Gusha no Bindume (2004)
Genre: Sciencefiction / Thriller
Speelduur: 96 minuten
Alternatieve titel: Hellevator: The Bottled Fools
Oorsprong:
Japan
Geregisseerd door: Hiroki Yamaguchi
Met onder meer: Luchino Fujisaki, Yoshiichi Kawada en Ryôsuke Koshiba
IMDb beoordeling: 5,9 (1.185)
Gesproken taal: Japans en Duits
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Gusha no Bindume
Tienermeid Luchino Fujisaki heeft al maanden geen klaslokaal meer gezien. Vandaag gaat ze met de lift terug naar school. Luchino leeft in een gigantisch ondergronds complex, bestaande uit honderden op elkaar gestapelde verdiepingen, onderling verbonden via een netwerk van liften. Ze passeert de ene verdieping na de andere. Haar medepassagiers bestaan uit de houterige conductrice, een zwijgzame, trendy jongeman, een nerveuze professor en een vrouw met een baby. De lift maakt een noodstop op verdieping 99, waar een sadistische bewaker instapt met zijn gevangenen, twee extreem gevaarlijke moordenaars en verkrachters. Een plotse explosie blokkeert de lift. De gesloten omgeving verandert in een claustrofobische hel voor de pendelaars. Luchino is gedwongen om haar telepathische gaven te gebruiken. Wat ze aantreft in de hoofden van haar medepassagiers vervult haar met afgrijzen.
Externe links
Acteurs en actrices
Luchino Fujisaki (as Rukino Fujisaki)
Icumavon Inagaki
Calsuchemof Mitarai
Alamocia Nakaji
Viblio Sawatsukumori
Nocosh Utsunomiya
Zitacock Obitani
Calpico Teranouchi
Miyako Ololonga Tanaka
Calvona Shimokitazawa
Video's en trailers
Reviews & comments
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Best vermakelijk tussendoortje dit. Stop een groep vreemde mensen in een lift die zo uit een Jeunet-film lijkt weggelopen, gooi daar na een paar minuten wat échte weirdo's bij en de waanzin neemt per seconde toe. Decor is erg oké en de warrige soundtrack doet hier nog een schepje bovenop, maar uiteindelijk is het toch niet helemaal genoeg materiaal voor een volledige speelfilm. Een half uur voor het eind is de koek dan ook op; alsof je naar een Miike kijkt waar de coole momenten uit zijn gesneden. 3* voor het nare sfeertje en reeds genoemde pluspunten.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Op gebied van films zullen we het toch nooit eens worden denk ik, Goodfella .
Irréversible bij Sin City, Jeunet en Miike bij deze film . Vond dit een pak meer dan een vermakelijk tussendoortje. Een hoop leuke personages, een hoop freaky personages en een hoop geschifte personages in één lift. Dit alles lijdt tot een vreemde mix van genres.
Wat gore hier en daar, pak absurde elementen, beetje sci-fi en zelfs plaats voor humor (die salary men). Voeg hierbij een geweldige soundtrack en veel visueel geklooi, en ik heb een film die me erg boeit.
Een meesterwerk is het niet, daarvoor mist het nog een beetje afwerking. Nogal derderangs acteerwerk en een iets betere (en logischere) flow, en dan komt het wel goed met Hiroki Yamaguchi. In ieder geval een regisseur met een oeverloos potentieel. De volgende film mag komen. 4*
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Hoeft niet, maar je creëert wel foute verwachtingen bij mensen zo.
Ik zie op zich de vergelijking met Jeunet personages wel, maar wie in deze film Jeunet personages verwacht zal dik teleurgesteld zijn. Net hetzelfde als bij die Sin City scene (in deze zit trouwens ook zo'n scene, een pak gruwelijker).
Een Miike film zonder de coole scenes is voor mij dan weer een stel Yakuza die in een kamer wat praten over syndicats ed, ook verre van representatief voor deze film.
Het zijn vooral vergelijkingen die je kan plaatsen nadat je de film gezien hebt (en met wat moeite), vooraf zorgen ze enkel voor verkeerde verwachtingen.
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Het is wel een beetje gezocht ja, maar da's vooral omdat ik hier wat te lui ben om het uit te leggen. Met de link naar Jeunet doelde ik vooral op z'n Delicatessen/Lost Children werk en de apparaten die in die films voorkomen. Dat industriele, die radarwerkjes, dat kriebelige oog voor detail.. het is hier juist de setting (=lift) die me aan Jeunet doet denken, niet de personages - maar dát schreef ik trouwens wel degelijk.
En na de geweldige entree van die criminelen miste ik een beetje coolness, that's all. Verder zijn we het wel aardig eens heb ik het idee. Verschil is dat jij vaak genoeg hebt aan een leuk uitgewerkt basisidee (zie ook de Memories discussie) en anderen (waaronder ik ) liever wat meer binding op een ander filmisch niveau zoeken. Heb me gewoon goed vermaakt hier.
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Nederlandse première op het Dejima Japanese Film Festival:
vrijdag 27 mei, 23.30 uur, Ketelhuis Amsterdam
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Ik kon hier eerlijk gezegd erg weinig mee. Weird, absurd was het , maar echt zonder doel. Het verhaaltje was erg symplistisch, deed me werkelijk niets. Ook vond ik de prisoners op een irritante manier vaag doen. Overacting die me hier niet echt beviel Ook de beeldbewerking vond ik niet echt bijzonder. Ik kan de link met Jeunet wel leggen. Allebei veel binnen, industrieel (Delicatesse en Lost Children), viezig. Ja, ik zie het wel. Toch vond ik dit minder, misschien was ik niet in een 'vage, extreme' bui. Maar het beviel me allemaal niet zo.
Ik blijf nu op 2,5* hangen..
gotti
-
- 14029 berichten
- 5643 stemmen
Best aardig, maar ik kreeg na verloop van tijd nogal hoofdpijn van dat opgefokte gedoe.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Herzien, en de film beviel me zelfs nog iets beter.
Een film die het nijpende tekort aan algemene weirdness in de meeste films goed probeert op te vangen. Vooral op het laatst, waar er een mooie recap ingewerkt zit, besef je wat een hoop freaky gedoe in deze film zit.
Knap, want tijdens de film zelf valt het eigenlijk iets minder op. In dat opzicht vormt de film dus een mooi geheel. Veel visuele hoogstandjes in ieder geval, erg coole soundtrack en veel maffe, cool en over-the-top ideeën. En waar ik mij soms nog stoorde aan de gevangenen de eerste keer, kon het way out there acteerwerk mij nu al een pak beter bevallen.
Lekker uniek filmpje, dat geen vergelijkingen hoeft met andere films, want die schieten toch consequent tekort. Staat perfect op zichzelf, heeft een duidelijke identiteit, en ik hoop dat Yamaguchi lekker op dit elan verdergaat. Er is zeker nog ruimte voor verbetering, maar de film zweeft langzaam naar de 4.5*. Tot die tijd blijven er 4 dikke * staan.
John Doe
-
- 916 berichten
- 2119 stemmen
Voor de tweede keer gezien, 4,5* blijft staan. Ik ervaar The Bottled Fools zoals Pi. Bij beiden kun je je overgeven aan beklemmende sfeershots met aansluitende duistere, moderne electronische muziek om de sfeer nog verder te kunnen doordrijven. Pi heeft wel een wat strakker eindresultaat en deze werkt ook een beetje op de zenuwen (in onbedoelde zin). Beide zijn daarbij low budget en gooien een filosofische ondertoon erin, als die zou ontbreken zou het voor mij lang niet meer zo sterk staan. Dit soort film hoort bij het meest interessante dat gemaakt wordt voor mij.
Linn
-
- 3289 berichten
- 3798 stemmen
Ontzettend vreemde film, wel vermakelijk en soms ook erg grappige en gore stukjes. Vooral die ene gevangene was wel stoer en grappig. Erg maf allemaal al vond ik het begin een beetje saai. Maar nog goed voor een dikke 3,5*
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Zoveelste herziening en het blijft een film die mij erg aanspreekt. Moeilijk om hem als een echt geheel te zien, maar een resem aan erg gave scenes die bijblijven zorgen ervoor dat ik er eindelijk 4.5* van maak. En nu wachten tot de DVD een keertje in promotie staat. Mag niet ontbreken in m'n collectie.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Wanneer komt er nu eens een nieuwe film van deze man.
In ieder geval leuke extras op de DVD, qua namedropping niks verrassends maar wel erg leuk. Zo wordt Jeunet's Enfants Perdus en Brazil aangehaald, maar ook Akira en Blame! Vooral die laatste is best apart.
Verder altijd mooi om te zien hoe een groepje jonge gedreven mensen een film mogen maken zonder inmenging van sponsers. Beetje geluk hebben met het winnen van grotere prijzen in Japan.
Het resultaat van de film verraadt al erg veel over de extras, maar toch leuk om kijken. Pronkstukje in m'n DVDcollectie.
Goto
-
- 1736 berichten
- 0 stemmen
Vreemd....maar wel lekker.
Het verhaaltje heeft niet veel om het lijf, hoeft ook niet. Yamaguchi brengt een paar prachtige characters tot leven. Van een dozijn zakenmannen met gelijke reacties tot een kind met een brein als huisdier. Niets is te gek, heerlijk als dat gebeurt.
De acteerprestaties zijn matig maar niet vervelend. Vooral als ze overdreven gaan spelen wordt het lekker melig. De soundtrack is ook prima, werkt lekker mee aan de sfeer. Op visueel gebied vaak wat amateuristisch maar er zitten ook een paar mooie shots tussen.
De film duurt eigenlijk te lang. 75 minuten had lang genoeg geweest. Maar vervelen doet de film nooit en ik heb ook een paar keer moeten lachen. Wie van een zooitje maffe personages en dito scenes houdt moet hier eens achteraan. De rest kan hem laten liggen.
4*
Tayama
-
- 1102 berichten
- 522 stemmen
Hier kan ik wel wat mee. Gekocht op enkel de cover, want die is geweldig. Verder een en ander over gehoord en leek mij wel te interesseren.
Nergens in mijn verwachtingen teleurgesteld. Erg fijn filmpje op visueel gebied. Daarnaast ook een handvol originele ideeën en concepten. Duidelijk inspiratie uit Jeunet - wat zo'n beetje het eerste is wat Yamaguchi in zijn interview naar voren haalt.
Grappig hoe dit als afstudeeropdracht van Yamaguchi begonnen is en met veel werk is beloond in een professionele release. Vandaar ook de load aan ideeën die hij in deze film gestopt heeft. Enkele hele toffe scenes (die businessmen met die telefoons was heel cool - had ik meer van willen zien denk ik). Verder ook kunnen lachen om die kop van die kleine gevangene. Spastische over-acting die goed op zijn plaats viel.
Kunstige montage die opzich niet heel uniek in zijn soort is - wel aangenaam om te zien. Leuk om te horen waar een regisseur zijn inspiratie uit haalt - en hoe hij zijn crew aan het werk zet om daarop in te spelen. Heb bijvoorbeeld nooit wat van Blame gezien, maar wat ik mij van de Manga herinner is dat de wereld die Yamaguchi hier creeërt wel vergelijkbaar is.
Gemakkelijk 4/5 van mij. Hoewel er een hoop rare figuren de lift passeren had ik wel wat meer in de trant van die bellende businessmen willen zien. Toch meteen 4.5/5 van mij - ik houdt hier wel van. Ben benieuwd naar meer van zijn werk. Denk dat we binnenkort wel meer coole ideeën mogen verwachten.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Hier kan ik (voorlopig) nog niet zo veel mee.
Visueel biedt de film veel, ook een heerlijk beklemmend sfeertje. Voelde zelfs een beetje Fukui-achtig aan. Film begint erg goed, enorm veel weirdness, veel vreemde nozems, en vooral als die convicts de lift in komen wordt het helemaal een dolle boel. Na een uur ebte het in een snel tempo weg en leek Yamaguchi zijn grip helemaal kwijt te zijn. Ook de afwerking liet te wensen over. Misschien dat ie bij herziening beter bevalt, zal hem zeker nog wel een keer bekijken.
s0062423
-
- 682 berichten
- 1739 stemmen
Ik dan weer wel.
Hoewel de film eigenlijk net iets te lang duurde, waardoor hij z'n verwachtingen niet volledig kon waarmaken, heeft hij mij wel de hele rit weten te verrassen en boeien. Zowel op thematisch als op stilistisch en visueel vlak.
Hiroki Yamaguchi, blijkbaar nog maar 23 toen hij deze film maakte, is een jong aanstormend talent die bruist van de nieuwe ideeën, getuige deze energieke en eclectische prent. Waarvan de visuele flair door z'n camerastandpunten en -bewegingen veel weg heeft van een manga. Maar evengoed het volledig van de pot gerukte verhaaltje en bijhorende personages kunnen hiervoor verantwoordelijk worden gesteld.
Hoewel ik het algemene 'weirdness-gehalte' al bij al goed vond meevallen, werd ik wel aangenaam verrast door de al eerder vernoemde zakenmannen, speelgoedbreintje en de mannen in 't wit als geslaagde komische tussendoortjes.
Het verhaaltje lijkt aanvankelijk weinig om het lijf te hebben, maar naarmate de film vordert beginnen zich steeds meer intriges te ontluiken. Waardoor de vaart van het verhaal serieus wordt afgeremd. Op zich kan dit geen kwaad, maar ik had iets helemaal anders verwacht. Want als men op de cover/synopsis afgaat lijkt de gehele film over de gevangen te handelen, maar uiteindelijk sterven zij redelijk snel. Dit vond ik iets te abrupt, zeker aangezien de stem van de reus geweldig was! Origineel idee van Yamaguchi.
Tot slot, Gusha no Bindume is een zeer interessante film die blijkbaar in de vergetelheid is beland, maar eigenlijk echt wel de moeite waard is om eens te bekijken. Al was het maar om de wondermooie Luchino Fujisaki.
4*
s0062423
-
- 682 berichten
- 1739 stemmen
Weet iemand iets over z'n allereerste langspeelfilm, Hateshinai tameiki (1999)? Lijkt mij een zeer interessante film, maar ik vind ik er niets over.
s0062423
-
- 682 berichten
- 1739 stemmen
DVD vandaag aangekregen, dus ineens maar herzien. Film spookte sinds mijn eerste kijkbeurt trouwens nog steeds door mijn hoofd.
Waar ik de vorige keer een beetje struikelde over de lange speelduur en het verhaaltje, had ik hier deze keer geen problemen mee. Sterker nog, het had allemaal iets langer gemogen. Voor de rest is mijn mening dan ook niet veranderd. Gusha no Bindume is gewoon echt een topfilm!
De extra's zijn bovendien mooi verzorgd. Leuk om te zien hoe het creatieve team z'n decorstukken op het stort bij elkaar raapt. De namedropping vond ik ook wel interessant, maar ik mistte THX 1138. Ik interpreteerde het eindshot als een overduidelijke knipoog naar laatstgenoemde. Stilistisch vallen beide films dan weer absoluut niet met elkaar te vergelijken.
Het blijft wel heel kalm rond deze film op MM. Laatste stem dateert alweer van vier mei. Doe mij maar een stemverhoging en binnenkort een nieuwe film van deze man.
4,5*
Noodless
-
- 9200 berichten
- 5832 stemmen
Dit vind ik nu zo plezant bij moviemeter. Ik heb nog nooit van deze film gehoord en wat ik lees staat me enorm aan in verband met het verhaal en de recensies van enkele mm's.
maxcomthrilla
-
- 15565 berichten
- 2761 stemmen
Wezens die uit tafels komen gekropen, plaatselijke moessonregens van papiersnippers, een dampende en constant in je nek hijgende soundtrack die pas terugschakelt als er zich wrede gebeurtenissen afspelen, waarna we 'uiteraard' klassiek getintere muziek uit de boxen horen komen. Het moge duidelijk zijn, deze film is knotsgek!
De entree van de overacterende gevangenen was fabuleus. Niets, langzaam een ongemakkelijke sfeer opbouwen in de lift, bij hun eerste voetstappen in de lift voelde je gelijk al een sfeer van terror, onbehagen en voortekenen van een op handen zijnde bloedbad. De gevangenen straalden een vreemd soort plezier voor alles wat na sadisme riekt uit.
De film slaagt er vooral in om mij overal te plezieren. De toon wordt gelijk goed gezet met een briljante optiteling, waar woorden uitklappen, ineenslaan, via een constructie omhoog gaan, piepen en bovenal machinaal ogen. Allemaal ook lekker scherp uitgewerkt! Voordat men verdieping 99 aandoet, volgt er alvast een sfeerschepping waar we enkele mensen volgen die van de lift gebruik maken, grijze muizen waren niet voorhanden dus is het genieten van o.a. de zakenmannen in pak met mobiel. De humor in de film beperkt zich niet tot een incident, getuige o.m. het vragen van geld voor wat drinken.
De film ontspoort vrij snel, neemt vervolgens gas terug om daarna weer rap aan waanzin te winnen als er in de lift een niet officieus virus is overgebracht van de gevangenen op de personages in de lift, die vrolijk het stokje over nemen. De claustrofobische setting en de mysterieuze, telepathische krachten van Lucino maken het geheel af.
De flashbacks oogden vaak zeer kleurrijk, maar hadden soms wat beter afgewerkt kunnen worden. Zo werd er soms ingezoomd van onscherp naar scherp, waarbij zowel de kleurenwaas van dichtbij als de felle kleur die van veraf oplichtte in de duisternis wel gaaf was, maar het zoomen van een lichtwaas naar een scherp in beeld gebracht object oogde onafgewerkt. De honderden op elkaar gestapelde verdiepingen hadden wat creatiever in beeld gebracht mogen worden. Nu werden we wat koest en in toom gehouden met telkens eenzelfde overzicht, waar je de lift wat heen en weer ziet pendelen. Dan vond ik de talloze blokken in Cube meer tot de verbeelding spreken.
De film had ook wel 15 minuten eerder mogen stoppen. Het dynamiet was inmiddels al gedoofd, dankzij een geinig optreden van de witte mannen. Topvermaak! 4*
Derekbou
-
- 281 berichten
- 3590 stemmen
Om een of andere reden moest ik steeds aan 964 Pinocchio denken bij het zien van de poster van Hellevator. Daarom heeft het ook een tijdje geduurd voordat ik deze ben gaan kijken denk ik. 964 Pinocchio vond ik namelijk lichtelijk tegenvallen.
Ook Hellevator is duidelijk met een laag budget gemaakt. De film moet het helaas doen zonder goede beeldkwaliteit en dito acteurs. Gelukkig weet Yamaguchi goed hoe hij moet roeien met de riemen die hij wel heeft. En dat zijn voornamelijk originaliteit, vindingrijkheid en het creëren van vreemde situaties.
Hellevator heeft van alles wat eigenlijk. Een vleugje horror, wat psychologisch drama (de trauma's van Luchino), humor (de rits identieke zakenmannen), bij vlagen is het een bloedfestijn, en dan wordt er ook nog een soort dystopisch toekomstbeeld geschetst waarin de hele bevolking is gesitueerd in een bijna eindeloze lift. Origineel en door de verscheidenheid ook zeer onderhoudend. Heb me geen moment verveeld.
Yamaguchi weet zijn film audiovisueel sterk af te werken. Geluidseffecten worden, net als bijvoorbeeld bij Tsukamoto, sterk overdreven. Realistisch is het niet, maar het werkt wel. Ook de muziekkeuze, die voornamelijk bestaat uit donker electronica, is fijn. Het camerawerk wordt gekenmerkt door veel variatie. Er zit wat hyperediting in (zie ik graag), wat slow-motion, maar op de juiste momenten is de camera ook weer stabiel. Het maakt Hellevator net dat beetje boeiender en intenser.
In tegenstelling tot sommige anderen had ik totaal geen moeite met de speeltijd van anderhalf uur. Van mij had er gerust nog een kwartier bij gekund. Nu maar snel opzoek naar de dvd.
Goldenskull
-
- 24398 berichten
- 3030 stemmen
Wat een GENIALE film.
Ongelofelijke zuigkracht heeft deze film, geweldig. Heerlijke montage, weirde personages, geniale ideeën, gave visuals. Oké, het einde zag ik wel aankomen, toch is het wel briljant bedacht.
Hier nog één voor de langere speelduur . Wat een film! Al de derde 4,5* voor mij vandaag, wat een dagje . Geef ze mij maar vaker zo.
Gangleri
-
- 72 berichten
- 116 stemmen
De doos deed me denken aan de films van Jeunet en voor het eerste half uur klopt dat inderdaad. Geniale, absurde humor. Daarna schakelt de film snel over naar extreem geweld en het verhaal blijkt (zeker richting het eind) wel erg dun, maar de film is erg vermakelijk.
Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
Beetje ambivalente gevoelens bij deze. Op zich lekker weird filmpje met een paar geweldige momenten. Vooral als de twee gevangenen aan bord komen. Maar de setting is me wat te abstract en ook de fotografie (met name het kleurgebruik) en de art direction vond ik verre van aantrekkelijk. Verder was het allemaal te weinig bijzonder of scherp om me echt te boeien. Hou het maar op een 3,5*
Onslaught
-
- 591 berichten
- 1160 stemmen
Heb deze film zonet gekeken terwijl ik zwaar vermoeid was. Ben paar keer weggevallen waardoor ik niet alles heb meegekregen. Ik ga deze film nog een keer zien wanneer ik weer wat uitgerust ben,
Wel kan ik zeggen dat de sfeer erg goed in elkaar zit, maar dat ik de film ook vooral wel erg vaag vind. Misschien moet ik hem daarom sowieso nog maar een keer op me laten inwerken.
Voorlopig dus een 3.5*
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Blijft geweldig dit.
Heerlijk om mee te gaan in het wereldje van Yamaguchi. Maar vooral knap hoe hij met zo'n klein budget toch een erg intrigerende film weet te maken.
De lift is echt een perfecte setting. Door de personages die steeds binnen/buiten stappen krijg je een geweldige kijk op het wereldje van Hellevator zonder ook maar één stap buiten de lift te moeten zetten. Het blijft dus vooral mysterieus, terwijl je toch wat directe aanleiding krijgt om van te genieten.
Visueel erg sterk, sterke soundediting en gewoon sterk conceptueel uitgewerkt. Verveelt maar niet deze film, zelfs al speelt 90% zich af op dezelfde locatie.
4.5* en een uitgebreide review
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Toen ik die lift op en neer zag gaan moest ik onmiddellijk aan "Cube" denken met dat verschil dat ik die film, zeker op visueel vlak, toch een stuk beter vond dan deze Japanse sf thriller die mij toch enigszins tegenviel. Dat bloederige gedoe in die lift met die twee weirdo's hoefde van mij ook niet zo nodig. Nogal over de top vond ik het allemaal. Het idee in deze film - de "wereld" samengevat in een gigantisch ondergronds complex - was best origineel, maar het plot vond ik nogal vaag. Misschien deze film toch nog eens een tweede kans geven. Het einde vond ik trouwens best wel goed.
3,0*
Tripper81
-
- 6 berichten
- 0 stemmen
Is deze ergens met nederlandse of engelse ondertiteling te kopen?
Threeohthree
-
- 5399 berichten
- 2569 stemmen
Geniaal!
11 jaar na het laatste bericht werd het de hoogste tijd om deze film even in het zonnetje te zetten. Dit is van begin tot eind echt geweldig. De hele mysterieuze vibe, de doldwaze personages, de visuals, en oh my, vergeet vooral niet het sounddesign zorgen voor een achtbaanrit waar zelfs Space Mountain jaloers op zou zijn. En hier hoef je bovendien ook niet eens drie uur in de rij te staan..
Toen de film afgelopen was wou ik nog even het begin checken en voor ik er erg in had zat ik alweer halverwege de film. Snap nu heel goed waarom 30% van de berichten hier gaan om de zoveelste herziening van Onderhond. Dit gaat echt nooit vervelen. Ontzettend knap gezien 99% van de film zich afspeelt op 1 locatie: Een lift. Yamaguchi weet het continue fris te houden door middel van visuele speelsels (versnellingen, kleur, camerahoeken), een heerlijk gebroken soundtrack, en zalig geschifte personages.
En net wanneer je je op je gemakt voelt gooit Yamaguchi weer wat nieuwe ingrediënten in de koker. Einde zag je wel een beetje aankomen maar was imo wel het enige juiste einde (los van misschien wanneer Luchino als gevangene de lift in gaat zij ook net als de vorige gevangenen helemaal los gaat en dan boem roll credits). Twee keer gezien op een avond en dat was niet de laatste keer gok ik zo.
4.5*
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Vampire Hunter D: Bloodlust
Animatie / Horror, 2000
70 reacties
Micmacs à Tire-larigot
Komedie / Misdaad, 2009
158 reacties
Gokudô Kyôfu Dai-gekijô: Gozu
Misdaad / Horror, 2003
107 reacties
Mickybo and Me
Komedie / Drama, 2004
3 reacties
13 Game Sayawng
Thriller, 2006
15 reacties
Institute Benjamenta, or This Dream People Call Human Life
Drama / Fantasy, 1995
6 reacties
Gerelateerde tags
gevangenedystopiemoordtrapped in an elevatorelevatorjapanese cyberpunk
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.