MENU
Mijn Updates +

Film / Cast en crew / Beste Nederlandse acteurs

Chainsaw (moderator)
geplaatst op 9 juni 2006, 23:35 uur, permalink
Amerikaanse acteurs staan hier op Moviemeter geregeld in het zonnetje; ze komen voor in horden lijstjes, verschillende knock-outs en vele grote namen beschikken zelfs al over een eigen topic. Maar we maken het (voor sommigen althans) even wat moeilijker; wie springen er nu uit als we het hebben over Nederlandse acteurs? Ik begin wel even met een paar van mijn favoriete acteurs van Nederlandse bodem:

Marcel Hensema
De eerste film die ik van hem zag was Koolhoven's De Grot en in die film speelde hij een sterke en overtuigende rol. Verder vond ik hem ook erg goed in Simon, waar hij zonder meer de show stal en zijn rol in Theo van Gogh's 06/05 was naar mijn mening één van de weinige lichtpuntjes van die film. Verder heeft ie nog leuke kleine rolletjes in films als Cloaca en Kilkenny Cross gehad. Ik kijk momenteel erg uit naar zijn rol in Wild Romance, waar hij de rol van Koos van Dijk gaat vertolken.

Kees Hulst
Een beetje de William H. Macy van Nederland. Is ontzettend goed in het spelen van zielige en 'loserige' typetjes. Goed voorbeeld is zijn uitstekende rol in de verder niet zo zeer bijzondere film www.eenzaam.nl. Daarnaast steelt hij als miljonair Meindert Jan de show in Ellis in Glamourland en is zonder meer het leukste personage van de film. En ook zijn korte rolletje in Hans Teeuwen's Masterclass was erg genietbaar ...

Edmond Classen
Ook één van mijn favoriete Nederlandse acteurs, vooral om zijn werk in verschillende Tv-series. Zo speelde hij jarenlang een ontzettend goede en vermakelijke rol in de komedieserie Vrienden voor het Leven en ook zijn rollen in Flodder (zowel de serie als de films) waren kort, maar wel erg leuk. Daarnaast was hij ook een prima vervanger voor de overleden Coen Flink in de (helaas niet meer dan) aardige serie Oppassen.

Tygo Gernandt
En Tygo zal wel zoiets als de Johnny Depp van Nederland zijn. Het is ook één van mijn favorieten, voornamelijk door twee geweldige rollen, waarin hij zich van zijn beste kant laat zien. Ten eerste is er zijn ijzersterke rol in Van God Los, waarin hij uitstekend acteerwerk toont. En daarnaast is er zijn heerlijk gestoorde rol in Het Schnitzelparadijs, waar hij samen met Lammers (zie hieronder) de show steelt.

Naast deze vier favorieten nog even een speciale vermelding voor:

Coen van Vrijberghe de Coningh
Hij speelde onder andere erg leuk in de latere Flodder film/serie en was daarnaast het lichtpuntje in de (verder gruwelijk slechte) film De Onfatsoenlijke Vrouw. Erg jammer dat hij zo vroeg is overleden, hij had absoluut talent.

Victor Löw
Heb aardig wat matige tot slechte rollen gezien van Löw, onder andere in Costa! en de latere afleveringen van de serie Kees & Co, maar toch wil ik Löw even noemen vanwege zijn onvergetelijke rol in Karakter, waar hij met De Gankelaar werkelijk een briljant typetje neergezet heeft.

Jules Royaards
En als we het hebben over acteurs, die erg leuke typetjes kunnen neerzetten, kom ik ook al snel uit bij meneer Jules Royaards. Hij speelde in Sam Sam jarenlang de erg vermakelijke rol van Nol Brouwer en heeft ook op het toneel een aantal erg leuke rollen weten te vertolken. Vooral in het stuk 'De Ware Jacob' (met onder andere Joop Doderer en Manfred de Graaf) was hij gewoonweg hilarisch.

Frank Lammers
Ik wil het rijtje afsluiten met Lammers, ook een kei in het spelen van allerlei typetjes. In de film Polleke speelt hij bijvoorbeeld een erg leuke rol als meester Wouter en in het Schnitzelparadijs steelt hij samen met Tygo de show als de asociale kok Willem. Ben ook erg benieuwd naar Nachtrit, waarin hij één van de hoofdrollen gaat vertolken.

hinie
geplaatst op 10 juni 2006, 9:27 uur, permalink
Cees Geel.
Vond hem geweldig in Simon!

Tygo Gernandt.
Speelde een voortreffelijke rol in Van God Los!

Fedja van Huet.
Voor oa zijn rol in de Grot.

geplaatst op 10 juni 2006, 12:54 uur, permalink
Cees Geel.
Vond hem geweldig in Simon!

Zeker mee eens hoor :Y

geplaatst op 10 juni 2006, 14:13 uur, permalink
Pierre Bokma _O_

Mojo Pin
geplaatst op 10 juni 2006, 14:50 uur, permalink
Dan voeg ik Derek de Lint maar even toe.

geplaatst op 11 juni 2006, 12:06 uur, permalink
Geen dames?

geplaatst op 11 juni 2006, 12:25 uur, permalink
Acteurs toch?

geplaatst op 11 juni 2006, 12:35 uur, permalink
Ik zou er niet 1 weten. Misschien Jeroen Crabé, maar ook weer niet, ivm over-acting.
Ja, misschien die acteur, die ook Sinterklaas doet, maar ook weer niet; ik vind 'm vrij vlak/automatische pilootachtig.

Een Belgische acteur vind ik wel goed, maar weet ff z'n naam niet (zonnesteek?).

PS
Komt er ook nog topic "Beste Ned. actrice"?

Bert1
geplaatst op 11 juni 2006, 19:27 uur, permalink
MADE IN BELGIUM: Jan Decleir!

hinie
geplaatst op 11 juni 2006, 21:50 uur, permalink
Dogie_Hogan schreef:
Ik zou er niet 1 weten. Misschien Jeroen Crabé, maar ook weer niet, ivm over-acting.
Ja, misschien die acteur, die ook Sinterklaas doet, maar ook weer niet; ik vind 'm vrij vlak/automatische pilootachtig.

Een Belgische acteur vind ik wel goed, maar weet ff z'n naam niet (zonnesteek?).

PS
Komt er ook nog topic "Beste Ned. actrice"?

Weet je er daar wel 1 op te noemen?

geplaatst op 11 juni 2006, 22:47 uur, permalink
Bert1 schreef:
MADE IN BELGIUM: Jan Decleir!
Inderdaad, Jan Decleir *:)*

hinie schreef:
Weet je er daar wel 1 op te noemen?
Renee Soutendijk *:)*

geplaatst op 11 juni 2006, 23:23 uur, permalink
D'r zijn natuurlijk tig goeie NL actrice's; zeker op dit moment. Denk aan Carice van Houten, Halina Reijn, Monic Hendricx, Caro Lenssen, Johanna ter Steege en vast nog vele anderen die ik vergeten ben...

geplaatst op 12 juni 2006, 15:51 uur, permalink
Cees Geel (overigens niet aardig in het echt)
Pierre Bokma
Bram van der Vlugt
Kees Brusse
Victor Löw

hinie
geplaatst op 13 juni 2006, 12:58 uur, permalink
BlueJudaskiss schreef:
Cees Geel (overigens niet aardig in het echt)

Hoe weet je dat?

geplaatst op 14 juni 2006, 12:03 uur, permalink
Acteurs:

- Peter Blok _O_
- Pierre Bokma
- Marcel Hensema
- Frank Lammers
- Mark Rietman
- Peer Mascini

Actrices:

- Thekla Reuten _O_
- Johanna ter Steege
- Halina Reijn
- Monic Hendricx
- Monique van de Ven
- Annet Malherbe

lowhusky
geplaatst op 14 juni 2006, 12:22 uur, permalink
kees boot is wel een goeie

geplaatst op 25 juni 2006, 18:58 uur, permalink
Simpel; Geen.

Slechts Jack Wouterse had een leuke rol in Vet Hard, maar dat maakt hem ook nog geen groots acteur.

geplaatst op 25 juni 2006, 19:06 uur, permalink
Zeker alleen Vet Hard gezien, aangezien je duidelijk geen flauw benul hebt waar je over praat.

geplaatst op 25 juni 2006, 19:23 uur, permalink
Raymond Thiry in 'Langer Licht'

geplaatst op 28 juli 2006, 12:49 uur, permalink
Acteurs:
- Marcel Hensema
- Jacob Derwig
- Jack Wouterse
- Pierre Bokma
- Frank Lammers

Actrices:
- Kim van Kooten
- Halina Reijn
- Johanna Tersteege
- Rifka Lodeizen
- Nadja Hupscher
- Annet Malherbe
- Carice van Houten

geplaatst op 29 juli 2006, 18:28 uur, permalink
Als belg vind ik Anthony Kamerlink wel een 'keppetje'.
(vooral in de film over dat jongetje -zijn zoontje- die sterft, ben effe de naam kwijt De Kleine Blonde Dood???) kan hem niet vinden op deze site, misschien eentje op toe te voegen?

Knap mannetje die geweldig mooi acteert!

GRRRRRRRR

lowhusky
geplaatst op 29 juli 2006, 18:53 uur, permalink
Erik de Vogel

Kees Boot

geplaatst op 29 juli 2006, 19:58 uur, permalink
De Kleine Blonde Dood staat gewoon op de site hoor.

Bij acteurs schiet alleen Erik de Vogel me binnen, maar bij actrices staat Carice van Houten bovenaan. Daar heel ver achteraan komen Caroline de Bruijn, Vivienne van den Assem en Monique van der Werff

geplaatst op 29 juli 2006, 20:25 uur, permalink
Je ziet voornamelijk soaps ?

basketballerke
geplaatst op 31 juli 2006, 23:12 uur, permalink
Niemand heeft Rutger Hauer, wat vinden jullie van hem?

geplaatst op 31 juli 2006, 23:27 uur, permalink
Hmm hij behoort wat mij betreft zeker tot de beste Nederlandse acteurs. Hij kan zich echt inleven in rollen waardoor zijn karakters mooi tot leven komen (John Ryder, Roy Batty --> The Hitcher, Blade Runner).

In de jaren 80 was hij echt populair in Amerika. Zijn filmkeuzes waren niet altijd even verstandig, achteraf gezien dan. Ladyhawke en Escape from Sobibor zijn goede films, maar daar tegenover staan te veel middelmatige films zoals Wanted: Dead or Alive. Echte successen bleven na The Hitcher dan ook uit waardoor hij in het B film circuit kwam. Eerst nog de wat grotere B films zoals Wedlock en Buffy the Vampire Slayer, maar al snel kwamen de echte B films zoals Crossworlds, Deathline en wellicht zijn dieptepunt: Omega Doom.

Gelukkig geniet Rutger best wat bewondering in Hollywood. Zo haalde Chris Nolan hem bij Batman Begins in een aardige bijrol (Nolan is een bewonderaar van Blade Runner) en Tarantino, de NL liefhebber, haalde hem bij Sin City in een klein bijrolletje.
Tot een echte comeback heeft dit niet geleid, maar er zijn toch wat deuren voor hem opengegaan. Zo heeft hij wat interessante films op tafel staan, wat serieuzer werk ipv derderangs SF/ Horror shit. Binnenkort gaat hij ook zijn eerste film regisseren.

Wat ik ook wel mooi vind is dat hij een 'foundation' in het leven heeft geroepen dat zich inzet voor AIDS patienten. Zijn 'Starfish Tango' zamelt geld in voor mensen met AIDS.

Overigens opvallend dat hij in Nederland weinig gewaardeerd wordt, terwijl hij als een van de weinige Nederlanders het heeft gemaakt in Amerika.

neo (moderator)
geplaatst op 1 augustus 2006, 1:20 uur, permalink
Ongelooflijk, Jaap Spijkers is nog geen eens genoemd! Speelt uiteenlopende rollen en schittert vooral in wat afstandelijke, botte karakters als. Hij speelt ze de sterren van de hemel in Cloaca en Met Grote Blijdschap, maar deed ook zoveel vele fijne andere rollen. Van de acteurs absoluut mijn favoriet. Monic Hendricx vind ik de beste actrice.

geplaatst op 1 augustus 2006, 20:06 uur, permalink
Leno schreef:
Hmm hij behoort wat mij betreft zeker tot de beste Nederlandse acteurs. Hij kan zich echt inleven in rollen waardoor zijn karakters mooi tot leven komen (John Ryder, Roy Batty --> The Hitcher, Blade Runner).

In de jaren 80 was hij echt populair in Amerika. Zijn filmkeuzes waren niet altijd even verstandig, achteraf gezien dan. Ladyhawke en Escape from Sobibor zijn goede films, maar daar tegenover staan te veel middelmatige films zoals Wanted: Dead or Alive. Echte successen bleven na The Hitcher dan ook uit waardoor hij in het B film circuit kwam. Eerst nog de wat grotere B films zoals Wedlock en Buffy the Vampire Slayer, maar al snel kwamen de echte B films zoals Crossworlds, Deathline en wellicht zijn dieptepunt: Omega Doom.

Gelukkig geniet Rutger best wat bewondering in Hollywood. Zo haalde Chris Nolan hem bij Batman Begins in een aardige bijrol (Nolan is een bewonderaar van Blade Runner) en Tarantino, de NL liefhebber, haalde hem bij Sin City in een klein bijrolletje.
Tot een echte comeback heeft dit niet geleid, maar er zijn toch wat deuren voor hem opengegaan. Zo heeft hij wat interessante films op tafel staan, wat serieuzer werk ipv derderangs SF/ Horror shit. Binnenkort gaat hij ook zijn eerste film regisseren.

Wat ik ook wel mooi vind is dat hij een 'foundation' in het leven heeft geroepen dat zich inzet voor AIDS patienten. Zijn 'Starfish Tango' zamelt geld in voor mensen met AIDS.

Overigens opvallend dat hij in Nederland weinig gewaardeerd wordt, terwijl hij als een van de weinige Nederlanders het heeft gemaakt in Amerika.

Mee eens

geplaatst op 1 augustus 2006, 22:09 uur, permalink
acteurs:

Jeroen Krabbé
Jan Decleir(Belg)
Fedja van Huet
Bram van der Vlugt
Lex Goudsmit
Tom Jansen
Johan Leysen(Belg)
Thom Hoffman

actrice's: