MENU

3,54

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Lindsay Anderson
met Malcolm McDowell, David Wood en Richard Warwick

Mick zit op een strenge Engelse kostschool. Samen met een paar vrienden verzet hij zich tegen de strenge regels. Als de school en de oudere studenten, die de regels moeten handhaven niet meewerken, ontstaat er een situatie die uit de hand dreigt te lopen, en de kijker de vraag stelt: Aan welke kant sta jij?

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst op 5 maart 2010, 23:33 uur, permalink
Het is voor mij wel duidelijk, waarom Stanley Kubrick Malcolm McDowell uitkoos voor A Clockwork Orange, want die heeft deze film ook gezien, dat kan haast niet anders. McDowell zet ook hier een rebels en opstandig personage neer, dat zich niet zomaar door een ieder zijn wil op laat leggen. De scherpe humor en onvoorspelbaarheid maken de film soms erg fijn om naar te kijken. Daarnaast had ik soms het idee dat de film af en toe niet helemaal wist welke kant het nu op moest, maar gelukkig kwam dat uiteindelijk iedere keer wel weer goed. Erg vermakelijk dus en een zeer overtuigend debuut van McDowell al met al.

avatar van maxcomthrilla
geplaatst op 30 maart 2010, 21:14 uur, permalink
Een nogal gedateerde, slaapverwekkende film waarbij je constant hoopt dat de boel eens flink gaat escaleren. De film gaat gelukkig nog net niet uit als een nachtkaars, maar de momenten die eraan vooraf gaan geven nooit de indicatie dat er een paar blokken dynamiet op de kostschool vertoeven. Er is nauwelijks onderhuidse spanning voelbaar en van 90 minuten geiten - wollen-sokken - cultuurles word ik niet geënthousiasmeerd. Slechts de scene in het cafe is apart en daardoor gelijk noemenswaardig in een verder hopeloze, duffe film. Een kleine 2,5* voor 2 aardige scenes die het geluk hebben dat zij wèl memorabel zijn.

avatar van Montorsi
geplaatst op 3 april 2010, 17:22 uur, permalink
Geinige film, ook best grappig bij vlagen.

Leuk script, maar eigenlijk te langdradig, had ook makkelijk in 80 minuten verteld kunnen worden. Verder viel de climax me nogal tegen, werd er nog even door 5 minuten doorheen gejaagd. McDowell is natuurlijk een natuurtalent, echt een geweldig acteur ook hier al.

ps. had de film trouwens wel een jaar of 10 jonger geschat.

geplaatst op 18 april 2010, 13:20 uur, permalink
Geheel eens met maxcomthrilla.
Heel erg Brits en uit die betreffende tijdsperiode ook. Vandaar vooral boeiend als soort van tijdsdocument.

avatar van Bottleneck
geplaatst op 28 juni 2010, 19:41 uur, permalink
Aardige film met McDowell helemaal op z'n plaats (misschien ook omdat je onbewust parallellen trekt met Clockwork), maar nergens vind ik de film echt gaan uitblinken. Het is er allemaal net te mager voor, te sketch-achtig, de voorspelbare climax valt me wat tegen zoals Montorsi ook schreef, en het is wel erg opvallend maatschappijkritisch. Van dat laatste hou ik meestal niet, tenzij er nog te genieten valt van bijv. muziek, onverwachte plot-ontwikkelingen of mooie shots, maar dat was vrij karig allemaal.

avatar van The One Ring
geplaatst op 8 juli 2010, 21:59 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Ik weet het niet...

Het is een zeer overtuigende film voor het grootste deel. De keuze om de strengheid van die typisch Britse scholen dik aan te zetten pakt goed uit. Het is misschien wat karikaturaal, maar de woede ten opzichte van dergelijke scholen (Anderson heeft er op een gezeten) wordt voelbaar. Daarbij is het gewoon erg geestig om zo'n docent "Run! Run in the corridors!" te zien schreeuwen. De film wordt ook niet meteen dom door zijn gebruik van karikaturen, doordat de dialogen erg scherp geschreven zijn.

Voor het grootste deel is dit dan ook een zeer fijne film om te bekijken. Je wordt boos op Het Systeem, je lacht mee met de rebelse Travis en zijn vrienden. Er zitten poëtische momenten in (opmerkelijk genoeg het meest geslaagd bij de homoseksuele personages), evenals geslaagde surrealistische stukken (de pastoor in de kast, de caféscène). En er is een gevoel dat alles opbouwt naar een sterk einde.

Wel, dat einde is een probleem. Eerlijk is eerlijk, ik wist dat het zou aflopen met een schietpartij. Daar maakte ik me vooraf al zorgen over. Het is eigenlijk een anti-fascistische film in zekere zin, maar waarom eindigt het dan met een even fascistische daad. Ik vind het gewoon geen geschikte oplossing van het probleem om iedereen neer te schieten. Het spreekt me niet aan, jongeren die het geweer pakken als eindargument. Ja, het einde is waarschijnlijk gedroomt en het is zeer gemakkelijk voor te stellen dat veel jongeren van dergelijke scholen gedroomt hebben van het afschieten van hun docenten. Maar als een droom vind ik het dan weer vreemd dat men niet voluit gegaan is. Nu zien we alleen de Headmaster sterven, maar bij een wensdroom zouden toch ook de andere pestkoppen in het stof bijten? En waarom moeten alle ouders en andere studenten dood? Gaat het dan niet verder dan een aanklacht tegen Het Systeem? Het einde is ontegenzeggelijk krachtig, maar ik heb niet veel met het soort nihilisme dat hier uitgedragen wordt.

Verder een vrij sterk werkje hoor, misschien moet ik wat verder nadenken over die laatste scènes.

geplaatst op 13 september 2010, 17:56 uur, permalink
Film die nog steeds aardig staat,hoor.Bter iig dan andere films die bezeten zijn van de geest van '68,zoals die van Godard.Dit komt waarschijnlijk ook door de bizar-absurdistische opzet die idd doet denken aan zero de conduite(ze zitten niet voor niets op het dak)en de afwezigheid van didactisch geleuter of Mao-citaten.Het is dan ook te kort door de bocht om dit slechts een tijdsdocument te noemen:zolang er besloten leefgemeenschappen en adolescenten bestaan,blijft de thematiek relevant.Natuurlijk zitten er veel verwijzingen naar Vietnam enz. verwerkt in de film,maar niet op de voorgrond.
Over adolescenten gesproken:de acteurs die de ouderejaars spelen zien er helaas ook duidelijk uit als de 25 jarigen die ze irl waren,onder wie Mc Dowell die uiteraard een glansrol heeft als beroepsrebel Travis...die,als we toch bezig zijn met de vraag wat actueel is,meer aan een voorloper van blonde Greetje doet denken dan aan een navolger van Mao

Het gek*t met dat zwart-wit werkt duidelijk niet,en het zou me niet verbazen als Anderson dat verhaaltje over geldgebrek ophing omdat hij niet wilde toegeven dat dit experiment was mislukt.
De film wordt naar het einde toe steeds vreemder en Monty-pythonesker(ook door MP zelf gespoofd!),misschien ook om niet teveel problemen te krijgen met de censor:je kunt het slot zo immers ook zien als een over-the-top wrange grap.
Ik begrijp dat de roze medemens zich overmatig zou kunnen interesseren voor een kostschoolfilm,maar wees gewaarschuwd:er komen louter gruwelijk lelijke smoelen en bleke,vadsige dan wel uitgemergelde lijven in beeld.Tijdens de sm-scène blijft de camera gelukkig op een afstand :Y.
Aardig vervreemdend en komisch is het Zulu-Sanctus als soundtrack,weer eens wat anders dan Ludwig van,9th symphony,2nd movement.
Tuurlijk is de film nihilistisch,maar niet zo gratuit als hij nu zou zijn geweest in het random violence on screen tijdperk.
Ten slotte mag niet onvermeld blijven dat deze film ook kan roemen op de aanwezigheid van een opgezette krokodil

geplaatst op 9 mei 2012, 16:51 uur, permalink
Deze opstand tegen het verstikkende bekrompen kostschoolleven, de kleingeestige boosaardigheid, het geïnstitutioneerde sadisme, de misbruik van macht en de overtuiging dat de inrichting belangrijker is dan het individu, kan gezien worden als een aanklacht tegen de Britse middenklasse. De regisseur verbindt deze opstand op een knappe manier met de destijds ingrijpende politieke veranderingen (door o.a. Mao, Che Guevara en de Vietnam oorlog), wel vertoont de film, zeker in de tweede helft, wat ongeloofwaardige en onwerkelijke trekken. Wanneer je door de bril kijkt van het jaar 1968, dan is deze film een radicaal anti-autoritair statement, al levert het gegeven vandaag de dag nog genoeg stof voor dicussie.

geplaatst op 3 september 2013, 16:49 uur, permalink
IF... komt 7 september op Canvas. Ga 'm opnemen. Want de herinnering laat mij in de steek. Heb 'm al eens eerder gezien. Maar dat is zeker 10 jaar geleden.

avatar van 93.9
geplaatst op 8 september 2013, 11:42 uur, permalink
Staat nog steeds al een huis.
Goede film.

geplaatst op 8 september 2013, 14:43 uur, permalink
Maar waarom lag die priester nou in de la?

geplaatst op 8 september 2013, 14:52 uur, permalink
Blokland schreef:
Ik vond dat er echt een paar briljante scenes inzitten zoals b.v. de (aanloop naar de) "afranseling".

Volledig mee eens. Zoals hij daar over die balk ging hangen. Zo van 'kom maar op'!
Echt meesterlijk. En met een uitgestreken gezicht de motor starten en meenemen.
Ik vond zijn opmerking 'stukje stof on your tit' ook erg komisch.

avatar van Darbie
geplaatst op 8 september 2013, 22:55 uur, permalink
Well done Mick, Johnny, Wallace, Bobby and The Girl !!!

geplaatst op 9 september 2013, 12:01 uur, permalink
Redelijke film over de hiërarchie op een strenge Britse kostschool voor jongens. De film is nogal fragmentarisch van aard en tegen het einde zijn fantasie en realiteit moeilijk van elkaar te onderscheiden. De machtsverhoudingen tussen de leerlingen onderling komen goed over en leveren een aantal goeie scenes op.

avatar van Banjo
geplaatst op 9 september 2013, 20:40 uur, permalink
weide1 schreef:
Maar waarom lag die priester nou in de la?

Haha ja inderdaad dat was heel apart..

geplaatst op 9 september 2013, 21:50 uur, permalink
Geen achterliggende gedachte? Geen 'Paul is dead' verwijzing?

geplaatst op 20 september 2013, 18:55 uur, permalink
Satire op het gevestigde establishment, macht en willekeur en de daaruit voortvloeiende revoltes.
De film is onderverdeeld in hoofdstukjes, sommigen erg absurd, maar de toon blijft gezet en de bedoeling is duidelijk.
Een jonge Malcolm McDowell leek me de basis te leggen voor zijn onvergetelijke rol in "A Clockwork Orange" in een al bij al interessante en bijwijlen erg merkwaardige film.

geplaatst op 3 oktober 2013, 12:55 uur, permalink
Goede en interessante film, met ook een prima rol van Malcolm McDowell in een goede rol als voorsmaakje op zijn uitstekende vertolking in A Clockwork Orange.
Misschien komt deze film nu een beetje oubollig over al is ie zeker niet gedateerd.
Het geweld is zeker van alle tijden.

avatar van Asaharo
geplaatst op 19 oktober 2013, 13:20 uur, permalink
Het grote probleem zit hem in de structuur. Om het te verdelen in hoofdstukken is geen slecht idee en het kan werken als je het tempo en verhaal onder controle hebt, maar de toon verandert voortdurend, en ook het zwart-wit zorgt voor geen enkele meerwaarde, waardoor je met het einde weinig tot geen impact creëert op de kijker.

geplaatst op 24 december 2013, 13:19 uur, permalink
Films over het leven op een kostschool zijn niet echt mijn genre. En wat dat betreft is de eerste drie kwartier dan ook zware kost. Maar dan komt de scene die gelijk ook het hoogtepunt van de film is, als twee jongens "ontsnappen" uit de school. De rest van de film speelt zich weer af op de school. Maar het ontwikkelt zich vanaf dat moment eindelijk wel en het gaat toch meer de diepte in die ik van te voren verwacht had en waar ik op gehoopt had. Het einde is, laten we zeggen, bijzonder.
Maar eigenlijk moet je deze film ook in zijn tijd bekijken. Het is 1968. De hippiebeweging en een kritische kijk naar de maatschappij. Het gegeven van de kostschool in deze film is dan ook meer een kapstok.
Eigenlijk is deze film meer een statement tegen de gevestigde orde. Maar dan wel op dezelfde gewelddadige manier als deze zelfde gevestigde orde zich wil handhaven.
En daarom heb ik ook niets met de film, ook al is hij wel bijzonder.

Dan kijk ik toch heel wat liever naar Monty Python. Ook uit 1968 en werkend met hetzelfde thema. Maar dan op een manier, die me aanzienlijk meer aanspreekt.

Overigens heeft Monty Python ook een sketch die verwijst naar deze film. Die gaat over een interview met een regisseur die allerlei bekende films (waaronder deze) namaakt. Alleen op een andere manier.
En waarschijnlijk dat ik daarom ook aan Monty Python moest denken, want behalve het hoofdthema, zijn er verder niet zoveel overeenkomsten tussen Monty Python en deze film. En qua humor nog minder.