Sabrina (1954)

3,51

Romantiek / Komedie

geregisseerd door Billy Wilder
met Humphrey Bogart, Audrey Hepburn en William Holden

Sabrina is de jonge dochter van de chauffeur van de familie Larrabee. Ze is al haar hele leven verliefd op David Larrabee, die haar echter al jaren negeert. Wanneer Sabrina een paar jaar naar Parijs gaat keert ze terug als een aantrekkelijke vrouw, waardoor ze de interesse van David al snel weet te trekken. David's broer Linus ziet dit, en vreest dat David's aanstaande huwelijk in gevaar komt. In dat geval zal een belangrijke deal met de familie van de bruid niet door gaan. Linus probeert Sabrina, in een poging haar van z'n broer weg te houden, zelf maar te versieren.

36 BERICHTEN17 MENINGEN

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 23 december 2012, 23:04 uur, permalink
Metalfist schreef:
In de film is [Bogart] echter een last-minute vervanging voor Cary Grant, jammer eigenlijk dat dat niet is doorgegaan want die bewees een jaar eerder met Roman Holiday al dat hij een uitstekende combinatie vormt met Hepburn.

Kleine correctie: in Roman holiday speelde niet Grant maar Gregory Peck tegenover Hepburn. (Grant zou tien jaar later tegenover Hepburn in Charade spelen.)

Aardige film die nergens echt los van de grond komt, en dat ben ik van deze regisseur toch niet helemaal gewend. William Holden kan dit soort rollen (de luchtige charmeur met ironische ondertoon) onderhand wel in z'n slááp spelen, en Bogart ziet er toch echt wat te oud uit om Holdens broer te kunnen zijn, hoewel ik zijn spel in de loop van de film wel steeds beter begon te waarderen. Alle off-screen-problemen zijn niet aan de film af te zien, waarvoor hulde. Misschien is dit wel zo'n film die in de herinnering beter wordt dan tijdens het kijken (hoewel dat de vorige keer dat ik hem zag –20 jaar geleden?– helaas niet gebeurde).

avatar van Fran
geplaatst op 29 december 2012, 11:50 uur, permalink
Mooie film. Zou dit niet één van de eerste zogenoegmde "romcoms" zijn ? Voor die tijd zou dit waarschijnlijk wel een heel origineel soort film zijn geweest. Er is hier ooit een remake van gemaakt maar die kan het in de verste verte niet halen bij dit origineel. Waarschijnlijk heeft dat vooral te maken met het voortreffelijke optreden van Audrey Hepburn. Wat een uitstraling heeft die vrouw. Ook Humprey Bogart komt goed over in deze rol als wat oudere en misschien wat zakelijke en sikkeneurige maar toch wel hele lieve man.

Af en toe werd het verhaal me wel wat te langdradig. Het werd allemaal erg langdurig uitgespeeld dus van mij had de speelduur een eind korter mogen zijn. Maar desalniettemin heb ik af en toe toch wel genoten van de speciale chemie die er was tussen Hepburn en Bogart. Erg prettig om naar te kijken.

avatar van Metalfist
geplaatst op 29 december 2012, 12:44 uur, permalink
Roger Thornhill schreef:

Verdraaid, je hebt gelijk. Vergist in acteur dus.

geplaatst op 8 oktober 2013, 15:38 uur, permalink
Het uitgangspunt is nogal voorspelbaar en ik kan nu een week later weinig echt hilarische momenten meer noemen. Maar wat kijkt de film prettig weg en wat is het aangenaam. De Wilder touch is dat. Net zoals de beroemde Lubitsch Touch. Heerlijk. Wilder heeft een stuk of 6 echt grootse meesterwerken gemaakt, maar voor alle andere films (zag er nog 11, in totaal 17 dus) haalt hij eigenlijk dit constante niveau. Vind het heerlijk en zoveel beter dan de romkom's van nu. 4 sterren.

avatar van maloumovie
geplaatst op 16 november 2013, 19:02 uur, permalink
leuke oude film 🙂

geplaatst op 13 juli 2015, 22:31 uur, permalink
Komt wellicht ietwat traag op gang, maar als het loopt, dan loopt het ook goed zoals we van Wilder gewend zijn. Bogart is Bogart ("Paris is for lovers. Maybe that's why I stayed only 35 minutes") en Hepburn is om op te vreten.

Halfje erbij. 3,5*