MENU

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Mystery

geregisseerd door Giles Foster
met Katharine Schlesinger, Peter Firth en Robert Hardy

Catherine Morland (Katharine Schlesinger) is hopeloos verslaafd naar macabere, gotische romans. Zij komt van het platteland en is opgegroeid in de beschermde omgeving van een groot gezin. Als gezelschapsdame maakt zij kennis met de decadente wereld van het uitgaansleven in Bath. Hier leert zij ook Henry Tilney kennen, de jonge eigenaar van het geheimzinnige Northanger Abbey. Als zij dit duistere familieslot bezoekt slaat haar fantasie op de loop en kan zij geen onderscheid meer maken tussen fictie en realiteit. Naar het gelijknamige boek van Jane Austen.

geplaatst op 25 december 2005, 22:27 uur, permalink
Slechtste verfilming die ik ooit gezien heb van een jane austen boek.

geplaatst op 4 augustus 2006, 14:27 uur, permalink
Inderdaad, ik was heel blij toen ik deze verfilming vond in de winkel, maar wat een gigantische miskoop. Echt een prutfilm.

geplaatst op 7 juni 2007, 2:24 uur, permalink
Aanstaande zondag - speciaal voor Chrissie ? - een nieuwe verfilming van het boek. Door Jon Jones, die onder meer Cold Feet regisseerde.
En bewerkt door Andrew Davies.

avatar van Dynamovie
geplaatst op 15 september 2007, 22:26 uur, permalink
De BBC staat meestal garant voor kwaliteit, maar Northanger Abbey is ronduit bagger. Slecht acteren (zonder uitzondering), slecht geluid, geen samenhang, geen sfeer, rommelig, slechte productie, slechte regie (die Giles Foster kan er niks van).
De bedoeling was, naar ik aanneem, een drama maar dit was dramatisch slecht. Gelukkig duurde het maar 90 minuten. Nou ja, het duurde eigenlijk nog te lang. 0,5*

avatar van Mads Smikkelsen
geplaatst op 4 juni 2009, 10:20 uur, permalink
Inderdaad BUDfilm, flutverhaal, flutacteurs, stomme muziek, zonde van de tijd

avatar van MayaCoppens

geplaatst op 27 juni 2009, 15:06 uur, permalink
Ik vond hem ook niet leuk!
Ik had hem besteld voor mezelf voor Kerst als cadeautje...
en toen ik hem had gekeken was ik diep teleurgesteld! Mijn verwachtingen waren totaal anders!

Jammer

geplaatst op 7 juli 2010, 17:19 uur, permalink
Wat een verschrikkelijke verfilming van een geweldig boek.

geplaatst op 4 augustus 2010, 9:26 uur, permalink
Ondanks het goede acteren en de adembenemende decors en kostuums een vreemde en bizarre verfilming.

avatar van moviegirl2
geplaatst op 5 oktober 2010, 21:02 uur, permalink
De muziek is de grootste aanfluiting.