- Home
- tommykonijn
- Logboek
Logboek
Via deze pagina blijf je op de hoogte van recente stemmen, meningen en recensies van tommykonijn.
Standaard zie je de activiteiten in de huidige en vorige maand. Je kunt ook voor een van de volgende perioden kiezen:
januari 2023, februari 2023, maart 2023, april 2023, mei 2023, juni 2023, juli 2023, augustus 2023, september 2023, oktober 2023, november 2023, december 2023, januari 2024, februari 2024, maart 2024
Selecteer maand & jaar
Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (2019) 3,5
26 februari 2020, 17:36 uur
Nadat ik het laatste gedeelte van een documentaire over Ted Bundy meepikte op televisie, ging ik zoeken of op Netflix niets te vinden was over deze slinkse seriemoordenaar. Zodoende kwam ik bij deze film uit. Zeker als je net de echte Bundy in beeld hebt gezien, is het tamelijk schokkend hoe zeer Zac Efron hier op hem lijkt. Hij doet het ook dan zeer goed; met name het charmante gedeelte weet Efron treffend over te brengen. Ook Lily Collins wist me met gemak te overtuigen en deze twee werden prima aangevuld door onder meer Haley Joel Osment, Jim Parsons en John Malkovich in de bijrollen.
Aan goed acteerwerk dus geen gebrek, maar waar ik wel, zoals wel meerderen hier zo te lezen, enigszins last van had was dat we vrijwel niks te zien krijgen van Ted Bundy als misdadiger. Enerzijds snap ik dat wel, want zijn charme is net wat hem onderscheidde en het is goed dat je dat beeld, waar zijn slachtoffers ook intrapten, als kijker wordt voorgeschoteld. Anderzijds dreigt hij in deze film wel een beetje naar voren te treden als ''de held''. Zeker zijn ontsnapping uit het raam wordt, mede door de muzikale ondersteuning tijdens die scène, haast komisch bedoeld gebracht. Althans, zo komt het op mij nu over. Qua toon vond ik het in ieder geval soms wat dubieus.
Verder is dit wel een prima film. Absoluut niet langdradig en het gedeelte in de rechtbank zorgt er juist voor dat je er nog eens goed voor gaat zitten. Het wordt fascinerend, intens en geloofwaardig naar het scherm vertaald. Ook leuk om tijdens de aftiteling te zien hoe bepaalde scènes letterlijk gereconstrueerd waren. Dat soort zaken zorgen er wel voor dat de film een zeer positieve indruk achterlaat. Ondanks dat ik soms wat twijfels had over de gekozen insteek, mag je concluderen dat ik dit een goede film vond.
3,5*
The Conjuring (2013) 3,0
25 februari 2020, 17:13 uur
De eerste Insidious vond ik een vrij sterke horrorfilm; de tweede vond ik bijzonder matig. Toch was ik wel benieuwd naar deze andere film van regisseur James Wan; met name door de positieve ontvangst. Ik heb me vermaakt, maar ben niet overdonderd. Zo'n spookhuis verhaal doet het meestal wel goed, maar het nadeel is dat bijna iedereen het al vaker gezien heeft... en waarschijnlijk ook beter. Als ik terugdenk aan de Netflix-serie The Haunting of Hill House heb ik daar toch echt met een wat onbehaaglijker gevoel naar gekeken dan naar The Conjuring. Dat neemt niet weg dat dit wel prima wegkijkt. Er hangt de hele film een naar sfeertje, de aankleding is goed gedaan en ook het acteerwerk is niet storend. Het eerbetoon aan The Excorcist zorgt bovendien voor een hysterische, maar vermakelijke finale. Geen film die me nog lang zal bijblijven, maar ik heb best genoten.
3*
The Lone Ranger (2013) 3,5
24 februari 2020, 16:15 uur
Het is best wel lang geleden dat ik de Pirates of the Caribbean films gezien heb, dus ik vind het lastig te zeggen of de hoge score die ik nu bij de films heb staan nog altijd even terecht is, maar ik heb er wel altijd veel plezier aan beleefd; met name aan The Curse of the Black Pearl. Het feit dat regisseur Gore Verbinski en leading man Johnny Depp hier opnieuw herenigd werden, zorgde er toch wel voor dat mijn interesse gewerkt was.
De western is, ondanks dat er eentje nog steeds met volle overtuiging in mijn top 10 staat, niet mijn favoriete genre. Dat - en de matige ontvangst - zijn ook meteen de redenen dat ik het kijken van de film lang uitgesteld heb. Ik ben ook absoluut niet bekend met de originele serie waar deze film op gebaseerd is, maar ik hoef alleen maar de titel te Googelen om te zien dat er stilistisch niet al te veel overeenkomsten zijn tussen beide. Deze The Lone Ranger heb ik vooral ervaren als een leuk avontuur. Ondanks dat het vrij lang geleden is dat ik POTC gezien heb, is het wel duidelijk zichtbaar dat hetzelfde team hierachter zit. De actie is gaaf, maar behoorlijk over de top (bij vlagen haast cartoonachtig). Niet voor iedereen dus, maar persoonlijk kon ik die spectaculaire achtervolging op het einde (met de William Tell Overture op de achtergrond) wel erg waarderen. Heerlijk overdreven, maar wel strak en humoristisch gemaakt.
Qua acteerwerk heb ik ook niet veel te klagen. Armie Hammer is niet heel speciaal, maar doet wat hij moet doen. Johnny Depp speelt Jack Sparrow, maar ik denk dat een blik op de poster de kijker daar al op zou moeten voorbereiden. Beide acteurs vormen ook een leuk duo in de scènes die ze delen. Degene die echter met de bloemen naar huis gaat is William Fichtner. Ik vond hem al in Prison Break uitblinken, maar hier zet hij met overtuiging een gluiperige sadist neer. Jammer dat hij later in de film wat meer naar de achtergrond verdwijnt. De film gaat ook verrassend goed om met het vrij lang speelduur. Dat was nog wel iets waar ik tegenop zag, maar de film heeft genoeg afwisseling te bieden. Het enige dat van mij niet gehoeven had, waren die momenten met de oude Tonto op de kermis. Had dan gekozen voor één scène op het einde of had het helemaal eruit gelaten, want nu deed dat de boel wel een beetje onnodig rekken.
Ik vond The Lone Ranger een prima zit. De film bevat humor, maar komt met tijd en wijle ook bruut uit de hoek en Verbinski weet ook wanneer het tijd is om visueel uit te pakken. De vertolkingen zijn leuk, waardoor ik het ook gemakkelijk vond om met de personages mee te leven. Dat de film zoveel negatieve kritieken heeft gekregen verbaast me eerlijk gezegd een beetje. Het is wellicht niet allemaal bijster origineel, maar het gemak waarmee de film mijn aandacht wist vast te houden mag beloond worden.
3,5*
Baantjer het Begin (2019) 3,0
Alternatieve titel: Amsterdam Vice, 7 februari 2020, 17:24 uur
Zoals verwacht staat deze film behoorlijk ver af van de oorspronkelijke serie. Zowel qua toon en stijl als qua logica (zestien jaar later zou Jurre er al als Piet Römer moeten uitzien). Van continuïteit is dus geen sprake en ergens vind ik dat wel een gemiste kans. Ik keek de serie immers altijd graag en zo'n kleine verwijzing op het einde doet het dan ook goed.
Anderzijds begrijp ik natuurlijk dat de 'knulligheid' van de oude serie nu niet meer zou aanslaan op het witte doek. Baantjer het Begin doet er dan ook alles aan om mee te kunnen met de huidige tijd en slaagt daar vrij goed in. De rauwe actie en het taalgebruik komen prima uit de verf en ook van spanning en onvoorspelbaarheden is geregeld sprake. De film speelt zich door de sterke aankleding en passende muziek ook overduidelijk in de roerige jaren 80 van Amsterdam af; een setting die zich uitstekend leent voor een misdaadverhaal. Waldemar Torenstra vond ik geloofwaardig als een jonge, onervaren Jurre de Cock en ook Tygo Gernandt speelt een interessant personage. Overigens ben ik niet over de gehele cast te spreken. Horace Cohen en Ruben van der Meer vind ik bijvoorbeeld flauwe en afleidende stereotypen spelen. Dat geldt ook voor oppervlakkige bad-guys als Robert de Hoog en Fedja van Huêt. Dat soort personages liggen er wat mij betreft wat te dik bovenop.
Al met al een zeer aardige film. Ik werd niet uit mijn stoel geblazen, maar dit keek wel erg lekker weg. Helaas bevalt de hierop volgende serie me vooralsnog wat minder goed. Daar begint mijn interesse nu langzaamaan echt af te zwakken; iets waar in deze film nog geen sprake van is.
3*