Film die al een poos op de plank lag. Misschien dachten ze laten we wachten tot dit weer vintage origineel genoemd mag worden. Ben bang dat ze dan nog minimaal 20 jaar de film op de planken hadden moeten liggen. Het is altijd een dooddoener om een film on-origineel te noemen helemaal in het horrorgenre. Toch is dit allemaal te generiek om het niet te benoemen. Het beloopt de begane paden zo nauwkeurig dat het toch allemaal wat melig wordt. Binnen de cliches is het toch wel broodnodig om een klein beetje te spelen met je verwachtingen om nog enige spanning te creëren. Als dit ontbreekt kun je het misschien nog een klein beetje hebben van de kills, maar die zijn te matig en de toon blijft zo bloedserieus dat er te weinig te genieten valt.
Film doet wel wat dingen goed. Zet je een paar keer redelijk op het verkeerde been, speelt wat met het horror genre in het begin. Voelde een heel klein beetje Martyrs vibe. Maar op de momenten dat het echt moet lukt het net niet. Zit hem vooral in de details. Zo is de liefdes scene niet rauw en heet genoeg. Ook zijn de Anton en zijn vrouw en hulpjes niet naar genoeg. Die moet je als regisseur echt met een veel naarder gezicht casten. Het blijft daardoor nogal gladjes aanvoelen. Waneer dit verhaal schreeuwt om een rauwe nare afwerking.
Het klinkt wat negatief. Het is een vlot filmpje en prima te doen als genre filmpje. Maar het had het in zich op meer te zijn dan dat.
Deze maatschappij kan mij meestal wel gestolen worden, gelukkig verassen ze heel soms ook wel eens. Niet dat deze film niet perfect binnen hun mierzoete oeuvre valt. Maar het is gelukkig niet een 1 op 1 copy van een eerdere animatie en als er nou 1 goedzak is die mijn cynisme telkens weet weg te nemen is het Winnie de Poeh wel. Blijft een heerlijk personage met een lekkere droge stemacteur. Sowieso heeft Forster er slim aan gedaan om de cast lekker sympathiek (en Brits) te houden. Met nog leuke kleine bijrollen van Mark Gatiss en Matt Berry. Ik vond het scenario-wise ook wel aardig dat de knuffels in de echte wereld ook zichzelf bleven en door iedereen potentieel gezien konden worden. Daardoor was het ook allemaal iets minder voorspelbaar en zat er een goed tempo in de film.
Niet zo goed als Paddington 2. Maar die is ook wel extreem goed. Maar voor Disney begrippen was dit een erg goede film. Eindelijk mag het technische team eens werken aan iets leuks het is ze gegund want dat was weer erg sterk in deze film.
Helaas was de box office minder enthousiast geloof ik dus zullen we dit niet veel vaker gaan zien. Kan ik mij weer lekker ergeren aan Marvel en de 1 op 1 remakes.
De setting is best tof en de in eerste instantie soort Agatha Christie 10 kleine negertjes set-up kon mij wel bekoren. Maar het scenario rammelt aan alle kanten en mond uiteindelijk uit in een voorspelbare voorstelling. Bepaalde acteurs kwamen ook niet echt over. De donkere vrouw heeft wel een strot maar ze nam de regieaanwijzing kijk altijd wantrouwend uit je ogen wel erg letterlijk. Of zo een gek meisje weer cliché gespeeld maar vooral geschreven. Ergste was Chris Hemsworth. Ik vind hem niet zo een slechte acteur, maar hij is een goedzak. Dit soort wannabee bad guys kan hij niet spelen. Maar ergste blijft dat de film eigenlijk nooit verrast. De film neemt erg veel tijd maar weet dat nergens mee te verantwoorden.
Nee de vernieuwing in Hollywood moet niet van deze God(d)ard komen.
Toen de blockbuster zijn intrede deed met Jaws en Star Wars dacht men na 3 films treed bij de massa wel een bepaalde vermoeidheid in. Daarna dacht men na ruim 15 jaar kunnen we we wel weer een inmiddels volwassen publiek en hun kinderen porren voor weer een trilogie. Nu blijkt Disney pandora's box te hebben gevonden en geopend. Nu kun je 21 delen maken en men is er nog niet moe van. Het is wonderlijk en voorspeld weinig goeds voor de toekomst van de creativiteit van Hollywood.
Hoewel ik de massafilm niet een heel warm hart toedraag, haat ik het ook niet. Het jammerlijkste vind ik aan de Marvel reeks ook niet dat het er zoveel zijn maar dat het geen smoel heeft. Het zijn films geworden van een grote coöperatie waar geen gekke genie zit maar allemaal marketing kenners. Waardoor ook dit deel nergens iets eigens heeft.
Allereerst is de film te lang. Dat hele tijdreis gebeuren neemt veel te veel tijd in beslag is allesbehalve boeiend. Probleem ertussen is ook dat er geen enkele noemenswaardige actie zit. Laten we nog beetje geforceerd allerlei personages terug laten komen scenario, dan pleasen we de fans. Het tempo komt ook maar niet op gang. Telkens weer een andere steen volgen.
Anywho dan eindelijk is daar dan de endbattle die je wist dat ging komen vanaf minuut 1. Ik ging tijdens het kijken even iets rechter op zitten. Eindelijk nu komt het! Na ik denk 15 minuten een soort American Football met de hand met stenen te hebben gezien was het alweer klaar. Beetje 360 graden draai laag geschoten om de helden te laten shinen misschien? Nee. Misschien een actie scene waar de montage een beetje lijp gaat? Nee. Misschien een soundtrack die niet inwisselbaar is? Nee.
Uiteindelijk waren de spoilers van niveautje, nou nou, gaat de lamste chick dood uit de reeks en heeft Downey eindelijk genoeg geld. Kennelijk mogen die spoiler tags na dit weekend weg van het gun for hire duo Russo. Het lievelings duo van de studio. Gecastreerde regisseurs.
Wat rest blijft technisch sterke CGI, makkelijk volgbaar verhaaltje met voorspelbare beats. Dat mag toch nooit een algemeen cijfer krijgen van 8.9!
Alternatieve titel: The Wandering Earth, 2 mei 2019, 19:00 uur
Chinese Blockbuster.
Ik ben allesbehalve een China kenner. Paar jaar geleden ook wel eens een Chinese blockbuster gezien en toegegeven dit is productioneel wel weer een stapje verder of dichterbij Hollywood op technisch gebiedt. Dus dat de Chinese markt zich ooit gaat meten met de Marvels van deze wereld is maar een kwestie van tijd. Dat gezegd weet ik niet of ik daar heel blij mee ben. Ik ben geen Bollywood fan, maar zij hebben wel echt hun eigen identiteit qua cinema. China is meer een copycat. Ook hier is het een beetje van alles wat. Soms zitten er best gave scenes tussen. Die slow-mo gravity actie scenes. Het verhaaltje is nogal onzinnig maar lijkt zich niet super serieus te nemen wat je merkt als die ene gast zijn nieuwe plan uitlegt. Maar echt een eigen identiteit kan ik nog niet ontdekken in dit soort films. Zelfs de wat kenmerkende aparte Chinese humor ontbreekt grotendeels.
Verder was het best vermakelijk en wat ik bij andere Aziatische films wel eens heb dat het wat trekt viel dat hier wel mee. Het is voorspelbaar maar het tempo is vrij hoog en de wereld ziet er op momenten wel cool uit net als space. Hopelijk staat er ook iets meer een auteur op bij dit soort blockbuster in China. Want anders is het hooguit stuivertje wisselen met Hollywood.
3 sterren.