MENU

3,14

Drama / Thriller

geregisseerd door Robert Schwentke
met Jodie Foster, Peter Sarsgaard en Sean Bean

De jonge weduwe Kyle Prat (Jodie Foster) raakt tijdens een vliegreis van Berlijn naar New York haar zesjarige dochtertje Julia kwijt. Het meisje lijkt spoorloos verdwenen en Kyle's frustratie groeit alleen maar wanneer niemand haar lijkt te willen geloven. Niemand van de overige passagiers of de crew heeft Kyle met Julia aan boord zien komen. Piloot Rich (Sean Bean) en politieman Carson (Peter Sarsgaard) willen haar wel geloven, maar alles wijst erop dat Kyle in haar eentje aan boord is gekomen. Door de twijfel en paranoia van iedereen om haar heen staat Kyle er helemaal alleen voor. Ze begint zelfs te geloven dat het grote verdriet over de plotselinge dood van haar man haar geestelijk in de war heeft gemaakt.

avatar van tattoobob
geplaatst op 23 december 2012, 10:52 uur, permalink
Eens met me bovenbuurman

avatar van panax
geplaatst op 15 januari 2013, 11:39 uur, permalink
goeie film ,met een hele goeie rol van foster,mooie beelden ook !!

avatar van Fayerin
geplaatst op 16 januari 2013, 12:04 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Jawaddedadde schreef:
Pfff..Redelijke film die door een bespottelijk einde volledig de mist ingaat.

Nochtans begint het allemaal best veelbelovend. Kindje verdwijnt op een groot vliegtuig (ik wil ook business class vliegen jandorie!), Foster die er vastbesloten naar op zoek gaat, stilaan aan haar eigen mentale toestand begint te twijfelen (en ik met haar). Kortom, dat deed de film best wel goed.

Maar dan komt de aap uit de mouw. Blijkt het die snode politieagent te zijn die zich wel enorm veel moeite getroost om een zakcentje bij te verdienen. Laat zich als een zuigeling dan ook nog eens vastklinken aan de deur en de afstandsbediening van z'n bom ontfutselen om nadien simpelweg in de val te trappen. De daaropvolgende explosie viel kennelijk niet binnen het budget want dat zag er niet uit.

Opvallend: de massaal aanwezig politie en special forces en bomb squads en dies meer blijft oorverdovend stil tijdens deze gehele sequentie! Ja, op het einde hoor je een stoer Secure the perimeter!

Nope, slecht einde dat de hele film verknoeit.

Helemaal mee eens. Ik was niet van plan een film te kijken, maar we zapte erlangs en zaten er bijna meteen helemaal in, Jodie Foster is te gek en Sean Bean doet het als piloot ook niet slecht. De film voelde heel beklemmend en je weet als kijker op een gegeven moment ook niet helemaal meer wat je nou van wie moet vinden. Dat vond ik erg sterk gedaan. Het surreele interieur van dit bizarre bijna scifi achtige vliegtuig droeg ook weer bij aan de verwarring. Totaan de grote finale, wat een enorme afknapper was. Wat een goedkoop en ordinair drama, alsof iemand anders het laatste deel van de film had hergeschreven om wat actiefilm liefhebbers te winnen. Helaas, helaas, had zoveel beter kunnen zijn.

avatar van witboek
geplaatst op 16 januari 2013, 13:20 uur, permalink
Ik heb nog nooit gevlogen, maar dat was een groot vliegtuig.

avatar van VanRippestein
geplaatst op 19 januari 2013, 10:38 uur, permalink
goede film om mee te beginnen, die helaas afzakt naar een ondermaats standaard hollywood einde waarin geen enkele cliche ongebruikt blijft. Jammer aangezien de opzet erg sterk is en de setting ook erg goed is....

Wie dat einde heeft geschreven: mafkees!

avatar van steefke
geplaatst op 25 januari 2013, 13:17 uur, permalink
vond het een zeer aangename film om naar te kijken.
Jodie foster in topform.

avatar van martijn011
geplaatst op 3 augustus 2013, 19:35 uur, permalink
Magere thriller die nog wel aardig begint maar naarmate de film vordert wordt het allemaal minder en zijn de clichés niet van de lucht.
De kunst van het maken van dit soort mysterie-films is een goed einde bedenken. Helaas is dat de makers van deze film niet gelukt en blijf je nadat de aftiteling verschijnt toch teleurgesteld zitten omdat je een beter einde had verwacht.

Foster is zoals gewoonlijk wel prima op dreef en ook de bijrol van Sean Bean mocht er zijn. Peter Sarsgaard z'n rol lag er te dik bovenop en vond ik dan ook tegenvallen.
Het is leuk om een keer te zien, maar mocht je deze film nog nooit hebben gezien dan heb je helemaal niks gemist.

avatar van Filmfan74
geplaatst op 3 november 2013, 10:06 uur, permalink
Hele aardige thriller, het verhaal is weer wat anders. Ik zat me continue af te vragen hoe het in elkaar zat en alhoewel het uiteindelijk redelijk rammelt is het wel orgineel. Jodie Foster is zoals altijd geloofwaardig, goed gecast.

avatar van Vinokourov
geplaatst op 22 januari 2014, 22:38 uur, permalink
De opzet en uitvoering van Flightplan deed me denken aan Panic Room met dat verschil dat deze film niet echt geweldig is. Jodie Foster doet altijd hetzelfde acteertruukje met haar stoere en toch ook hysterische gedrag. Haar dochter is kwijt tijdens een lijnvlucht en ze doet er alles aan om haar terug te vinden in hey vliegtuig. Sympathie levert het nooit op. Verder was dit typisch zo'n film waar je wacht op een al dan niet verrassende wending. Die kwam er, maar vond hem nogal suffig.

edje555
geplaatst op 4 februari 2014, 15:54 uur, permalink
Jodie Foster in een Thriller !

Yes.

super film.

avatar van Luclordi
geplaatst op 9 maart 2014, 2:16 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Ongelooflijk wat heeft deze film in flinterdun plot. Ik zal beginnen met de weinige goede dingen:
Sean Bean speelde erg goed en Jodie Foster ook (maar een hysterische moeder spelen kan iedereen wel). Origineel concept en het begin wist me goed erbij te houden. Beetje vaag van die man die dan doodgaat en mensen die door het raam kijken, maarja. En dan, na ongeveer 1 uur, begint de ellende. Wel erg toevallig dat Jodie een expert is in vliegtuigen en dat niemand ook maar dat kindje heeft gezien. Ik irriteerde me enorm aan het feit dat ze om de 10 minuten schreeuwend om aandacht naar de kapitein roept en niemand die haar tegenhoud. En dan komt de "geweldige" plottwist, die ik al van mijlenver aan zag komen. Hoezo kan een airmarshal, die als het goed is helemaal gescreend is door de overheid, zomaar een terroristische daad verrichten? En blijkt hij ook haar man vermoord te hebben. Ongelooflijk. En blijkbaar zijn zware explosieven niet in staat een vliegtuig op te blazen..

Kortom, het begon goed, maar het zakte ,naarmate het einde vorderde, helemaal in.
2* omdat Sean Bean er toch nog iets van wist te maken. Anders een dikke 1*

avatar van alexspyforever
geplaatst op 23 maart 2014, 11:03 uur, permalink
Jodie Foster ontgoochelt me eigenlijk nooit. Ook hier levert ze alweer een glansprestatie af. Hier bewijst ze nog maar eens dat zij een film met een matig verhaal toch weer naar een hoger niveau kan tillen. Een thriller met haar in de hoofdrol kan eigenlijk niet fout gaan. Ik was geboeid van het begin tot het eind.

avatar van John Barry
geplaatst op 3 augustus 2014, 0:05 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Flightplan vond ik een redelijk goede film om een keer gezien te hebben.

Het eerste deel van de film is het sterkst. Kyle Prat maakt de nachtmerrie door van elke moeder. Je kind kwijtraken. Kyle raakt haar dochter kwijt in een vliegtuig. Niemand weet waar haar dochtertje is. Iedereen lijkt ook te denken dat het dochtertje nooit in het vliegtuig is geweest. Ik vond dit stuk erg sterk. Ik zat te twijfelen of de eerdere beelden dat we Kyle zagen instappen met haar dochtertje of dat echt gebeurt was, of dat het Kyle,s droom beelden waren ? Kyle raakt als moeder natuurlijk ook steeds meer in paniek als haar dochtertje maar niet gevonden word. Kyle Prat word ook heel sterk neergezet door Jodie Foster. Kyle Prat komt echt over als een moeder die haar kind kwijt is. Goed werk van Jodie Foster. Ook de rest van de cast en dan vooral Sean Bean acteren erg goed.

Maar dan komt op een gegeven moment de aap uit de mouw. En dan word de film eigenlijk een stuk minder. Want dan kom je er toch achter dat de film een zeer matig verhaal heeft. Een paar voorbeelden:

Hoe kan je dat dochtertje ontvoeren zonder dat andere mensen dat zien ? Het is zo wie zo erg ongeloofwaardig dat niemand in dat vliegtuig, of anders op het vliegveld waar men moet wachten om het vliegtuig in te gaan dat dochtertje niet heeft gezien. ( Op dat een kindje na dan, blijkt aan het einde van de film )

Hoe kan je dat dochtertje meezeulen door het vliegtuig zonder dat iemand het dochtertje ziet tijdens het meezeulen ? ( bijvoorbeeld andere stewardessen die niet in het complot zaten ) Het lijkt wel alsof iedereen in de film wat markeerde aan hun ogen.

Wat ik ook raar vond is dat Kyle zomaar een bom laat ontploffen. Hoe weet zij hoe krachtig de explosieve zijn ? Hoe weet zij dat ze zelf en haar dochtertje veilig zijn voor de explosie ? Nog al gevaarlijk wat zij doet. Een beetje ongeloofwaardig.

Het einde vond ik overdreven melig. Iedereen loopt Kyle een beetje verdwaasd aan te kijken als ze rondloopt. We kunnen ook een beetje overdrijven met het dramatisch maken.

De muziek die we in deze film voorgeschoteld krijgen vond ik eigenlijk wel goed. De muziek is niet hoogstaand, maar past wel goed bij de film.

Al met al vond ik dit een film wat vooral in de eerste helft erg goed was. Als de clou eenmaal duidelijk is word het minder. Het verhaal is eigenlijk erg matig met veel plotgaten. Toch vond ik dit ,door het goede acteerwerk en het erg goede eerste deel, zeker geen slechte film.

3,5 ster voor deze film.

avatar van NYSe
geplaatst op 17 augustus 2014, 12:09 uur, permalink
Wat begint als een sfeervolle, duistere psychologische thriller, ontaard uiteindelijk in een weinig verrassende plotje. Jammer.

avatar van horizons
geplaatst op 19 augustus 2014, 7:27 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Jammer dat het plot, dat al op het randje balanceert, naar het einde toe faalt qua uitwerking. Jodi Foster doet het wel oké maar Sarsgaard maakt het allemaal wel erg makkelijk om het plot te ontrafelen.

Wat dan wel mooi is meegenomen is om te zien dat Sean Bean's karakter levend en wel het einde van de film haalt.

avatar van hel1
geplaatst op 27 oktober 2014, 20:13 uur, permalink
Jodie Fosterr speelt de sterren van de hemel in deze onderhoudende thriller. Het verhaal speelt zich af in een vliegtuig, wat inherent beperkingen in scenario en tijdsverloop met zich meebrengt. De mogelijkheden die er waren zijn volop benut, soms ten overvloede waardoor het Amerikaanse 'helden' gedrag weer ruimte kreeg, bijvoorbeeld toen Foster elektrische draden ging knoeien. Dat achterwege latende is het een film die de moeite waard is en waarbij je van begin tot eind aan je stoel gekluisterd zit. Nogmaals, met dank aan Foster

geplaatst op 13 november 2014, 13:06 uur, permalink
Vond het best een vermakelijke film maar ik knap vaak af op ongeloofwaardigheid. Het is allemaal veel te makkelijk en eigenlijk compleet van de pot gerukt hoe zaken net goed uitpakken, tegen alle logica in.