MENU

Canada
Drama / Romantiek

geregisseerd door Louise Archambault
met Gabrielle Marion-Rivard, Alexandre Landry en Mélissa Désormeaux-Poulin

De muzikaal getalenteerde, maar verstandelijk beperkte Gabrielle wil graag op haar eigen benen staan en is op zoek naar liefde, maar wordt tegengehouden door haar aandoening. Alles komt in een stroomversnelling wanneer ze verliefd wordt op een jongeman die ze ontmoet bij een koor voor verstandelijk gehandicapten, die dezelfde uitdagingen als zij kent. Ze beginnen aan een relatie, terwijl ze bezwaren van hun families en maatschappelijk werkers negeren, die vrezen dat ze niet kunnen omgaan met volwassen relaties. Gabrielle is vastberaden om te bewijzen dat ze fout zaten, terwijl ze een aantal hindernissen moet overwinnen.

kappeuter (moderator)
geplaatst op 1 mei 2013, 9:28 uur, permalink
Vanaf 31 oktober in de bioscoop (Cinéart)

geplaatst op 31 juli 2013, 11:07 uur, permalink
Openingsfilm vijftiende editie Film by the Sea (13 t/m 22 september in Vlissingen).

kappeuter (moderator)
geplaatst op 5 september 2013, 13:35 uur, permalink

geplaatst op 20 september 2013, 15:03 uur, permalink
Wat een lage stemmem tot zo ver. Mijn 3,5 schurkt een beetje tegen de 4 aan. Een ontzettend vertederende film dit. Klein en lief. Wil iemand zijn of haar stem al toelichten?

avatar van boukeve
geplaatst op 3 november 2013, 11:54 uur, permalink
Deze film toont de worsteling van een jonge vrouw met een verstandelijke beperking met haar mogelijkheden en beperkingen. Maar hoeveel nieuws valt hier nog over te zeggen? Volgens mij hebben de makers van Gabrielle in ieder geval geen nieuwe boodschap weten te vinden, waardoor je met een Hollywood-tranentrekker in de vorm van een filmhuis-film overblijft. Bovendien worden de twee centrale conflicten in de film (meer onafhankelijkheid en de seksualiteit van mensen met een verstandelijke beperking) wel er mager uitgewerkt.

Langere recensie kun je hier lezen: Recensie Gabrielle (ZUBB.nl)

geplaatst op 26 december 2013, 16:47 uur, permalink
Deze film van de week in het filmhuis gezien. Een worsteling met je eigen verstandelijke beperkingen en de bemoeienis van de verzorgers/ouders met jou die denken het beter te weten. Wel uit liefde en zorg gedaan, maar zij willen bepalen wat wel en niet kan voor jou binnen je beperkingen.
Ik vond het juist knap uitgewerkt, zonder sentimenteel te worden, wat het al snel wordt. Knap en natuurlijk geacteerd van, met name de jonge cast.
Op de huid gefilmd, daardoor bijzonder, bijzonder.
dikke 4,5.

geplaatst op 20 maart 2014, 18:30 uur, permalink
Een integer, maar suikerzoet en niet bijzonder origineel 'feel good" drama, dat zo nu en dan overkwam als een documentaire en dat tegen het clichématige aanhing. Maar gelukkig wist de regisseuse dat handig te omzeilen en wist ook vals sentiment te vermijden. Gabrielle Marion-Rivard leek intuïtief te spelen en kwam authentiek over.

avatar van jadolino
geplaatst op 14 april 2014, 2:24 uur, permalink
Prudh schreef:
Wat een lage stemmen tot zo ver. Mijn 3,5 schurkt een beetje tegen de 4 aan. Een ontzettend vertederende film dit. Klein en lief. Wil iemand zijn of haar stem al toelichten?

Zo is dat... Klein en lief en heel teder.... Een van de betere franse drama's.

geplaatst op 14 april 2014, 9:32 uur, permalink
jadolino schreef:

Zo is dat... Klein en lief en heel teder.... Een van de betere franse drama's.

Canadees