Genre: Drama / Film noir
Speelduur: 83 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Rudolph Maté
Met onder meer: Edmond O'Brien, Pamela Britton en Luther Adler
IMDb beoordeling: 7,2 (13.037)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Bekijk via YouTube
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot D.O.A.
"A Picture As Excitingly Different As Its Title!"
Tijdens een korte vakantie naar San Francisco krijgt accountant Frank Bigelow een dodelijk gif toegediend. Wanneer een dokter hem vertelt dat hij nog maar kort te leven heeft, gaat Frank zijn hoedanigheden van de afgelopen 24 uur na en begint hij een speurtocht naar wie hem dit heeft aangedaan.
Externe links
Acteurs en actrices
Frank Bigelow
Paula Gibson
Majak
Miss Foster
Mrs. Philips
Halliday
Stanley Philips
Chester
Marla Rakubian
Sam
Video's en trailers
Reviews & comments
Poisonthewell
-
- 4939 berichten
- 12512 stemmen
Prima noir-thriller. Het concept is erg goed, de plot eromheen wat minder, maar ach, in welke film noir is de precieze plot nu wel essentieel? Het in ieder geval allemaal flink spannend en het einde was gelukkig zoals het moest zijn ik was al bang dat ie op het einde helemaal niet vergiftigd bleek te zijn ofzo, maar dat was gelukkig niet het geval. Ik ben in een gulle bui vandaag, dus 3,76* --> 4*
Stephan
-
- 7789 berichten
- 1363 stemmen
Het heeft een aardige sfeer, zoals het een film-noir getaamd. De komische noot was alleen totaal misplaatst en het plot bleef een beetje mager.
Toch prima vermaakt. 3,5*
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
D.O.A. (Dead On Arrival): helemaal weer actueel met die Russische vergiftigingen. "Life imitates art".
Prima Noir: opening is geweldig, veel gebeurt op staat. Wel flash- back, maar zonder voice-over was ff wennen. Evenals in The 3th Man en Night & the City veel sfeerbeelden uit de VS steden, begin jaren '50.
Irritant waren alleen die drammerige vriendin van O'brien en die fluitjes, wanneer O'brien vrouwen zag in 't hotel.
Luther Adler had dit keer een support-act, en kwam daardoor weinig uit de verf; vond hem n.l. erg goed als detective in Saigon (1948).
IMDB 8/10*
PS
Waarom bij een 2e beoordeling hier zoveel bijstellingen naar bene- den (en lopen we daardoor niet meer in de pas met de hogere, en naar mijn idee terechte, IMDB-score)?
jpglaarh
-
- 102 berichten
- 0 stemmen
Dogie, The 3rd Man speelt zich niet eens af in de VS en hij is gemaakt in '49. Sfeerbeelden uit de VS van de jaren '50 zullen er waarschijnlijk niet in zitten...
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Dogie, The 3rd Man speelt zich niet eens af in de VS en hij is gemaakt in '49. Sfeerbeelden uit de VS van de jaren '50 zullen er waarschijnlijk niet in zitten...
Zoveel buitenopnames was vrij ongebruikelijhk voor die tijd, ingezet met Criss Cross uit 1948 en veelvuldig toegepast in Pickup on South Street uit 1953.
Blijft overeind, dat deze vergiftigingsfilm Death On Arrival, nu weer helemaal actueel is. En nog een prima story ook. Zien
boerenpummel
-
- 1012 berichten
- 3552 stemmen
Hele aardige noir. Edmond O' Brien, toch vooral bekend geworden door zijn bijrollen (The Wild Bunch, The Killers, The Longest Day, Birdman of Alcatraz) zet hier een prima hoofdrol neer. Het Interessante uitgangspunt + een spannend laatste halfuur zorgen ervoor dat D.O.A. van mij 3,5* krijgt.
Peake
-
- 216 berichten
- 740 stemmen
Een wervelende noir met geweldige locaties, rauwe actie en een keur aan onbetrouwbare types. Het er doorheen geweven liefdesverhaal is weliswaar wat zwaar aangezet maar geeft het onvermijdelijke einde wel extra impact.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
D.O.A. is een echte b-noir. Dat het allemaal vrij goedkoop gemaakt is straalt er vanaf, maar het is allemaal wel zeer creatief gedaan. Het begin is ietwat traag en daar zitten een heleboel scènes tussen die niets meer met de latere film te maken hebben (de feestvierders met wie Bigelow op stap gaat, de vrouw aan de bar die iedereen kent), maar misschien is dit trage begin expres gekozen omdat de film gemaakt lijkt te zijn alsof hij steeds in een hogere versnelling schiet. Bigelow heeft steeds minder tijd om zijn onderzoek subtiel te oden, waardoor hij steeds gehaaster te werk gaat. Dat houdt niet alleen in dat hij binnen korte tijd flink wat deuren in en uit loopt, maar ook dat hij steeds agressiever en wanhopiger wordt. En dit is erg leuk om te volgen, zelfs al is de uiteindelijke verklaring van het mysterie niet bijster interessant.
Daarbij zitten hier, zoals in wel meer goedkopere noirs, wat gekke of experimentele dingen in. Let op die vroege scène waarin Bigelow met wat hotelgenoten een jazzvoorstelling bezoekt. De manier waarop dat gefilmd is is erg levendig en rauw, met een nadruk op zweet en opgezweepte gezichten. Doet totaal niet denken aan films van rond 1950, maar meer aan iets uit een film van John Cassavetes of zo. Of Bigelow die in paniek door de straten rent, iets wat erg lang aangehouden wordt en waarbij een flink aantal voorbijgangers aan de kanten geduwt wordt. Grappig genoeg is dit opgenomen zonder iemand te waarschuwen, dus de voorbijgangers wisten niet dat ze in een film zaten. Iets anders wat grappig is dat me op viel is dat elke keer als Bigelow een gesprek beëindigt hij naar de deur loopt, maar zich telkens toch weer omdraait om een vraag te stellen of nog een oneliner te spuwen. Geen idee of dit een bewuste keuze was, maar daar zat een lekker ritme in.
Een fijne noir dus. Misschien niet een van de groten, maar zeker voor zijn budget meer dan goed.
4*
trebremmit
-
- 2972 berichten
- 1381 stemmen
Originele Noir met een sterke eerste helft, helaas vond ik het tweede gedeelte nogal warrig en lang niet zo boeiend meer. Vooral de romance en het theatrale overacteren begon me erg tegen te staan.
Roger Thornhill
-
- 5579 berichten
- 2201 stemmen
Frank Bigelow: "I want to report a murder."
Homicide Captain: "Who was murdered?"
Bigelow: "I was."
Kijk, dát is nog eens een begin. Ik heb deze een tijdje links laten liggen omdat ik aan de remake uit 1988 zulke matige herinneringen had, maar dit is toch wel een uitstekende noir waarvan de hectiek en de gebruikelijke onbetrouwbaarheid van zo ongeveer alle personages een mooie pendant vinden in de paniek van de steeds verder aftakelende Bigelow. En zoals Poisonthewell in het allereerste bericht bij deze film al stelt is het goed dat er geen geforceerd happy end aan is geplakt. Uitstekende hoofdrol van Edmond O'Brien.
Insignificance
-
- 3220 berichten
- 5581 stemmen
Kolere, wat gaat dit ding tekeer. Schitterende opening, eentje die je meteen te pakken heeft en daarna, in flashback, wat er precies gebeurd is. Begint een beetje hangerig en zelfs ondeugend, maar dan is er die scène in de nachtclub. Met het jazz bandje. Intens gefilmd, net als die opening. Zodra Bigelow zich begint te realiseren wat er aan de hand is, is het alle remmen los en volle kracht vooruit. Als een kogel in een flipperkast vliegt ie door het plot heen. Je moet je best doen om hem bij te houden, bij wijze van spreken. Veel meer heeft het niet te bieden, maar als je mee bent, heb je zo wel een aardig filmpje te pakken. Met een keurig einde. Zowaar.
Movsin
-
- 7706 berichten
- 8097 stemmen
Goede film noir met een degelijk verhaal, spannend gebracht met de nodige actie door een cineast, mij onbekend.
O'Brien zit energiek in zijn rol en Pamela Britton doet wel erg verliefd. Nochtans die rare geluidjes (een beetje flauw) in het begin moeten aantonen dat Frank ook wat anders wil . Doet evenwel niets af van de appreciatie voor deze film, geen topper in het genre, maar zekerlijk genietbaar.
missl
-
- 3868 berichten
- 5323 stemmen
Degelijk gespeelde film die je meeneemt in zijn mysterie. Ik heb me er zeker mee vermaakt.
clubsport
-
- 3175 berichten
- 6559 stemmen
Prima film met veel mysterie en een sterke eerste helft , helaas als de toedracht zich begint te ontvouwen
word het allemaal een stuk minder boeiend en dat is wel jammer want voor de rest is het een lekkkere wegkijker .
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
D.O.A. heeft een concept en begin dat zo tof intrigerend is dat de hele film erop kan drijven. Zelfs als de rest van de film minder vloeiend verloopt en al snel in een patroon vervalt waarin de door Edmond O'Brien gespeelde Frank Bigelow vooral van bijpersonage naar bijpersonage loopt en elke scene een klein stukje wijzer wordt. DE film maakt slim gebruik van de flashback met een zeer intrigerende opening. Je vraagt je meteen af hoe die man in die situatie terecht kwam.
Dat sterke concept heeft gezorgd voor niet minder dan vier remakes. Van bijna een kopie in 1969 tot andere films met een nagenoeg gelijk uitgangspunt. Er is ook nog een musical van gemaakt.En je kunt het bijna niet meer noir hebben dan een man die dacht onschuldig te zijn die op zoek moet naar zijn eigen moordenaars terwijl hij niet eens weet waarom iemand hem dood zou willen.
Ik zie er geen meesterwerk in, maar vooral een film waarvan concept en opening zo sterk is dat je wel een enorme klungel moet zijn om het dan nog te verknallen. En dat gebeurt dus ook niet.
Het laatste nieuws
De tien best beoordeelde films van de jarige Brendan Gleeson (69)
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Bekijk ook
Fury
Drama / Film noir, 1936
42 reacties
Out of the Past
Film noir / Misdaad, 1947
71 reacties
3:10 to Yuma
Western, 1957
127 reacties
Kansas City Confidential
Film noir / Misdaad, 1952
21 reacties
Nightmare Alley
Drama / Film noir, 1947
33 reacties
Kiss Me Deadly
Film noir, 1955
70 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.