goed meer zien doen. Steeds herhaalt hij zijn zelfde kunstje door heel zielig te kijken, en nauwelijks te acteren (A.I., Seconhand Lions en nu dus Pay it Forward). Ik vind Kevin Spacey nog steeds een held, ookal heeft hij hier een voorgekauwde rol als de goed leraar. Helen Hunt als alcoholiste? Hoe verzinnen ze het. Ook voor la Hunt geldt dat ik haar wel eens beter heb zien spelen.

Het Clichematige verhaaltje dat Pay it Foward wil vertellen werkt niet. Een 11-jarige die de wereld wil verbeteren, zijn sympathieke, onbegrepen leraar als soort van side-kick, 't is allemaal niks. Bovendien vind ik heel de film sfeerloos. Muziek wordt nooit op een fijne manier gebruikt, en de film ziet er zo standaard uit dat het haast opvallend is. In meerdere reacties hierboven wordt beweert dat deze film geweldig is, en dat je een stenen hart hebt als je deze film slecht vindt. Deze mensen hebben weinig smaak, of gewoon nog nooit een goede film gezien. Iedereen die hoog stemt voor deze film doet dat op basis van sentiment, niet omdat deze film goed is.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst op 18 maart 2010, 21:31 uur, permalink
Het verhaal is wel leuk. Mooie gedachte, beetje feelgoodmovie met de nodige romantiek en filosofie. Als boek moet dit nog beter werken volgens mij. Als film is dit op het randje. Visueel is het nergens speciaal en met momenten is het echt wel iets te licht en te zoet. Het acteerwerk maakt wel wat goed, maar de film zelf stijgt nergens op. Het blijft een gewoon goeie aangename film zonder meer. En die 'zonder meer' is wel jammer. Ik had hier meer van verwacht. Goed begonnen, maar gaandeweg vrij ongeloofwaardig. Jammer...

geplaatst op 17 april 2010, 15:29 uur, permalink
Mooie film met een origineel idee en goeie vertolkingen. Alleen een beetje jammer van het gedramatiseerde en oversentimentele einde.

geplaatst op 21 mei 2010, 19:07 uur, permalink
Prachtige film voor wie van dit genre houdt. De Pay it Forward stichting bestaat echt en de film is er op gebaseerd. Het lied calling all angels van jane siberry is een bonus bij de film.Enige minpunt vond ik dat Kevin Spacey niet echt geschikt is voor deze rol.Geef er dus ook een 4.5 voor.

avatar van Decec
geplaatst op 5 juni 2010, 0:22 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Héél goede dramafilm 🙂
Wat een sneu voor laatste moment dat hij toch overleden... Wat een drama!

geplaatst op 15 september 2010, 10:58 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Aardige dramafilm met een onpasselijk einde vond ik. Je weet wel dat er nog iets met dat mes moet gebeuren, anders komt t niet zo duidelijk in beeld, maar vond einde beetje jammer.

Daarom 3 sterretjes

avatar van djinnieboy
geplaatst op 22 oktober 2010, 19:44 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Decec schreef:
Héél goede dramafilm 🙂
Wat een sneu voor laatste moment dat hij toch overleden... Wat een drama!

beter zeg je dat niet voor de mensen die m nog willen zien -.-

avatar van SnakeDoc
geplaatst op 11 januari 2011, 16:57 uur, permalink
Gisteren Pay It Forward voor het eerst mogen bekijken en heb me vermaakt! Kevin Spacey doet het prima, zoals we van hem gewend zijn. Ook Helen Hunt was zeer aangenaam om naar te kijken. Haley Joel heb ik inmiddels wel een beetje gezien. Hij doet het zeer goed, maar zijn koppie begint me een beetje te vervelen en wordt naar verloop van tijd zelfs irritant.

De film zelf zat verder prima in elkaar. Goeie opbouw maar een iets wat voorspelbaar en toch aangrijpend einde. FIlm geeft mooie boodschap mee.

3,5!

avatar van TheDenMan
geplaatst op 7 mei 2011, 12:30 uur, permalink
Het idee achter de film vind ik echt tof en het is ook aardig neergezet. Wat ik alleen vreselijk jammer vind is dat er teveel nadruk wordt gelegd op de relatie tussen de Eugene Simonet (Kevin Spacey) en Arlene McKinney (Helen Hunt), waardoor het weer zo'n typische Hollywoodfilm wordt. Met veel romantiek, liefde en kwijl. Het einde maakt het weer een beetje goed. Dit weergeeft ook welke gevaren 'Pay It Foward' met zich meebrengt.

3-3,5*

avatar van kuk
geplaatst op 24 mei 2011, 10:41 uur, permalink
Tsja, voor Haley Joel was het niet nodig, maar om nu ook Kevin Spacey en Helen Hunt drie weken in een mierzoet suikerbad te leggen voordat ze aan deze Pay it Forward begonnen, is dan weer even te veel van het goede. De thematiek is interessant en sympathiek en kan materiaal bieden voor een goede discussie of filmavond. Als alle Hollywood clichés echter als een ketting aan elkaar geregen worden, dan is de zeggenskracht snel weg. Te veel tranentrekkende momenten en te weinig indrukwekkende vondsten. Daarnaast is de casting matig en de muziek veel te aanwezig. Kevin Spacey blijft een koning, maar dit had ie misschien beter links kunnen laten liggen.

avatar van Boenga
geplaatst op 4 juni 2011, 21:56 uur, permalink
Rosicky schreef:

Miscasting van de drie acteurs; helemaal mee eens. Het wordt daardoor bijzonder moeilijk om je in 1 van de personages of in het verhaal in te leven.

Het stoorde de me de hele film door dat de jongen te wijs is voor z'n elf jaar.

Het is vooral door de miscasting dat het hele verhaal in het water valt; lees: op geen enkel moment realistisch overkomt - ook al bestaat de Pay It Forward-beweging dan wel echt. Men had er een feelgood-movie van kunnen maken, óf een sprookjesfilm. Het resultaat was echter een mislukte mix van beide...

geplaatst op 14 juni 2011, 15:41 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het einde verpestte het voor mij een beetje: Niet het feit dat Trevor doodgaat, maar de manier waarop. Als kinderen beginnen met vechten reageren volwassenen ten eerste nooit zo dramatisch, en ten tweede is het gewoon erg onrealistisch. Voor de rest is het een erg goede film. Goed geacteerd, goede boodschap.

melvddonk
geplaatst op 22 augustus 2011, 9:41 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Prima film.

De cast was prima. Kevin Spacey en Helen Hunt zetten hun rol erg goed neer. Ook Haley Joel Osment vind ik altijd wel leuk. Het verhaal is ook erg leuk. Het Pay It Forward-gebeuren vond ik erg mooi om te zien en ook de romance in het verhaal was prima. Goede mix tussen drama en feelgood. Op het einde raakt die goede mix alleen een beetje verstoord.

Normaal gesproken vind ik films die slecht aflopen meestal wel goed en soms zelfs gewaagd. Hier vond ik dat helemaal niet het geval. Ik vond het een beetje overdreven en het had voor mij niet echt gehoeven.

Vond het verder echt een prima film en heb me de volle speelduur prima vermaakt.

geplaatst op 8 november 2011, 11:42 uur, permalink
Prachtige dramafilm die lekker wegkijkt, heb me er prima mee vermaakt.

avatar van schram101
geplaatst op 12 november 2011, 13:34 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vanwege het einde toch een wat mindere smaak overgehouden van Pay It Forward. Dit soort melodramische speelfilms zijn meestal niet echt mijn ding, maar op het einde na was dit een heel aardige film. Mooi verhaal, hoewel tegen het sentimentele aan. Maar waarom moest Trevor op het einde in vredesnaam dood? Paste totaal niet in de film en sloeg dus ook werkelijk nergens op. De manier waarop ook niet. Kost de film een halve ster!

avatar van MyOwnStyle

geplaatst op 9 december 2011, 19:23 uur, permalinkje hebt gestemd, spoilers zijn leesbaar
djinnieboy schreef:

beter zeg je dat niet voor de mensen die m nog willen zien -.-

Stond toch onder spoiler? Dankzij jou quote zien ze het net wel...

avatar van K. V.
geplaatst op 13 januari 2012, 19:34 uur, permalink
Lang geleden dat 'k deze film nog eens had gezien en veel kon 'k me er eigenlijk niet veel meer van herinneren. Het is en goeie film met een origineel verhaal. De film behandeld een groot aantal thema's zoals alcoholmisbruik, éénouderfamilies, ... zonder melig te worden. De cast deed het goed en speelde ingetogen.
Het einde was wel verrassend en had 'k eigenlijk niet verwacht. 'k had eigenlijk liever wel een ander einde gezien, maar eigenlijk past het wel in het verhaal.
De moeite waard om te (her)bekijken.

avatar van lijkesnijer
geplaatst op 9 december 2012, 15:32 uur, permalink
Eigenlijk helemaal niet zo'n goede film, gebaseerd op een niet al te goed boek (waar het karakter van Kevin Spacey overigens een zwarte man met (geloof ik) 1 oog was).
Veelteveel feel good voor mij.
Heel vreemd einde wat vervolgens ook nog eens heel zeikerig wordt, en tóch moet ik altijd verschrikkelijk huilen.

geplaatst op 7 april 2013, 13:40 uur, permalink
Een roerende en uiterst effectieve mix van melodrama, sentiment, romantiek, lichte komedie, tragedie en optimisme. Het idee, achter het verhaal, dat menslievendheid kan worden doorgegeven, is slim bedacht (al is het niet geheel origineel) en de film is vanaf de eerste minuut interessant. Vanzelfsprekend is het ingebouwde liefdesverhaal o zo voorspelbaar (wie daar om maalt is een kniesoor). De cast overtuigt.

geplaatst op 24 mei 2013, 0:58 uur, permalink
Belachelijk einde en in een aantal facetten over-ambitieus [geforceerd drama, de verhaalstructuur met die journalist] en (daardoor) niet overtuigend, maar over-all een zeer sympathieke film. Goede rol van Spacey, zijn personage maakte de film constant boeiend en innemend.

avatar van witboek
geplaatst op 14 juni 2013, 21:01 uur, permalink
Het idee van deze film is wel prachtig, maar het blijft gewoon een film.

Het einde is inderdaad een beetje trôp dramatic. Maar het onderwerp van de film blijft wel mooi.

avatar van Uma Oldman
geplaatst op 16 juni 2013, 2:50 uur, permalink
Kan er niets aan doen maar I love Haley Joel Osment... Hoop dat hij niet eindigt als Ricky Schroder of Macaulay Culkin.....

avatar van mikey
geplaatst op 28 juni 2014, 22:51 uur, permalink
Even schrikken toen ik het hoofd van hunt zag. En vervolgens het haunted kindje. Dat is een grote fout van diegene die de rollen heeft verdeeld. Want wanneer je 2 betweters naast elkaar zet, dan heffen ze elkaar op.

Film over een piramidespel van enkele goede daden, maar er wordt heeeel veel gecommuniceerd zodat de hele piramide van toestanden kan worden opgelost. Door hunt en dat jongetje.

Vreselijke zit.

geplaatst op 14 juli 2014, 20:15 uur, permalink
Ge moet Amerikaan(se) zijn om dergelijk onecht product te brengen.
Er was nochtans een goed startthema, maar het werd helaas een papperig, kleverig en zoeterig ding.
Of ze nu drank- of drugverslaafden zijn, dief of een niet zo'n voorbeeldige moeder, het zijn uiteindelijk toch allemaal doorbrave, edelmoedige mensen met allemaal een geldig excuus.
Daarnaast moest ik al lang weten dat Amerikanen hun youngsters (11 jaar, hier) graag voorstellen als ongelooflijk, superintelligente wezentjes die professoren en ouders in de hoek redeneren, en mij er niet meer aan storen, maar Haley Joel Osmont klopte hier toch alle records.
"Ok"-Helen Hunt flirtte met de potsierlijkheid.

geplaatst op 19 juli 2014, 10:40 uur, permalink
Toen ik het begin van de film zag wist ik dadelijk dat ik hem al eens had gezien, maar het was al wel een tijdje geleden.
In tegenstelling tot de vele slechte kritieken die de film krijgt vond ik hem weg goed.
Het is een nogal emotioneel verhaal en vooral ook het einde van de film is dat, maar ik heb wel van deze prent genoten.
Ik vind de vertolkingen heel goed, zowel van de hoofdrollen als de andere leden van de cast.
Muziekliefhebbers zullen zeker Jon Bon Jovi herkennen in een kleine rol.

geplaatst op 27 juli 2014, 19:52 uur, permalink
Mooie ontroerende fim.Vooral het einde was traanwekkend.

avatar van Titatiko
geplaatst op 4 augustus 2014, 4:08 uur, permalink
Vrij ondergewaardeerd naar mijn mening.
Heerlijke verhaal, maar moet het nou echt zo eindigen!? 😭