Innerspace (1987)

3,05

geregisseerd door Joe Dante
met Dennis Quaid, Martin Short en Meg Ryan

Luitenant Pendelton participeert in een experiment waarbij hij tot de grootte van een molecuul wordt gereduceerd. Maar hij wordt gestolen en komt per ongeluk met zijn capsule terecht in de bloedbanen van de slome Jack die zich tot held moet ontwikkelen om Pendelton te redden. Hun enige hoop is de vriendin van Pendelton, die journalist is. Maar Jack wordt verliefd op haar en zo wordt het alleen nog maar moeilijker.

52 BERICHTEN11 MENINGEN

geplaatst op 17 december 2009, 16:40 uur, permalink
JiMBR0wsKi schreef:
Dat is ook appels met peren vergelijken. Behalve het thema (een reis maken in een menselijk lichaam) is er geen enkele overeenkomst tussen deze films.
Tja, als je die films al niet met elkaar mag vergelijken...Het is niet alsof de overeenkomst maar een detail is of zo.

Waar fantastic voyage serieus op de kwestie ingaat, gaat het hier vooral om de humor.
De serieusheid zorgt er wel voor dat de film eigenlijk heel geloofwaardig wordt. Misschien had er wat meer humor in gemogen, maar ik vind het verder een lekkere pretentieloze avonturenfilm

Ben het wel met je eens dat dit niet onaardig is. Maar de effecten in Fantastic Voyage zijn toch ook niet meer van deze tijd.
Ik vond ze overtuigender dan hier. Herinner me juist dat dit er niet uit ziet.

avatar van sofripa
geplaatst op 2 juni 2010, 23:31 uur, permalink
Best te hebben. Jammer alleen van Short. Miscast. 2.5 sterren

avatar van Kiros
geplaatst op 22 september 2010, 7:48 uur, permalink
Heb deze ooit als 10-jarig ventje in de bios gezien. Is me redelijk bij gebleven als een ( toen) leuke film. Vanavond maar weer eens kijken.

geplaatst op 7 oktober 2010, 16:28 uur, permalink
Deze film is een van de weinige komedies die ik in het verleden wel leuk vond , de film is snel en gelukkig niet flauw.
De effecten waren voor die tijd dik inorde en ja de film is losjes gebasserd op The Fantastic Voyage die ik btw een stuk beter vond maar dat komt misschien omdat dit geen komedie was.

avatar van Donkerwoud
geplaatst op 10 oktober 2010, 13:47 uur, permalink
Vriendelijke no-brainer over een sullige journalist die per ongeluk een stoere marinier in zijn bloedbaan krijgt geïnjecteerd. Zoals het alleen in dit soort films gaat, wordt hij achtervolgd door een leger van bizarre schurken. Doet allemaal zeer gedateerd aan, maar met de meeste speciale effecten komen ze wel weg. Ik vond het wel grappig om te constateren dat de fantasie toentertijd verder ging dan het daadwerkelijk verwezenlijkt kon worden met beelden. Zo wordt het eindgevecht in de bloedbaan van Jack teruggebracht tot een wel erg simpel dingetje. In een blockbuster van nu zou het allemaal veel uitgebreider en grootser kunnen.

geplaatst op 10 oktober 2010, 21:23 uur, permalink
Donkerwoud schreef:
Zou bijna zeggen 'jammer genoeg', want ik vind dit soort films tig keer leuker om te zien dan het gros van de blockbusters van tegenwoordig.

avatar van Donkerwoud
geplaatst op 11 oktober 2010, 12:45 uur, permalink
Quido schreef:

Mwah, dat had ik bij deze film wat minder, maar je hebt wel gelijk dat er toen nog lol was met zo'n film en dat de blockbuster van nu gekaapt is door de zielloosheid van alleen maar effecten zonder meerwaarde.

avatar van xangadix
geplaatst op 11 oktober 2010, 20:51 uur, permalink
Deze film is en blijft geniaal. Topvermaak!

avatar van Harakiri
geplaatst op 8 maart 2011, 20:11 uur, permalink
Ik kan mij herinneren dat ik als 6-jarige het een nogal walgelijke gedachte vond dat er een 'bootje' in mijn lichaam zou zitten. Ik voelde mij de eerste weken erna niet op mijn gemak. 😄

Recent nogmaals terug bekeken met een inmiddels volwassen paar ogen en het blijft na al die tijd een vermakelijk filmpje.

3.5

avatar van Corcicus
geplaatst op 31 maart 2011, 17:26 uur, permalink
Best wel een aardige film die in de loop van het gebeuren wat inkakt, maar toch in een fijne filmervaring voorziet. Het acteren van de drie hoofdrolspelers was wel OK, maar 't was vooral het script en 't verhaal dat nablijven. Voornamelijk in de eerste helft heb ik toch hard moeten lachen.

avatar van rotjuh
geplaatst op 8 augustus 2011, 1:25 uur, permalink
Zoals alleen spielberg het kan maken.
Oude film, nog steeds 200% in de tijd te plaatsen.....KIJKEN en genieten.
Zeldzaam mooi, leuk en vermakelijk voor het hele gezin!

movie-edje
geplaatst op 27 september 2011, 16:10 uur, permalink
Vond deze film erg vermakelijk.

Zitten leuke scenes in, en ook de humor ervan!

verveelt mij niet in iedergeval.

Dick2008
geplaatst op 1 januari 2012, 10:29 uur, permalink
Dick2008 schreef:
Leuke film dankzij Martin Short.

Die vind ik na het herzien van deze film nog steeds erg grappig. Dennis Quaid zet verder ook een goede rol neer. Meg Ryan doet het ook leuk in deze film en die is bovendien ook nog mooi, al is ze nog steeds mijn favoriet in French Kiss (1995).

Goede combinatie van humor met sf. De film heeft wel een wat te lange speelduur voor een komedie. Iets korter was beter geweest. In het begin moet hij even op gang komen en het einde is ook niet helemaal geslaagd, vooral het slot had wat mij betreft anders gemogen.
Misschien dat hij door de sf, nu wat gedateerd over komt maar wat betreft de humor, vind ik dat toch niet. Zeer vermakelijke film wat mede komt door het goede tempo. Een film die wat mij betreft de tand des tijds nog steeds heel aardig heeft doorstaan. De speciale effecten zien er af en toe ook nog heel goed uit. Ruime 4.0

avatar van RuudC
geplaatst op 28 juni 2012, 21:33 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat moet je toch lang tegen een product kijken waarbij vooral de gedachte opkomt dat het idee erg leuk is, maar de uitwerking ervan vrij matig is. Het verhaal doet me denken aan een andere film die op de nominatielijst staat om eens gezien te worden: Fantastic Voyage (1966). Het probleem met Innerspace is eigenlijk dat het allemaal een beetje saai is. Dat komt vooral omdat het spel tussen de miniscule Dennis Quaid (zoals gewoonlijk een leuk acteur) en Martin Short erg lauw is. In het eerste uur dat de hoofdpersoon geïnjecteerd is, vind ik het gewoon niet werken dat Martin als een handsfreebellertje spontaan wat zit te babbelen en in het volgende shot Quaid in zijn schuitje antwoordt. Dat er verder ook geen spanning is

Die spanning komt er wel in het laatste half uur en dan merk je dat de film stukken interessanter wordt. Dat Quaid ook nog even van lichaam wisselt, vond ik ook erg leuk gevonden. Innerspace redt het niet met de humor. Iets wat doorgaans een sterke kant is van Joe Dante. Wanneer vijandelijke miniatuurtjes het lichaam betreden, wordt het gewoon een stuk beter beter. Leuk gedaan ook met dat maagzuur! Het redt Innerspace van een onvoldoende, maar meer dan drie sterren kan ik ook niet geven.

avatar van james_cameron
geplaatst op 20 april 2013, 0:43 uur, permalink
Inmiddels ruim 25 jaar oud; ik herinner me nog goed dat ik deze film destijds in de bioscoop zag en flink onder de indruk was. Inmiddels is het visueel niet zo bijzonder meer en de film heeft bepaalde tekortkomingen, waaronder een wisselvallig tempo en een iets te lange speelduur, maar charmant en onderhoudend is de film nog steeds. Regisseur Joe Dante was in de jaren '80 goed op dreef, met de ene na de andere prima film. The Howling, Gremlins, Explorers, Innerspace, The 'Burbs... het kon niet op. Dit is een leuk verhaaltje, enthousiast vertolkt door de cast, met veel grappige bijrollen. De special effects, hoewel achterhaald, kunnen er nog steeds goed mee door. Let ook op de make up-effecten van Rob Bottin; vergelijkbare effecten zouden een paar jaar later ook opduiken in Total Recall.

geplaatst op 4 augustus 2013, 19:45 uur, permalink
Goeie film waarin een man tijdens een experiment wordt geminiaturiseerd, en vervolgens per ongeluk in het lichaam van een vreemdeling komt. Een origineel gegeven dat hier optimaal is uitgewerkt en veel bijzondere en leuke situaties oplevert. Ook de gehele interactie tussen Dennis Quaid en Martin Short is leuk, waarbij laatstgenoemde een grappige rol neer zet. De special effects zijn 25 jaar na dato nog overtuigend genoeg.

avatar van Lord Flashheart
geplaatst op 26 september 2013, 23:29 uur, permalink
Minder leuk dan in mijn herinnering, maar nog wel voldoende. Innerspace is zo'n typische jaren '80 sci-fi comedy en is thans behoorlijk gedateerd. Technologische snufjes die toen futuristisch waren, ogen nu vreselijk knullig. Hier en daar zijn de visuals nog wel aardig, maar de film moet het tegenwoordig vooral hebben van de comedy. Enige probleem hierbij is de weinig geslaagde humor. Quaid en Ryan zijn niet de minste, maar de wisselwerking tussen de acteurs is stroef en de dialogen zelden scherp, met name tussen Quaid en Short. Daar had meer ingezeten, want ik heb geen enkele keer echt kunnen lachen. Omdat het onnozele verhaaltje me toch bleef boeien en er verder genoeg vaart in de film zit een krappe voldoende. Tijd voor een remake! 3***

geplaatst op 14 december 2013, 18:53 uur, permalink
Wat een heerlijke film is dit toch.
Ik heb hem laatst weer gezien ik heb me weer kapot gelachen.
Niet in ruimte, de toekomst of andere demensie maar in het menselijk lichaam. Daar speelt deze film zich grotendeels af. Een spannende SF-film met veelzijdige elementen en ingredienten die nodig zijn om een film meerdere malen te kunnen kijken.

Dit is gewoon een hele grappige film die je keer op keer wil zien.

avatar van Macmanus
geplaatst op 16 augustus 2014, 14:54 uur, permalink
Matig.

Ooit wel eens voorbij zien komen deze film maar kon me er niks meer van herinneren. Beetje typisch 80ties dit. Later zou in dezelfde lijn Honey I Shrunk the Kids nog uitkomen. Vond het idee wel geinig. Alleen laten de script schrijvers alle kansen om iets leuks met het idee te doen onbenut. Zo is het hele cartooneske met bad guys vreselijk flauw. Ze hadden hier veel beter iets als Osmosis Jones van kunnen maken. Nu zit hij wel in dat lichaam, maar verder...zit ook geen spanning bij verder. Dat hij na 12 uur weer normale grote zou krijgen bijvoorbeeld. Dan breng je nog een zekere tijdspanning met zich mee. Maar nu heb je hooguit wat bad guys die achter ze aanzitten. Maar die doen de good guys niks omdat ze Quaid nodig hebben.

Hier en daar wel aardig. Maar puur voor mensen die de 80ties helemaal te gek vonden. Want qua pacing, plot en acteurs (Quaid is echt hopeloos) is het weinig.

2 sterren.

geplaatst op 12 november 2014, 17:27 uur, permalink
Geweldige film,ik heb er na herzien echt erg vermaakt!

Dick2008
geplaatst op 25 maart 2015, 17:32 uur, permalink
Dick2008 schreef:

Veel te lange komedie, die aan het begin best matig van start gaat. Zodra de onderzoeker op de vlucht slaat wordt het beter, met goede actie. Martin Short komt daarna in de film, als overspannen man en dat levert wel hilarische scènes op. Totdat ze met die cowboy beginnen want dan gaat het weer achteruit. Ik kan die Meg Ryan ook niet meer zo goed hebben. Quaid is redelijk. SF ligt me ook niet echt. Komedies horen ook niet lang te duren, is mijn mening. (Ook al is er in de film sprake van meerdere genres). Jammer. 4.0/3.0

avatar van Vinokourov
geplaatst op 19 juli 2015, 21:49 uur, permalink
Dennis Quaid doet mee met een geweldig experiment! Hij zit in een capsule en wordt verkleind op micro-niveau via een supercool device, klaar om de binnenkant van een konijn te inspecteren. Er zijn echter meer kapers op de kust voor deze vergevorderde technologie en noodlottig zoals dat gaat wordt door allerlei paniek zijn mini-capsule geïnjecteerd in Martin Short, een ietwat klunzige sufferd. Vanaf dan is het een grote strijd tussen de slechteriken en Martin Short (incl. Quaid) en ook nog Meg Ryan, die eigenlijk om het hele avontuur heen huppelt.

De film zit vol knulligheden, maar was bijzonder vermakelijk en bovendien ook erg lollig. Het is af en toe een beetje fout en zelfs camp, maar dat moet kunnen met zo'n SF-film die zich niet al te serieus wil nemen. Extra pluspunt zijn de bad guys die stuk voor stuk erg toffe personages zijn met als hoogtepunt The Cowboy 😄. Nog een pluspunt is dat het hele plot doet denken aan een gemankeerde jaren '50 SF-film, maar ja het komt uit de jaren '80 en dat merk je wel aan de looks van Innerspace, die er nog behoorlijk goed uit zien.