Mein Führer - Die Wirklich Wahrste Wahrheit über Adolf Hitler (2007)
Alternatieve titel: Mein Führer: The Truly Truest Truth about Adolf Hitler

30 stemmen | gemiddelde 2,41
Duitsland
Komedie /
Oorlog89 minuten
geregisseerd door
Dani Levymet
Helge Schneider,
Ulrich Mühe en
Sylvester GrothDecember 1944: de oorlog is zo goed als verloren. Toch wil de Duitse minister van propaganda, Joseph Goebbels het nog niet opgeven. Op nieuwjaarsdag moet de Führer nog eenmaal de mensenmassa moed inspreken. Maar er is één probleem: de Führer kan het niet. Ziek en depressief mijdt hij de openbaarheid. Er is maar één persoon die hem helpen kan; de voormalige toneelspeler Professor Adolf Grünbaum, een jood.
[permalink] geplaatst op 4 januari 2007, 13:04 uur
bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezenHitler en humor in Duitse film
Regisseur Levy toont drugsgebruikende Führer
Hitler en humor: het klinkt als een film van Roberto Begnini of een aflevering van South Park, maar vreemd genoeg gaat het hier om een Duitse film. In Mein Führer: die wirklich wahrste Wahrheit über Adolf Hitler zet regisseur Dani Levy de dictator neer als een aan drugs verslaafd kind. Of Duitsland hier klaar voor is moet nog blijken, de film gaat op 12 januari in première.
Regisseur Levy, zelf joods, voelde al langer de behoefte om de holocaust en de Duitse volgzaamheid uit te leggen, maar wist aanvankelijk niet hoe. Hij vond de juiste manier in komedie: 'Ik kan het alleen door de zaken tot in het absurde te overdrijven', zegt hij in een interview.
De regisseur noemt Begnini's La vita è bella als zijn grote voorbeeld: in deze komedie beschermt een vader zijn zoontje voor de wreedheden van een concentratiekamp door te doen alsof het een spel is.
In Mein Führer krijgt een joodse acteur de kans om Hitler te doden. Wanneer dit niet lukt, laat hij de dictator allerlei vernederende opdrachten uitvoeren. Zo moet Hitler op handen en knieën blaffen als een hond en wordt zijn snor afgeschoren.
Levy vond dat het tijd werd om de Tweede Wereldoorlog en de holocaust op een nieuwe manier neer te zetten: 'Altijd realistische oorlogsfilms maken, daar word je lui van. En we leren er niets van.'
bron: cinema.nl
FisherKing
[permalink] geplaatst op 4 januari 2007, 13:18 uurgotti schreef:
'Altijd realistische oorlogsfilms maken, daar word je lui van. En we leren er niets van.'
Wat een onzin.
Hij bedoelt dus onrealistische propaganda maken...
FisherKing
[permalink] geplaatst op 4 januari 2007, 14:13 uurHoezo ?
[permalink] geplaatst op 4 januari 2007, 14:21 uurZiet er leuk uit!
[permalink] geplaatst op 5 januari 2007, 11:12 uurBen benieuwd... ook of de Duitsers dit kunnen slikken. Eindeloze traumaverwerking is na Der Untergang blijkbaar in een nieuw stadium...?
[permalink] geplaatst op 5 januari 2007, 12:20 uursju schreef:
Ben benieuwd... ook of de Duitsers dit kunnen slikken.
Nee, ze kunnen er naar het schijnt niet echt om lachen.
[permalink] geplaatst op 8 januari 2007, 0:55 uurDuitsland op stelten door satirische Hitler-film
ESSEN - Hitler is al vaak op de hak genomen, onder meer in stripverhalen. En geniaal door Charles Chaplin, in de film The Great Dictator, die al in 1940 in omloop kwam. Maar de Duitsers zijn op het ogenblik in heftige discussies verwikkeld over de satirische film Mein Führer van de joodse regisseur Dani Levy, die volgende week in Essen in première gaat.
Bij de eerste voor-voorstellingen zouden al mensen zijn weggelopen. De auteur Ralph Giordano (83) vindt het maar een hachelijke zaak om een van de grootste boeven van de twintigste eeuw slechts als schertsfiguur neer te zetten: „Vijftien miljoen doden zijn geen komisch nummer”, knorde hij. Giordano moet overigens nog wel gaan kijken om zijn definitieve oordeel te vellen: „Dat doe ik zeker”, zei de auteur van onder meer Die zweite Schuld oder Von der Last Deutscher zu sein in een interview.
De hoofdrolspeler is ook al ontevreden. Helge Schneider (51) vindt bij nader inzien dat zijn rol niet uit de verf komt en 'niks losmaakt'. Schneider, zelf regisseur, schrijver en allround entertainer, is overigens niet herkenbaar. Zijn gezicht zit onder een dik masker dat het gelaat van Hitler akelig goed kopieert. De producent, X Filme, neemt Scheider zijn kritiek niet kwalijk en prijst hem om zijn uitstekende vertolking.
Levy zelf ziet het hanteren van satire als een ideale vorm voor de behandeling van de figuur, die hij lijkt te willen ontdoen van zijn monumentaliteit. Hij wist eenvoudig ook geen ander middel van overdrijving tot in het absurde. Satirisch werken betekent ook bepaald niet dat je het onderwerp niet serieus neemt.
In Mein Führer krijgt een joodse acteur eind 1944 de kans om Hitler om zeep te helpen. Hij moet de in een deplorabele toestand verkerende Hitler acteerlessen geven, om hem weer op te peppen voor een massabijeenkomst. De toneelspeler, hiervoor uit een concentratiekamp gehaald, doodt de grote leidsman echter niet. Hij neemt hem min of meer 'in therapie' en laat hem de idiootste opdrachten uitvoeren, waardoor de toeschouwer Hitler te zien krijgt als een kinderlijke mafkees.
Dat is andere koek dan weer een realistische film over de oorlog, die zijn er volgens Levy al genoeg. Maar ook realistische films over de oorlog geven in Duitsland nog weleens problemen, zoals recentelijk bleek bij Der Untergang. Acteur Bruno Ganz stelte Hitler daarin als beklagenswaardig mens van vlees en bloed voor en dat vonden sommigen niet gepast. Dat zou immers maar sympathie opwekken voor het monster.
Het is nog niet duidelijk of Mein Füher, Die wirklich wahrste Wahrheit über Adolf Hitler in de Nederlands bioscopen of filmhuizen komt. Mogelijk biedt zich een Nederlandse koper aan op het filmfestival van Berlijn, medio februari.
[permalink] geplaatst op 8 januari 2007, 4:38 uurFisherKing schreef:gotti schreef:
(quote)
Wat een onzin.
Hij bedoelt dus onrealistische propaganda maken...
Eh... waarom is het dan automatisch propaganda?
Humor heeft vaker gevoelige onderwerpen prima getackled. Ook de tweede wereldoorlog, trouwens.
http://www.moviemeter.nl/film/4389
FisherKing
[permalink] geplaatst op 8 januari 2007, 11:31 uurHet ging mij meer om de omschrijving " 'Altijd realistische oorlogsfilms maken, daar word je lui van. En we leren er niets van.'"
Naast de door jou aangehaalde film, die ik overigens nog moet zien, komt ook het prachtige Stalag 17 nog in mijn gedachten.
[permalink] geplaatst op 8 januari 2007, 13:35 uurFisherKing schreef:
Het ging mij meer om de omschrijving " 'Altijd realistische oorlogsfilms maken, daar word je lui van. En we leren er niets van.'"
Ik vind dat niet zo'n verschrikkelijke uitspraak. In ieder geval billijkt hij jouw kortzichtige reactie geenszins.
[permalink] geplaatst op 14 januari 2007, 20:08 uurDacht toch ook dat het overgrote deel van het publiek na het zien van de film spontaan begon te klappen...?
0,5
[permalink] geplaatst op 21 januari 2007, 12:12 uurKon er niet om lachen, niet zozeer om het feit dat het hier om Hitler gaat, maar omdat de Duitsers over het algemeen slechte comedy maken.
[permalink] geplaatst op 15 april 2007, 14:18 uurZijn er al dvd plannen hiervoor, of is dat nog niet bekend?
[permalink] geplaatst op 5 mei 2007, 1:58 uurteleurstellend. Wel een paar goede acteerprestaties, maar inderdaad erg veel ondermaatse grappen
5,0
[permalink] geplaatst op 1 juni 2007, 20:44 uurWouter schreef:FisherKing schreef:
(quote)
Eh... waarom is het dan automatisch propaganda?
Humor heeft vaker gevoelige onderwerpen prima getackled. Ook de tweede wereldoorlog, trouwens.
http://www.moviemeter.nl/film/4389
Met die laatste opmerking ben ik het helemaal eens. En To be or not to be was een topfilm. Toch ?
[permalink] geplaatst op 21 juli 2007, 15:04 uurZe konden er dus wel om lachen,.....
Jordybeukeboom schreef :
Duitsland op stelten door satirische Hitler-film
ESSEN - Hitler is al vaak op de hak genomen, onder meer in stripverhalen. En geniaal door Charles Chaplin, in de film The Great Dictator, die al in 1940 in omloop kwam. Maar de Duitsers zijn op het ogenblik in heftige discussies verwikkeld over de satirische film Mein Führer van de joodse regisseur Dani Levy, die volgende week in Essen in première gaat.
het stuk uit jou post waar staat dat ze er wel om gelachen hebben,heb je eruit geknipt is niet erg neutraal en objectief van je...jordybeukeboom! :::
Via gegrinnik werd het stadium van luidkeels lachen bereikt. Niet door een enkeling, want vrijwel iedereen verliet met een vrolijk gezicht de bioscoopzaal. En terecht, de film was ook dolkomisch.Dat feit kreeg in de Nederlandse media veel aandacht, maar ik heb niet gemerkt of de film ook in de Nederlandse bioscopen te zien is geweest.---einde van het geknipte stuk.!
Ik heb deze film gezien en het is zoals met de spreekwoordelijke engelse humor,...Je moet het met een korreltje zout nemen .Het is nl niet zoals bij de moderne platte usa comedy,s die nergens over gaan!En mooi ****
2,0
[permalink] geplaatst op 24 juli 2007, 17:58 uurSlappe, saaie film. Hitler lijkt trouwens wel een 'wassen pop', wat ongelofelijk slecht gemaakt zeg! Zet er dan iemand neer die iets minder lijkt, maar geen kop van klei heeft. Nee, dit komt niet verder dan een 2,0.
4,0
[permalink] geplaatst op 19 november 2007, 4:44 uurHoezo? Zelfs op de filmpjes van de prive feesten van Hitler lijkt het een emotieloze sociopaat dus ik ergerde me er echt niet aan.
verder een inderdaad gewaagde film maar wel geslaagd, ik heb me vermaakt en een aantal keer goed gelachen dus de mix tussen komedie en harde realiteit vond ik goed gedaan.
4*

[permalink] geplaatst op 14 december 2007, 16:40 uurDe film leek vrijwel nergens op. Ik ken ook geen ene Jood die Adolf heet!!!
echt flauw en flauwekul waar ik niet om kon lachen. Ook niet dat Hitler nog in bed pist en windjes laat.
Mühe deed overigens zijn werk in zijn laatste film zeer goed.
[permalink] geplaatst op 18 januari 2008, 9:20 uurdie hard schreef:
Ik ken ook geen ene Jood die Adolf heet!!!
Over flauwekul gesproken..
1,0
[permalink] geplaatst op 4 februari 2008, 20:12 uurIk heb deze film een jaar geleden gezien en ik meende dat deze film bedoeld was als een lachfilm. Maar de film en het hele verhaal is zo slecht dat ik eerder moest huilen dan lachen. Ook de presteer prestaties van de acteurs was ver beneden peil.
Ik heb meer om "Der Untergang" (zeer goede film) moeten lachen dan om deze trieste film. Het verhaal stelt echt niets voor en is totaal niet grappig.
1,5
[permalink] geplaatst op 1 maart 2008, 13:31 uurNou, ik verwachtte een geweldig flauwe film waarin men Hitler effe lekker voor lul zetten met goede grappen. Maar dat viel echt tegen. Een verhaal dat nergens op sloeg, ondermaats acteren (Hitler kwam echt niet grappig of goed over) en de grappen heb ik eigenlijk niet gezien. Gemiste kans, je had zoveel leuks met zoiets kunnen doen. De film was niet totale bagger, maar levert zeker wel een vette onvoldoende op.
1,5*
[permalink] geplaatst op 5 september 2008, 16:10 uurMein Führer - Die wirklich wahrste Wahrheit über Adolf Hitler (2007)
Ik had het een en ander al over de film gelezen. Vooral het feit dat hij in Duitsland nogal wat opschudding had veroorzaakt waardoor ik me weer afvroeg waarom wij als tolerant volkje de film nog niet hebben binnengehaald. Durft niemand het aan?!
Deze satirische Hitler film had zeker potentie maar het blijft een beetje hangen in slappe flauwekul. Denk dan vooral aan een Hitler die zijn stem kwijtraakt, zijn snor wordt afgeschoren en dat hij vernederde opdrachten moet uitvoeren. Hier en daar zitten er zeker geslaagde grappen in zoals het personage van Himmler. Maar over het algemeen is het gewoon een kwestie van uitzitten. Daarbij vond ik het ook een beetje jammer om te zien dat Ulrich Mühe (Das Leben Der Anderen) in mijn ogen toch een grote acteur hier een beetje met zijn pet ernaar gooit. Dus voor een sterke komedie over Hitler en de Tweede Oorlog moet je gewoon bij La Vita è bella zijn. Het grote voorbeeld van Dani Levy.
[permalink] geplaatst op 25 januari 2009, 17:25 uurVan het moment af dat ik hoorde dat er een komedie gemaakt zou worden over Hitler, wist ik al meteen dat het een Jood zou zijn. Ik vond film erg slap, begin was grappig maar het werd constant zwakker.
3,0
[permalink] geplaatst op 8 mei 2009, 0:27 uurAardige comedy maar geen hoogvlieger. Sommige grappen heb ik erg om moeten lachen maar andere grappen waren vreselijk puberaal.
3*
3,0
[permalink] geplaatst op 20 juni 2010, 10:18 uurapparte film
1,0
[permalink] geplaatst op 29 maart 2012, 12:20 uurARTE (Mein Führer - Die wirklich wahrste Wahrheit über Adolf Hitler, dinsdag 3 april, 15:00 uur)