Caligola (1979)
Alternatieve titel: Caligula

379 stemmen | gemiddelde 2,54

Italië / Verenigde Staten
Drama /
Erotiek156 minuten / 102 minuten (gecensureerde versie)
geregisseerd door
Tinto Brass,
Bob Guccione en
Giancarlo Luimet
Malcolm McDowell,
Teresa Ann Savoy en
Peter O'TooleCaligula Caesar (Malcolm McDowell) wordt de nieuwe Romeinse keizer, nadat hij zijn oom Tiberius Caesar (Peter O’Toole) heeft vermoord. Caligula is een ambitieus en ijdel man, die niets of niemand ontziet in zijn waanzinnige honger naar aanzien en macht. Als leider van het Romeinse Rijk drijft Caligula de spot met de gevestigde orde. De staatszaken doet hij spottend en met minachting af. Zijn tijd brengt hij door met sadistische perversiteiten en seksorgiën, waaruit ook de minachting voor allen die hem omringen af te leiden is. Caligula houdt vooral van zichzelf en van zijn zuster Drusilla (Teresa Ann Savoy), met wie hij een incestueuze relatie heeft. Hij trouwt met de beruchtste prostituee van Rome, Caesonia (Helen Mirren), die hem een kind schenkt. Maar na de dood van Drusilla neemt de waanzin en het perverse gedrag van Caligula uitzinnige vormen aan. Hieruit blijkt ook zijn angst voor de dood en het doodgaan. Door zijn krankzinnige gedrag wensen steeds meer Romeinen zijn dood.
4,5
[permalink] geplaatst op 18 mei 2011, 9:27 uurDeze film herzien, maar dan wel de ongecensureerde versie van 154 minuten die te vinden is op de 'three disc imperial edition'. Deze film is net zoals "Saló" van Pasolini moeilijk te beoordelen. Voor mij is het met "Saló" de meest perverse film die ik ooit gezien hebt. Soms lijkt het inderdaad dat je naar een pornofilm hebt zitten kijken, maar is deze film dan ook slecht of het toppunt van slechte smaak. Ik dacht het toch van niet, want als we de geschiedschrijvers uit de Romeinse keizertijd mogen geloven dan ging het in Rome in de laatste jaren van Tiberius en tijdens het bewind van Caligula niet zachtzinnig aan toe. Voor het geringste werd je vermoord en zedeloosheid was de norm. Ik heb de geschiedenisboeken die gaan over de keizertijd in Rome nog eens goed doorgelopen en Caligula wordt daarin beschreven als een volstrekt waanzinnige en bloeddorstige keizer, precies zoals Tito Brass in deze film liet zien. Niets ongeloofwaardig dus en dat geldt ook voor de perverse erotische scènes. Je kunt je hoofd daar nu wel van afwenden maar ik houd wel van deze ruwe stijl van filmen. Wil je een film maken over een perverse keizer dan moet dat ook zo realistisch mogelijk weergeven. Dus, niet op een gekuisde manier maar ongeveer zoals het er destijds aan toeging. Ik vind dat Tito Brass hier uitstekend in geslaagd is en hij had ook geen betere acteur kunnen kiezen als Malcolm Mc Donnel die de rol van Caligula voortreffelijk vertolkte. Ik heb mij dus absoluut niet verveeld bij het bekijken van deze film hoewel de lange perverse erotische scènes mij op een gegeven moment wel afstompten. Op een gegeven moment had ik dat nu wel gezien. Overdaad schaadt zullen we maar zeggen. Het einde van de film - de aanloop naar en de moord op Caligula - vond ik daarentegen voortreffelijk. Voor mij de mooiste scène in de film hoewel de mooie erotische scène in het begin - Caligula die achter Drusula aanzat - er ook mocht zijn.
4,5*
4,5
[permalink] geplaatst op 18 mei 2011, 9:36 uurgauke schreef:
Ongelooflijk saai, dom, loom, langdradig en flauw, zelfs de seksscènes. Het geweld is onappetijtelijk. De film vormt nergens een geheel en hetzelfde geldt voor de soundtrack. Ook als je van porno houdt: sla deze film over!
BBarbie schreef:
Tinto Brass = toppunt van slechte smaak. Veel zinloos geweld, perverse erotiek en mislukte humor. Onbegrijpelijk dat acteurs als John Gielgud, Leopoldo Trieste en Helen Mirren hieraan hebben willen meewerken. Staat op mijn lijstje van slechtste films ooit.
Toch knap dan dat jullie deze film van 2½ uur hebben afgekeken. Moet toch wel een marteling voor jullie geweest zijn. Of vonden jullie hem stiekem toch mooi?

4,0
[permalink] geplaatst op 18 mei 2011, 9:58 uurStiekem hoopten ze op meer porno, haha!
0,5
[permalink] geplaatst op 18 mei 2011, 17:27 uurwibro schreef: Toch knap dan dat jullie deze film van 2½ uur hebben afgekeken. Moet toch wel een marteling voor jullie geweest zijn. Of vonden jullie hem stiekem toch mooi?
Saló (Pasolini) staat ook op dat lijstje van slechtste films ooit. En ook die heb ik helemaal afgekeken.
5,0
[permalink] geplaatst op 19 mei 2011, 11:31 uurvandaag de bluray gekocht van caligula, imperial edition.
heb hem natuurlijk al, maar vind de sleeve die eromheen zit geweldig.
3,0
[permalink] geplaatst op 2 september 2011, 21:47 uurGrotesk, bizar, platvloers, wanstaltig - ja, dat allemaal, en er trots op. Een exponent van de experimenteerzucht aan het eind van de jaren '70, in de laatste stuiptrekkingen van de sexuele revolutie, en ook ongetwijfeld een reactie op de BBC-serie I, Claudius die indertijd erg populair was. En eigenlijk ook wel verplichte kost voor iedereen die pretendeert iets met films te hebben.
Malcolm McDowell heeft een paar echt geniale scenes, Peter O'Toole speelt een mooie rol - maar dat verdwijnt toch wel wat in het spektakel dat er verder langskomt. Ik zie nogal wat posts hier beweren dat dat een waarheidsgetrouwe vertelling van de echte historie van Caligula zou zijn - waanzin, daar geloof ik nou echt helemaal niets van, ik zie er veel meer in dat het een bizarre parodie op de wat serieuzere benadering van de BBC is - die versie geloof ik wel. Deze variant begint na het eerste uurtje of zo toch eigenlijk wel wat langdradig te worden - ietsje meer verhaal tussen de groteske spektakels door had misschien toch geen kwaad gekund, de 'imperial' versie is best een lange zit.
Tinto Brass is niet echt meer losgekomen uit deze stijl, en produceert - maar wel op veel kleinere schaal - met enige regelmaat vergelijkbare films, in die zin dat het niet direct porno is, maar wel veel laat zien - meer dan sommige pornofilms. Niet iets voor een groot publiek, geloof ik - je moet er tegen kunnen, zeg maar.
Dan nog de vraag welke stem er bij deze film hoort - da's een moeilijke, want deze film is een als een eigen universum - uniek en nergens mee vergelijkbaar.
0,5
[permalink] geplaatst op 3 september 2011, 0:22 uurblurp194 schreef:
Grotesk, bizar, platvloers, wanstaltig - ja, dat allemaal, en er trots op. Een exponent van de experimenteerzucht aan het eind van de jaren '70, in de laatste stuiptrekkingen van de sexuele revolutie, en ook ongetwijfeld een reactie op de BBC-serie I, Claudius die indertijd erg populair was. En eigenlijk ook wel verplichte kost voor iedereen die pretendeert iets met films te hebben.
Dat je Caligola in één adem noemt met de imponerende tv-serie
I, Claudius vind ik enigszins stuitend. Ik kijk al zo'n 60 jaar film, ik heb niks tegen porno, maar Caligola is gewoon in alle opzichten een wanstaltige film, zoals alle films van Tinto Brass (en ik heb er in de loop van de jaren een aantal van gezien:
Così Fan Tutte; Paprika; Fallo!). Het gaat Brass niet om het verhaal (want dat ontbreekt meestal), het gaat niet om het acteren (doorgaans belabberd), het gaat hem enkel om het shockeren en brusqueren. De werken van Tinto Brass vind ik een schande voor de door mij zeer geliefde filmkunst. Maak dan gewoon rechttoe-rechtaan pornofilms, maar pretendeer niet een filmkunstenaar te zijn.
3,0
[permalink] geplaatst op 3 september 2011, 0:31 uurBBarbie schreef:
Dat je Caligola in één adem noemt met de imponerende tv-serie I, Claudius vind ik enigszins stuitend.
Bizarre parodie, zei ik al...
2,0
[permalink] geplaatst op 3 september 2011, 16:54 uurKomt Claudius ook niet voor in het verhaal van Caligula?
4,0
[permalink] geplaatst op 3 september 2011, 17:02 uurVolgens mij wel, maar dan in een vrij kleine rol lijkt mij. Tiberius was keizer voordat Caligula dat werd. Hij is gespeeld door Peter O Toole.
Ben het overigens niet eens met BBarbie dat dit een puur wanstaltige (porno)film is. Ik denk dat veel mensen een te rooskleurig beeld hebben van de Romeinen. Caligula is misschien wel de film die laat zien hoe decadent zij wel niet waren.
0,5
[permalink] geplaatst op 3 september 2011, 23:50 uurRuudC schreef:
Ben het overigens niet eens met BBarbie dat dit een puur wanstaltige (porno)film is. Ik denk dat veel mensen een te rooskleurig beeld hebben van de Romeinen. Caligula is misschien wel de film die laat zien hoe decadent zij wel niet waren.
Ik denk dat de televisieserie "Rome" de werkelijkheid veel dichter benaderd.
Daar gaat het mij overigens niet om, want wat ik daarover weet heb ik ook maar uit mijn schooltijd en uit boeken. Waar het mij om gaat is dat Tinto Brass naar mijn mening enkel en alleen rotzooi produceert.
Caligola, Così Fan Tutte, Paprika en
Fallo! heb ik gezien en dat is allemaal walgelijke 'vullis'.
4,0
[permalink] geplaatst op 3 september 2011, 23:59 uurMaar Rome speelt zich honderd jaar eerder af. Dat kun je gewoon niet vergelijken.
Anyway, ik zal de film binnenkort nog eens kijken, dan kan ik er wat dieper op in gaan.
3,0
[permalink] geplaatst op 5 september 2011, 9:23 uurIk heb Caligula nog eens bekeken en kan de mening van BBarbie niet delen. Het is vor mij juist een uiterst boeiende film, die met het uitbeelden van de decadentie in the 'Rome ten tijden van Caligula' zelf lekker tegen de decadentie van zijn eigen tijd aanschurkt. Het is, simpel verteld, een verhaal over the rise and fall van een gestoorde persoon die is weergegeven zonder een enkel taboe te schuwen. Natuurlijk komt bij deze film enorm sterk de smaak-kwestie in beeld. Dat dit niet ieders smaak is, mag duidelijk zijn (dat lijkt me ook onvermijdelijk) maar een schande voor de filmkunst is het ook niet. Ik heb verder geen films van de regisseur gezien (wat mijn mening wellicht beinvloedt) maar ik vind dit niet eens een slechte film. Boeiend van begin tot einde, niets verhullend en met fraaie decors en (helaas slechts door enkelen van de acteurs) goed acteerwerk. Nee, ik vind Caligula een film waarin sex nu eens een prominente en belangrijke rol speelt. De film zou zoveel zwakker zijn als het juist niet de extreme uitwassen toonde.
4,5
[permalink] geplaatst op 5 september 2011, 10:07 uurBBarbie schreef:RuudC schreef:
(quote)
Waar het mij om gaat is dat Tinto Brass naar mijn mening enkel en alleen rotzooi produceert.
Caligola, Così Fan Tutte, Paprika en
Fallo! heb ik gezien en dat is allemaal walgelijke 'vullis'.
Tja, wat noem jij walgelijke vullis? De jaren zeventig waren op filmgebied taboe doorbrekende jaren waarbij de grenzen imo inderdaad vaak werden overschreden. Pasolini, Ferreri, Tinto Brass, Deodato om maar een paar voorbeelden op te noemen waren exponenten hier van. Toch wekte Caligula van Tinto Brass nu niet direkt walging bij mij op, dit in tegenstelling tot Saló van Pasolini. Bij die laatste ligt dat voornamelijk aan het feit dat de slachtoffers gedwongen werden om uitwerpselen te eten. Dat vond ik pas echt walgelijke scènes. De meest gruwelijke martelscènes wegen bij mij hier nog niet tegen op. Saló staat voor mij dan ook geboekt als de meest walgelijke film aller tijden. De perverse scènes in Caligula daarentegen wekte bij mij eerder de lachlust op, ik vond ze in hun overdrijving gewoon erg komisch. Ik kon er in ieder geval niet van walgen. En of ze onrealistisch waren; tja, ik heb de Romeinse tijd niet meegemaakt maar als we de geschiedschrijving mogen geloven ging het er in die tijd niet zachtzinnig aan toe. Zo ongeloofwaardig is Caligula dus niet.
3,5
[permalink] geplaatst op 17 september 2011, 18:29 uurBBarbie schreef:
Waar het mij om gaat is dat Tinto Brass naar mijn mening enkel en alleen rotzooi produceert. Caligola, Così Fan Tutte, Paprika en Fallo! heb ik gezien en dat is allemaal walgelijke 'vullis'.
Kom kom... Brass is dan wellicht niet de beste verhalenverteller, maar visueel heeft hij zijn zaakjes toch meestal prima voor elkaar.
Deze tirade doet me overigens meteen denken aan de quote van de eeuw:
'The chief enemy of creativity is "good taste"'. Pablo Picasso
4,0
[permalink] geplaatst op 18 september 2011, 0:54 uurHet is jammer dat Caligula op zoveel onbegrip stuit, maar ergens snap ik het wel. Deze film handelt over een hoofdstuk uit de Romeinse geschiedenis die veel mensen niet willen zien of (logischerwijs) simpelweg niet kennen. Het algemene beeld over de Romeinen is juist dat zij een beschaafd volk zijn. Wie zich een beetje inleest in het onderwerp zal erachter komen dat Romeinen in sommige gevallen behoorlijk wreed konden zijn (ook in hun eigen tijdsbeeld). Tinto Brass heeft verhaaltechnisch gezien een zeer historisch correcte film gemaakt door in veel gevallen letterlijk situaties overneemt uit het werk van Suetonius (Keizers van Rome, zeer interessant werk).
In ieder geval zien we Caligula zoals hij in de geschiedenisboeken staat: een narcist en een wreedaard. Iemand die enkel belust is op seks, geld en macht. Een rol die Malcolm McDowell op het lijf is geschreven. Bijna oscarwaardig durf ik te zeggen, zo overtuigend vind ik hem. Peter o' Tool had ik een stuk beschaafder ingeschat, maar zet zowaar een heel gewiekste keizer Tiberius neer. Het acteerwerk is niet altijd even sterk, maar de hoofdpersonages doen het uitstekend.
Echt pornografisch vinf ik het eigenlijk maar zelden. Geslachtsdelen zijn er in overvloed. Op een film van 150 minuten zijn er maar twee of drie scenes die orgies bevatten. expliciete scenes zijn inderdaad aanwezig. Voor mijn smaak ook wellicht te aanwezig. De suggestie dat het er wild aan toe ging, zou voor mij voldoende zijn. Het belangrijkste is wel dat het bijdraagt aan het verhaal en het weergeven van de echte Caligula. In dat opzicht is de film zonder meer geslaagd. De decors zijn trouwens erg mooi. Natuurlijk overduidelijk nep en heel theaterachtig, maar het draagt uitstekend bij aan de sfeer. Het enige echte minpunt is de speelduur. Zeker het laatste uur begint het soms echt langdradig te worden. Uiteindelijk zijn 100 a 120 minuten ruim voldoende. In ieder geval een aanrader voor wie geïnteresseerd is in de zwarte pagina's van Rome's geschiedenis en inderdaad geen moeite heeft met expliciete seksscenes.
1,5
[permalink] geplaatst op 23 september 2011, 11:04 uurZelfde regisseur als het teleurstellende senseo 45.
Echt helemaal niks aan en soms walgelijk.
Langdradig en saai.
1,5 ster
2,0
[permalink] geplaatst op 23 september 2011, 17:05 uurRuudC schreef:
Echt pornografisch vinf ik het eigenlijk maar zelden.
Het is eerder de aanpak of de stijl (of het gebrek aan) dat doet denken aan pornofilms en niet de hoeveelheid 'naakt'. Alhoewel ...
4,0
[permalink] geplaatst op 23 september 2011, 19:13 uurDat vind ik lastig te beamen, omdat ik nooit porno gezien heb van rond 1980

Ik bedoel ook te zeggen dat veel naakt niet direct pornografisch is.
3,5
[permalink] geplaatst op 23 september 2011, 19:33 uurVeel penetraties, vingerende +pijpende vrouwen en mannen dan? Deze film gaat natuurlijk wel verder dan de gemiddelde film waar naakt in zit.
4,0
[permalink] geplaatst op 23 september 2011, 19:44 uurAls je al die scenes eruit zou knippen en daarvan een los filmpje zou maken, heb je inderdaad een pornofilmpje van tien minuten. Ik weet best dat deze film verder gaat dan zo'n beetje iedere andere film die niet in de pornoschappen staat. Toch heeft het hier in mijn ogen een ander doel dan (puur) lustopwekkend te zijn.
En ja, het is aanwezig, maar het is op een film van net geen 160 minuten naar mijn idee toch te weinig om deze film in het genre in te delen.
3,5
[permalink] geplaatst op 25 oktober 2011, 5:34 uurEén van de meest "stomende scènes" is toch wel die tussen de twee dames Anneka Di Lorenzo en Lori Wagner, die naast de Keizerlijke slaapkamer, achter het "witte gezicht" zich aan elkaar vergrijpen.
Helaas is Anneka aan een triest einde gekomen. Ze is aangespoeld met gebroken rug en nek. Haar auto is boven aan een klif gevonden met sporen van geweld en bloed.
Het is al een tijdje geleden gebeurd maar het houdt de plaatselijke politie nog steeds bezig:
Ze is dus naar alle waarschijnlijkheid vermoord.
Bron
3,0
[permalink] geplaatst op 25 oktober 2011, 13:35 uurStephan schreef:BBarbie schreef:
(quote)
Kom kom... Brass is dan wellicht niet de beste verhalenverteller, maar visueel heeft hij zijn zaakjes toch meestal prima voor elkaar.
Deze tirade doet me overigens meteen denken aan de quote van de eeuw:
'The chief enemy of creativity is "good taste"'. Pablo Picasso
Ik vind niet alleen dat Caligola visueel prima in elkaar steekt, maar ook verhaal-technisch. Ondanks dat je weet hoe het uiteindelijk zal aflopen voor 'het geile keizerke' blijft het een boeiend verteld verhaal, waarin de wellicht explicite sexuele en sadistische scenes de enige juiste onderbouwing vormen om de decadentie van Rome aan te tonen.
Dar Bbarbie het allemaal maar wallgelijke vullis vindt, doet me dan ook hard denken waarom deze films uberhaupt kijken? Zeker van Caligola had dit verwacht kunnen worden. maar goed, toont wellicht ook doorzettingsvermogen aan, en een hardnekkigheid dat de regisseur wellicht toch iets van andere aard heeft geproduceerd, die vier gekeken films

puckb96
4,5
[permalink] geplaatst op 18 november 2011, 17:21 uurIk ben het helemaal eens met RuudC.
Deze Caligula is gewoon een film die iedereen wel een keer gezien moet hebben.
Een historisch epos over macht en lust.
Oké ik zal bekennen dat er inderdaad veel controverse is rondom de expliciete sex scènes, maar met dat erbuiten is dit toch gewoon een super film?
En met een uitstekende en geniale rol van Malcolm McDowell.
De film is ook redelijk gewelddadig, maar dat is ook helemaal niet erg want de Romeinen waren, zo ver ik weet, wreed en perverse.
En tja die sex scenes.

Persoonlijk heb ik er nog niet zoveel op tegen, het is inderdaad een beetje onnodig maar het is in ieder geval dan een film die niet bang is om alles te laten zien omtrent sex.
Nee, absoluut!
Caligula is toch echt wel een mooie film.
4,0
[permalink] geplaatst op 6 januari 2012, 17:45 uurMooie film, mooie decors , de wreedheid en insanity van de vroegere heersers van Rome wordt goed in beeld gebracht evenals de vulgaire gedachten en ideeen van de keizer.
enkele mooie close-up shots zijn goed in beeld gebracht..
kortom lekker om te kijken

querido
[permalink] geplaatst op 15 januari 2012, 16:10 uurCaligula: sommige noemen het een vieze pornofilm, anderen noemen het een historisch spektakel. Een film die veel heeft geleden en een geschiedenis heeft net zoals het verhaal zelf geschiedenis is. Scenarioschrijver Gore Vidal had een script die historisch accuraat was aan dat van de regeringstijd van Caligula, maar helaas kon hij de film niet financieren. Hij vroeg hulp aan Penthouse-magazine oprichter Bob Guccione. Deze wilde gerust helpen maar vroeg Vidal wel om een gunst: om zijn magazine te promoten en van de film een soort erotisch spektakel maken. Vidal stemde toe en Tinto Brass kreeg de opdracht de film te regisseren. Er werd zoveel gefilmd dat het budget uiteindelijk opging en de film niet meer accuraat was aan het script van Gore Vidal. Hierop weigerde Vidal nog betrokkenheid met de film. Regisseur Tinto Brass werd ontslagen en Bob Guccione nam de regie over. Omdat nog niet alle scènes gefilmd waren, besloot Guccione er zelfs nog een aantal hardscore seks-scenes bij te filmen.
Hoewel deze film natuurlijk eigenlijk walgelijk is, is het voor wat het is een mooie film. De seks-scenes zijn natuurlijk erg onnodig maar laten wel dingen zien, zoals de Romeinen en hun totaal andere kijk naar seksualiteit. Ik raad daarom iedereen, die een beetje filmkenner is, dus ook aan de ongecensureerde versie te kijken. Want in feite schieten de vonken er bij deze film gewoon vanaf. Prachtige decors, mooie Romeinse kleding en een erg fijne sfeer die je laat denken dat je ook gewoon werkelijk in het paleis bent van de Romeinen. Malcolm McDowell speelt de rol van de wrede en krankzinnige Caesar Caligula, en doet dit met verve. Zijn sadistische aard, zijn seksuele relatie met zijn zuster Drusilla en zelfs het huwelijk met de meest beruchte prostituee van heel het land. En het extreme geweld wordt gewoon prachtig in beeld gebracht, wat je gelijk laat zien hoe sadistisch die gek van een Caligula eigenlijk wel niet is. Toch ben ik het wel met de meerderheid eens dat sommige seks-scenes veel te extreem in beeld worden gebracht waardoor je gewoon eigenlijk weet dat je naar een pornofilm zit te kijken. Maar dat komt ook wel een beetje door omstandigheden tijdens het maken van deze film.
Samhain
4,5
[permalink] geplaatst op 24 maart 2012, 22:29 uur
bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezenTinto Brass staat, voor zover mijn weten, bekend over de expliciete erotiek die in zijn films voorkomt maar met Caligula maakte hij een historisch meesterwerk. En tja, iedereen die de film kent weet natuurlijk dat hij heel erg veel kritiek krijgt, vooral vanwege de expliciete beelden van seks en naakt. Persoonlijk kan ik daar wel mee leven. Ik vind het echter, ondanks dat, een geweldig historisch epos. De vertolking van Malcolm McDowell als de getikte keizer Caligula is voortreffelijk. Voor zover ik weet is hij ook onvervangbaar als rol. Het geweld is expliciet en buitensporig, maar daarmee wel, voor zijn tijd, werkelijk in beeld gebracht zoals het in de Romeinse tijd ging. Dat geeft de film veel realisme. Het enige nadeel zijn natuurlijk wel de expliciete seks scènes, die voor mij vergelijkbaar zijn met hardcore-pornografie. Persoonlijk vind ik het af en toe veel te expliciet (vooral tijdens de beruchte prostitutie scène nader het eind) maar toch geeft het ook weer een beeld van hoe er met zulke zaken werd omgegaan door de mensheid.
Mensen kunnen zeggen wat ze willen maar voor mij blijft het 1 van de beste illustraties van perversiteiten, machtsmisbruik, seksualiteit met o.a. familie maar natuurlijk ook van het Romeinse Rijk dat werd geleidt door een gek.