MENU

2,85

Horror / Thriller

geregisseerd door Daniel Stamm
met Ron Perlman, Mark Webber en Pruitt Taylor Vince

Elliot Brindle is een zachtmoedige verkoper die diep in de schulden zit. Dit drijft hem tot wanhoop aangezien hij binnenkort in het huwelijksbootje stapt met zijn grote liefde. Op een dag krijgt hij een telefoontje dat hem vertelt dat hij meespeelt in een spel met verborgen camera's en dat hij 13 taken moet uitvoeren om de totale som van 6.2 miljoen dollar te verdienen. Elliot voert zijn eerste opdracht met tegenzin uit: de vlieg doodmeppen die hem momenteel lastig valt en hem dan opeten. Wanneer duizenden dollars op zijn bankrekening verschijnen, blijft Elliot sceptisch maar troost zichzelf met de wetenschap dat hij altijd kan stoppen met het spel, ook al verliest hij dan al het geld. Het spel escaleert echter en de opdrachten worden steeds extremer.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
geplaatst op 14 mei 2014, 21:04 uur, permalink
Vlotte vaart.

Wat na een sterke opening al voor de helft inkakt vanwege kleine onvolkomenheden en nogal wat middelmatigheid, zakt tegen het einde definitief in elkaar. Dat is behoorlijk jammer, want ondanks nogal wat voorspelbaarheid en vreemde logica weet men de aandacht goed vast te houden. Aan vermaak geen gebrek, maar het niveau zakt veel te snel naar beneden nul. Met een werkelijk bedroevende ontknoping en flauwe finale tot gevolg. Het totaal is nog enigszins te doen, maar dat zit hem vooral in een leuke eerste helft, die het vooral moet hebben van het mysterie-gehalte en de vlotte vaart.

Redelijk.

avatar van Norman Mailer
geplaatst op 31 mei 2014, 17:33 uur, permalink
Als bovenstaand reeds aangegeven, een fris eerste deel vól vaart en soms aardige zwarte humor.
Vervolgens rolt 13 Sins snel bergafwaarts en wordt onevenwichtig, gemakzuchtig en zelfs wat vervelend.

avatar van D.Toretto
geplaatst op 2 juni 2014, 23:40 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Redelijk horror film die helaas rammelt aan alle kanten van vooral onlogische dingen die gebeuren. Hierdoor wordt het op een gegeven moment vervelend om te blijven kijken.

Duidelijke fout in de film: In het cafetaria hangt het hoofd van de dode persoon wisselend omhoog en omlaag tussen de verschillende shots. Dit is erg amateuristisch aangezien dit direct opvalt en dit niet iets is dat je toevallig zal opvallen.

Er zit wel een redelijk tempo in het verhaal, waardoor ik de film nog redelijk heb kunnen uitzitten en je natuurlijk wel nieuwsgierig wordt wat de laatste 'challenge' zal zijn. Had hier meer van verwacht, maar het resultaat laat helaas te wensen over.

avatar van ikkegoemikke
geplaatst op 3 juni 2014, 22:23 uur, permalink
Congratulations.
You have been selected for the opportunity to take part in a one-of-a-kind game show!

Wat zou jij doen ? Je zit in je wagen wezenloos voor je uit te kijken terwijl je bij een rood licht wacht. Het begint langzaam tot je door te dringen dat je wereld langzaam in elkaar stort met jezelf in het episch centrum. Je droom om op te klimmen naar een toonaangevende positie binnen het bedrijf waar je werkt, werd in de kiem gesmoord door een plots ontslag, omdat je niet meedogenloos en gevoelloos genoeg bent. Je vrouw is hoogzwanger en je staat op het punt te trouwen. Je moet dan ook nog zorg dragen voor je mentaal gehandicapt broertje die je een bom duiten kost. Je hebt nog openstaande schulden van je studies. En als kers op de taart trekt je bejaarde racistische vader ook nog bij je in. Je komt dan tot het besef dat je leven een hel gaat worden, daar je toekomstige vrouw ook nog eens een Afro-Amerikaanse is.

En dan krijg je plots een telefoontje waarbij je te horen krijgt dat je geselecteerd bent om mee te doen aan een simpel spelletje waarbij je 13 taken moet uitvoeren, om dan op het uiteinde zo maar eventjes 6.2 miljoen $ op te strijken ! De eerste taak voor 1000$ is het doodmeppen van een vlieg die rondvliegt in zijn auto. Ik zou er geen seconde over nadenken en die rotvlieg een opdonder geven van jewelste. En dat deed Elliot (Mark Webber) dan ook, waarop hij eensklaps zijn bankrekening gespekt ziet met de beloofde som geld.

“13 Sins” is een gruwelijke thriller want het is natuurlijk evident dat de volgende opdrachten niet zo vanzelfsprekend zijn, maar eerder geschift en dat ze Elliot telkens voor een dilemma zet. Want als hij de opdracht niet uitvoert, iemand uitleg geeft over de hele zaak of opzettelijk het spel probeert te saboteren, is hij automatisch gediskwalificeerd en verliest hij al het tot dan toe moeizaam bijeengespaard geld.

Deze film is gebaseerd op de gelijknamige Thaise film gemaakt in 2006 door Chookiat Sakweerakul. Toegegeven ik heb de originele film niet gezien, en waarschijnlijk zal er weer een schare aanhangers luidkeels schreeuwen dat dit een verkrachting is van de originele superbe film. Geen flauw idee of dit zo is, maar dit vond ik wel een degelijke film vol met suspense en met een hoog entertainment gehalte. Telkens word je geconfronteerd met het fenomeen van de menselijke zwakte. Je beseft dat wat je doet niet maatschappelijk aanvaardbaar is en toch overwin je je afkeer en walging over je daden, omdat je einddoel zo veelbelovend is. Mark Webber (“Goodbye World”) slaagt er in om dit dubbel gevoel perfect weer te geven. Je ziet als het ware zijn alter ego evolueren van opgewonden en uitbundig naar gedegouteerd en uitgesproken verontwaardigd. Voor mij een schitterende vertolking. Hij heeft ook een bepaalde uitstraling waardoor je je direct betrokken voelt bij zijn trieste situatie en hij direct sympathie opwekt. Ook Devon Graye is overtuigend als Michael, het geestelijk gehandicapt broertje. Bij momenten schrikwekkend echt. Een spraakwaterval die op tijd zijn pil moet innemen en zijn vaste rituelen heeft zoals het aan een bepaalde snelheid rijden op een hoofdweg. Tot grote ergernis van andere weggebruikers.

Rutina Wesley is voor het overgrote deel gewoon een onbeduidend nevenpersonage. Tot op het einde. Een bepalend moment waarop het hele proces wel eens zou kunnen herstarten. Naderhand bekeken is dit eigenlijk het sleutelmoment in de hele film. Ron Perlman, de kameleon uit de filmwereld en beter gekend als “Hellboy”, past perfect in de rol van de dubieuze detective Chilcoat. Alleen al zijn uit de kluiten gewassen kin maakt al een overweldigende indruk.

Het moment dat Chilcoat zich in de zaak begint te interesseren, volgen de wendingen zich razendsnel op, om uiteindelijk te eindigen in een totaal waanzinnig slot. Het razendsnelle tempo waarop de film zich afspeelt en de opeenvolging van lugubere taferelen, zorgen ervoor dat je niet lang kan nadenken over de zin en onzin van het hele gebeuren. “13 Sins” is niet echt een horror maar eerder een strakgespannen “to the point” thriller waarbij onderwerpen zoals materialisme en op een verheven manier oordelen over het lot van anderen, centraal staan. Een geslaagd concept waarbij de af en toe gore gedeeltes wel gesmaakt werden.

avatar van Pim1993

geplaatst op 25 juni 2014, 10:49 uur, permalink
Wat een rommelig uitgewerkt script. Wel een vermakelijk lekker filmpje. Het heeft mijn verwachtingen niet voor 100% kunnen waarmaken omdat ze in mijn ogen veel en veel meer hadden kunnen doen met de uitwerking van de challenges.

avatar van Spartaan1986
geplaatst op 29 juni 2014, 11:51 uur, permalink
Totaal ongeloofwaardige maar erg vermakelijke comedy/thriller. Hoofdrolspeler Mark Webber doet het prima als sulletje. Helaas wordt het allemaal niet echt onthuld aan het einde waardoor je met een beetje dubbel gevoel blijft zitten.

geplaatst op 8 juli 2014, 17:28 uur, permalink
Op het einde weet je nog niet alles maar het belangrijkste aan deze film hier is dat het een vermakelijke film is en dit is wat telt als je naar een film kijkt, dat je je vermaakt hebt, al de rest doet er niet zoveel toe
waarmee ik nergens zeg het altijd dit moet zijn, een film met een sterk verhaal is ook super om te volgen.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst op 13 juli 2014, 13:30 uur, permalink
Ik lees nu pas dat dit een Amerikaanse remake van een Aziatische film is. Nou ken ik die film niet, dus het boeit me ook niet echt. 13 Sins is ieder geval best vermakelijk. De film begint kalm, maar al snel zit de hoofdrolspeler vast in een spel wat steeds heftiger wordt en waar hij niet meer uit lijkt te komen. Geloofwaardig is het nergens en het einde vind ik te simpel, maar overall is dit best een geinige thriller geworden. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de Aziatische versie geworden. Meestal zijn die films een stuk rauwer en minder cliché.

geplaatst op 14 juli 2014, 20:43 uur, permalink
jE moet geen topfilm verwachten, maar wel een film die gewoon goed is en erg vermakelijk is!!!
Het begin is erg sterk en tof, het is alleen jammer dat de laatste 20 minuten het verhaal een andere wending neemt en drastisch minder word.. Wat echt jammer is, waardoor je op het eind toch nog met vragen blijft zitten.. Jammer.. Regisseur weet wat goeds neer te zetten maar het dan toch niet goed te eindigen...

Ondanks dat heb ik me toch erg vermaakt met de film en vind het een aanrader, op zich goed acteerwerk en lekkere spannende sfeer.

Verhaal gaat over een man die krijgt een telefoontje... als hij een ''opdracht'' voltooid krijgt hij geld.. en des te meer opdrachten hij voltooid des te meer geld hij krijgt... MAAR als hij er 1 faalt verliest hij alles..

geplaatst op 15 juli 2014, 21:44 uur, permalink
Prima film hoor. Origineel concept. Vond alleen t einde ook wat matig.

avatar van Re73
geplaatst op 16 juli 2014, 22:51 uur, permalink
moah... vaag filmpje deed me ook wel denken aan Saw.

avatar van Brabants
geplaatst op 22 juli 2014, 23:49 uur, permalink
Donker en enigszins grappige film die je vanaf het begin mee in het verhaal sleurt en je jezelf afvraagt hoever je zelf zou gaan. Standaard burgers uit een huisje met een kruisje, komen hierin voor een duivels dilemma te staan. De verhaallijn en het acteerwerk zijn goed, maar de twists zijn voorspelbaar en het einde toch een redelijk teleurstellend clichématig standje.

avatar van
geplaatst op 4 augustus 2014, 19:05 uur, permalink
Matige film

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst op 8 augustus 2014, 22:52 uur, permalink
Het is allemaal goed kijkbaar, maar echt geweldig is het allemaal niet. Het begint in ieder geval leuk, met een leuk concept en een goede eerste 25 minuten.

Vanaf de vierde opdracht wordt het echter wat ongeloofwaardiger en verliest de film aan kracht, mede doordat de subtiliteit verdwijnt. De vaart blijft er echter wel inzitten en het concept zorgde er wel voor, dat ik toch wel wilde weten hoe het af zou lopen.

Het einde wordt dan wel wat afgeraffeld en is nogal aan de gemakkelijke kant. Erg vergezocht ook, al lang het op de een of andere manier wel voor de hand. Hoewel 13 Sins dan geen hoogvlieger is gebleken, het nogal wat schoonheidsfoutjes kent en niet superspannend is, is het nog wel enigszins vermakelijk, dankzij het leuke concept.

avatar van Montorsi
geplaatst op 11 augustus 2014, 9:13 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Ik vond de film eerder lollig dan echt goed. Alleen al dat eind "i wanna win!!"
. Sowieso kun je de film moeilijk serieus nemen, neem nu die rol van Perlman. En zo'n scene dat hij dat lijk met een boekje in een karretje door de straat rijdt.

Voor de rest is het allemaal redelijk onevenwichtig. De eerste 10/11 sins worden er rap doorheen gewerkt, het einde neemt iets meer tijd maar komt helaas niet al te goed uit de verf op het thriller-vlak.

Kleine 2.5* voor het vermaak.

avatar van The Director
geplaatst op 11 augustus 2014, 21:21 uur, permalink
Tsja matige productie, op zich een goede hoofdrolspeler, leuk verhaal. Het mist alleen totaal aan een goede regie, leek wel of hij haast had om het geheel snel in elkaar te knutselen. Wel jammer van z'n verhaal. 2,5 ster voor een paar leuke scenes.

geplaatst op 11 augustus 2014, 21:50 uur, permalink
Vermakelijke film.Gewoon goed.Niet meer of minder.

avatar van carbayon
geplaatst op 24 augustus 2014, 11:16 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Wat me vooral aanspraak aan de film was het effect dat ik bij elke opdracht eigenlijk al weer aan het bedenken was wat de volgende opdracht zou kunnen zijn (die overtreffend aan de vorige zou zijn).

Heb erg moeten lachen om de opdracht met de dode man in het cafetaria, ondanks dat deze wel heel onrealistisch was.

Vond ook de afronding wel mooi (vaak worden films qua spanning mooi opgebouwd en lijkt de creativiteit voor de afronding vervolgens volledig te ontbreken).

Heb daarna ook direct het origineel bekeken maar die vond ik echt een stuk minder (zeker het einde). Dus ondanks remake goed uitgewerkt concept met verbeteringen tov origineel.

geplaatst op 24 augustus 2014, 15:15 uur, permalink
Het begon goed maar stortte halverwege als een kaartenhuis in elkaar.
Wat kan die Webber trouwens slecht acteren zeg, ongelooflijk...

avatar van MadMekx
geplaatst op 1 september 2014, 12:27 uur, permalink
Aardige film en wel waard om te kijken. Meer thriller dan horror.
Soms een beetje onrealistisch en had nog wel wat beter gekund, maar ik heb mij best vermaakt uiteindelijk.

avatar van Piratje
geplaatst op 5 september 2014, 1:17 uur, permalink
Toch een uitzonderlijk verhaal voor een thriller.
Opgebouwd als een spel van 13 opdrachten om alles te winnen.
Toch aardig gevonden ook al is dit dan echte horror.
De énige waarheid in deze film is: tot waar een gewoon mens in staat is?
Een psychologisch drama.

avatar van Gang_Star
geplaatst op 19 september 2014, 8:38 uur, permalink
Toch een ietwat tegenvallende thriller. Qua verhaal begint het nog best aardig, maar hoe verder de 'deelnemer' komt hoe meer de opdrachten beginnen te vervelen. Ook het ontbreken van spanning haalt de film deels onderuit.

avatar van Do88
geplaatst op 22 september 2014, 17:10 uur, permalink
Originele thriller/horror.
Keek wel lekker weg. 2,5*.

avatar van jippie2010
geplaatst op 3 oktober 2014, 15:37 uur, permalink
Ik kan het altijd waarderen wanneer een film origineel is.
De uitwerking en acteerprestaties zijn op sommige momenten matig,
maar toch houdt het verhaal de spanning aardig vast.
Lichte voldoende + 0,5 voor originaliteit: *3,5

geplaatst op 10 oktober 2014, 12:03 uur, permalink
Vermakelijk wegkijkertje die aardig uit de startblokken schiet. Het begint allemaal vrij onschuldig, maar al snel worden de uitdagingen vreemder en vreemder en uiteindelijk vliegt het allemaal wat uit de bocht. Geeft niet, het vermaakt en blijft boeien ondanks de vele absurditeiten. Voor het verhaal zet je deze film ook niet op natuurlijk. Het einde is wat voorspelbaar en teleurstellend en voelde wat gehaast aan, zoals de hele film wel eigenlijk.

* * *

avatar van Marvinleeaday
geplaatst op 17 november 2014, 22:08 uur, permalink
Zinema schreef:
Vlotte vaart.

Redelijk.

Kan het niet beter zeggen!