MENU

2,75

Drama / Thriller

geregisseerd door Craig Zobel
met Ann Dowd, Dreama Walker en Pat Healy

Becky en Sandra zijn niet de beste vriendinnen. Sandra is van middelbare leeftijd en manager bij een fastfoodrestaurant. Becky is een tiener die echt de behoefte heeft aan een baan. Tijdens een stressvolle dag wordt Becky door een politieagent er van beschuldigd geld te hebben gestolen uit een tas van een klant, wat zij heftig ontkent. Sandra, overweldigd door haar leidinggevende verantwoordelijkheid, geeft toe aan het bevel van de agent om Becky aan te houden. Deze keuze zet een nachtmerrie in gang die op tragische wijze de grenzen tussen doelmatigheid, voorzichtigheid, wettelijkheid en redelijkheid doet vervagen.

avatar van Decec
geplaatst op 5 september 2013, 20:59 uur, permalink
Een matige misdaad/drama/thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Redelijk kwaliteit breedbeeld
(geen HD aanwezig)...
Redelijk achtergrond geluid
(geen Dolby Digital aanwezig)...

geplaatst op 8 september 2013, 2:37 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Inderdaad een compleet ongeloofwaardig verhaal. Dat het waargebeurd is, doet niets af aan het feit dat dit verhaal gewoonweg ongeschikt is voor een film: het product is namelijk een ongeloofwaardige, langdradige, voorspelbare film die voornamelijk irriteert. Een true story is nog geen succesgarantie voor een film, zo blijkt.

Overigens walgelijk om in te beelden dat de prankcaller tientallen andere soortgelijke, ziekelijke gevallen op z'n geweten heeft staan en ook opgespoord en berecht is. Helaas is hij niet veroordeeld, wegens "gebrek aan direct bewijs". Na zijn arrest (en vrijlating) zijn deze prankcalls gestopt. Vreselijk dat zo'n zieke geest nooit gestraft kan worden voor z'n vreselijke daden en nog zelfs op vrije voeten is.

Bovendien denk ik dat in dit geval het niet louter te maken heeft met naiviteit. De verloofde van Sandra weet natuurlijk dondersgoed dat hij geen echte agent aan de lijn heeft, wanneer hij Becky orale seks op hem laat uitoefenen. Hij is gewoon een gevalletje van pervert die gebruik maakt van de situatie om zijn seksuele behoeftes te bevredigen. Walgelijk.

avatar van The One Ring
geplaatst op 8 september 2013, 18:37 uur, permalink
Het meest interessante aan Compliance zijn de reacties die de film uitlokte. Kennelijk is het een enorm getrouwe verfilming van een ware gebeurtenis, die weinig afwijkt van de beveiligingsbeelden die ervan gemaakt zijn. Niettemin lijkt een groot deel van de berichten op het internet, op MovieMeter of elders, de film ongeloofwaardig te vinden. Nog één groter deel maakt van de gelegenheid gebruik om zichzelf superieur op te stellen ten opzichte van de mensen die hier afgebeeld worden en te benadrukken dat zij zelf nooit zo voor de gek gehouden zouden worden. Eerlijk is eerlijk, het is ook een verhaal dat zo bizar is dat je het niet wilt geloven, maar de film slaagt er eigenlijk erg goed in om het geloofwaardig te brengen, al kun je als kijker waarschijnlijk niet anders dan verontwaardigt kijken.

Compliance wekt het best als een gedachte-experiment: "Wat zou ik doen in deze situatie?" Ik wist hier vooraf al dat het ging om een neptelefoontje, dus als kijker had ik hier een voordeel. Iedereen zou waarschijnlijk snel achterdochtig worden, maar tot hoever zou je meegaan? Persoonlijk vond ik het idee dat een politieagent zo'n aanklacht doet via de telefoon in plaats van door langs te komen al te vreemd voor woorden. Mijn eerste idee was om een andere telefoon te gebruiken om te bellen naar de lokale politie en dit verhaal te checken. Maar je kunt alleen maar speculeren wat je zou doen.

Best interessant om eens gezien te hebben. De film is ook gewoon goed geacteerd en vakbekwaam gemaakt. Niet een grootse film en misschien iets te veel afhankelijk van het sensationele onderwerp, maar niets mis mee.

avatar van YAH87

geplaatst op 9 september 2013, 16:58 uur, permalink
Een overduidelijke, uit de hand gelopen prank call a la Maxmoefoe zouden wij nuchtere Nederlanders gauw denken in een dergelijke situatie, maar de film Compliance is bizar genoeg gebaseerd op ware gebeurtenissen. Volgens de film vonden er zelfs 70 (!) vergelijkbare incidenten plaats in de Verenigde Staten waarin een manager per telefoon overtuigd wordt om een strip search te verrichten op een medewerker en die vervolgens mensonwaardige handelingen moesten verrichten. De film put voornamelijk uit de zaak die plaats vond in Mount Washington, Kentucy bij een McDonalds en is bijna een reconstructie te noemen van deze weerzinwekkende voorval.

Op voorhand zou men denken dat een gelijksoortig geval hoogst onwaarschijnlijk is in het echte leven en dus haast een ongeloofwaardige film moet opleveren. Echter vonden deze gebeurtenissen dus weldegelijk plaats waardoor de film aannemelijk wordt. In de V.S. wordt autoriteit wellicht meer gerespecteerd (met name tegenover agenten en soldaten) dan in Nederland waardoor de handelingen van de personages begrijpelijker maakt. De relatief onbekende acteurs in de film spelen hun rollen goed en overtuigend waardoor het ook aanvoelt als echte mensen uit het dagelijkse leven. Met een speelduur van circa 90 minuten duurt de film niet te lang of te kort om als kijker geboeid te kijken en zullen er vast en zeker reacties worden ontlokt tijdens het kijken van de film.

avatar van Marvinleeaday
geplaatst op 19 september 2013, 17:38 uur, permalink
Boeiende film waarin zeer overtuigend wordt geacteerd. Dat dit waar gebeurd is is echt verbijsterend, dat mensen zo ver gaan door simpelweg te zeggen dat je van de politie bent is echt onvoorstelbaar.

geplaatst op 1 december 2013, 14:31 uur, permalink
Een donkere, claustrofobische film die de verwachtingen helaas niet waarmaakt en uiteindelijk laat je de uitkomst volledig koud. In eerste instantie brengt de gebeurtenis over de macht van (subtiel uitgevoerde) manipulatie en telefoonterreur een gevoel van onmacht teweeg en het brengt je in de war. De enge kelder onder het restaurant en de met overtuiging spelende cast verstreken dat gevoel. Maar dan komt het monotone middengedeelte dat slechts lijkt te bestaan uit herhaling op herhaling. Bovendien zijn er aan het einde geen verklaringen en blijf je als kijker met meer vragen achter dan toen de film startte.