MENU

2,84

Horror / Thriller

geregisseerd door Daniel Stamm
met Ron Perlman, Mark Webber en Pruitt Taylor Vince

Elliot Brindle is een zachtmoedige verkoper die diep in de schulden zit. Dit drijft hem tot wanhoop aangezien hij binnenkort in het huwelijksbootje stapt met zijn grote liefde. Op een dag krijgt hij een telefoontje dat hem vertelt dat hij meespeelt in een spel met verborgen camera's en dat hij 13 taken moet uitvoeren om de totale som van 6.2 miljoen dollar te verdienen. Elliot voert zijn eerste opdracht met tegenzin uit: de vlieg doodmeppen die hem momenteel lastig valt en hem dan opeten. Wanneer duizenden dollars op zijn bankrekening verschijnen, blijft Elliot sceptisch maar troost zichzelf met de wetenschap dat hij altijd kan stoppen met het spel, ook al verliest hij dan al het geld. Het spel escaleert echter en de opdrachten worden steeds extremer.

Vanaf 30 juli te koop op dvd en blu-ray

geplaatst op 14 maart 2014, 13:17 uur, permalink
Remake van de fenomenale Thaise 13 Game Sayawng (2006)

Poster heeft wel flink wat weg van Dark Skies.

geplaatst op 20 maart 2014, 17:37 uur, permalink
Een ijzingwekkende, woeste, psychologische, maar ook lompe thriller, onder het motto "hoe ver kan een mens gaan en hoe diep kan hij zinken", met een dosis gevoel voor zwarte humor, die wat wankel en onecht overkomt (de productie heeft veel potentie maar het is net of de regisseur niet alle mogelijkheden benut heeft). Bovendien had ik geen enkele identificatie of connectie met de hoofdpersoon.

N.B. Ik lees hier dat het een remake is van een Thaise film die ik beslist wil zien.

avatar van Shinobi
geplaatst op 20 maart 2014, 19:03 uur, permalink
sinterklaas schreef:
Remake van de fenomenale Thaise 13 Game Sayawng (2006)

Oh, serieus joh? Ik ben benieuwd wat de Amerikanen hiervan gemaakt hebben dan.

geplaatst op 21 maart 2014, 12:38 uur, permalink
gauke Het Thaise origineel is in Engeland op dvd uitgebracht door Revolver...

Shinobi Bekijk in de tijd dat deze nog uit moet komen eerst even het origineel...

geplaatst op 21 maart 2014, 14:44 uur, permalink
[quote]sinterklaas schreef:
gauke Het Thaise origineel is in Engeland op dvd uitgebracht door Revolver...

Dank-je-wel!

avatar van Shinobi
geplaatst op 21 maart 2014, 17:37 uur, permalink
"You're doing this on your own."

13 Game Sayawng (2006) vond ik echt geweldig, jammer genoeg haalt deze remake het daar niet bij.

Het concept is ongeveer hetzelfde gehouden met de 13 - gekopieerde - opdrachten en wat plotwendingen. Alleen doet het nu wat Amerikaanser aan door allerlei bijzaken, zoals: zijn verstandelijk gehandicapte broer, verloofde, huwelijksperikelen enz. Van mij had het weggelaten mogen worden. Op zich begint het nog wel aardig, maar op een gegeven moment komt de sleur erin.

De spanning is dan ook redelijk ver te zoeken, dit komt mede door Mark Webber met wie ik nauwelijks affiniteit had. Hij zet de protagonist op een afstandelijke wijze neer, terwijl je als kijker toch sympathie voor zijn algehele situatie zou moeten opbrengen; naar mijn inziens heeft hij iets te veel plezier tegen het einde aan.

Verder heeft Daniel Stamm het vrij braaf gehouden. Gelukkig is er wel voor een ander slot gekozen, maar de uitwerking daarvan komt ietwat lachwekkend over.

Al met al weinig vernieuwend te noemen als je al bekend bent met het origineel. Maar voor degene die deze film voor het eerst ziet, zal het vast vermakelijk zijn.

2,0 Sterren.

avatar van mcdaktari
geplaatst op 23 maart 2014, 19:24 uur, permalink
De Thaise versie ken ik niet maar deze 13 Sins vond ik heel aardig, misschien omdat ik de orginele niet zag, maar meestal zijn de originele wel het best. Toch voor 13 Sins 3 sterren en het was ook al weer even geleden dat ik Ron Perlman in een redelijke film zag.

geplaatst op 24 maart 2014, 22:52 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Matig.

Hoewel het Thaise origineel ook wel wat probleempjes had, is dit een zoutloze remake geworden. In plaats van het goede van het Thaise origineel te nemen en daarin de schoonheidsfoutjes weg te werken is Stamm op de verkeerde plaatsen beginnen vertimmeren. Vooraf wist ik trouwens niet dat het om een remake ging, al werd dat tijdens de intro van de film al snel duidelijk.

Het gaat eigenlijk pas goed mis wanneer Webber met het lijk op stap moet. De film verliest daar compleet alle geloofwaardigheid, daar waar het in het origineel toch veel natuurlijker overkwam. Je zit sowieso met een wat ongeloofwaardig verhaal, dat moet je dan iets subtieler aanpakken dan Stamm hier deed.

Verder ook matig op andere gebieden. Visueel stelt het niet zoveel voor, soundtrack had ook beter gemogen en qua acteerwerk zijn het vooral acteurs uit de tweede lijn. Verdere toevoegingen van Stamm zijn ook niet echt geslaagd, al zijn er ook wel heel wat details van het origineel die al weggezakt zijn.

Allicht iets leuker voor de mensen die het origineel niet gezien hebben, aangezien de film toch ook flink steunt op het concept. Eens je dat al eens beleefd hebt, en de film zelf brengt weinig extras met zcih mee, is het vooral een herkijk op een iets andere manier uitgevoerd.

avatar van Pazmaster
geplaatst op 25 maart 2014, 15:32 uur, permalink
Best een leuke film. Het begint eigenlijk al gelijk goed met 2 moppen waar ik dubbel om heb gelegen
en de vaart zit er gelijk in. Leuk verhaal ook, ook al is het allemaal niet zo geloofwaardig, ik heb me er prima mee vermaakt. Het acteerwerk is niet echt sterk maar kan er best mee door. Met een iets sterkere ontknoping had ik nog wel iets hoger gegeven maar nu kom ik toch op 3 sterren

avatar van Moviestar1979
geplaatst op 25 maart 2014, 18:41 uur, permalink
Lang niet zo goed dan de originele versie uit Thailand, maar zeker niet slecht.
Mede door wat aanpassingen aan het script weet deze remake een voldoende te scoren.
De film bevat minder gore momenten.
Mark Webber's personage gaat op een nogal luchtige manier om met de opdrachten.
Het einde wist te verassen, omdat dit geen kopie is van z'n voorganger.
Dit is ook niet meer dan logisch, want anders was deze versie gedoemd om te floppen.

Ik zou de kijkers willen adviseren om eerst naar de originele versie uit Thailand te kijken.
Deze is te vinden onder 13 Game Sayawng (2006)
Wellicht is er nog een internationale versie op de markt beschikbaar.

3,0 *

avatar van Daan258
geplaatst op 26 maart 2014, 16:01 uur, permalink
Aardig thrillertje die lekker wegkijkt.
Prima mee vermaakt.

geplaatst op 27 maart 2014, 15:09 uur, permalink
Het begint wat drama achtig... het verhaal van de man die alles tegenzit, tot het telefoontje komt..
Vanaf dat moment kan ik het wel spannend noemen. Leuke acties, acteerwerk was prima, de ontknoping ja , zoiets viel te verwachten maar toch leuk gedaan. Ik vond m vermakelijk..nu t origineel nog zien.

geplaatst op 1 april 2014, 14:19 uur, permalink
Hoe hebben jullie deze gezien? Hij komt 18 april pas in Amerika...

geplaatst op 1 april 2014, 14:54 uur, permalink
Leuk om een keer gezien te hebben. Naarmate het einde naderde werd de film van mij apart slechter..

avatar van knusse stoel
geplaatst op 3 april 2014, 18:54 uur, permalink
Jaarme schreef:

Inderdaad "Jaarme", een leuke film om eens te hebben gezien, redelijk origineel verhaal en misschien had men er iets meer mee kunnen doen? Bij dit soort films (ook bij "Kunst en Kitsch" )wordt de begerigheid van de mens opgewekt en daar had men meer op de kijker in moeten spelen.
( wat zou jij als kijker doen met het geld, zo "gemakkelijk" binnengehaald??)
Ook een aardige spanningsopbouw in de film en goed gespeeld.
Ik heb veel slechtere in dit genre gezien, vandaar 3,5 sterren.

avatar van Halcyon

geplaatst op 5 april 2014, 22:59 uur, permalink
Wanneer mensen in het nauw gedreven worden en ze geen uitweg meer zien, zijn ze tot alles in staat. Dat is, kort gezegd, de boodschap van deze prent. De kracht in deze film schuilt ongetwijfeld in het hoofdpersonage dat een metamorfose ondergaat om zijn toekomst en die van zijn gezin te redden. In die zin zijn de opdrachten die hem steeds verder van zijn oorspronkelijke ik vandaan drijven een metafoor voor ieders ontbolstering in situaties waarbij het water aan de lippen staat. Boeiend, dat zeker, maar toch ligt de cinematografie niet in het verlengde van dit gruwelijke uitgangspunt, net zoals de opdrachten van Elliot niet allemaal even sterk tot de verbeelding spreken. Sommige zijn zelfs ronduit flauw en filmisch weinig interessant te noemen. Bovendien dreigen enkele plotwendingen tijdens de ontknoping het mysterie van het spel onderuit te halen.

avatar van Halcyon

geplaatst op 6 april 2014, 20:54 uur, permalink
En de volledige review staat nu ook online: 13 Sins (2014, Daniel Stamm) - cultmoviesreviewed.com

avatar van DjFrankie
geplaatst op 7 april 2014, 22:40 uur, permalink
Niks nieuws als je 12 rounds bijvoorbeeld kent, maar ik houdt van zulke opdrachten films. Valt daarom niet tegen maar heerlijk om te kijken

avatar van Noodless
geplaatst op 8 april 2014, 0:05 uur, permalink
Halcyon schreef :

Goed verwoord en ook mee eens. Degelijke film, maar er zat meer in. 6/10
Onlangs een film gezien die er wat op lijkt ( Table nr 21 ) , maar dat gaat het over een koppel die min of meer ook aan zo'n spel meedoen. Leukere opdrachten, betere uitwerking en stijlvoller gebracht.

avatar van DjFrankie
geplaatst op 8 april 2014, 19:40 uur, permalink
Noodless schreef:
Goed verwoord en ook mee eens. Degelijke film, maar er zat meer in. 6/10

Dan moet ik die maar eens kijken

avatar van Elineloves
geplaatst op 8 april 2014, 21:17 uur, permalink
Leuk! Ik ken het origineel niet en soortgelijke films heb ik volgens mij ook nog niet gezien.

13 Sins. Spannend, boeiend en zeker onderhoudend. Het verhaal is intrigerend en de opdrachten zijn perfect opgebouwd. De spanningsboog is perfect en de sfeer is soms om te snijden. Gelukkig is de hoofdrolspeler, hoewel hij toch aan de vlakte blijft, best sympathiek. Dat helpt toch ook altijd wel bij dit soort films, als je meeleeft met het personage. Het acteerwerk viel gelukkig ook nog eens reuze mee, Perlman buiten beschouwing gelaten dan.

Had niet gedacht dat ik ook nog verrast zou worden, maar sommige plotwendingen zag ik ook echt niet aankomen. Dat heb ik graag. De tweestrijd waarin hij verkeerde was mooi in beeld gebracht, je zag hem steeds dieper verdrinken in zijn 'spel'. Ook leuk om Rutina Wesley weer eens te zien!

Ja, enthousiast. Nu het origineel eens een kans geven, of toch maar 12 rounds of Table nr 21?

geplaatst op 9 april 2014, 23:12 uur, permalink
sinterklaas schreef:
Hoe hebben jullie deze gezien? Hij komt 18 april pas in Amerika...

heb deze film ookal best lang hoor hahaha ga hem vandaag kijken hoop dat het wel een goede film is

avatar van Barry83
geplaatst op 12 april 2014, 0:36 uur, permalink
Prima thriller met een erg origineel verhaal. Natuurlijk niet allemaal even geloofwaardig maar het zet je wel serieus aan het denken hoe ver een mens wel niet kan gaan als hij geen enkele uitweg meer heeft! Los daarvan een paar mooie kills/gore

Acteur prestaties hadden wel nog iets beter mogen zijn en einde was redelijk voorspelbaar.

geplaatst op 15 april 2014, 8:06 uur, permalink
Geweldige film Een geweldige eind.
Spannend van het begin tot het eind. Hoe ver kun je een mens laten gaan. Schijnbaar heel ver.

avatar van m1701
geplaatst op 16 april 2014, 10:49 uur, permalink
Eigenlijk best wel een verrassend goeie film!
Zeer spannend en met name naar het einde toe!
Af en toe zelfs op het puntje van mn stoel gezeten...

gedeelte motorrijders was echt geweldig!!!

geplaatst op 19 april 2014, 10:40 uur, permalink
Prima thriller.
Uitdagingen die steeds extremer worden.
Als kijker ben je steeds weer benieuwd wat die volgende stap wordt.
Spanning zit er goed in.
Film die intrigeert van begin tot eind.

avatar van HorrorMovieFreak
geplaatst op 20 april 2014, 13:55 uur, permalink
Niet de beste film die ik heb gezien, maar ik ben geen minuut verveeld geraakt tijdens de film. Zeker leuk om een keer te zien. Het het einde vond ik een beetje ongeloofwaardig worden, vond ik wel erg jammer. Maar zoals ik al zei, zeker leuk om eens te bekijken, hij is zeker niet slecht.

avatar van Filmkriebel
geplaatst op 21 april 2014, 21:39 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Redelijk spannende thriller met wat zwarte humor, en waar de ongeloofwaardigheid van af druipt : hoezo verdwijnt het geld als je de opdrachten niet volbrengt? Gewoon even aftappen aan een bankautomaat en de klus is geklaard . De opdrachten op zich vond ik leuk; het einde daarentegen stelt niks voor. Misten de makers nu echt de creativiteit om het spel mooi af te werken? Goed opgebouwd en dan aflopen met een sisser...

avatar van Corcicus
geplaatst op 27 april 2014, 9:44 uur, permalink
Sterke thriller die bulkt van de ongemakkelijke momenten en dito humor die deze met zich meebrengen. Spannend tot het einde, met heel wat originaliteit.