Matige film waarin een vrouw haar naaktfoto's probeert terug te krijgen bij de fotograaf die ze heeft gemaakt. Ondanks dat er genoeg vaart in het plot zit en de film niet te lang duurt, zakt het hier en daar soms in. Echt grappig wordt het nergens en het verhaal en de personages weten simpelweg niet echt te boeien. Kim Basinger en Jeff Bridges doen het aardig samen, maar weten de film niet te redden van de middelmatigheid.
Aardige film waarin een wildwatertocht onderneemt met haar man en zoontje. Prachtige beelden van de rivier en de omgeving. Het raften levert ook een paar redelijk spectaculaire scenes op. Het psychologische spel is wat minder spannend en het duurt ook even voordat het goed op gang komt. Een prima cast met Meryl Streep in een vrij a-typische rol voor haar.
Matige film waarin een aantal vreemdelingen worden uitgenodigd om mee te doen aan een escape room. Op zich wel een leuk gegeven, maar vanwege deze opzet valt de film al snel in herhaling en is het redelijk voorspelbaar. De personages zijn nogal standaard en weten niet te boeien waardoor het ook niet echt spannend wordt. De kamers zelf zijn wel leuk verzonnen.
Goeie film over een man die zijn zinnen heeft gezet op een rijk meisje, maar verliefd wordt op een oudere, getrouwde vrouw. Anno 2019 behoorlijk braaf en daardoor wellicht wat minder krachtig dan destijds. Maar de personages zijn goed uitgewerkt en Simone Signoret is niet alleen goed gecast maar zet ook een uitstekende rol neer.
Matige film waarin de volwassen zoon van Shaft op onderzoek uitgaat als zijn beste vriend dood gevonden wordt. Een laat vervolg, alhoewel je dit niet echt een vervolg kunt noemen (het is simpelweg niet echt Shaft). Meer een vrij standaard buddy-movie met een paar vermakelijke vader-zoon momenten. De cast doet het wel aardig, maar het heeft allemaal niet veel om het lijf.
Aardige film over een agent die het zijn persoonlijke missie maakt een racistische moordenaar achter de tralies te krijgen. Een remake met hetzelfde titelpersonage, maar wel een geheel ander verhaal. Samuel L. Jackson is wat cooler dan Richard Roundtree. De cast uberhaupt een verbetering ten opzichte van het origineel (vooral Christian Bale en Jeffrey Wright zijn vermakelijk als de bad-guys). Wel nogal standaard allemaal en een stuk minder rauw en relevant dan de film uit 1971. Net geen 3.5 sterren.
Goeie film waarin een privédetective de ontvoerde dochter van een gangster moet terug vinden. Het plot van deze vroege blaxploitation-film stelt niet al te veel voor en het duurt ook even voordat het op gang komt. Maar wel een mooi tijdsbeeld vanwege het locatiewerk, de straattaal en niet in de laatste plaats vanwege sfeerbepalende soundtrack van Isaac Hayes. In de herziening toch net 3.5 sterren waard.
Goeie film over een jonge vrouw wiens vader van haar ongeboren kind onschuldig in de gevangenis zit. Een liefdesdrama met een aantal ontroerende scenes (vooral een sterke scene op het begin als de vrouw verteld dat ze zwanger is). De film heeft een nogal rustig tempo en zakt mede hierdoor soms wat in. Van de casts weet de debuterende KiKi Layne de meeste indruk te maken.
Aardige film waarin een aantal rechercheurs onderzoek doen naar de dood van een jonge vrouw die het bed deelde met één van hen. Misschien niet het meest originele of verrassende plot, maar wel redelijk onderhoudend. Echter had het allemaal wat beter uitgewerkt mogen worden (vooral de hele afwikkeling). Een mooie jaren '50 aankleding en een cast met louter bekende namen.
Alternatieve titel: The Quake, 25 juni 2019, 18:26 uur
Matige film waarin een geoloog het vermoeden heeft dat Oslo getroffen gaat worden door een aardbeving. Het komt allemaal wat moeizaam op gang en duurt veel te lang voordat de ramp zich voltrekt. De personages weten ook niet echt te boeien en komen soms ongeloofwaardig uit de hoek. Dit in tegenstelling tot het spektakel tijdens het laatste gedeelte dat er goed uit ziet. Net geen 3.0 sterren voor deze rampenfilm.
Uitstekende film over een vrouw die in een psychiatrische inrichting terecht komt zonder dat ze weet waarom. Goed opgebouwd en ook een prima opening. Niet bepaald een vrolijke film en hier en daar zelfs wat naargeestig van toon (komt ook niet echt over als een Hollywood film uit de jaren '40). Olivia de Havilland draagt de film met gemak in een sterke rol.
Alternatieve titel: Vol Gas, 24 juni 2019, 16:56 uur
Redelijke film waarin elektrische apparaten en vrachtauto's op hol slaan als er een komeet de aarde passeert. Een leuk gegeven dat aan de ene kant vermakelijk en lekker belachelijk is uitgewerkt. Aan de andere kant is het verhaaltechnisch en qua personages nogal belabberd. Aardig wat spektakel en aktie. Wel begrijpelijk waarom het voor Stephen King als regisseur bij deze ene film gebleven is.
Aardige film over een serie-moordenaar die praat over een aantal van zijn moorden. De film heeft zeker zijn momenten en zoals gewend van Lars von Trier worden er geen concessies gedaan. Echter kwam het ditmaal wat gekunsteld over en vooral langdradig. Niet slecht, maar wel de minste die ik van von Trier heb gezien en ook Matt Dillon heeft betere rollen neergezet.
Alternatieve titel: City Hunter, 23 juni 2019, 08:52 uur
Tegenvallende film waarin een detective de dochter van een krantenmagnaat moet opsporen. Een dun plotje dat, zeker op het begin, nogal rommelig gebracht wordt. Maar het is vooral die humor die bij mij niet werkt hier (veel te overdreven allemaal). Afgezien vallen de actie-scenes (afgezien van de finale) ook wat tegen (zeker vergeleken met andere Jackie Chan films).
Alternatieve titel: Separate Beds, 22 juni 2019, 12:53 uur
Aardige film waarin een Texaanse zakenman naar Wall Street komt om een flinke som geld te verdienen. De financiële dealtjes die de man verzint zijn natuurlijk niet bepaald geloofwaardig. Maar het bezorgt deze verder vrij conventionele romcom wel vermakelijke momenten op. James Garner en Lee Remick doen het hier leuk samen.
Alternatieve titel: The Vanishing, 22 juni 2019, 09:49 uur
Redelijke film waarin drie vuurtorenwachters een aantal weken werkzaam zijn op een klein eilandje. Het is niet alleen vanwege de kleine cast en single locatie dat de film wat eentonig en langdradig is. Ondanks dat het soms wat voorspelbaar is, zijn er wel wat spannende momenten. Mede vanwege het eilandje ziet de film er goed uit en ook het acteerwerk is prima.
Geweldige mini-serie over de nucleaire ramp na een explosie in een kerncentrale in Tsjernobyl in 1986. Uiteraard een boeiend verhaal dat hier in vele facetten langskomt. Indrukwekkend om te zien wat de omvang van de ramp was, en vooral ook de kracht van de radioactieve straling en de hele schoonmaakoperatie en de mensen die hiermee te maken kregen. Verder speelt de rol van de overheid natuurlijk ook een grote rol hier. Uitstekend acteerwerk en mooie muziek (onheilspellende klanken van Hildur Guðnadóttir).
Uitstekende film waarin een voormalig undercover agent de moord op een collega onderzoekt. Een vrij standaard verhaal, maar wel goed uitgewerkt met ook nog wat verrassingen tegen het einde. Deze politiefilm is vooral rauw in beeld gebracht. Van de cast maakt Ray Liotta de meeste indruk in een maniakale rol.
Aardige film over een crimineel die door heel Amerika banken beroofd en achterna gezeten wordt door de FBI. Zeker niet slecht, maar allemaal al eens eerder en ook wel beter gezien. Dit regiedebuut van John Milius komt ondanks de uitstekende shoot-outs soms wat verouderd over.
Goeie film waarin een schrijver vaak de mensen om hem heen gebruikt als materiaal om over te schrijven. Nogal fragmentarisch van opzet, maar de scenes zijn wel vermakelijk en hebben vaak leuke dialogen. Beste scenes zijn de onscherpe acteur en de hel. Hier en daar goed gemonteerd mbt fictie en werkelijkheid. Verder een cast met aardig wat bekende namen. Een kleine 3.5 sterren.
Aardige film over Vincent van Gogh die in het zuiden van Frankrijk zoveel mogelijk wil schilderen. Niet een standaard biopic, en niet alleen in dat opzicht vind ik Lust for Life een betere film. De film heeft een dromerige sfeer door middel van het camerawerk (de bewegingen) en muziek. Willem Dafoe is uitstekend gecast als de wereldberoemde schilder. Wel wat langdradig.
Alternatieve titel: Melvin (and Howard), 20 juni 2019, 18:30 uur
Goeie film waarin een man met weinig geluk een steenrijke man helpt zonder dat hij weet dat deze steenrijk is. De film focust voornamelijk op het leven van de man en dat is uiteraard net wat minder boeiend dan de excentrieke Howard Hughes (de steenrijke man). Bovendien wordt het wat fragmentarisch verteld. Wel prima acteerwerk, een mooi tijdsbeeld en een uitstekend laatste gedeelte.
Alternatieve titel: Happy Death Day 2, 19 juni 2019, 20:25 uur
Goeie film waarin in navolging van het eerste deel ditmaal een andere student dezelfde dag keer op keer herbeleefd. Aan de ene kant meer van hetzelfde, maar aan de andere kant juist niet. Er zit meer vooruitgang in het verhaal vergeleken met de eerste film en ook de personages zijn net wat beter uitgewerkt. Humor voert de boventoon hier. Uiteraard hoef je deze film niet te kijken zonder eerst het eerste deel te hebben gezien. Een kleine 3.5 sterren voor dit net wat leukere en betere vervolg.
Alternatieve titel: Hyena's, 19 juni 2019, 12:29 uur
Uitstekende film waarin een vrouw het geld van haar man nodig heeft om een investering te kunnen doen. Een goed verhaal met sterke personages waarbij de onderlinge verhoudingen onder spanning komen te staan. Hierdoor is de film onderhoudend van begin tot eind. Mooi camerawerk en uitstekend acteerwerk met Bette Davis voorop.
Goeie film over een man die zich als psychisch medium voordoet gekidnapt wordt door een toeschouwer. Een origineel verhaal waarbij de spanning gaandeweg ook langzaam stijgt. Alhoewel het einde zeker treffend is, is de afwikkeling tijdens de finale wat minder geloofwaardig uitgewerkt. Maar verder wel prima acteerwerk van de gehele cast, en daardoor nog net 3.5 sterren.
Goeie film waarin een schrijver met andere nobelprijs-winnaars wordt uitgenodigd in Stockholm. Een behoorlijk lange, maar prima opbouw. Het verhaal kent ook aardig wat zij-paadjes die echter wel vermakelijk zijn. Spanning en humor gaan vaak hand in hand hier. Verreweg zijn beste rol, maar Paul Newman doet het wel leuk. Een kleine 3.5 sterren.
Aardige film waarin twee vriendinnen samen een oude jeugdvriendin bezoeken om daar geld te stelen. Redelijk stijlvol in beeld gebracht en ook zeker niet te lang, waardoor het wel gemakkelijk wegkijkt. Vanwege het toneelstukje wat wordt opgevoerd door de drie hoofdpersonages wel wat kunstmatig en daardoor afstandelijk. Verder had het allemaal best wat bruter gemogen.
Goeie film waarin een wetenschapper leven creëert uit dode materie. Mede door de 'verouderde' manier van monteren loopt de film niet helemaal lekker. Spannend of eng is deze monsterfilm na bijna 90 jaar zeker niet meer, maar diens invloed is er echter nog steeds. Dit heeft uiteraard ook veel te maken met de iconische rol van Boris Karloff als het monster van Frankenstein.
Uitstekende film waarin een regisseur een film wil maken met een beroemd acteur zonder zijn medeweten. Een origineel verhaal dat leuk is uitgewerkt (vooral de inventieve manier waarop de regisseur de scenes schiet) en ook een sarcastische blik werpt op Hollywood. Vermakelijke personages ingevuld door een vermakelijke cast (vooral de dubbelrol van Eddie Murphy is hilarisch). Een kleine 4.0 sterren.
Aardige film over een jongen die na het overlijden van zijn vader bij zijn tante komt te wonen. De film lijkt overduidelijk ergens naar toe te werken (vooral met de voice-over), maar doet daar erg lang over en is niet overal goed uitgewerkt waardoor het soms wat langdradig is. Wel een fijne sfeer (de film speelt zich af tijdens een hete zomer in 1991 die eindigt met een storm), en ook een fijne cast.
Uitstekende film waarin een toneelschrijfster verliefd wordt op een acteur die ze tijdens een casting heeft ontslagen. Goed opgebouwde film die begint als romantisch drama maar eindigt als suspense thriller. Genoeg spannende momenten tijdens de tweede helft met een sterk einde dat je niet ziet aankomen. Goed gecast en Joan Crawford zet haar rol uitstekend neer.
Matige film waarin een echtpaar na 15 jaar op huwelijksreis gaat naar Europa en onderweg een rijke man ontmoeten. Een uiterst mager plot van deze komische whodunit. Origineel is het zeker niet te noemen en ook wordt het nergens echt grappig. Vervelend wordt het echter ook niet, maar bij de vorige samenwerking deden Adam Sandler en Jennifer Aniston het wel leuker.
Alternatieve titel: Annabelle 2: Creation, 13 juni 2019, 20:14 uur
Matige film waarin een aantal weesmeisjes samen met een non onderdak krijgen bij een poppenmaker. Een vrij standaard opbouw voor deze horrorfilm met clichématige schrikmomenten. De horror doet heel langzaam zijn intrede wat de film wat saai maakt soms. Spannend of eng wordt het niet en ook de hele finale is niet bepaald origineel te noemen.
Alternatieve titel: The Spy in Lace Panties, 13 juni 2019, 13:25 uur
Aardige film waarin een uitvinder met een groot bedrijf verliefd wordt op een medewerkster. Een simpel plot, maar de ontwikkelingen worden wel steeds leuker. De slapstick-scenes (met de technische snufjes) leveren vermakelijke momenten op. De romance tussen de twee is wat aan de saaie kant (ondanks de plezierige rol van Doris Day).
Goeie film waarin een schrijfster met financiële problemen vervalste brieven verkoopt. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Een vrij onsympathiek hoofdpersonage, maar je begrijpt waar ze vandaan komt. Voor Melissa McCarthy een zeer ingetogen rol waarin ze niet teleur stelt. Redelijk sober, maar hier en daar valt er wel wat te lachen (waaronder een scherp einde).
Prachtige film waarin een jonge vrouw verliefd is op een man die op het punt staat een andere vrouw te huwen. Een mooi en episch verhaal waarbij de eerste helft zich afspeelt tijdens de Amerikaanse burgeroorlog met een paar groots opgezette scenes. Het hoofdpersonage is eigenlijk een onuitstaanbaar en egoïstisch wicht, maar toch werkt het. Meeslepende muziek van Max Steiner en mooi in beeld gebracht allemaal. Een klassieker onder de klassiekers.
Matige film waarin vijf teams meedoen aan een spel wat de hele nacht duurt en zich in de hele stad afspeelt. Een aardige opzet waarvan er destijds wel meer films uitkwamen. Een overdaad aan personages en de wat te lange speelduur werken nadelig hier. Het is allemaal eerder onnozel dan grappig. Sommige aanwijzingen tijdens het spel zijn wel leuk gevonden en hier en daar best vermakelijk.
Aardige film waarin een gezin in financiële nood hulp krijgt uit onverwachte hoek. Geen remake, maar een bijzonder laat vervolg op de klassieker uit 1964. De film heeft dezelfde toon en is in dat opzicht zeker geslaagd te noemen. Fantasievol en het ziet er allemaal prachtig uit. Echter ook opnieuw een mager verhaal, aan de lange kant en nogal fragmentarisch van opzet. Aangezien er bij de eerste film nog wat jeugdsentiment bij kwam kijken, scoort deze net wat lager.
Alternatieve titel: Rabid Dogs, 10 juni 2019, 13:55 uur
Goeie film waarin een aantal criminelen op de vlucht een aantal gijzelaars meenemen.. Een simpele en wat eentonige opzet, echter verveeld de film geen moment. Dit is vooral te wijten aan de totaal gewetenloze criminelen. Een flink portie geweld, een fijne soundtrack en een verrassend sterk einde.
Goeie film waarin een tienerjongen door de FBI wordt benaderd om undercover drugs te kopen. Simpelweg een goed en waargebeurd misdaadverhaal dat meer dan genoeg vooruitgang heeft. Het is echter wellicht iets te vol gepropt. Prima aangekleed en een prima cast met ook een prima acteerdebuut van Richie Merritt in de titelrol.
Goeie film waarin twee kinderen blij zijn met hun nieuwe oppasser, genaamd Mary Poppins. Een mager verhaal, maar wel genoeg fantasievolle en kleurrijke scenes. Door de vele liedjes aan de lange kant, maar er zitten wel een paar onvergetelijke tussen. De special effects kunnen er nog prima mee door en Julie Andrews is perfect in de titelrol. Supercalifragilisticexpialidocious is het wellicht niet, maar 3.5 sterren zijn zeker verdiend voor deze Disney-klassieker.
Uitstekende film waarin een man de laatste dagen van zijn proeftijd zo goed mogelijk probeert door te komen. De film begint vrij komisch, maar slaat halverwege om zonder dat het onevenwichtig wordt. De confrontatie tussen de twee beste vrienden en de finale vormen twee sterke scenes. Een vlot gemonteerd en ruim geslaagd regiedebuut van Carlos López Estrada.
Goeie film over een agent die zich niet altijd aan de regels houdt en daardoor in de problemen komt. Een uitstekend plot dat onderhoudend is over de volle lengte. Het hoofdpersonage met zijn innerlijke dilemma's komt goed uit de verf hier. Het uitstekende acteerwerk van Dana Andrews draagt daar zeker aan bij.
Aardige film waarin een meisje wordt groot gebracht door een robot in een afgesloten faciliteit. Een prima opzet waarbij de film vooral onderhoudend blijft omdat je je blijft afvragen wat er zich in de buitenwereld afspeelt. De film had echter met gemak een stuk korter kunnen zijn. De jonge Clara Rugaard doet het goed in de hoofdrol.
Alternatieve titel: Elisa and Marcela, 7 juni 2019, 14:10 uur
Aardige film over twee vrouwen die als man en vrouw met elkaar trouwen om zo samen door het leven te kunnen gaan. Een intiem portret over twee verliefde mensen die door de samenleving moeilijk bij elkaar kunnen zijn. Op zich een mooi verhaal dat hier gestileerd in beeld gebracht is. Echter wel wat aan de saaie en eentonige kant.
Alternatieve titel: Paradise Lagoon, 7 juni 2019, 08:15 uur
Aardige film waarin een Britse, adellijke familie en hun bedienden schipbreuk leiden op een onbewoond eiland. De film speelt zich af in 1905. De hiërarchie die door de schipbreuk op zijn kop komt te staan is vermakelijk uitgewerkt, echter mist het geheel wel wat scherpte. Het tropisch eiland vormt een mooi decor
Aardige film waarin een vrouw twee mannen ontmoet in de trein, die ze beiden wel ziet zitten. Het tempo is niet direct laag, maar de film loopt gewoon niet helemaal lekker. Toch wel een aantal prima scenes en vooral de dialogen zijn vaak grappig. Een nipte 3.0 sterren voor deze vroege romcom die de tand des tijds niet helemaal doorstaan heeft.
Uitstekende mini-serie over vijf tieners die verdacht worden van een brute verkrachting in Central Park. Een waargebeurd verhaal over onrecht (waarbij het te belachelijk voor woorden is hoe de politie en de aanklagers destijds te werk gingen). De derde aflevering was het sterkst (de terugkeer in de samenleving), maar de vierde aflevering was het meest aangrijpend.
Aardige film waarin een psychiater door de politie wordt ondervraagd als een patiënt van hem vermoord wordt. Een Hitchcock-achtige thriller met een weinig origineel verhaal en een wat gemakkelijke en teleurstellende ontknoping. Wel een aantal goed opgebouwde scenes met als hoogtepunt de spannende veiling-scene.
Aardige film over het leven van een aantal vrouwen in New York. Op zich een prima mozaïekfilm die wellicht niet verrassend is, maar waarbij de verschillende verhaallijnen allemaal genoeg weten te boeien. Een uitstekende eerste helft, maar tijdens de tweede helft wordt het vaak te melodramatisch en de poëtische monologen werken niet binnen het geheel van de film.
Alternatieve titel: Robert Louis Stevenson's The Body Snatcher, 3 juni 2019, 20:50 uur
Uitstekende film waarin een dokter lijken koopt van een man waarbij de herkomst onduidelijk is. Vooral een prima verhaal waarbij de geschiedenis tussen de dokter en de man voor de spanning zorgt (het helpt dan ook dat beide personages goed zijn uitgewerkt). Een donkere sfeer en onderhoudend van begin tot eind. Goed acteerwerk, vooral van Boris Karloff die hier dreigend weet over te komen.
Alternatieve titel: Transformers 6, 3 juni 2019, 18:45 uur
Aardige film waarin een tienermeisje een oude auto op een autokerkhof krijgt om zelf op te knappen. Deze Transformers film speelt zich verhaaltechnisch af voor de eerdere vijf delen. Een stuk minder bombastisch en de relatie tussen het meisje en de transformer staat hier vooral centraal. Echter is deze wel nogal simpel en soms te sentimenteel uitgewerkt. Gelukkig een stuk korter dan de eerste vijf delen, maar 3.5 sterren zou net te veel zijn (ondanks de fijne, maar ook wat gemakzuchtige soundtrack).
Matige film waarin een taxichauffeur in het bezit komt van een koffer vol geld die is achtergelaten door een passagier. Niet het meest originele plot voor deze vrij standaard actiefilm. Het verhaal is nogal ongeloofwaardig en hier en daar zelfs knullig, maar dat maakt het eigenlijk ook wel leuk om te kijken. De actie stelt niet veel voor. Scott Glenn doet het wel vermakelijk met ook een paar leuke one-liners. Net geen 3.0 sterren.
Alternatieve titel: Never Take Candy from a Stranger, 1 juni 2019, 10:05 uur
Uitstekende film waarin een meisje en haar vriendinnetje gratis snoepjes krijgen van een oude man. Ongetwijfeld een behoorlijk vooruitstrevende film voor die tijd. Hoe de hele gemeenschap met de zaak omgaat is goed uitgewerkt. De film heeft weinig aan kracht ingeboet, ondanks dat sommige zaken toch wat verouderd overkomen (zoals de rechtbankscene). Een sterke, spannende finale.