Momenteel ben ik bezig aan een MBO opleiding ICT, opzich ligt me dat wel, maar het lijkt me erg leuk om na mijn opleiding zelf een onderneming te starten. Opeens ging de gedachten door m'n hoofd om een eigen videotheek te beginnen, geen franchise als videoland maar zoiets als de cinematheek. Ik wil dus vooral de aandacht richten op filmhuisfilms, buitenlandse films, klassiekers, cultfilms e.d. daarnaast ook gewoon de wat commercielere films (van filmliefhebbers alleen kan ik denk niet rondkomen

)
Wat ik dan van plan ben is een mooi pandje in een stad te vinden waar een cultvideotheek (laat ik het zo maar even noemen) nog niet bestaat. Uiteraard ga ik eerst onderzoeken of er animo voor is. Als blijkt dat dat inderdaad zo is, moet het toch lukken om bij de bank(en gemeente) iets te regelen? Zelf heb ik nu eenmaal geen starterskapitaal.
Er zijn wel een hoop vragen die in me opkomen, de belangrijkste:
Zit er toekomst in? Wie weet gaat zoiets als digitale televisie het ooit nog eens over nemen, of zit er dat niet in en zal DVD (of wie weet ooit een ander gelijk iets) blijven bestaan?
Is het moeilijk om aan de films te komen die ik wil verhuren? De films die bij de groothandels te verkrijgen zijn, zijn toch weer duurder door de verhuursrechten die je moet betalen? Hoe zit dat bij de films die daar niet te verkrijgen zijn? Ik neem aan dat ze niet alles bij de groothandel zullen hebben. Stel dat ik er een aantal inkoop vanuit het buitenland (waaronder een paar imports) dan mag ik die toch niet zomaar verhuren (i.v.m. met rechten)? Ik heb weleens ergens gelezen dat daar toestemming voor nodig is bij de buitenlandse distributeur. Krijg je die toestemming gemakkelijk?
Is er geld in te verdienen? Maakt een redelijk lopende videotheek veel winst?
Laat ik het hier maar bij houden, ik weet dat er veel meer bij komt kijken, maar ik ben benieuwd wat jullie er over te zeggen hebben.
Het is toekomstmuziek, het lijkt me leuk, maar ik weet helemaal niet zeker of ik het ga doen. Het is een risico, maar dat is juist spannend