Genre: Drama / Misdaad
Speelduur: 98 minuten
Alternatieve titel: Story of a Love Affair
Oorsprong:
Italië
Geregisseerd door: Michelangelo Antonioni
Met onder meer: Lucía Bosé, Massimo Girotti en Gino Rossi
IMDb beoordeling: 7,1 (3.387)
Gesproken taal: Italiaans
Releasedatum: 8 januari 1966
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Cronaca di un Amore
Carloni (Gino Rossi), een detective van middelbare leeftijd, krijgt een nieuwe opdracht van een klant: zoveel mogelijk opsporen uit het verleden van een mooie jonge vrouw, genaamd Paola (Lucia Bosé). De opdrachtgever is een rijke directeur die nu een jaar met haar getrouwd is. Hij wordt jaloers als hij een stapeltje oude foto's vindt van zijn vrouw. Hij wil zeker weten of ze de ex-geliefden nog ontmoet.
Externe links
Acteurs en actrices
Guido
Paola Molon Fontana
Carloni
Joy, the model
Enrico Fontana
Paola's friend
Video's en trailers
Reviews & comments
Quentin
-
- 10188 berichten
- 8384 stemmen
Er is inmiddels ook een 2-disc Special Edition uitgegeven door NoShame.
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Het begint me op te vallen dat veel Europese regisseurs juist in hun debuutfilms het hevigst beinvloed zijn door Amerikaanse films van die tijd. Ook Antonioni. Deze film is een relatie/misdaaddrama met een boel noir-achtige elementen. Minder dan verschillende Amerikaanse tegenhangers, maar best interessant. Het eigenzinnige zit 'm een beetje in de verhaalvorm, beginnen met de detective en steeds meer toespitsen op de relatie tussen Paula en Guido.
Geen grootse film, wel al wat doorschijnend talent, met name in de buitenscenes. En met Lucia Bosé, die een fraaie, wat theatrale, typische femme fatale neerzet. En debuutfilms van grote namen blijven interessant om te bekijken.
3.0*
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Het begint me op te vallen dat veel Europese regisseurs juist in hun debuutfilms het hevigst beinvloed zijn door Amerikaanse films van die tijd. Ook Antonioni. Deze film is een relatie/misdaaddrama met een boel noir-achtige elementen. Minder dan verschillende Amerikaanse tegenhangers, maar best interessant. Het eigenzinnige zit 'm een beetje in de verhaalvorm, beginnen met de detective en steeds meer toespitsen op de relatie tussen Paula en Guido.
Een interessante theorie, ik zal er eens op letten. De vraag is wel of je in dit geval gelijk hebt.
Inderdaad, Cronaca heeft kenmerken van een film noir, maar waar ligt dat aan?
Volgens mij heeft het alles te maken met het feit dat het verhaal een variatie is op The postman always rings twice . Maar dat wil niet zeggen dat Antonioni persé is beïnvloed door de film noir in het algemeen of de Amerikaanse filmversie van deze roman in het bijzonder.
De roman van James M. Cain werd in 1934 gepubliceerd en was voor de Tweede Wereldoorlog al behoorlijk populair in Europa. Dit leidde tot twee verfilmingen, een Franse in 1939 en Ossesione van Visconti in 1943, dus nog voor de Amerikaanse versie.
Het is zeker dat Antonioni Ossesioni heeft gezien, want hij heeft de film gerecenseerd.
Ik denk dat je op grond van de verhaalstechnische overeenkomsten niet kunt concluderen, dat A. is beïnvloed door Amerikaanse films.
Wel heb ik ergens gelezen dat Antonioni een liefhebber was van Amerikaanse films uit die tijd, maar zelf kan ik in Cronaca niet zo gauw filmische film noir- kenmerken ontdekken. Het is gemakkelijker om niet-Amerikaanse elementen te vinden, zoals bijvoorbeeld de milieu-schildering, de lange scene bij de brug en het on-Amerikaanse einde.
Conclusie: op dit moment heb ik te weinig aanknopingspunten om het wat betreft A. eens te zijn met jouw stelling.
pippo il buffone
-
- 2745 berichten
- 0 stemmen
Altijd interessant,zo'n eersteling van een befaamd regisseur.Zeker hier,omdat opvalt hoeveel van A.'s bekende werk al in deze film doorschemert.Zeker vergeleken bij de films die hij hierna maakte zoals il grido of 2 amiche.
Voor argeloze kijkers doet deze film zich voor als een noir-mysterie,maar uiteindelijk wordt er niets ontraadseld.De personages,steeds helder weergegeven in verhouding tot het omringende(stads)landschap,lijden aan existentiële noia die niet wordt gecompenseerd door de hen omringende welvaart.Gepraat wordt er veel,gezegd niets.De neo-realistische inslag komt nog het meest van male lead Girotti,die een randfiguur speelt,goed vergelijkbaar met zijn rol in....Ossessione .
Wat wel opvallend afwijkt van andere A's is de opvallende soundtrack,half klassiek met piano,half jazzy met sax.Dermate opvallend zelfs dat ik vermoed dat er iets mankeert aan de geluidsopname.
De film was ook het debuut van Lucia Bose,toch wel een van de parels uit de verzameling Italiaanse filmschoonheden
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5499 stemmen
Een aardige debuutfilm van Antonioni met een verhaal dat inderdaad veel weg heeft van een film-noir. Het is best leuk uitgewerkt als een soort van detective, waarbij we als kijker langzaam maar zeker steeds meer te weten komen.
Het acteerwerk is behoorlijk. Vooral Lucia Bosé maakt op momenten zelfs indruk en heeft daarnaast ook nog eens een erg klassevolle en mooie uitstraling. De regie is niet slecht. Hier en daar ziet je al wat van zijn latere werk terug, maar nog niet zo heel veel. Er zitten goede momenten in, maar ook wel stukje dat het niveau iets inzakt.
In ieder geval leuk om zijn debuut een keer gezien te hebben. Groots is het allemaal niet, maar ook verre van slecht gelukkig.
3,0*
ThomasVV
-
- 1100 berichten
- 483 stemmen
Het begint me op te vallen dat veel Europese regisseurs juist in hun debuutfilms het hevigst beinvloed zijn door Amerikaanse films van die tijd. Ook Antonioni. Deze film is een relatie/misdaaddrama met een boel noir-achtige elementen. Minder dan verschillende Amerikaanse tegenhangers, maar best interessant. Het eigenzinnige zit 'm een beetje in de verhaalvorm, beginnen met de detective en steeds meer toespitsen op de relatie tussen Paula en Guido.
Geen grootse film, wel al wat doorschijnend talent, met name in de buitenscenes. En met Lucia Bosé, die een fraaie, wat theatrale, typische femme fatale neerzet. En debuutfilms van grote namen blijven interessant om te bekijken.
Interessante post, met interessante reacties van cinema.rex en pippo il buffone, met name:
Voor argeloze kijkers doet deze film zich voor als een noir-mysterie,maar uiteindelijk wordt er niets ontraadseld.De personages,steeds helder weergegeven in verhouding tot het omringende(stads)landschap,lijden aan existentiële noia die niet wordt gecompenseerd door de hen omringende welvaart.Gepraat wordt er veel,gezegd niets.De neo-realistische inslag komt nog het meest van male lead Girotti,die een randfiguur speelt,goed vergelijkbaar met zijn rol in....Ossessione .
In een artikel over Antonioni op sensesofcinema.com las ik: "Cronaca is suggestive of film noir, but Antonioni sidesteps traditional plot conventions to focus on the interior feelings of the lovers."
Met andere woorden: dit is méér dan een "film noir". De kenmerken van de "film noir" vormen de achtergrond, maar ik zou Antonioni's film bv. géén misdaadfilm noemen! De detectieve-lijn leidt tot niets, en blijkt uiteindelijk een "valse bodem" in de film! (Zie ook de reactie van pippo il buffone.) En dàt aspect is volgens mij de voorbode van de latere Antonioni (bv. van L'Avventura)!
Terzijde wil ik nog opmerken dat deze film mij qua opbouw, verhaal en (deels) thematiek sterk deed denken aan een vroeg werk van Nabokov, nog uit zijn vóór-Amerikaanse periode (1928, dus in tempore non suspecto!), nl. King, Queen, Knave. Toeval?
93.9
-
- 3122 berichten
- 4195 stemmen
Duidelijk niet het beste van de man...
Langzaam op stoom komen dus, deze film is bij vlagen gewoon echt oninteressant te noemen...
ThomasVV
-
- 1100 berichten
- 483 stemmen
Herzien. Ook als lust voor het oog - en dat in 1950! - een voorbode van de latere grootmeester!
mjk87 (moderator films)
-
- 13291 berichten
- 3906 stemmen
Mooie film, maar totaal niet boeiend. Het centrale koppel nam me niet mee, en dat hele verhaal rond hun twee kon me nergens interesseren. Nergens was ook chemie tussen de twee aanwezig en als geheel ook wat melodramatisch. Maar goed, het zag er wel mooi uit allemaal. Antonioni toont hier al aan vaak de juiste locaties goed te kunnen kiezen, maar ook zijn hoeken, kadreringen, camerabewegingen et cetera verraden wel enig talent. De muziek erbij is prima en vooral de sfeer is uitstekend net als de beelden van een naoorlogs Italië of de prachtige dure jurken van Bosé. Uiteindelijk wist ik me prima te vermaken met dat soort beelden. Denk aan die scène op de brug. Wat zich daar afspeelt tussen de minnaars deerde me niet, maar ik keek wel naar de mooie gietijzeren brug of de arbeiders op de achtergrond. 3,0*.
Roger Thornhill
-
- 5579 berichten
- 2201 stemmen
Wat in het begin nog een variant op klassieke Amerikaanse noirs als Double indemnity en The postman always rings twice (of Visconti's nog eerdere Ossessione, ook al met Massimo Girotti) lijkt te worden, inclusief een mysterieus sterfgeval in het verleden, een privé-detective die iets (maar wat?) op het spoor is, en een jonge vrouw die zich heeft opgewerkt maar haar verleden niet van zich kan afschudden, ontwikkelt zich steeds meer tot een soort noodlotsdrama waarin de twee hoofdpersonen vechten tegen de verleiding, tegen elkaars moorddadige impulsen, tegen de maatschappelijke en daarmee financiële kloof die hen scheidt, en tegen de schaduw van de dode Giovanna die over beiden hangt. Mooi hoe Fontana het onheil over zichzelf afroept : als hij niet zo achterdochtig was geweest had hij Paola nooit opnieuw in de armen van Guido gedreven – of zou haar onrust en haar weerzin tegen de leegte van haar nieuwe leven haar anders wel voor een ándere man hebben laten bezwijken? In zijn debuutfilm gebruikt Antonioni handig alle melodramatische mogelijkheden van de vrij spannende plot om personages en milieus te onderzoeken, maar vooral is hierin al zijn superbe oog voor verlaten straten, gebouwen, kanalen, bomen en regenplassen te zien. Ook los van het historische belang (en los van de waarde als vingeroefening voor of voorstudie van bijvoorbeeld de latere trilogie) een prachtige film die onder de huid kruipt, niet in de laatste plaats doordat Lucia Bosé zo'n onwereldlijk mooie verschijning is.
Flavio
-
- 4477 berichten
- 4740 stemmen
Interessante eersteling van Antonioni die de motieven onderzoekt van twee geliefden die een duister geheim met zich meedragen.
Antonioni experimenteert hier al met een vertelstructuur die hij later vaker zou toepassen: een mysterie of een moordzaak gebruiken als de trigger voor een zoektocht die uiteindelijk niet leidt tot een bevredigende afloop met closure; de externe zoektocht wordt een innerlijke (hier nog wel vertolkt door verschillende personages) en als er iets gevonden wordt is het vooral ontgoocheling. Antonioni was duidelijk geen crowdpleaser.
Hoewel de film sterke passages kent kan hij toch niet in de schaduw staan van latere films als La Notte of L'Avventura. Wel mooie fotografie van een regenachtig Milaan en de toen pas 19-jarige Bosé is een mooie verschijning.
Bobbejaantje
-
- 1834 berichten
- 1823 stemmen
Is geïnspireerd op Ossessione / The Postman Always Rings Twice naar de roman van James M. Cain maar wat mij betreft, is deze film next level zowel t.o.v. de films als het boek. Het kernidee wordt op realistische wijze uitvergroot en in diverse laagjes uitgesmeerd, tot aan de nevenpersonages toe lijkt iedereen verstrikt in een web van intriges. Net zoals in film noir worden de hoofdpersonages achtervolgd door hun verleden, zowel figuurlijk - de angsten die ze uitstaan - als fysiek omdat ze geschaduwd worden. Obsessie en paranoia zijn de drijfveren van alle personages, en net zoals in de betere film noir is het moeilijk om een scheidslijn te trekken tussen goed en kwaad. Oppervlakkig gezien zitten Massimo Girotti (die ook al de hoofdrol speelt in Ossessione) en Lucia Bosé in het foute kamp, al kunnen ze uiteindelijk hoogstens beticht worden van nalatigheid en niet van actieve moord. De opdrachtgever van het onderzoek Ferdinando Sarmi en het detectivebureau anderzijds lijken zich te bevinden in het kamp van de goeden maar worden in feite enkel gedreven door respectievelijk paranoïde jaloezie en winstbejag.
Van begin tot eind zat ik in het broeierig verhaal, met een strak tempo dat geen moment verslapt en prima geregisseerd is. Niet als kritiek bedoeld maar deze film had ik anders graag wel eens in de versie van een Fritz Lang willen zien, met lange schaduwen en lage camerastandpunten.
Uiteindelijk is deze film voor mij een voltreffer dankzij het schitterend uitgeschreven scenario, de uitstekende acteerprestaties en voorbeeldige regie. En dan nog de soundtrack waarbij kamermuziek afgewisseld wordt met een dissonante tonen uitbrakende piano en saxofoon - mjammie.
Basto
-
- 10063 berichten
- 6817 stemmen
Broeierige misdaadthriller die een fijne structuur kent. Lucia Bose is een prachtige verschijning en perfect gecast als verveeld verwend wicht. Wat ze in Guido ziet wordt me niet helemaal duidelijk, maar verder is het een fijne vertelling met zowel noir invloeden als een vooruitkijkje op het latere werk van Antonioni. Dat wil zeggen veel gepraat en personages die niet op de juiste plek lijken te zijn.
Een interessante eersteling.
3,5
Movsin
-
- 7704 berichten
- 8096 stemmen
Een droefgeestige film over twee mensen die zich in een ondraaglijke psychologische situatie hebben gewrongen en als het ware verteren onder de vele twijfels en onzekerheden.
Even steekt het femme-fatale-verhaal de kop op, maar dat is het niet en verdient de vraag wat er zich echt in het brein van deze man en vrouw afspeelt, de volle aandacht.
Antonioni onderlijnt het trieste van zijn wit-zwart film met knappe beeldvorming, van de scherp getekende hoofdpersonages maar ook van het desolate van de buitenopnamen.
Sterke vertolkingen.
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Il Grido
Drama, 1957
19 reacties
If Anything Happens I Love You
Animatie / Drama, 2020
14 reacties
Dellamorte Dellamore
Horror / Komedie, 1994
138 reacties
The Man Between
Thriller / Drama, 1953
6 reacties
Il Cinico, l'Infame, il Violento
Misdaad / Actie, 1977
11 reacties
La Signora senza Camelie
Drama, 1953
5 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.