Exodus (1960)
Genre: Oorlog
Speelduur: 208 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Otto Preminger
Met onder meer: Paul Newman, Eva Marie Saint en Ralph Richardson
IMDb beoordeling: 6,7 (11.334)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 25 mei 1961
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Exodus
"The drama and the passion of one of the epic events of the twentieth century !"
Na de Tweede Wereldoorlog is het lot van de Joden onzeker. De Verenigde Naties overwegen voor hen een thuisland in Palestina op te richten. Voordat het zover is, ondernemen vele Joden al de reis naar het beloofde land, maar ze worden veelal tegengehouden en in kampen vastgehouden, onder andere op Cyprus. Ari Ben Canaan, een Palestijnse Jood, probeert zoveel mogelijk Joden naar Palestina te smokkelen om zo simpelweg met grote aantallen mensen de VN te overtuigen. Helaas blijkt zijn droom van een vredig Joods thuisland in Palestina een moeilijke opgave.
Externe links
Acteurs en actrices
Ari Ben Canaan
Kitty Fremont
Gen. Sutherland
Maj. Caldwell
Barak Ben Canaan
Dov Landau
Taha
Mandria
Lakavitch
Dr. Lieberman
Video's en trailers
Reviews & comments
Foxhollywood
-
- 178 berichten
- 312 stemmen
Een lange zit, hier en daar wat langdradig maar geen slechte film. Had wel wat korter gekund. Sal Mineo is in topvorm.
Timmy757
-
- 3365 berichten
- 598 stemmen
Op een een of ander manier beviel deze mijn wel. Soms ietsje te langdradig maat toch wel een mooie film. 4*
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Film is inmiddels 47 jaar oud, maar nog altijd prachtig om (weer) te bekijken. Terechte oscar nominaties.
Sjaako
-
- 215 berichten
- 436 stemmen
Mooi dramatisch en episch filmspektakel, zoals de top-films uit die tijd.
En wat een muziek...
4*
jordybeukeboom
-
- 6793 berichten
- 2422 stemmen
Hij wordt maar erg magertjes bedeeld hier, deze in mijn ogen topfilm. De film bouwt behoorlijk rustig op, maar saai is dat toch echt niet te noemen. Het verhaal en de personages worden rustig uit de doeken gedaan, waarna er zich een spannende film ontspint met verschillende dramatische gebeurtenissen.
Wel een beetje vreemd om de blauwogige Newman te zien als jood, maargoed, als je even de filmster Newman buiten beeld zet kun je eigenlijk niet anders dan hem zeer overtuigend noemen. Wat een gelikte gentleman is hij in deze film ook bij tijd en wijle, geen wonder dat de prachtige Eva Marie Saint uiteindelijk als een blok voor hem valt, hoewel hun liefde moeilijker is dan het in eerste instantie lijkt.
Sowieso is eigenlijk de complete cast overtuigend. Het afgelegen kinderkamp is misschien wat erg sprookjesachtig en idyllisch, maar ook die oase van rust blijkt uiteindelijk niet een heel veilige haven.
Prachtige rauwe rol van Sal Mineo overigens, hem op het lijf geschreven. Hij heeft een echt rattenkoppie, maar toch weet hij je keer op keer te vertederen. Eigenlijk toch best een heel groot acteur.
De monoloog van Newman op het einde is een tikje aangezet, maar is toch wel erg ontroerend en een waardig slot van ruim 200 zeer boeiende minuten.
De films van Otto Preminger zijn toch een beetje onderbekeken hier op Moviemeter, en voor Anatomy of a Murder en Exodus is dat toch doodzonde, want dit zijn stukjes cinema van Weense klasse
Heerlijk zonnige beelden bevat deze film ook, ideale zomerfilm Maar vergis je niet, het is zeker geen luchtige film, al zitten er gelukkig wel luchtige momenten in Gaat dat zien/kopen/huren!
Ha ha ha
-
- 12 berichten
- 4 stemmen
Wat een slechte film niks anders dan zionistische propaganda.
Israel, een staat gesticht doormiddel van etnische zuiveringen en terrorisme.
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
Het zal best naar Zionistische propaganda neigen, het is zeker geen slechte film. Het verhaal gaat slechts deels over het oprichten van de Joodse staat, het eerste deel gaat toch meer over hoe vele Joden ontsnapt zijn aan een wisse dood in Duitsland en nog maar moeten zien dat ze ergens veilig en wel terecht kunnen.
Dat er veel Palestijnen zijn verdreven van hun grond om de Joodse staat te kunnen stichten vind ik niet goed te praten, maar er zijn voor zo ver ik weet altijd over en weer terroristische acties geweest. Maar laat ik ook bekennen dat ik er niet álles van weet.
Het blijft, zoals gezegd, een sterke film met mooie rollen voor Newman en Saint. Het blijft de volle speelduur boeien, ook al is die monoloog op het einde écht over the top...
Onveranderd 4,0*.
Pirreke
-
- 40 berichten
- 41 stemmen
Oké, mooi opgebouwde film en onderhoudend, maar bestaand uit niets anders dan clichés zo groot als een huis! Blonde hoofdrolspeelster, braaf blond meisje, de zachtaardige, rondbuikige dokter, moeilijke, maar toch goed aflopende liefdesrelatie... Ik kan er nog zo'n vijftig opnoemen.
En ja... Allemaal brave, zachtaardige joodse goedaards met het hart op de juiste plaats. Ik heb het al anders geweten.
fappie
-
- 2688 berichten
- 2005 stemmen
Vrij ondergewaarde film waarin veel gebeurt. Hij is alleen veel te lang. Opzicht een prima verhaal en sfeer. Newman vond ik een beetje emotieloos spelen, maar verder wel goed.
Movsin
-
- 7701 berichten
- 8096 stemmen
Film, puur "Avontuur en actie" ware er niet de historische achtergrond als de oprichting van de staat Israël en het nog actuele Palestijns conflict. De film onderlijnt trouwens in de slotscène de complexiteit er van, ondanks de wil bij sommigen om tot een vredige oplossing te komen.
Al bij al een te lange film, erg moeilijk om het gedurende 3 uur boeiend te houden, maar hoe dan ook met de verdienste dat hij nog altijd, na 50 jaar, best bekijkbaar is, en dat hij in 1960 toch de wereld herinnerde aan de problematiek om daar verschillende volkeren onder één dak samen te brengen.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Ik ben verbaasd dat, relatief gezien, zo weing gebruikers deze historische filmklassieker uit begin zestiger jaren hebben gezien. Het bezienswaardige, verbluffende, overvloedige en (massale) epische actiedrama, over het ontstaan van de staat Israël, naar de bestseller van Leon Uris, duurt maar liefst drie en een half uur, maar door de samenhangende, dramatisch boeiende en vlotte vertelstijl lijkt dat geen moment zo.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Ik vind 80+ stemmen voor een film uit deze periode zonder status en niet zijnde een Hitchcock of Kubrick zo slecht nog niet. Ik zou de film trouwens een ieder willen afraden
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
Het zou me bijna een aanbeveling zijn, maar ik heb 'm al gezien.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Ik heb pas wel een film specifiek aan jou aangeraden bij een recensie, maar dat was wel écht serieus bedoeld hoor! Die moet je zeker checken: ...Hanno Cambiato Faccia (1971)
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
Had het niet meegekregen, maar dat zou best wat kunnen zijn. Wordt hopelijk ter plaatse eens vervolgd.
stinissen (crew films & series)
-
- 22196 berichten
- 66713 stemmen
Ik ben verbaasd dat, relatief gezien, zo weing gebruikers deze historische filmklassieker uit begin zestiger jaren hebben gezien. Het bezienswaardige, verbluffende, overvloedige en (massale) epische actiedrama, over het ontstaan van de staat Israël, naar de bestseller van Leon Uris, duurt maar liefst drie en een half uur, maar door de samenhangende, dramatisch boeiende en vlotte vertelstijl lijkt dat geen moment zo.
Het verbaasd me nog meer dat het gross van de gebruikers uberhaupt geen films kijken uit de jaren '30 tot en met jaren '80 eigenlijk is dat erg triest....
stinissen (crew films & series)
-
- 22196 berichten
- 66713 stemmen
Ik vind 80+ stemmen voor een film uit deze periode zonder status en niet zijnde een Hitchcock of Kubrick zo slecht nog niet. Ik zou de film trouwens een ieder willen afraden
Niet mee eens film was meer dan middelmaat.
mrklm
-
- 8200 berichten
- 8198 stemmen
Regisseur Otto Preminger heeft de beste bedoelingen met dit epos over de Joodse strijd die vooraf ging aan de stichting van de staat Israël. Paul Newman is prima gecast in de hoofdrol en de actiescènes in de tweede helft van de film zijn de moeite waard. In de eerste helft van de film gaat echter in een relatieve slakkengang waardoor ik het erg moeilijk vond om de aandacht erbij te halen. Wie een beetje oplet zal het bovendien opvallen dat Preminger er in massascènes weinig heeft gelet op de vele extra's, die vaak nauwelijks overtuigen of soms zelfs gewoon richting de camera staan te kijken! Een belangrijk verhaal, maar met teveel tekortkomingen om klassieke status te verdienen. Een remake van 140 minuten zou zeker op zijn plaats zijn!
mrklm
-
- 8200 berichten
- 8198 stemmen
Je hebt het toch echt bij het verkeerde eind "Mochizuki Rokuro": Otto Premnger was een toonaangevende, gerespecteerde producer en regisseur en Paul Newman [Cat On A Hot Tin Roof, 1958] en Eve Marie Saint [North By Northwest, 1959] waren topsterren. Bovendien is dit een zeer gewaagd onderwerp en dat alles maakt dit een film met een behoorlijke status!
Ik vraag me wel af hoeveel films van voor 1960 jij gezien hebt?
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Ik vraag me wel af hoeveel films van voor 1960 jij gezien hebt?
Omdat je het zo vriendelijk vraagt: Kismet was vanmiddag de 1133e lange speel films (uit de periode van 1912 t/m 1959) en dan nog ongeveer 400 shorts - vooral silents.
mrklm
-
- 8200 berichten
- 8198 stemmen
In dat geval snap ik niet dat je deze film een gebrek aan status verwijt. Ik neem aan dat je Laura, Porgy and Bess, Anatomy Of A Murder, The Man With The Golden Arm en Carmen Jones dan ook hebt gezien? Zijn toch echt filmklassiekers van Otto Preminger op het top van zijn kunnen.
En met Lee J Cobb, Ralph Richardson en Sal Mineo in de supporting cast kun je toch onmogelijk stellen dat dit een film zonder status is?
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
'Status' is misschien ook niet het goede woord, in reactie op een paar dingen die je aanhaalt.
De 'status' van Preminger staat wat mij betreft los van de 'status' van deze film. Van de films die je noemt heb ik er drie gezien (de twee musicals (nog) niet) en die drie behoren samen met Angel Face tot mijn Preminger Top 4 tot nu toe. De 'status' van die drie is toch ook wel groter denk ik dan van Exodus. Niet alleen in huidige 'lijstjes' en overzichten, maar ook destijds al dacht ik. Al zie ik dat Mineo voor zijn rol een Golden Globe won (en een Oscar-nominatie kreeg).
Verder hoeft een film met status natuurlijk niet direct een goede film te zijn. Ik heb daar ook verder geen boodschap aan. Maar dat de kwaliteit van deze film te wensen overlaat deel je toch wel enigszins met me, gezien je waardering en inhoudelijke stukje. Het is al van even terug dat ik Exodus zag (volgens mij 'ooit' in een Paul Newman vibe óf ten tijde van 100 jaar ciinema op de BBC of zo. Wat ik me herinner is vooral een enorm aanslepende, goedbedoelerige film. Vandaar mijn lage waardering. Over een precair thema - dat wel.
Dat de film een sterrencast heeft staat buiten kijf, daarom is 'geen status' misschien ongelukkig gekozen. Aan de andere kant is een sterrencast ook geen garantie voor kwaliteit. Als we dan toch schepenfilms met een WOII-thema en een sterrencast bespreken vond ik Ship of Fools van Stanley Kramer een stuk aangenamer. Die was wel van vijf jaar later. Mijn reactie over de status ging meer over het feit dat ik het aantal stemmen voor deze film nog vind meevallen en er "grotere" films zijn die nog veel onbekender zijn. Maar veel klassieke Hollywood stemmers zijn er niet heel veel - gelukkig zijn ze er wel. Ik beschouw mijzelf toch ook wel tot die categorie.
Preminger is net als Losey een regisseur waar ik geen automatische klik mee heb (ik stop Preminger en Losey op de een of andere manier altijd in mijn zelfde hersencel), wat ik met types als Huston, Sirk, Ray en zo wel heb. 'Status' doet er dan niet zoveel toe, het is toch een persoonlijke waardering natuurlijk.
blurp194
-
- 4473 berichten
- 3563 stemmen
De vergankelijkheid.
Exodus, zowel het boek als de film, hebben - onderkend door voor- en tegenstanders van de al of niet Zionistische inhoud - een enorme impact gehad op de vorming van de staat Israel, via de beïnvloeding van de Amerikaanse opinie. In het lijstje van Preminger, maar ook Newman en Saint denk ik toch vrij makkelijk dat dit de film met de meeste impact en de meeste controverse zal zijn. Dat vergeten we misschien wat makkelijk omdat het al een 'oude' film is en die controverse allang weer voorbijgewaaid is...
Het verhaal, net als het boek van Uris, gebruikt een aantal historische elementen die een fictief verhaal kaders geven. Met andere woorden, het is niet waar gebeurd, maar het lijkt op iets wat wellicht gebeurd had kunnen zijn - er was bijvoorbeeld echt een schip met de naam Exodus, maar daar liep het wel wat anders mee af. De aanpak levert in deze vorm wel een glad en gelikt narratief op, maar geeft ook alle ruimte aan kritiek - en die zou ook wel eens terecht kunnen zijn, afhankelijk van met welke partij in het conflict je je identificeert en welke verhalen en feiten je accepteert. Stap je daaroverheen of heb je daar geen emotie mee, dan is het een mooi en meeslepend epos, vol van de tragiek en het optimistische idealisme van de jaren-50 en -60.
Even los van de controverse is dat wel het sterke punt van de film, en waardoor de voor de begrippen van nu absurd lange speelduur in een oogwenk voorbij lijkt te zijn. Net als het boek overigens, dat heb ik indertijd (nouja, in 1980 or zo) ongeveer in een ruk uitgelezen. En hoewel de hele cast perfect in hun rol zit en ook perfect daarvoor gecast is, zijn ze toch vooral in functie daarvan. Geen acteursfilm, maar een epos - als genre lijkt dat wel haast volledig verdwenen te zijn.
Ergens wel jammer, en na afloop zat ik even te mijmeren of de filmindustrie in de afgelopen 50 of 60 jaar eigenlijk nog wel iets vooruitgegaan is. Geen makkelijk te beantwoorden vraag.
royals
-
- 476 berichten
- 814 stemmen
Ik vind dit echt een gigantishe avontuurlijk epos. Met prachtige muziek. Eén van de beste films, in de stijl van Ben-Hur.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
We're really up to our necks in Jews, sir
Soms zijn er regisseurs waar je vreemd genoeg nog niet eerder of maar zeer beperkt mee in aanraking bent gekomen en bij mij is Otto Preminger er zo eentje. Een regisseur die toch wel wat grote films op zijn naam heeft staan, maar vreemd genoeg ben ik nog niet verder gekomen dan het vermakelijke River of No Return met Marilyn Monroe. Dan maar eens wat werk maken van wat van zijn andere films en vanwege de aanwezigheid van onder andere Paul Newman ben ik bij deze Exodus uitgekomen.
Het is zo'n type film die echter enorm lang in de kast zou blijven staan (ik kan niet altijd tijd vrijmaken voor films met zo'n lange speelduur en ik dacht eigenlijk dat dit een Tweede Wereldoorlog film was, geen idee waarom ik met dat idee in mijn hoofd zat, en dat behoort niet tot mijn favoriete subgenres) maar de corona pandemie gaf de film een handje, want wat moet je anders doen op een mooie zonnige vrijdagavond terwijl alle cafés en bijeenkomsten afgelast zijn. Een heuse meevaller dan ook dat Exodus ook gewoon een erg degelijke film is gebleken. Eigenlijk zijn het meerdere afgesloten verhalen die tot één film wordt gegoten (met telkens hun eigen mini-climax) maar daardoor krijg je wel een lekker hoog tempo en vliegt de speelduur vlotjes voorbij. Het helpt ook wel dat de verschillende plotlijnen stuk voor stuk boeiend zijn. Het segment op de Exodus met de hongerstaking, het terrorisme van Irgun, de aanval op Gan Dafna, ... Hier en daar wel heel aangedikt (die speech van Ari op het einde bij het graf van Karen en Taha is wel op het randje) maar tegelijkertijd werken dit soort grote emoties wel.
En je hebt natuurlijk wel een cast om U tegen te zeggen. De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat hier een aantal van mijn favoriete acteurs tussen zitten zoals Paul Newman en Lee J. Cobb die sowieso weinig verkeerd kunnen doen ten huize Metalfist. Newman lijkt een vreemde keuze met zijn staalblauwe ogen maar maakt de rol zich volledig eigen. Ook Cobb is uitstekend als Barak maar sowieso is er weinig op de cast aan te merken. Eva Marie Saint is degelijk als Kitty terwijl Sal Mineo opnieuw een indrukwekkende rol neerzet als Dov Landau. De film maakt verder gebruik van wat historische feiten (zo was er effectief een Exodus schip maar daar liep het wel volledig anders mee af) en bestaat Landau echt - de man heeft ondertussen de gezegende leeftijd van 90 jaar - maar is op geen enkel vlak waarheidsgetrouw. Geen idee in hoeverre dit het gelijknamige boek van Leon Uris volgt, maar naar het schijnt heeft Preminger en co wel wat moeten zalven in de toon van het verhaal.
Exodus is ook één van de twee films waarvoor Dalton Trumbo het screenplay schreef - de andere film is Spartacus - waar hij eindelijk onder zijn eigen naam werd gecrediteerd. Het zette heel wat in de gang met betrekking tot zijn jarenlange blacklisting en eigenlijk vind ik het nog wel treffend dat het net gebeurt met een film als Spartacus maar zeker met deze Exodus. Op naar Anatomy of a Murder, daar ken ik op zijn minst de soundtrack al van, als volgende Preminger film.
4*
Lovelyboy
-
- 3085 berichten
- 2260 stemmen
Zondagavond is al een tijdje klassieker avond, en ondertussen zijn er al een stuk of wat pareltjes voorbij gekomen. Vanavond was het de beurt aan Exodus, een film die zijn oorsprong kent in het gelijknamige boek van Leon Uris, een schrijver die ik goed kan waarderen in het geval van Gezworen Kameraden en Armageddon. Met enige interesse zette ik me dan ook wel aan de film ook al had ik wel schrik van de lange speelduur.
Boeiend is de kern van het verhaal wel te noemen, de Joden praktisch uitgeroeid opzoek naar een land dat ze nog accepteert of een streek waar men rustig kan leven, met Palestina als land of droom of dit nu beloofd is of niet. De oorlog is voorbij, maar voor de Joden kennelijk niet, want de strijd gaat verder. En ondanks alle verontwaardiging rond de Holocaust zit er nog steeds geen land of volk op ze te wachten. Het zijn ontegenzeggelijk interessante elementen waar, als je het mij vraagt, een prima miniserie van gemaakt had kunnen worden. Interessant is toch zeker de list om op de boot te geraken, de hongerstaking en onzekerheid rondom vertrek, maar tevens de strijd, worsteling en verzet eenmaal ter plaatse.
Nadelen zijn uiteraard al snel de enorme lengte van deze verfilming. Heel erg hoeft dat nog niet te zijn maar wel als er veel overbodige scènes zijn of momenten die voor mijn gevoel onnodige uitgesmeerd zijn. Had er dan een miniserie van gemaakt met duidelijke onderwerpen per aflevering, want Exodus heeft nu het kenmerk van een langgerekte brei die naarmate het einde nadert steeds meer aan kracht en indruk verliest met slechts enkele momenten dat er echt iets noemenswaardigs lijkt te gebeuren en dat is jammer gezien het lastige en ingewikkelde doch interessante onderwerp dat een betere vehicle had verdiend dan deze Exodus.
Newman maakt er het beste van en Eva Marie Saint is altijd fraai te zien maar veel te mager is het allemaal wel om deze zogenaamde epische strijd van 3,5 uur boeiend te houden. Nee, helaas, klassieker avond was dit keer een tegenvaller.
scorsese
-
- 11780 berichten
- 10189 stemmen
Goeie film over een Joodse man die ervoor zorgt dat een groep Joden Palestina weten te bereiken. De film speelt zich af na de tweede wereldoorlog. Groots opgezet (zowel inhoudelijk als visueel). Goeie dialogen, maar uiteindelijk wel behoorlijk lang (sommige stukken hadden echt een stuk korter gekund).
melkboef
-
- 68 berichten
- 828 stemmen
Obvious zion propaganda... historisch incorrect en duidelijk waarom de film uberhaupt is gemaakt
Het laatste nieuws
Thriller 'Blood for Dust' met Kit Harrington wordt met 'Breaking Bad' vergeleken: dit is de rauwe nieuwe trailer
'A Gentleman in Moscow' met Ewan McGregor als Russische gevangene binnenkort op SkyShowtime
Ongeziene WOII-film 'The Photographer of Mauthausen' op Netflix wordt een must-see genoemd: 'Hakt er flink in'
Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer in nieuwe misdaadfilm 'Caught Stealing'
Bekijk ook
Hud
Drama / Western, 1963
34 reacties
Midnight Express
Biografie / Misdaad, 1978
526 reacties
Doctor Zhivago
Drama / Romantiek, 1965
124 reacties
The Big Country
Western / Romantiek, 1958
85 reacties
La Lengua de las Mariposas
Drama, 1999
15 reacties
The Verdict
Drama, 1982
42 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.