De Stilte rond Christine M. (1982)
Alternatieve titel: A Question of Silence

58 stemmen | gemiddelde 2,78

Nederland
Drama92 minuten
geregisseerd door
Marleen Gorrismet
Edda Barends,
Nelly Frijda en
Cox HabbemaDrie vrouwen hebben een man op een gruwelijke wijze vermoord. Ze hadden elkaar nog nooit eerder ontmoet en dan deze daad. Bij de arrestatie bekennen ze gelijk hun schuld. Een vrouwelijke psychiater wordt op de zaak gezet om te onderzoeken of de vrouwen ontoerekeningsvatbaar zijn. Hebben de vrouwen met hun volle verstand of in een toestand van totale verstandsverbijstering gehandeld? Zelf zijn ze er nogal laconiek onder.
FisherKing
[permalink] geplaatst op 14 augustus 2002, 19:03 uurGoede film van Marleen Gorris
3,0
[permalink] geplaatst op 24 september 2003, 17:56 uurKomt dinsdag 30 september om 20.30 uur op RTL 5. Voor de liefhebber van de Nederlandse films is er volgende week sowieso veel te genieten! RTL 5 zendt er namelijk zeer veel uit!
3,0
[permalink] geplaatst op 30 september 2003, 22:43 uurZeer interessant als tijdsbeeld. Minder geslaagd als film. Wat onevenwichtig en vreselijke muziek.
Toch nog: 3.0*
sydney
[permalink] geplaatst op 30 september 2003, 22:45 uurVeel flauwekul is geen recept voor een goede film. In mijn ogen niet geslaagd. Het verhaal slaat ook werkelijk nergens op!!! Acteerprestaties waren redelijk, maar dat heeft de film niet kunnen redden. 2*
Ja, en de muziek daar zal ik het maar niet over hebben.
3,0
[permalink] geplaatst op 1 oktober 2003, 17:56 uurEen aardige film van Marleen Gorris. Ik had er eerlijk gezegd meer van verwacht, maar het verhaaltje is toch wel redelijk leuk uitgewerkt. De muziek (als je het zo kunt noemen) was idd vreselijk. Het zal er waarschijnlijk aan hebben gelegen dat 1982 geen topjaar was voor de Nederlandse film, want anders had deze film geen Gouden Kalf gekregen.
Ook ik kom toch nog tot 3*
2,0
[permalink] geplaatst op 11 januari 2004, 18:43 uurBent het eens met Syndey. Ik stoorde me ook vooral aan de vreselijke muziek. Ook het vreemde verhaaltje kom mij weinig boeien.... 2*
Boy28
[permalink] geplaatst op 22 september 2004, 18:55 uurVorig jaar voor het eerst gezien en vond het een misselijke scene om te zien dat een grote vent zich in elkaar laat slaan,door 3 vrouwen.Ik vind het ook helemaal geen rol,voor Dolf de Vries.In elke andere film of serie,is hij dominant,driftig en kan hij iedereen de baas en dit is het tegenovergestelde.Deze film is al gemaakt toen ik op de kleuterschool zat en had hem nog nooit gezien.
3,5
[permalink] geplaatst op 12 september 2005, 23:25 uurHet gegeven van de film is natuurlijk dat die vrouwen die boetiekhouder zien als de man in het algemeen tegenover vrouwen, zoals ook de hele tijd in andere scenes te zien is: onderdrukkend en minachtend. Wat dat betreft is de film zeer geslaagd, want dit zwaar feministische thema wordt nergens uitdrukkelijk uitgesproken. Dat vind ik er goed aan. Dat alle mannen in de film over 1 kam worden geschoren, vind ik minder, maar is eigenlijk onvermijdelijk voor de vorm. Acteerprestaties zeer goed, de muziek van Lodewijk de Boer heeft mij ook in andere films nooit kunnen bekoren. Dat er in 1982 niet veel competitie was ben ik niet helemaal eens: Van de Koele Meren Des Doods, De Smaak van Water, Menuet en Ademloos waren toch sterke films. Origineel is de film zeker, maar het Gouden Kalf voor Beste Film had ik toch liever zien gaan naar De Smaak van Water, die filmisch toch meer te bieden had.
3,0
[permalink] geplaatst op 12 september 2005, 23:32 uurBOND31 schreef:
Dat er in 1982 niet veel competitie was ben ik niet helemaal eens: Van de Koele Meren Des Doods, De Smaak van Water, Menuet en Ademloos waren toch sterke films. Origineel is de film zeker, maar het Gouden Kalf voor Beste Film had ik toch liever zien gaan naar De Smaak van Water, die filmisch toch meer te bieden had.
Twee jaar na dato van mijn eerste bericht kan ik het niet anders dan met je eens zijn. Vooral
De Smaak van Water en
Van de Koele meren des doods zijn stukken beter. Wil
De Stilte rond... trouwens binnenkort nog eens herzien. Heb ondertussen zoveel nieuwe dingen gezien dat ik hier misschien ook heel anders tegen aan kijk. Kan me desalniettemin niet voorstellen dat hij me nu beter bevalt dan
De Smaak van Water ... we zullen zien !
Sneakerjeans29
[permalink] geplaatst op 18 augustus 2006, 3:32 uurDat Dolf de Vries ooit zo'n rol gespeeld heeft.Gelukkig lieten ze niet alle details zien.Dolf de Vries kennende zou hij ze alledrie, bij hun nekvel op straat gezwierd hebben, tenminste in andere films en series had hij altijd dominante rollen.
Sneakerjeans29
[permalink] geplaatst op 13 januari 2007, 1:43 uurZondag op tv.Er zitten 2 acteurs in die nu in Keyzer en de Boer Advocaten zitten.Je zult wel zien welke.Een acteur en actrice eigenlijk.
Zetten ze erbij, 6 jaar meekijken gewenst.Ik vind eigenlijk 12 jaar en ouder beter passen.
3,0
[permalink] geplaatst op 14 januari 2007, 16:15 uurIk vond het een interessante film. Ik voelde sympathie voor de vrouwen. Het einde vond ik echter zeer merkwaardig. 3,0*
Sneakerjeans29
[permalink] geplaatst op 14 januari 2007, 17:59 uurAnitatJ schreef:
Ik vond het een interessante film. Ik voelde sympathie voor de vrouwen. Het einde vond ik echter zeer merkwaardig. 3,0*
Nee ik echt niet, sorry dat ik een andere mening heb, maar als ik familie van die man was, zoon ofzo, dan deed ik met hun precies hetzelfde.Ik wordt razend en misselijk bij de gedachte, dat zoiets ook met kinderen en oude mensen kan gebeuren. Nu wist ik wat er kwam ,maar toen ik hem een paar jaar geleden voor het eerst zag, draaide mijn maag om. De Lift is er een lievertje bij.
3,0
[permalink] geplaatst op 8 mei 2007, 18:05 uurrobertus65 schreef:Het jaar 1982 was een rampjaar voor de Nederlandse film dat deze film als beste werd gekozen, andere film uit '82 waren trouwens ook al niet veel beter zoals Luger, Golven en Het Beest. Alleen De Boezemvriend is top, maar ja dat is humor en dat valt nooit in de prijzen bij de jury.

Wat dacht je van
Van de Koele Meren des Doods, De Smaak van Water en
Menuet?
2,0
[permalink] geplaatst op 8 mei 2007, 18:30 uurLeuk dat je reageert, maar die films heb ik nog niet gezien, dus kan ik niet beoordelen. Ik heb het eens nagekeken, en ik heb slechts 5 films Nederlandse gezien uit 1982 en alleen De Boezemvriend vond ik heel aardig, dit vind ik dus weer zo'n pleefilm. Alleen van de koelen meren des doods heb ik nog op dvd en zal ik binnenkort eens bekijken. Die andere zijn niet eens op dvd uit, dus dat wordt moeilijk om ze te zien.
3,0
[permalink] geplaatst op 8 mei 2007, 18:36 uurDe Boezemvriend vond ik dan weer niet veel, maar die drie films die ik hierboven noemde zijn sowieso beter dan
De Stilte rond ..., vind ik. Snap dat kalf eerlijk gezegd ook niet zo goed.
Sabine en
Ademloos zijn wel aardig en
Een Zwoele Zomeravond is best grappig. Een rampjaar zou ik het persoonlijk niet willen noemen

1,5
[permalink] geplaatst op 29 december 2007, 20:04 uur
bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezenDe film heeft een interessante sfeer die uiteindelijk op volkomen niets uitdraait: een moordmysterie zonder dat uiteindelijk het motief echt duidelijk wordt - frustrerend! Muziek is verschrikkelijk, walgelijk is de manier waarop mannen worden geportretteerd. De scene op het einde met dat lachen slaat nergens op, en wat was nou de rol van die andere vrouwen die er bij stonden? 1,5*
Sneakerjeans29
[permalink] geplaatst op 9 februari 2008, 2:04 uur
bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezenBlueJudaskiss schreef:
De film heeft een interessante sfeer die uiteindelijk op volkomen niets uitdraait: een moordmysterie zonder dat uiteindelijk het motief echt duidelijk wordt - frustrerend! Muziek is verschrikkelijk, walgelijk is de manier waarop mannen worden geportretteerd. De scene op het einde met dat lachen slaat nergens op, en wat was nou de rol van die andere vrouwen die er bij stonden? 1,5*
blijkbaar supporters zonder woorden.
1,0
[permalink] geplaatst op 7 april 2008, 12:20 uur
bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezenBlueJudaskiss schreef:
De film heeft een interessante sfeer die uiteindelijk op volkomen niets uitdraait: een moordmysterie zonder dat uiteindelijk het motief echt duidelijk wordt - frustrerend! Muziek is verschrikkelijk, walgelijk is de manier waarop mannen worden geportretteerd. De scene op het einde met dat lachen slaat nergens op, en wat was nou de rol van die andere vrouwen die er bij stonden? 1,5*
In het jaar 1982 toen deze film uitkwam had het toen volkomen doorgeschoten feminisme zijn hoogtepunt bereikt. Deze film is daarvan het ultieme bewijs.
1,0
[permalink] geplaatst op 19 augustus 2008, 12:10 uurInteressant tijdsbeeld, maar voor de rest een verwerpelijke film. Technisch ook verschrikkelijk overigens. Echt zo'n vreselijk gedateerde film uit de periode dat Nederlandse films politiek verantwoord moesten zijn. Of uiterst links of feministisch. Is ook aan de cast te zien, met mensen als Frijda en Habbema (die toen vaker in haar geliefde DDR bivakkeerde dan in Nederland). Gelukkig heeft Gorris zich inmiddels bekeerd

en noemt ze haar benadering van destijds 'naief'. 1,5*
consumer1970
[permalink] geplaatst op 28 september 2008, 16:12 uurLaat U niet misleiden door de namen van de cast en regisseur.
Dit is (naar mijn mening natuurlijk) een tragische verspilling van geld en energie. Men heeft blijkbaar een voorbeeld genomen aan rechtbankdrama's die wel het predikaat rechtbankdrama verdienen, maar deze aanfluiting slaat de plank volledig mis, mij na anderhalf uur achterlatend met de vraag: Waar ging dit in hemelsnaam over?
Ergens in de film barsten de dames in de rechtbank in lachen uit, maar waarom weet niemand. Misschien omdat de film een gouden kalf won.
1,0
[permalink] geplaatst op 28 september 2008, 16:40 uurconsumer1970 schreef:
Ergens in de film barsten de dames in de rechtbank in lachen uit, maar waarom weet niemand. Misschien omdat de film een gouden kalf won.
Misschien wel omdat het gouden kalf uitgereikt werd door een man.
btw Deze film had nummer 1 moeten staan in de Flop 100.
consumer1970
[permalink] geplaatst op 28 september 2008, 19:57 uurJa, inderdaad, maar daar zijn minstens 150 stemmen voor nodig.
Frans Sarneel
[permalink] geplaatst op 12 april 2009, 22:59 uurAlles is hiervoor eigenlijk al gezegd: Onbevredigende film met een ronduit verwerpelijke boodschap.
3,5
[permalink] geplaatst op 2 januari 2010, 22:06 uurgeweldige film, die jammer genoeg vol onlogische zaken zit en dingen die niet kloppen
4,0
[permalink] geplaatst op 6 maart 2010, 2:07 uur
bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezenEnige hierboven genoemde bezwaar waar ik me in kan vinden is de inderdaad vreselijke muziek; verder is het een buitengewoon briljante film. Films die werkelijk iets durven te zeggen zijn al extreem zeldzaam in Nederland, laat staan films die voor een radicale filosofie durven uit te komen. Laten we er geen doekjes om winden; de wereld wordt nog altijd op alle materiele en pragmatische vlakken (welke wij om allerlei vage redenen als be all and end all van ons bestaan hebben gedesigneerd) gedomineerd door mannen, en hoezeer wij mannen ook geneigd zijn onze ogen te laten rollen jegens al die feministische 'aandachttrekkende zieligdoenerij', volkomen gelijkheid der seksen is nog altijd een illusie. Gorris levert een werkelijk subliem portret van een groepje vrouwen die het zowel bewust (de secretaresse) als onbewust (Nelly Frijda's personage) helemaal hebben gehad met de status quo. De wijze van protest -de moord op een willekeurige man, zoals mannen zo vaak geweld plegen jegens willekeurige vrouwen - wordt met sympathie en een gevoel van onvermijdelijkheid weergegeven, zonder dat er goedkeuring aan wordt verleend; de vrouwen verdienen hun juridische straf . De moord heeft dan ook vooral een hevige symbolische betekenis. Misogynie is al sinds jaar en dag een kenmerk van menig film uit binnen- en buitenland. Enige vorm van tegengas direct te bestempelen als 'doorgeschoten' vind ik dan ook een bewijs van meten met twee maten.
In zijn mildere verschijningsvormen heeft het feminisme in mij altijd al een sympathisant gekend, en ware het niet dat Chantal Akerman al in 1975 met Jeanne Dielman het ultieme feministische meesterwerk leverde, dan had dit doordachte mini-meesterwerkje wellicht de roem gekend die het verdiend.
1,0
[permalink] geplaatst op 6 maart 2010, 10:40 uur@Poisonthewell
Hoe jij kan sympathiseren met die drie hysterische wijven is voor mij een raadsel. Het is duidelijk dat jij die tijd niet hebt meegemaakt. Het feminisme was in die tijd - de beginjaren tachtig - volkomen doorgeslagen en kenmerkte zich door een extreem egoïsme. Ik weet het nog goed, BOM (Baas over Mijzelf) vrouwen die liepen te blèren door de straten van "Baas in Eigen Buik', "Abortus in het Ziekenfondspakket" en nog meer van die holle frasen. Behalve dat de frustratie er bij veel vrouwen er vaak afdroop waren het vooral meelopers. Feminisme was in de mode en ze wilden vooral niet achter blijven.
Nu even terug naar de film;
Als de regisseur met deze film tegengas wil geven voor films die gaan over mysogynie, dan heeft ze met deze film het meest slechte voorbeeld gegeven en bovendien is deze film nog overbodig ook. Er zijn meer films gemaakt over vrouwen die mannen haten dan jij denkt. Alleen gaan die vrouwen niet te werk zoals in deze film waar drie gefrustreerde wijven op een man op los beginnen te beuken. Neen, die vrouwen - de femmes fatales - hebben maar een wapen en dat is hun charmes, hun verleidingskunst. Films als "Scarlet Street", "Body Heat" en "The Last Seduction" zijn daar goede voorbeelden van. In dit soort films is de vrouw niet het zwakke maar het sterke geslacht. In deze film van Marleen Goris - en dit klinkt misschien paradoxaal - is de vrouw zonder meer het zwakke geslacht.
4,0
[permalink] geplaatst op 6 maart 2010, 13:16 uurIk heb 'die tijd' (dwz begin jaren tachtig) inderdaad niet meegemaakt, maar feminisme is uiteraard een fenomeen dat al zo'n 150 jaar aan de gang is en verschillende golven van intensiteit kende. En zolang de vrouw in de praktijk nog steeds niet gelijk is aan de man zal het ook nog wel blijven bestaan. 'Baas in eigen buik' en 'Abortus in het Ziekenfondspakket' waren in die tijd in ieder geval allerminst holle frasen, maar uiterst legitieme doelstellingen. Of het nu modieus was of niet, de eeuwenlange achterstelling van de vrouw op de man is een historisch feit, en alle eventuele uitspattingen van frustratie hieromtrent 'in the heat of the moment' zijn volkomen begrijpelijk en niet anders dan bij welke andere vorm van sociaal protest dan ook. Dat verandert niets aan de kern van de zaak. Het is dan ook juist die balans tussen buitenproportionele emotie-uitingen enerzijds en gezond verstand anderzijds die Marleen Gorris in deze film zo scherp weet aan te stippen. Sympathie ja, goedkeuring nee.
Wat betreft het fenomeen 'femme fatale' en films die gaan over vrouwen die mannen haten: de femme fatale is natuurlijk een product van een bij uitstek mannelijke seksuele fantasie - film noir is een genre gegenereerd door mannelijke regisseurs, producenten en studiobazen, vaak gebaseerd op het literaire werk van mannelijke schrijvers. De femme fatale is altijd een geidealiseerde, bloedmooie vrouw (Nelly Frijda had bijvoorbeeld weinig kans gemaakt de rol van Stanwyck in Double Indemnity te bemachtigen). Het destructieve element dat haar door de mannelijke scenarioschrijvers is toegedicht is wellicht een vorm van psychologische Freudiaanse zelfkastijding - door mannen. Films over vrouwen (dwz echte, alledaagse vrouwen, zowel lelijk als mooi, oud als jong), die mannen haten, verteld vanuit vrouwelijk perspectief, waren voor 1982 wel degelijk zeldzaam.
Wanneer een man een vrouw verkracht of vermoord in een film wordt er niet moeilijk over gedaan, maar zo gauw als de rollen worden omgedraaid zijn het 'hysterische wijven.' Het feit dat jij de film zo ervoer bewijst nu precies de validiteit van het statement dat Gorris wilde maken. En wanneer je dan ook nog impliceert dat vrouwen zich horen te beperken tot de 'wapens' van hun sekse (nl. 'charmes' en 'verleidingskunst' - wapens die wij mannen graag zien), maak je het Gorris wel heel gemakkelijk, en versteek je mij van verder commentaar.
Ik denk niet dat wij het eens gaan worden, wibro
1,0
[permalink] geplaatst op 6 maart 2010, 13:46 uurPoisonthewell schreef:
Ik denk niet dat wij het eens gaan worden, wibro
Hoeft ook niet maar ik vond het wel vermakelijk jouw reaktie op mijn bericht te lezen.

3,0
[permalink] geplaatst op 6 maart 2010, 21:45 uurPoisontheWell bevestigd mijn gevoel de laatste tijd dat ik dit moet herzien.
3,5
[permalink] geplaatst op 6 maart 2010, 23:03 uurstarbright boy schreef:
PoisontheWell bevestigd mijn gevoel de laatste tijd dat ik dit moet herzien.
De muziek blijft vreselijk zoals je toen ook al opmerkte. Verder best een grappig tijdsbeeld en eens verfrissende cinema (bedenk: Nederland in 1982 Gerard Soeteman, Rob Houwer vieren hoogtij en in elk film doet of Krabbé, Faber, Hauer, vd Ven of Soutendijk mee) al is de nuance ver te zoeken.