MENU

3,24

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Kirk de Micco en Chris Sanders
met de stemmen van Emma Stone, Ryan Reynolds en Nicolas Cage

Een hevige aardbeving zorgt ervoor dat holbewoner Grug en zijn familie hun vertrouwde omgeving moeten achterlaten. Tijdens hun gevaarlijke zoektocht naar een nieuwe thuis ontmoeten ze een zwerver wiens moderne ideen over de toekomst in schril contrast staan met de traditionele waarden van Grug. De hele situatie wordt niet eenvoudiger wanneer zijn oudste dochter ook nog eens valt voor de charmes van de vreemdeling.

avatar van HALVE TAMME.
geplaatst op 6 oktober 2013, 19:07 uur, permalink
Prachtig,humoristisch en op sommige momenten ook zeker ontroerend,leuke karakters,
mooi verhaal,ja ik ben zeer tevreden met wat ik allemaal voorbij zag komen op mijn tv.

avatar van Cleanshot
geplaatst op 6 oktober 2013, 19:17 uur, permalink
Er zaten zeker wat zeer grappige momenten in deze idote film over `onze?" prehistorische geschiedenis.
Prima mee vermaakt, prachtige kleuren..

avatar van Ste*
geplaatst op 9 oktober 2013, 23:47 uur, permalink
Ik ga altijd weer met verse moed een Dreamworks in, maar misschien moet ik de hoop op iets heel goeds eens laten varen.

Het getekende introotje is nog leuk, maar daarna is alles helaas weer behoorlijk typisch. De hoofdpersoon die iets afwijkends wil dan de rest, de geforceerde vlotte sfeer, en vooral het gebrek aan een daadwerkelijk hart achter de film, door eens de tijd te nemen voor wat oprechte karakteropbouw en emoties. Toch iets waar Dreamworks, in tegenstelling tot de meeste Pixars (sorry dat ik vergelijking weer eens maak) nogal moeite mee heeft. In plaats daarvan krijgen we weer een doorzichtige moraal. Ze nemen zelfs de moeite niet meer om het nog een beetje te verpakken in iets, het ligt er vanaf het begin meteen duimendik bovenop. 'New is bad' en angst is the way to live. Nou, laat me raden waar dat heengaat.

De eerste helft is behoorlijk veel rondgeren, lelijk vormgegeven kleurrijke dieren en een hele hoop ongeinspireerde drukte.

Maar toegegeven, vanaf de tweede helft valt er best nog wat aardigs te zien en zitten er soms wat grappige ideetjes in. Nog steeds ver onder het potentieel, en het verhaal blijft ouderwets matig en flinterdun, maar je kan niet ontkennen dat ze met sommige effecten best uitgepakt hebben. Het zou dan ook flauw zijn om het al te waardeloos te beoordelen, hoewel ik het wel met flinke tegenzin een schamele voldoende geef.

2,75* (5,5/10)

avatar van icy
geplaatst op 10 oktober 2013, 18:35 uur, permalink
vrij grappig maar bij momenten ook saai

geplaatst op 11 oktober 2013, 10:32 uur, permalink
De film The Croods komt wat moeilijk opgang. Eenmaal als de film en het verhaal begint te lopen word de film leuker en grappiger. Het verhaal is eenvoudig en is voor jonge filmkijkers makkelijk te volgen. Het is geen meesterwerk van Dreamworks maar in de sub-top hoort deze film wel thuis. 3pnt.

geplaatst op 13 oktober 2013, 12:51 uur, permalink
Mijn 7 is naar boven afgerond vanwege de technische pracht, landschappen etc. Het verhaal wist me niet te raken, bol staand van de nauwelijks verborgen moraal en eigenlijk meer gericht op de kindertjes. Toch wel een paar keer gelachen en visueel viel er genoeg te zien om met de hand over het hart te strijken.

geplaatst op 13 oktober 2013, 22:36 uur, permalink
Tjee...Wat is iedereen hier kritisch zeg, zoniet op het verwende af mag ik wel zeggen. Natuurlijk is het een film waar kinderen ook naar moeten kunnen kijken.

Daarnaast is het zo dat ieder succesvol verhaal, zowel bij film als boek, dezelfde opbouw en verloop heeft. Dat is al decennia lang zo en zal nog lang zo blijven.
Maar als het om animatie en Amerika samen gaat moet er gezeurd gaan worden over moraal.

Kijk liever eens eerlijk naar jezelf en onderken en beken dat je zelf ook niet vrij bent van gewoonten die gevoed worden door je angsten. Dat je liever vasthoudt aan het bekende.
Conclusie: Say Yes.....Durf eens buiten je eigen gebaande paden te gaan om te ontdekken dat je angsten best wel irreel waren. Dat is heel wat stoerder en moediger dan gezeik over weer een te moralistische film!!

Het is gewoon een dijk van een animatie met heel veel humor, geniaal bedachte dieren en schitterende kleuren. Hier verbleekt Ice Age compleet bij!

avatar van Ste*
geplaatst op 14 oktober 2013, 0:31 uur, permalink
Weet niet of je (ook) mij bedoelt KoDe, maar het feit dat de getoonde moraal op waarheid berust wil niet natuurlijk niet zeggen dat het dan dus ook een goede film is.

Overigens maakt het mij niet uit of het uit Amerika komt, zat goede Amerikaanse animaties.

geplaatst op 14 oktober 2013, 21:02 uur, permalink
Ik heb deze animatie toch 4 sterren gegeven,

Ik vond echt wel dat er prachtige scenes in voor kwamen, en vond het wel een beetje hilarisch te zien voor dieje overgang van holbewoner naar gewoon mens toe

En nog niet te spreken over de stem van nicolas cage die het weer eens zalig gedaan heeft, juist zoals in the Antbully

Ik zou deze toch al zeker aanraden om zelf eens te zien en zeker aan de kinderen !!

geplaatst op 14 oktober 2013, 23:02 uur, permalink
KoDe schreef:

Hoezo is dat natuurlijk? Omdat het een animatiefilm betreft? Ik vind dat helemaal niet vanzelfsprekend. Bovendien betekent dat kinderen er k naar kunnen kijken niet dat een film hoeft te druipen van onverkapte moraal.

"Wat is iedereen hier kritisch"

Alsjeblieft...Wat verwacht je dan op een forum waar films besproken/geanalyseerd/bekritiseerd worden. Het is hier geen fanpagina, dit is waar iedereen zijn mening over de film geeft. En in dit geval is het een 33 jarige criticus die na honderden animatiefilms te hebben gezien een lichte allergie heeft ontwikkeld voor moralistisch geneuzel, met name wanneer storend aanwezig. Ik vond een ook moralistische film als Wall-e veel leuker voor volwassen.

avatar van the new guy
geplaatst op 15 oktober 2013, 16:29 uur, permalink
Aardige film met hier en daar een leuke grap. Grootste minpunt vind ik de fantasiedieren. Wat is er mis met een iets accuratere weergave van die tijd. Het gaat al over evolutie, relaties tussen sapiens en Neanderthaler en het verschuiven van continenten.

avatar van Insignificance
geplaatst op 19 oktober 2013, 20:18 uur, permalink
Vermoeiend, niet mooi en al helemaal niet leuk. De jacht op het ei dient als voorbode op zo'n beetje alles wat volgt. Doldwaas gedoe met een gezinnetje dat alsmaar hyper tekeer gaat, waar een verzameling lelijk, aan elkaar geplakte schepsels, getooid in een felle snoepkleuren, voorbij komen. De flora die her en der opdoemt heeft met hetzelfde probleem te kampen.

Het beste idee is die van twee knagers aan n staart. De luiaard zou schattig kunnen zijn, maar in deze drukte verzuipt hij grotendeels. Voice cast helpt ook niet mee. Van Grug is al snel geen sprake mee, je zit immers naar Nicholas Cage te luisteren. Daar wordt dan ook nog eens zeurend moraaltje uitgetrokken. Zelfs de dieren ergeren zich aan dit gezelschap.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst op 23 oktober 2013, 11:38 uur, permalink
Eindelijk zijn ze bij Dreamworks eens lekker creatief te werk gegaan. Ik vond dit vergeleken met Madagascar toch heel wat mooier qua animaties. Ook zitten er leuke ideen qua dierenmixen in, die er leuk en knuffelbaar uitzien.

Ook de setting is mooi getekend en wordt goed benut. Er is veel aandacht besteed aan de details en achtergronden, waardoor het er mooi uitziet. Wat nog wel altijd een probleem bij Dreamworks is, zijn de personages. Ook hier zijn ze allemaal enorm druk en schreeuwerig, met ADHD-achtige neigingen. Op zich wel jammer, want het zorgt ervoor dat de humor niet altijd werkt en maakt het soms ook wel wat irritant.

De dieren zijn wat dat betreft beter geslaagd en vooral dat aapje van Guy is erg leuk en grappig. De dieren en de animatie redden de film. Qua verhaal wordt er richting het einde op onsubtiele wijze nog even een moraal doorheen gedrukt. Jammer, dat dit er allemaal zo bij schijnt te horen tegenwoordig. In combinatie met de drukke personages, haalt dit veel van de fun weg, maar er is hoop, want de is wel de beste film van Dreamworks van de laatste jaren.

Hopelijk kan de weg naar boven nu worden doorgezet.

avatar van Antonev
geplaatst op 29 oktober 2013, 17:46 uur, permalink
Ik heb deze gisteravond gezien en ik heb me uitstekend vermaakt. Mooi gemaakt, origineel verhaal, leuke grappen en soms een beetje ontroerend. Sommige stukken in het begin leken wel wat op Avatar.

avatar van Drifter
geplaatst op 1 november 2013, 22:30 uur, permalink
Ik heb de vergelijking meer met Ice Age en dan is The Croods op hetzelfde niveau.
Geweldige film en ik ga hem zeker nog eens zien.

geplaatst op 5 november 2013, 1:43 uur, permalink
Prehistorie mixt met Sci-fi-achtige elementen. Mooie landschappen, prima animatie en effecten. Uiteraard niet echt een heel diepzinnig verhaal, maar een terechte 4* voor deze animatiefilm waar ik me prima mee vermaakt heb.

avatar van Metalfist
Metalfist (crew)
geplaatst op 12 november 2013, 17:30 uur, permalink
We don't get out much

Films die zich afspelen in de oertijd zijn er al jaren. Een van de oudste die ik me kan herinneren is One Million Years B.C. en na het succes van Ice Age kwamen er met regelmaat van de klok nieuwe prehistoriefilms op het grote scherm. Alleen waren ze niet altijd een even goed succes want zo werd de Ice Age reeks al snel een schim van zichzelf en ook Year One met Jack Black was niet echt goed te noemen. Ik stond dan ook wat weigerachtig tegenover The Croods maar ik werd voornamelijk over de streep getrokken vanwege Emma Stone, een actrice voor wie ik een zwak heb ontwikkeld sinds de Spider-Man reboot.

Leuk dan ook dat die n van de meer belangrijke rollen vertolkt maar toch valt het op dat ze bij Dreamworks hebben geprobeerd om de screentime wat gelijk te verdelen tussen de personages. Natuurlijk ligt de focus meer op Grug, Eep en Guy maar de rest van het gezin worden niet gedegradeerd tot nietszeggende bijrollen. Ook qua plot is The Croods een vermakelijke zit, al begon hij naar het einde wel wat te slepen. De moralistische ondertoon komt nu helemaal bovendrijven en dat is toch wat zonde omdat de film voor de rest wel leuk ineen zit. De jacht op het ei in het begin van de film onder een heerlijke tekstloze versie van Tusk ondersteund door american football poses is daar een mooi voorbeeld van. Voor de rest nog een paar leukere scnes die er een aangenaam geheel van weten te maken.

Een echt grote fan van de animatie van Dreamworks zal ik nooit worden. Voornamelijk omdat ik fan blijf van de meer getekende stijl qua animatie (al ben ik blijkbaar n van de weinigen die Madagascar 3 dan wel weer leuk vond) maar ook The Croods oogt op sommige punten vrij lelijk. Een euvel dat gelukkig wordt verholpen door er een aantal leukere creaties in te steken. De stemmencast is op zich van een hoog niveau maar het is zonde dat je Nicholas Cage er te hard uithaalt. Heb nooit de indruk gehad dat hij zo'n kenmerkend stemgeluid had maar vanaf de eerste seconde had ik het gevoel dat ik naar Ghost Rider in de oertijd zat te kijken. Stone en Ryan Reynolds doen het behoorlijk alsook de rest van de stemmencast.

Het vervolg is alweer in de maak maar het is te hopen dat de reeks niet dezelfde toer opgaat zoals een Shrek of Ice Age. Sowieso wel n van de beteren uit de Dreamworks stal maar dat is vooral vanwege een degelijke stemmencast en een aantal leuke vondsten.

Dikke 3,5*

avatar van Onslaught
geplaatst op 15 november 2013, 15:49 uur, permalink
Ik sta nooit zo te trappelen voor Hollywood 3D animatiefilms, maar met The Croods heb ik weer een beetje hoop gekregen dat er ook leukere titels te bedenken zijn dan al die sequals van eerdere succesvolle franchises.

The Croods is een mooie animatiefilm. Alles is erg kleurrijk, mooie schattige beestjes lopen er rond en ook de animatie zelf is aardig. Toch blijft het allemaal erg onder een bepaalde maat en ik hoop dat er ooit nog eens een animatierevolutie komt die ook andere genres zal voortbrengen dan de standaard formules.

3.5#

avatar van Lennon
geplaatst op 29 november 2013, 22:44 uur, permalink
zeer knap gemaakt, mooie details, maar erg saai verhaal. Daardoor helaas een gemiddelde score.

avatar van Thomas83
geplaatst op 14 december 2013, 20:00 uur, permalink
Eigenlijk vind ik dat Dreamworks helemaal niet zoveel goede animatiefilms heeft gemaakt als ik eens kijk naar een overzichtje van al hun films. De eersten die ze maakten zijn verreweg het leukst. Ook The Croods weet niet boven de middelmaat uit te steken wat mij betreft.

Hoewel Cage het als stemacteur nog niet eens zo slecht doet staat het me eigenlijk al wat tegen dat bekende acteurs als hij en Emma Stone worden gecast. Ik vond de personages ook weinig innemend en interessant eigenlijk. En alles lijkt ook zo op elkaar in die Amerikaanse animatiefilms. Er is altijd wel een of ander type dat "anders" is en geniet van vrijheid en de natuur en blablabla. En waarom is er op een of andere manier altijd een of andere natuurlijke glijbaan in dit soort films? Verzin eens wat nieuws.

Zo te lezen ben ik ook niet de enige is die het is opgevallen hoe druk en schreeuwerig de film (weer) is. Vooral aan het begin vond ik het daarom een vermoeiende kijkervaring. Ik kon mijn aandacht gewoon niet bij de film houden. Ik betrapte mezelf erop dat ik wel keek maar het allemaal een beetje aan me voorbijging.

De tekenstijl spreekt me verder ook niet zo aan eigenlijk. Elk beestje moet ook weer zo nodig iets schattigs hebben. Zodra de Croods in de jungle komen lijkt de film wat interessanter te worden, maar eigenlijk vind ik alle natuur er maar wat al te kleurig uitzien. Ze hadden ook wel wat meer kunnen doen met de primitiviteit van de holbewoners. Het blijft nu bij wat flauwe grapjes en een herhaling van zetten. Die slapstick van de vader die altijd de lul is is ook al niet leuk. Moet wel zeggen dat de film steeds beter wordt en het einde is vrij aardig. Daarom nog 2.5*.

avatar van Zeriel
geplaatst op 17 december 2013, 12:50 uur, permalink
Een schitterend gemaakte achtergrond; natuur, planten dieren, waarin zich een heel belabberd geanimeerd clubje; de Croods, voortbeweegt, irritante schreeuwerige karakters bovendien, een zeer mager verhaaltje, heel veel flauwe 13 in een dozijn grapjes en dito actie met een tenenkrommende soundtrack.

Ik vraag me af hoe deze top animeerders van de wereld van de Croods, opgescheept zijn geraakt met zulke middelmatige collega's?

Alle lof voor hen, tomaten voor de rest.

avatar van Marvinleeaday
geplaatst op 22 december 2013, 11:27 uur, permalink
Prima animatie, maar ik heb zeker betere gezien. Het had van mij allemaal wel wat "echter" gemogen. Met als "nep" dieptepunt de tijger.

geplaatst op 28 december 2013, 1:43 uur, permalink
Wat een heerlijk verfrissende animatie!
Even iets heel nieuws (qua verhaal en tijd) met een heerlijke feelgood humor en ongelooflijk prachtige kleurrijke animatie.

Heb echt genoten van deze film, lang geleden dat een animatie me zo goed viel (denk aan de toy stories).

geplaatst op 28 december 2013, 22:00 uur, permalink
Leuke animatiefilm die lekker wegkijkt met een aardig verhaal.

avatar van m1701
geplaatst op 29 december 2013, 10:42 uur, permalink
een erg grappige en mooie film
Verhaal is niet heel boeiend maar visueel is het erg mooi.
Ook de grappen zijn leuk

geplaatst op 5 januari 2014, 16:21 uur, permalink
John Milton schreef:

"Wat is iedereen hier kritisch"

Als je een lichte allergie voor dit genre hebt ontwikkeld moet je ze misschien niet meer kijken.

geplaatst op 5 januari 2014, 22:54 uur, permalink
Dat zei ik nergens. Ik zei dat ik 'een lichte allergie had voor moralistisch geneuzel'. En animatie hoeft zich daar helemaal mee te bezoedelen wat mij betreft en gelukkig doen Veel animatiefilms dat ook niet!

geplaatst op 29 januari 2014, 21:05 uur, permalink
Dit was nog een leuke animatiefilm. Visueel zag hij er erg goed uit (de achtergronden, figuurtjes en dieren) en bevatte de film eigenlijk veel humor. 'k heb toch redelijk veel moeten lachen met de film.
Het verhaal zelf wist me ook wel te boeien, ondanks dat het wel redelijk voorspelbaar was.
Een toffe animatiefilm die de moeite waard is om te (her)bekijken.

avatar van Geno
geplaatst op 26 maart 2014, 19:59 uur, permalink
Zeker een heel onderhoudende en verrassend leuke en mooie animatiefilm! Het zakte nergens in, al kwam het wat langzaam op gang, naar mate de film vorderde werd (naast de moraal die er wel erg dik bovenop gelegd werd; maar 't wekt dan iig de schijn van diepgang)... beter en beter. Best een aanrader, voor jong en oud... en ook ik zal 'm nog eens terugzien.

3,5 *