De synopsis op MovieMeter eindigt met “Wat is haar verhaal?” Een goeie vraag waarop ik het antwoord schuldig moet blijven. Omdat de film mij totaal niet boeide, ben ik na een uur of zo in slaap gesukkeld. Misschien moet ik ‘m ooit nog eens een herkansing geven, maar erg waarschijnlijk lijkt mij dat niet. Omdat ik alleen de eerste helft van de film heb gezien, onthoud mij vooralsnog van het toekennen van een score.
Alternatieve titel: Echoes of the Rainbow, 29 mei 2020, 22:33 uur
Een aansprekend drama met een lach en een traan over de dagelijkse beslommeringen van een eenvoudig schoenmakersgezin, gezien door de ogen van een klein jongetje. In die eenvoud zit ‘m het bijzondere. Geen spectaculaire actiescènes of iets dat daar op lijkt, maar een rustig verteld verhaal dat uit het leven van alledag gegrepen is. Tussen de regels door wijst de film onder andere op de enorme verschillen tussen arm en rijk en op de corruptie van de politie. Al met al een erg fijne film.
Van lieverlee beklemmende post-Holocaust film over een vrouw, die psychisch en fysiek zwaar beschadigd terugkeert uit een vernietigingskamp. Niet wetend wat er ten tijde van haar arrestatie door de nazi’s allemaal gebeurd is, gaat zij in haar naïeve onschuld op zoek naar haar man, culminerend in een schokkende confrontatie.
Een beklijvende film met een subtiele slotscène, die mij nog lang zal heugen. Subliem. Een van de meest verfijnde filmafsluitingen die ik ooit ben tegengekomen.
Alternatieve titel: The Royal Tailor, 29 mei 2020, 09:28 uur
Hoewel kleermakers de centrale rollen voor zich opeisen, gaat ook deze film over het Joseon hof over intriges, gekonkel en nijd, zoals we dat al vaker gezien hebben. Naast de fraaie settings vallen vooral de oogverblindende kostuums op, maar die mogen natuurlijk niet ontbreken in een film over “koninklijke” kleermakers.
Dat maakt de film tot een lust voor het oog, naast het feit dat ook het vrij originele verhaal alleraardigst in elkaar zit. De film heeft mij aangenaam verrast, mede door de nadrukkelijke aanwezigheid van Shin-hye Park, een wonderschone, uitermate charmante actrice.
Alternatieve titel: Wenn Inge Tanzt..., 28 mei 2020, 17:10 uur
Vlotte muziekfilm rondom de gespannen relatie tussen de leden van een rockbandje en een eco-activiste. Jammer dat de spanning in die relatie tamelijk vroeg in de film als sneeuw voor de zon verdwijnt. Veel diepgang zit er verder niet in, want over de achtergronden van de beide protagonisten worden we niet veel wijzer.
Terwijl het verhaal rustig voorkabbelt, is de muziek best oké. Dat geldt zeker voor de titelsong, die lekker in het gehoor ligt. Dat ze Peter Kraus, een rockster uit mijn eigen tienerjaren, uit de mottenballen getrokken hebben voor een drakerige bijrol doet de film geen goed. Zonder dat overbodige personage zou de film volgens mij een stuk leuker zijn geweest.
Alternatieve titel: Seondal: The Man Who Sells the River, 28 mei 2020, 13:01 uur
Kluchtige avonturenfilm over inventieve beroepsoplichters, die het uiteindelijk aan de stok krijgen met een soort oom Dagobert. Een vlotte film, rijkelijk voorzien van kostelijke scènes. Erg leuk.
Alternatieve titel: Golden Brother, 28 mei 2020, 07:48 uur
Clichématige dramedie over een jongeman, die met vallen en opstaan leert dat het nastreven van rijkdom niet zaligmakend is in het leven, vooral niet wanneer dat ten koste gaat van je banden met de mensen in je omgeving (familie, vriendinnen). Weinig nieuws onder de zon, maar de cast weet er een onderhoudend geheel van te maken.
Alternatieve titel: Eleanor & Colette, 27 mei 2020, 11:21 uur
Indrukmakend docudrama over de juridische strijd voor de rechten van psychiatrische patiënten. Een degelijk verhaal met overtuiging over de voetlicht gebracht door Hillary Swank en Helena Bonham Carter. VooraL Carter is op dreef met haar vaak verrassende oneliners.
Bille August laat andermaal zien een veelzijdig regisseur te zijn.
Alternatieve titel: A Lady in Paris, 26 mei 2020, 17:29 uur
Hoewel ik veel van haar films gezien heb, moest ik twee keer kijken alvorens Jeanne Moreau te herkennen. Zij speelt op haar eigen vertrouwde wijze een bejaarde feeks, die het als haar voornaamste roeping ziet om alles en iedereen tegen zich in het harnas te jagen. De uit Estland ingevlogen, zachtaardige verzorgster heeft heel wat te stellen met haar onvoorspelbare nukken.
Een psychodrama over twee vrouwen, dat in vergelijking met de andere films van regisseur Ilmar Raag enigszins uit de toon valt. Niet zijn beste werk, maar toch wel goed te doen vooral dankzij het gedegen acteerwerk van de beide protagonisten.
Alternatieve titel: A City Called Macau, 26 mei 2020, 16:34 uur
Nogal afstandelijke film over een gescheiden vrouw, die als financieel intermediair in een casino emotioneel betrokken raakt bij het wel en wee van een paar van haar klanten. Enerzijds ziet de film er gelikt uit, maar anderzijds valt het niet mee om enige betrokkenheid te voelen bij de voornaamste personages. Een vrije kille bedoening.
Het was een publiek geheim dat Alfred Hitchcock in zekere mate een obsessie had voor sexy blondines. Hij heeft er in zijn carrière heel wat gebruikt, van Madeleine Carroll in 1935 tot en met Barbara Leigh-Hunt in 1972. Biograaf Donald Spoto heeft daarover twee boeken geschreven: “The Dark Side of Genius” (1983) en “Spellbound by Beauty” (2009).
Op dit laatste boek is deze televisiefilm gebaseerd. Centraal staat de gespannen relatie tussen Hitchcock en Tippi Hedren, die net als veel van haar voorgangsters in eerdere films van Hitchcock psychisch en/of fysiek ernstig in het nauw wordt gebracht. Ik sluit niet uit dat een zekere vorm van misogynie Hitchcock niet vreemd was.
Wat daar ook van zij, deze film geeft een naar inkijkje in het gedrag van “Hitch” ten opzichte van vrouwen, een van zijn steractrices in het bijzonder. Schokkend, om een understatement te gebruiken.
Alternatieve titel: PG Love, 26 mei 2020, 12:06 uur
Het idee achter de film is wel aardig, maar de uitvoering belabberd. Dat ligt niet aan de dames, want die zien er sexy genoeg uit. De film mankeert diepgang, waardoor de verhaaltjes stuk voor stuk erg gehaast en oppervlakkig overkomen. Dat geldt in minder mate voor het verhaal over Phoenix en haar rotsvaste vriend Happy. Afgezien van een handvol leuke scènes een middelmatige film, die het vooral moet hebben van de sex appeal van de dames.
Alternatieve titel: Forever Young, 26 mei 2020, 10:26 uur
Niet zo beroerd als de abominabele score op IMDb je wil doen geloven, al slaat het tamelijk klunzige tweede deel van de film qua toonzetting en sfeer de plank mis gezien de dramatiek, die in deze film de overhand voert. Huiwen Zhang zet een alleszins aanvaardbare hoofdrol neer en dat geldt evenzo voor haar tegenspeler Yifeng Li.
Alternatieve titel: Flippant, 26 mei 2020, 10:24 uur
In de vorm van een wel heel bijzondere reünie van vroegere studiegenoten blikt de film terug op kameraadschap door dik en dun met als rode draad hoe falen ─al dan niet door een gebrek aan talent─ even eigen is aan het leven als succes. De inzet, de wijze waarop zijn minstens zo veel waard als de uitkomst.
Een soms emotionele film, die wordt verlucht met een aantal hilarische momenten. Een boeiende mix van drama en komedie. Erg mooi.
Alternatieve titel: Christmas Rose, 26 mei 2020, 10:22 uur
Gezapig rechtbankdrama dat moeite heeft om je aandacht vast te houden tot aan de ontknoping, die min of meer uit de lucht komt vallen. Het tamelijk vergezochte verhaal is eerder en spannender in beeld gebracht.
Alternatieve titel: Buradeo, 25 mei 2020, 19:04 uur
Een rommelige komedie over twee totaal verschillende broers, die elk met een eigen agenda in het achterhoofd naar de begrafenis van hun vader gaan. Onderweg ontmoeten zij een vreemde vrouw, die een merkwaardige band met hun familie blijkt te hebben. Een matige komedie, die vergeet grappig te worden.
Routineuze romcom over haperende vakantieliefdes. De afzonderlijke verhaaltjes zijn nogal voorspelbaar. Een sympathieke film die weliswaar weinig nieuws brengt, maar niettemin goed te doen is voor een keer. Verrassende cameo van Gabrielle Anwar.
Alternatieve titel: Heart Blackened, 24 mei 2020, 19:10 uur
Prima thriller, die bloeiend blijft door de onverwachte wendingen. Telkens wanneer je denkt te weten hoe de vork in de steel zit, sijpelt er weer nieuwe informatie binnen waardoor de zaak toch weer anders komt te liggen. Onderhoudende film met een knap geconstrueerd script.
Een heftige film over een vrouw, die van kinds af aan mishandeld en misbruikt wordt en al op jonge leeftijd op zichzelf teruggeworpen wordt. Op een gegeven moment slaan de stoppen door met fatale gevolgen.
Een tamelijk unieke vertolking van een nauwelijks herkenbare Charlize Theron. Daarbij vergeleken verbleken de acteerprestaties van de rest van de cast.
Alternatieve titel: Tokyo Newcomer, 22 mei 2020, 19:02 uur
Volgens wikipedia is het Go-spel het oudste bordspel ter wereld. Ik kende het tot nu toe alleen van plaatjes. In deze film vormt het de achtergrondinformatie van een jonge Chinees, die naar Japan verhuist om zich verder te bekwamen in het spel. Hij belandt daar onder de vleugels van de weduwe van een voormalige Go-kampioen. De film tekent vooral de dagelijkse beslommeringen van de oude vrouw, haar jonge gast en haar inwonende, rebelse kleinzoon (de broodnodige valse noot in het verhaal). Een zweverige tweede verhaallijn over de kleinzoon en diens vriendin hangt er een beetje verloren bij.
Een rustig voortkabbelende film, zonder toeters of bellen. Een mooie vertolking alweer van good old Chieko Baishô.
Alternatieve titel: Gojira, 22 mei 2020, 10:38 uur
Door de bank genomen zijn dit soort films niet aan mij besteed, maar met mijn puberende kleinkinderen in de buurt was ik bij voorbaat kansloos en moest ik er toch aan geloven. En ik moet zeggen, de film is mij niet tegengevallen. Godzilla als redder van de mensheid, het is even wennen maar wel aardig bedacht. Dat er als van ouds parachutisten in de strijd geworpen worden, is dan weer wat minder. Zoals het ook jammer is dat de meeste schermutselingen in het donker plaatsvonden, kort nadat overal het licht was uitgegaan. Maar goed, mijn kleinkinderen vonden het allemaal prachtig en daaraan heb ik de nodige voldoening overgehouden.
Ik vermoed dat het de filmmakers veel meer te doen was om de christelijke boodschap dan de tragische relatie tussen Jeremy Camp en zijn eerste vrouw. Op zich is dat een aandoenlijk verhaal en ook de muziek is best goed. Ieder zijn of haar ding natuurlijk maar met het christelijke sausje, dat eroverheen gegoten wordt, kan ik niet zoveel. In mijn beleving wordt de film daardoor te zweverig.
Alternatieve titel: Happy Birthday, 20 mei 2020, 11:09 uur
Romantische dramedie over een koppel, dat al jaren voor elkaar bestemd lijkt maar wederzijds de wil of moed ontbeert om de beslissende stap te zetten. Zoals sparkling112 terecht opmerkt best zielig eigenlijk. Het resultaat is een film, die zich weinig enerverend naar het einde sleept.
Alternatieve titel: Love Is Blind, 19 mei 2020, 10:11 uur
Andermaal een beklijvende film van regisseur Ilmar Raag. Een schitterende film over de ontluikende liefde tussen twee outcasts tegen de stroom in. De mooiste scène: die waarin Kertu haar tirannieke vader straal voorbijloopt om haar geliefde in het bijzijn van iedereen vol op de mond te kussen. Een kippenvelmoment. Een echt pareltje met een pakkend verhaal en overtuigend acteerwerk. Prachtig!
P.S. De Engelse alternatieve titel slaat als een tang op een varken.
Binnen het genre biopics over rock- en filmsterren is dit naar mijn smaak niet meer dan een middenmoter. Het verhaal over de opkomst van Elton John en het eerste deel van zijn carrière kent ondanks zijn turbulente leefstijl amper interessante gebeurtenissen. De film moet het daarom vooral hebben van de soundtrack en daar is uiteraard weinig mis mee. Al met al toch wel een beetje een tegenvaller.
Alternatieve titel: Resurrection, 17 mei 2020, 16:38 uur
Na de synopsis gelezen te hebben, verwachtte ik een regelrechte smartlap. Niets van dat alles. Regisseur Ram zet een weliswaar gevoelige, maar tegelijkertijd robuuste en openhartige film neer over de relatie tussen een alleenstaande vader en zijn zwaar gehandicapte dochter. Om die relatie nog ingewikkelder te maken belandt die dochter in weerwil van haar handicap volop in de puberteit met alle symptomen die daar bij horen.
Een bijzondere coming-of-age film met bijzondere acteerprestaties. Allereerst van Mammootty als de zorgzame vader. Het is evenwel Sadhana die de show steelt met een beheerste, nagenoeg vlekkeloze vertolking als de spastische dochter. Ook de keuze van Ram om de rol van een transgender prostitué toe te wijzen aan een daadwerkelijke transgender betaalt zichzelf uit.
Een bijzonder mooie, gedurfde film die niet gespeend is van maatschappijkritiek.
Alternatieve titel: I'll Call You, 17 mei 2020, 10:30 uur
Afgezien van de karaktertekeningen een weinig opwindende film over een egocentrische jonge vrouw, die soms te pas, maar veelal te onpas een beroep doet op een hondstrouwe vriend. Film schijnt te maken te hebben met de jongerencultuur in Hongkong. Dat is onbekend terrein voor mij, dus ik beperk mij maar tot mijn oordeel over deze film: erg matig.
Indringend waargebeurd verhaal over een Turkse VN-soldaat, die tijdens de Koreaanse oorlog een klein Koreaans meisje onder zijn hoede neemt en met haar een aandoenlijke vader-dochter relatie opbouwt. Schrijnend om te zien hoe onwil en/of bureaucratische regeltjes verhinderen dat die relatie in stand blijft na de afloop van de oorlog. Het “eind goed, al goed” is geen geldig excuus voor al die verloren jaren.
Een mooie film, die mij vanaf de eerste ontmoeting tussen de soldaat en het meisje naar het puntje van mijn stoel trok en niet meer losliet. Wel jammer dat je waargebeurde verhalen niet mooier kunt maken dan ze zijn. Nu hield ik toch enigszins ambivalente gevoelens over aan de film.
Alternatieve titel: Double Xposure, 17 mei 2020, 10:21 uur
Psychologische thriller over een jonge vrouw, die om onverklaarbare redenen gevangen zit in haar eigen gedachtenspinsels. Een rare film, die feitelijk uit twee delen bestaat die op de keper beschouwd weinig met elkaar te maken hebben. Het vreemde is dat het eerste deel vrijwel helemaal overboord gegooid wordt door de ontwikkelingen in het tweede deel. Het is wachten op de slotscène om de sleutel tot het geheel te krijgen.
Dat alles laat onverlet dat Bingbing Fan een mooie hoofdrol neerzet. Maar ook zij kan deze warrige film niet redden.
Alternatieve titel: Love Is Blind, 15 mei 2020, 18:44 uur
Matige remake van de Filipijns-Japanse film “Kita Kita” uit 2017. Een romantisch drama, zo tenenkrommend zoet dat het naar mijn inschatting zelfs de bouquetreeks niet zou halen.
Alternatieve titel: I Sell Love, 15 mei 2020, 09:57 uur
Onderhoudend drama over een mooie studente, die uiteindelijk een hoge prijs moet betalen voor een keuze die zij eerder heeft gemaakt. De tragische ontknoping voel je wel beetje aankomen.
Een heel aardige tour-de-force van de sexy Rose Chan als de escortgirl. Regisseur Kevin Chu kleurt braafjes binnen de lijntjes.
Eentonige film waarin een dag in het leven van een nog jonge, onervaren secretaresse wordt geobserveerd. Tekenend dat haar door mannen gedomineerde omgeving onverschillig reageert op de alarmbellen, die bij haar afgaan. Wat meer venijn en diepgang zou welkom geweest zijn.
Mijn tweede film kort na elkaar met Geraldine Viswanathan, die deze keer de hoofdrol voor haar rekening neemt. Films over personages, die klem komen te zitten tussen verschillende culturen spreken mij door de bank genomen wel aan. Dat is ook hier het geval. Verrassend dat de steun voor de tiener in dit geval van haar moeder komt, die door schade en schande wijzer geworden is. Dat geeft deze film toch een beetje extra smoel.
Alternatieve titel: Fall in Love at First Kiss, 15 mei 2020, 09:39 uur
Uiterst voorspelbare romcom over twee hogeschool scholieren, die qua spontaniteit elkaars tegenpolen lijken zijn. De wijze waarop Jelly Lin vormgeeft aan haar personage is zo overdreven dat het op d’n duur toch nog leuk wordt. Zij steelt daarmee de show in deze romantische komedie, die er niet echt bovenuit steekt, maar voor een keertje best aardig is.
Gedramatiseerde reconstructie van grootschalige verduistering van onderwijsgelden in de Verenigde Staten. Het verhaal wordt nogal vlak verteld met als enige uitschieter de meervoudige homoseksuele relaties.
Niet slecht, maar op de keper beschouwd tamelijk gewoontjes.
Alternatieve titel: Cry Me a Sad River, 13 mei 2020, 11:13 uur
Een deprimerende film over middelbare scholieren, die zich enerzijds geconfronteerd zien met kalverliefde en anderzijds met dramatische zaken als armoede, jaloezie en pesten. Een aangrijpende tragedie waar je bepaald niet vrolijk van wordt.
Alternatieve titel: How to Get Over a Breakup, 12 mei 2020, 09:54 uur
Een vlotte komedie over een jonge vrouw, die compleet van de leg raakt wanneer haar vriend na zes jaar hun (langeafstands-)relatie verbreekt. Zonder een dijenkletser te zijn kent de film voldoende grappige scènes om de aandacht vast te houden. Redelijk amusant.
Alternatieve titel: The Third Wife, 12 mei 2020, 09:51 uur
De soms adembenemend fraaie beelden van de omgeving overheersen in deze onthaastende film over de onderlinge relatie van drie mooie vrouwen, die ondanks het leeftijdsverschil alle drie getrouwd zijn met dezelfde (oude) man. In de marge een secundaire, tragische verhaallijn over een jongeman die zich verzet tegen een gedwongen huwelijk.
In meerdere opzichten een exotische film. Rustgevend en visueel een feest. Eén * extra voor de cinematografie.
Alternatieve titel: Beijing Rocks, 11 mei 2020, 07:51 uur
Om deze film te kunnen appreciëren moet je volgens mij thuis zijn in a) de cultuurverschillen tussen mainland en Hongkong Chinezen, b) de Chinese rockscene. Omdat ik beide niet ben, heb ik mijn focus maar gericht op het romantische achtergrondgebeuren. Helaas komt dat amper van de grond. Het is een haperend verhaaltje over twee bandleden, die beiden dingen naar de hand van een groupie, die mixed signalen afgeeft. Dat is het wel zo’n beetje. Een nogal saaie, vlakke film zonder hoogte- of dieptepunten. Matig.
De rivaliteit tussen de toneelschrijvers Molière en Racine vormt het passend decor voor het levensverhaal van een straatdanseres annex prostituee, die zich opwerkt tot favoriete actrice van zonnekoning Lodewijk XIV.
Sophie Marceau is met een op haar lijf geschreven rol het stralend middelpunt van dit historisch kostuumdrama. De film geeft een aardig inkijkje in de Franse samenleving in de 17e eeuw en valt verder op door de frivole toonzetting en de fraaie vormgeving. Een erg vermakelijke film.
Alternatieve titel: Life Show, 10 mei 2020, 10:57 uur
Sfeervolle film over een zorgzame, vriendelijke vrouw, die voortdurend voor iedereen klaarstaat maar zichzelf een beetje voorbijloopt in haar zoektocht naar genegenheid. Over het geheel bezien eigenlijk een tragische film, die je toch met een goed gevoel achterlaat dankzij de aangrijpende slotscène. De vertolking van de uitermate charmante Hong Tao is zonder meer subliem. De film heeft mij echt geraakt.
P.S. Nooit geweten dat er zoiets bestond als een “nachtmarkt”.
Alternatieve titel: Battleship Potemkin, 10 mei 2020, 10:56 uur
Zoals het een propagandafilm betaamt neemt ook deze dramatische verfilming van de opstand aan boord van een slagschip een loopje met de werkelijkheid. Dat laat onverlet dat het een imposante film is, vooral dankzij de beruchte slachtpartij op de trappen van Odessa en de knappe montage.
Bijna honderd jaar oud, maar nog steeds het aanzien meer dan waard.
Alternatieve titel: Miss Hong Kong, 10 mei 2020, 09:25 uur
Een brave film met een weinig origineel verhaal. Ook de uitvoering houdt niet over. Met name de acteerprestaties zijn over de volle breedte aan de magere kant. Ondanks de clichématige uitgangspunten had dit best een boeiende film kunnen zijn, maar het komt er niet van. Jammer dan.
The Meyerowitz Stories (New and Selected) (2017) 2,5
Alternatieve titel: The Meyerowitz Stories, 8 mei 2020, 19:09 uur
Adam Sandler en Ben Stiller, samen in één film van Noah Baumbach!? Omdat ik vooraf al het ergste vreesde, kan ik achteraf niet zeggen dat ik teleurgesteld ben.
Het is een nagenoeg humorloze komedie over een kunstenaar, die tegen het einde van zijn leven verbitterd om zich heen kijkt, hunkerend naar het verleden toen Hollywood-sterren hun rollen nog in jacquet vertolkten; over zijn onzekere kinderen met wie hij nooit echt een band heeft gehad; en als klap op de vuurpijl over zijn vroegwijze kleindochter, die tot laaiend enthousiasme van de familie op jeugdige leeftijd “artistieke” pornofilmpjes maakt.
Kortom, een allegaartje van wat een greep uit het leven van alledag had kunnen zijn. Had kunnen zijn, want verder dan wat geneuzel komt Baumbach niet.
Het kruitvat Kashmir vormt het decor voor een “grensoverschrijdende” liefdesrelatie met dramatische gevolgen. Het is aanvankelijk even doorbijten, want de film komt maar moeizaam op gang. Dat wordt meer dan goed gemaakt in het tweede deel, waarin de geliefden tussen twee vuren komen te zitten. De psychische spanning druipt er op sommige momenten vanaf. Jammer genoeg ontspoort de film een beetje in de slotgedeelte, maar afgezien daarvan is dit een pakkende mix van drama, romantiek en oorlog.
Een fraai debuut van regisseur Shoojit Sircar. Ik heb al zijn films inmiddels gezien en kijk uit naar zijn volgende.
Alternatieve titel: I Am a King, 8 mei 2020, 07:53 uur
Film over persoonsverwisseling aan het Joseon hof. Het basisidee is verre van origineel en ook de uitvoering is niet erg bijzonder. Er zitten een paar leuke grappen in de film, maar te weinig om de lange speelduur te rechtvaardigen.
Politieke thriller over de betrokkenheid van de Indiase autoriteiten bij de burgeroorlog tussen de Tamiltijgers en het regeringsleger van Sri Lanka, culminerend in de waargebeurde aanslag op een voormalige Indiase premier. Het script zit inventief in elkaar en houdt je bij de les vanaf de schokkende openingsbeelden tot en met het reflecterende einde.
Regisseur Shoojit Sircar registreert zonder een kant te kiezen in het gelaagde conflict. Het camera- en acteerwerk zijn prima verzorgd met John Abrahams als een held zonder heldenstatus. Een boeiende en informatieve film over een recente oorlog, waarover ik toentertijd door de media slechts sporadisch en oppervlakkig geïnformeerd ben door de media.
Alternatieve titel: Flying Boys, 6 mei 2020, 19:01 uur
Gelaagde film over jongeren, die op de rand van volwassenheid keuzes moeten maken die van grote invloed zijn op de rest van hun leven. Tegelijkertijd worden zij geplaagd door alledaagse beslommeringen, zoals onenigheid met de ouders, gewelddadige leeftijdgenoten, ontluikende verliefdheid, enz. De balletlessen fungeren als de rode draad van het verhaal. De verscheidenheid in karakters van de diverse personages maken dit tot een mooie onderhoudende film, die met veel gevoel gemaakt is.
Ook deze tweede film over het Amerikaanse burlesque fenomeen Gypsy Rose Lee gaat net als de versie uit 1962 eigenlijk veel meer over haar moeder. En net als bij die versie (met Natalie Wood) is dat meteen het probleem. Het neurotische gedrag van Bette Midler bederft heel de film, zoals Rosalind Russell dat ook deed in 1962. Goed beschouwd heeft de stripper naar wie de filmtitel verwijst niet meer dan een wat “aangeklede” bijrol. Een regelrechte tegenvaller.
Alternatieve titel: The Hidden Half, 6 mei 2020, 11:07 uur
Ontnuchterend drama over een vrouw, die aan de hand van haar eigen verborgen verleden haar man de waarschuwing meegeeft dat hij niet te snel moet oordelen over een vrouw, die het risico loopt de doodstraf te krijgen. Een mooie, genuanceerde film met een prachtige rol van Niki Karimi.
De Iraanse autoriteiten waren niet blij met deze feministische film. Regisseur Tahmineh Milani verdween in de gevangenis, maar werd na twee weken weer vrijgelaten onder druk van internationale protesten (o.a. van Francis Ford Coppola en Martin Scorsese).
Alternatieve titel: Het Dagboek van Anne Frank, 5 mei 2020, 10:56 uur
4 mei, de Dag van de Dodenherdenking, leek mij een geschikte aanleiding om deze Hollywood-klassieker uit 1959 nog eens te herzien. Maar jongens, ben ik vooraf geschrokken van de negatieve commentaren in dit forum.
Voor de goede orde: het is nooit de bedoeling van 20th Century Fox geweest om een docudrama te maken over “Het dagboek van Anne Frank”. Dit is de verfilming van een succesvolle Broadway-show uit de jaren 50, die op zijn beurt geïnspireerd is door het dagboek. Een-op-een vergelijkingen met het originele dagboek hebben dus weinig zin. Dan kun je beter de miniserie Anne Frank: The Whole Story (2001) bekijken.
Deze film van George Stevens is op zichzelf een pakkend oorlogsdrama met veel aandacht voor de onderlinge relaties en spanningen van angstige mensen, die zich amper konden verroeren en twee jaar lang onder erbarmelijke omstandigheden op elkaars lip zaten. Met niet meer dan zes, zeven weken “corona-ervaring” kan ik mij geen voorstelling maken hoe dat inwerkt op de menselijke psyche.
De film werd destijds overladen met prijzen en lovende kritieken. Terecht naar mijn mening, want het is een mooie, aansprekende film, geschoten in somber zwart-wit wat erg passend is gezien de context.
Alternatieve titel: League of Gods, 4 mei 2020, 19:30 uur
Allicht net als Noodless vroeg ik mij voortdurend af wat er nu weer voorbij kwam vliegen. Met mezelf afvragen wat het gebeuren met het verhaal te maken zou kunnen hebben, ben ik na een kwartier of zo maar gestopt. De rest van de film heb ik eigenlijk alleen maar zitten wachten op Bingbing Fan, die helaas geruime tijd buiten beeld bleef. Dat heb ik dan ook nog..
Mijn puberende kleinkinderen (fervente gamers) vonden het een geweldige film. Ik dus niet. “Je wordt oud, opa.” Wijsneuzen.
Het eerste deel van deze film is een vlotte romcom over een tomboy-achtige jonge dame en een verblufte jongeman, die samen op de vlucht zijn voor de politie en voor een familie, die wraak wil nemen voor het schenden van de familie-eer. Na de intermissie ontspoort de film op onbegrijpelijke wijze. Het haast infantiele pologedeelte met een opzichtig vermomde jonge vrouw is tenenkrommend. De kwalitatieve tegenstelling tussen de beide delen van de film had niet groter kunnen zijn, waardoor mijn aanvankelijk positieve oordeel uiteindelijk negatief uitvalt.
Alternatieve titel: By Quantum Physics: A Nightlife Venture, 4 mei 2020, 16:08 uur
Je wordt tureluurs van de wendingen in deze film met als rode draad de diepgewortelde (politieke) corruptie in Zuid-Korea. Uiteraard komen naar vertrouwd Koreaans gebruik regelmatig ook knokploegen in beeld, maar die dienen enkel “ter verhoging van de sfeer” en voegen eigenlijk niets toe aan het verhaal.
Samengevat: een redelijk onevenwichtige politieke thriller annex actiedrama met de uiterst charmante Ye-ji Seo als stralend rustpunt.
Alternatieve titel: Vacation, 4 mei 2020, 10:14 uur
Weinig subtiel wraakfilmpje, overgoten met een softcoresausje. Er zitten nogal wat gaten in het verhaal, maar daar hebben de filmmakers in het streven naar effectbejag zich niet druk over gemaakt, denk ik. Ondanks allerlei tekortkomingen niet onaardig voor een tussendoortje.
Alternatieve titel: Something Useful, 4 mei 2020, 10:06 uur
Diepzinnige film over twee vrouwen die om uiteenlopende redenen met enige tegenzin de trein pakken. De acteerprestaties en de cinematografie zijn van uitzonderlijke klasse. Vooral de spielerei met licht en donker tijdens de treinreis en de beelden via de spiegelende ramen zijn opvallend fraai. Een mooie, rustgevende film, die tot nadenken stemt.
Sterk vormgegeven door regisseur Pelim Esmer, die kon bouwen op twee voortreffelijke actrices.
“Keeping Up Appearances” x 2. Best een triest verhaal over ex-geliefden, die elkaar na jaren weer treffen en met verzinsels een bedrieglijk schijnbeeld van zichzelf creëren in een poging de harde realiteit te verbergen voor de voormalige partner. Een donkere film met uitstekend acteerwerk van de beide protagonisten.
De vroegere Miss World (1994) Aishwarya Rai is eigenlijk te mooi voor dit soort sombere films.
Een uitgebreide verzameling blik dat ligt te ravotten in de modder. Deze “authentiek ogende” weergave van de historische slag bij Azincourt is zo’n beetje exemplarisch voor deze langdradige film over koning Henry V, die mij amper wist te bekoren. Ik vond er weinig aan.
Aarzelingen en vertwijfeling lopen als rode draden door deze film. Ze laten niet alleen de voornaamste personages met een onbevredigend gevoel achter, maar ook mij als toeschouwer. De beide jonge dames zetten aardige rollen neer, in tegenstelling tot de apathische eigenaar van de cd winkel.
Na afloop had ik evenwel het gevoel dat de film niet af was vanwege de losse eindjes. Misschien was dat wel de bedoeling of heb ik iets gemist. Het is een film van “net niet”. Niet slecht, maar ook niet goed.
Alternatieve titel: Fair Love, 2 mei 2020, 10:27 uur
Haperend drama over een liefdesrelatie, die zich vanwege het leeftijdsverschil en de druk van de buitenwereld met horten en stoten ontwikkelt en voortdurend omgeven is met twijfels. Het acteer- en camerawerk zijn weliswaar goed verzorgd, maar het heeft er alle schijn van dat regisseur Shin ook last had van twijfels en niet durfde doorpakken. De eindmonoloog van de studente ─gevolgd door een ander slot─ zou volgens mij een stukje vroeger in de film beter op zijn plaats zijn geweest.
Een dijk van een film, geïnspireerd door de geruchtmakende Badaun groepsverkrachting (mei 2014), die zowel in India als ver daarbuiten de nodige publiciteit kreeg.
Verpakt als een politiefilm brengt regisseur Anubhav Sinha, die zelf meeschreef aan het script, een indringende reconstructie van deze zaak, waarin naast corruptie, seksueel misbruik en moord ook discriminatie op basis van het Indiase kastesysteem aan de kaak wordt gesteld. Vanwege al deze aspecten een film, die lang blijft hangen.
Opvallend dat de Bollywood filmindustrie naast de traditionele romantische musicals en gewelddadige actiefilms steeds vaker maatschappijkritische films uitbrengt. Een ontwikkeling die ik van harte toejuich.
Alternatieve titel: Yukhyeolpo Robbers, 1 mei 2020, 10:56 uur
Het basisidee is leuker dan de tamelijk overdreven uitvoering. De film kent weliswaar een handvol grappige scènes, maar even zo vaak zit er weinig voortgang in het verhaal. Over het geheel genomen best vermakelijk, maar ik heb het idee dat er meer in gezeten had. Moon-hee Na, naar mijn mening een van de beste comédiennes van de Koreaanse cinema, is geknipt voor dit soort rollen.
Alternatieve titel: Fish Story, 1 mei 2020, 10:52 uur
“’t Zal wel,” was het eerste dat mij te binnen schoot na afloop van de film. Ik vond er niet veel aan. Drie magere verhaaltjes, die door een vierde verhaallijn aan elkaar geplakt worden en tegen het einde van de film nog een keer in vogelvlucht voorbijkomen. Ik sluit niet uit dat mijn waardering negatief beïnvloed is door de punkmuziek, bepaald niet mijn favoriete muziekgenre.