Logboek
Via deze pagina blijf je op de hoogte van recente stemmen, meningen en recensies van Mickey b.
Standaard zie je de activiteiten in de huidige en vorige maand. Je kunt ook voor een van de volgende perioden kiezen:
januari 2023, februari 2023, maart 2023, april 2023, mei 2023, juni 2023, juli 2023, augustus 2023, september 2023, oktober 2023, november 2023, december 2023, januari 2024, februari 2024, maart 2024
Selecteer maand & jaar
Órbita 9 (2017) 2,5
Alternatieve titel: Orbiter 9, 31 december 2020, 02:40 uur
Verhaal en acteerprestaties ok. Zou het eerder soft scifi noemen, film gaat over een experiment met wat romantiek. Grafisch niets speciaals. Wist via trailer al direct hoe er vork aan de steel zat en vind dit wat spijtig, al komt de waarheid in de film ook snel aan het licht. Voor de rest een braaf verhaal met naar einde toe beetje spanning. Emoties lopen nooit echt hoog op.
12 Dates of Christmas (2011) 3,0
28 december 2020, 01:54 uur
Leuke feelgood romantische kerstfilm. Geen typische overacting zoals je wel meer ziet in TV-kerstfilms. Er was ook een bepaalde chemie tussen hoofdacteurs en moet zeggen dat Amy Smart oprecht en leuk overkomt. Meerwaarde voor deze film. Ook insteek van film was leuk: nl. de time-loop. Werd niet ‘goedkoop’ gebracht. Leuke kerstsfeer waar het me nu toch wel om te doen is.
Into the Woods (2014) 1,5
28 december 2020, 00:14 uur
Deze uitgekeken met mijn 13-jarige dochter. Alleen maar uitgekeken omdat zij hem leuk vond. Vond hem te langdradig en te veel liedjes. Er was haast geen enkele gewone dialoog en ieder lied was dan ook nog een tergend hoog gezongen. Zo’n hoge noten zijn goed voor even, maar twee uur lang is echt van het goede teveel. Inhoudelijk was verhaal simpel. Maar als je vb. bij intro een lied van 10min moet horen over een wens, dan weet je wel genoeg. Mijn dochter wou deze film zien omwille van Jonny Depp, nu blijkt deze maar vijf minuten in beeld te komen... Sta open voor alle genres, maar dit was het niet voor mij helaas. Zal wel een publiek voor bestaan...
The Midnight Sky (2020) 3,5
25 december 2020, 02:32 uur
Snap negatieve kritiek niet. Je hebt SF-actie, SF-Thriller, SF-drama, SF-humor en SF-realistische-speelfilm. Wel deze valt onder laatste. Men poogt een film aan te bieden dat realiseerbaar zou moeten zijn en geloofwaardig moet overkomen. Verwacht geen Star Wars met lasers of ruimtealiens die een ganse bemanning uitroeien. Zoek ook geen ‘Gardians of the Galaxy’-humor of een ‘Valerian and the City of a Thousand Planet’-actie. Nee, dit is het genre rustig voortkabbelend SF-verhaal met wat mooie plaatjes en een eenvoudig verhaal. Of liever, twee verhalen. Eentje speelt zich af op een verkenningsruimteschip, dat mooi vorm werd gegeven. Het andere verhaal speelt zich af op Noord- of Zuidpool waar een professor de natuur trotseert en probeert te overleven samen met een achtergelaten meisje. Zijn doel is contact proberen te leggen met het schip. Meer is er niet naar verhaal en toch verveelde film mij geen minuut.
Iemand in de recensies sprak over het ontbreken van een interessante originele twist, wel dan vind ik juist einde wel een goede plottwist hebben. Maar ja, over geuren en kleuren valt niet te twisten. Elk zijn mening. Ik vond film wel goed, met verrassende einde en heel wat mooie plaatjes. Chapeau voor George Clooney als regisseur EN acteur in deze. Ok, is geen topper en zelf hou ik veel meer van genre Star Wars, maar als SF- liefhebber ben ik blij met ieder nieuwe SF-film, want deze zijn dun bezaaid.
Één betwistbaar iets: er zijn ondertussen zo’n 79 manen ontdekt rond Jupiter en de maan K23 die in deze film werd onderzocht bestaat niet. Neem dan een bestaande maan. Als de film dan toch zo realistisch mogelijk wil zijn, kom dan ook niet af met een denkbeeldige maan...
Is een Netflix-original en overstijgt het Netflix-niveau, tenzij dit niveau het nieuwe Netflix-normaal is, wat alleen maar kan toe gejuicht worden.
Had uitgekeken naar verschijnen van deze film. Je weet wat je mag verwachten en als je met deze visie film bekijkt, zal je niet ontgoocheld worden. Blij deze gezien te hebben. Filmavondje geslaagd...
Instant Family (2018) 4,0
24 december 2020, 23:39 uur
Feelgood movie over een adoptiegezin met de nodige humor door de chaos van een koppel dat ineens drie kinderen onder hun hoede krijgen, tiener inbegrepen... Uiteraard ook de nodige drama door het vallen en opstaan van de opvoeding en de problematiek van het pleeggezin en het feit dat de kinderen al een zwaar verleden achter zich hebben. Eveneens de nodige levenslessen en ouderliefde. Door deze diverse emoties is het geen typische platte humorfilm geworden maar een film met inhoud dat een zwaar thema op een luchtige manier weet te brengen. Echt genoten van deze film. Dikke pluim voor Isabela Merced als tienerdochter. Deze jonge actrice heeft veel in haar mars en zullen we nog van horen in de toekomst. Ook Mark Wahlberg acteert zoals ik hem ken en doet dat niet slecht. De rest van de cast ken ik niet echt, maar mogen er ook zijn...
The Family Stone (2005) 3,0
23 december 2020, 00:25 uur
Mooie beetje melancholische feelgood kerstfilm met vleugje drama, romantiek en humor. Kerstfeest in een familie waar bij elkeen wel ergens iets scheelt. Sarah Jessica Parker speelt de neurotische doch oprechte nieuwkomer in deze familie die wat problemen heeft met het aanvaarden van dit buitenbeentje. Alles loopt verkeerd wat maar kan verkeerd lopen met een climax naar einde toe, waar ik toch wel even in een deuk lag. Toch wel een van de betere kerstfilms. Kijkt lekker en ontspannen weg. Heb er van genoten.
Kodachrome (2017) 4,0
22 december 2020, 01:57 uur
Mooie emotionele roadmovie tussen een stervende en verbitterde oude man die nooit heeft omgekeken naar zijn zoon en nu met hem een laatste trip wil doen. Dit in gezelschap van zijn verpleegster. Heel wat rauwe conversaties en netelige situaties, waarbij geen blad voor de mond wordt genomen. Er is een bepaalde chemie tussen Ed, Jason en Elisabeth die de film doet slagen. Verveelde geen minuut. Type roadmovie waar ik van hou. Genre Sideways, ook een roadmovie die het moet hebben van “diepzinnige” dialogen... Een van de betere Netflixproducties.
De Familie Claus (2020) 3,5
Alternatieve titel: The Claus Family, 21 december 2020, 22:59 uur
Zeer mooie familiekerstfilm en dit voor een Vlaamse Netflixproductie. Kerstsfeer alom aanwezig. En vele malen beter dan de tig andere B-kerstfilms waar ze je in deze kerstperiode mee rond de oren gooien. Snap de negatieve kritiek niet. Je weet op voorhand dat het een familiekerstfilm is. Als je niet van het genre houdt, kies dan een of andere actiefilm in de plaats. Zelf al veel kerstfilms gezien en kan er niet veel noemen in dit genre die deze overtreft. Natuurlijk is deze melig en mierzoet, maar dat is nu eenmaal het genre. En Jan Decleir is ook een monument in de Vlaamse filmwereld en zo acteert hij ook. Geen kritiek op deze zeer ervaren acteur waar vele jonge talenten naar opkijken. De rest van de cast doet het ook niet slecht. Kinderen zijn nu eenmaal kinderen en kan je geen hoogstaande acteertechnieken van verlangen, maar hier doen ze het echt wel goed. Al veel meer vervelende kindacteurs gezien in andere films. En de elfjes worden karikaturaal en met over-acting gespeeld, maar laat dat nu de humor en bedoeling zijn: elfjes zijn geen mensen en hier worden ze als hyperactieve wezentjes weergegeven, wat goed gelukt is. Idee achter kerstverhaal heeft een originele insteek en is leuk gebracht. Iemand in de recensies vond het grappig dat de kerstman een Belg is... Wel in de meeste films is hij een Amerikaan... Het werelddeel dat altijd onze wereldbol redt in andere films. Waarom je daar vragen bij stellen? Ik denk dat de kerstman een Noordpool is... Film verdient van mij een dikke 3,5*
Vergelijken met Hollywoodblockbusters is appelen met peren vergelijken. In Hollywood zijn de budgetten onnoemelijk veel hoger en helemaal niet realiseerbaar in de Vlaamse of Nederlandse filmwereld. Ook hebben ze in Hollywood een veel beter portfolio aan acteurs. Vandaar dat deze film het op zijn niveau heel goed doet.
Als je wil vergelijken, neem dan zo’n jaarlijkse Sinterklaasfilm. Die zijn mijn inziens pas goedkoop in elkaar geflanst. Deze kerstfilm heeft nog een verhaal EN een kerstboodschap...
Za Granyu Realnosti (2018) 3,5
Alternatieve titel: Beyond the Edge, 21 december 2020, 02:15 uur
Verrassing deze film. Eerst vermelden dat er in het COVID-19 tijdperk weinig te beleven valt in het filmwereldje anno 2020. Dan komt Telenet in hun videotheek met deze film uit 2018 op de proppen. Toen ik zocht naar wat filmkritieken bleek deze in Engelse taal ‘Beyond the Edge’ te heten en niet de Russische titel hierboven. En dit blijkt dus het mysterie te zijn wat ik niet echt kan verklaren:
1. zijn Russische acteurs en regisseur, uitgezonderd Antonio Banderas. Vraag mij dus al af wat hij tussen al die Russen doet
2. Film zou zich afspelen in Europa (Russische acteurs?). Gegeven van Europa wordt bevestigd door de vermeldingen van geld in Euro. Je ziet ook bij het aanwerven van de autist in het gesticht dat er even met cash geld wordt gegokt met een briefje van 20 en 5 euro... Dus Europa.
3. Er wordt in Engels gedubd. Volgens internet zou originele taal film Russisch zijn. Dit snap ik niet gezien locatie Europa. Vraag mij ook af hoe men Antonio in originele film zonder dubbing voorstelt, want in deze Engels gedubde film spreekt hij wel Engels. Werd zijn stem in originele film dan naar Russisch gedubd?
4. Waar speelt film zich af: nergens verwijzing naar Europees land. Geen nummerplaten gezien, idem naar gekende locaties of monumenten. Vreemd.
5. Om film te beschrijven: mengeling van ‘21-Las Vegas’ meets ‘Ocean’s Eleven’ met wat paranormaal begaafden. A-film op actiemomenten met geslaagde soundtrack en inhoud. Buiten deze actiescènes vond ik dan weer af en toe de acteerprestaties neigen naar het plattere b-niveau. Misschien is dit te wijten aan de Russische acteurs en bijhorend dubbing.
Maar, door gebrek aan echte Hollywoodkaskrakers is deze dus een aangename verrassing. Misschien bewuste keuze van Telenet om bij gebrek aan beter deze nu te lanceren. Film geslaagd, 3,5* waard...
In Moviemeter deze beter onder Engelse titel catalogiseren want Russische titel zoals hier, vinden velen nooit...
Pain & Gain (2013) 3,0
19 december 2020, 01:31 uur
Aangename misdaadfilm waar alles lekker fout loopt. Karikatuurrollen, maar wel leuk gebracht. Niet echt humoristisch. Mooie decors. Verhaal over the American Dream, maar dan wel door de verkeerde paden te bewandelen. Altijd al graag Mark en Dwayne zien acteren en hier heb je ze beide voor de prijs van één. Is wel niet hun topprestaties. Maar komen er mee weg. Film beetje chaotisch en aparte sfeer. Toch wel genoten. Is tweede keer dat de film zag, maar herinnerde mij niets meer. 3* is ruim gerekend... Wel straf verhaal gezien echt gebeurd...
Murder Mystery (2019) 3,0
18 december 2020, 01:17 uur
Whodunnit meets comedy... Moordmysterie was ok met een twist, waarbij de onderzoekers zijnde Jennifer en Adam zelf door politie hoofdverdachten zijn en dus onderzoek voeren om hun eigen onschuld te bewijzen. Tot daar alles goed. Humor daarentegen was genre chaotisch en niet overtuigend. Jennifer kon ik nog enigszins verdragen, Adam daarentegen werkte op mijn zenuwen... Humor vond ik dus niet zo geslaagd. Maar als je een niet al te hoog gegrepen filmpje wilt zien dan kan deze er nog mee door. Geen hit, maar een typisch Netflix-niveau met gekende acteurs... Setting wel leuk: luxejacht en Monte Carlo als mooie locatie. 3* dankzij Jennifer. Zonder haar was dit anders maar een 2* waard...
Christmas in Paris (2019) 1,0
17 december 2020, 00:37 uur
Één van de mindere tv-kerstfilms en ik heb er al een hoop gezien. Acteurs hebben geen inlevingsvermogen, geen klik tussen hoofdrolspelers en romance is ver te zoeken... Film is precies aaneenschakeling van cliché-scènes en sfeerplaatjes, zonder al te veel inhoud. Deze film gekozen omwille van titel. Zelf ga ik graag naar Parijs rond kerstmis. Ik had gehoopt, gezien de titel, wat van de kerstsfeer uit Parijs op te snoeven, maar Parijs komt misschien vijf minuten in beeld. Is dus titel onwaardig... Ben daardoor wat ontgoocheld. Dan is er het achterliggende verhaal over vader-zoonrelatie... Maakt film te zwaar beladen en neemt kerstsfeer weg. Typische ruzie op einde en dan terug liefdesverklaringen tegen de sterren op om alles goed te maken. Maar het pakte me niet. Gans de film teveel lofzang en smartlappen gehoord. Zo spreekt een mens toch niet. Ook de poging om er Franse vocabulaire in te voegen komt onnatuurlijk over. Precies of er moet een Franse zin komen. Film komt hierdoor veel te gemaakt over. Zelfs in soapserie’s is het nog niet zo geforceerd. Kan er dus maar 1* aan geven...
Love Actually (2003) 4,5
14 december 2020, 00:39 uur
Blijft voor mij een van de beste romantische kerstfilms ooit. Hou van de Britse humor, sfeer en natuurlijk Hugh Grant. Deze film al vele malen gezien en hij verveelt nooit en blijft ontroeren. Zijn allemaal liefdesverhaaltjes uit het leven gegrepen en je kan je altijd wel ergens weerspiegelen aan één van de hele emoties. Mierzoet en feelgood. Ideale afsluiter van de dag. En natuurlijk is Bill Nighy hilarisch als onverbloemde en vergane glorie rock&rollzanger die de soundtrack verzorgt...
Jingle Jangle: A Christmas Journey (2020) 3,5
13 december 2020, 01:36 uur
Ben niet echt aan musicals maar af en toe eentje moet kunnen. Zo ook deze. Valt al bij al goed mee. Mooie setting en leuke sfeer. Grafisch ok en verhaal heeft een leuke inhoud. Alleen niet zo veel kerstsfeer om het in de titel een kerstreis te noemen. Maar film is wel ideaal om rond kerstmis te bekijken. Persoonlijk miste ik wel diepgaande magische sfeer. Wat ik ook wat lastig vond is dat het verhaal verder werd verteld tijdens de zangmomenten. En net tijdens het musicalgedeelte kon ik om de een of andere reden niet echt geconcentreerd blijven kijken. Alsof je gedachten door de zang wat afdwaalden. Maar gezien verhaal in liedjes verderliep miste ik wat van het verhaal. Is wel meer dan er gemiddelde kerstfilm, vandaar 3,5*. Deze krijgt hij van mij vooral voor het grafische werk. Ben er niet ondersteboven van maar zo slecht vond ik hem nu ook weer niet. Is een van de betere Netflixproducties. Bioscoopwaardig. Snap niet dat sommigen hier politieke boodschappen achter zoeken. Is gewoon een goede kerstfilm...
Greenland (2020) 5,0
12 december 2020, 00:42 uur
Wat een rollercoaster was me dit. Vanaf begin tot einde kon je de emoties voelen: angst, hysterie, chaos, liefde, drama, vechten voor je gezin enz... En alles op een zeer realistische wijze gebracht. Niet zo’n film waar de man plots een soort superheld wordt. Nee, hier kon je de onmacht voelen van hoe men zou reageren en probeert te overleven moest dit echt gebeuren. Niets geforceerd. Zelfs de reactie van het zevenjarige zoontje was zeer realistisch in beeld gebracht. Topprestatie van Gerard Butler die al eerder bewezen heeft gemaakt te zijn voor dergelijke actiefilm. Als rampenfilm heb ik zelden zo’n meeslepend verhaal geweten. Hier was naast de natuurramp ook een verhaal doorgeweven dat de film voor mij tot een hoger niveau tilde. Misschien door Corona, maar al maanden geen nieuwe blockbuster gezien, wel deze behoort tot mijn top. Doe gebrek aan topfilms dit jaar, hakt deze er onverwachts wel in bij mij. Een welverdiende 5* en dat geef ik niet vlug. Echt genoten. Een superfilmavond gehad. Lang geleden dat ik zo genoten heb. Ben beetje fan van Gerard... Toch tot einde van aftiteling blijven zitten om even te bekomen. Beste film dat ik in 2020 gezien heb (maar ja, noem eens een concurrent...)
Christmas Wedding Planner (2017) 2,5
11 december 2020, 01:50 uur
Typische b-film kerstromance met overacting en over the top dialogen. Groeiende liefde, dan geforceerde ruzie om terug te eindigen in grote liefde. Typisch filmpje om na een werkdag alle stress van je af te schudden en weg te zakken in een stationsromannetje overgoten met kerstsfeer...
The Princess Switch: Switched Again (2020) 3,0
Alternatieve titel: The Princess Switch 2: Switched Again, 10 december 2020, 01:43 uur
Opnieuw feelgood movie met romance en kerstsfeertje. Vanessa Hudgens bewijst dat ze toch wel iets in haar mars heeft. Daar waar ze in eerste film een dubbelrol speelt, neemt ze er nu drie voor haar rekening en toont aan dat ze drie typetjes kan spelen. Elk typetje heeft zijn eigen karakter en accentje. Dankzij deze sublieme verschillende trekjes kan je de identiteiten enigszins nog uit elkaar houden. Want waar het in de eerste film nog vrij simpel was, moet je hier al redelijk oplettend zijn om nog te weten met wie je te maken hebt. Maakt het leuk en origineel, want meestal gaat het in dergelijke films over een switch en nu zijn het er al drie. Enigste minpuntje is dat de complexiteit van de drie rollen een beetje de kerstsfeer en romances overstijgt. Maar blijft leuk om te zien. Door de originaliteit overstijgt hij ook de standaard cliché-kerstfilm en zal hij sneller blijven hangen. En door dit vervolg blijft ook de eerste film meer hangen. Ook leuk is dat voltallige cast terug meedoet, al is hun rol minder dan in deel één. Zo vond ik Frank de butler in deel één veel grappiger. Nu zijn de bijrollen veel braver, maar ik vermoed dat dit komt doordat Vanessa nu feitelijk alle aandacht naar zich toe trekt. Voor mij een ster voor ieder typetje, dus 3* waard...
The Princess Switch (2018) 3,0
9 december 2020, 00:53 uur
De iets betere cliché-kerstfilm met een ‘twist’. Vanessa Hudgens acteert natuurlijk en op redelijk niveau waardoor film niet zo geforceerd overkomt als de meeste andere B-kerstfilms. Feelgood en leuke insteek. Je hebt feitelijk twee verhalen met twee romances. Leuk is dat de een de gewoontes niet kent van de andere wat leidt tot enkele grappige scènes. Mooie film om in de kerstsfeer te komen. Meestal geef ik een typische tv-kerstfilm 2,5*, deze verdient toch wel 3*
A Princess for Christmas (2011) 2,5
8 december 2020, 00:40 uur
Typische kerstfilm zonder topacteurs en dito prestaties. Wel lekker kijkweg naar aanloop van kerstmis. Setting is een mooi kasteel, norse opa als kasteeleigenaar, een groeiende romance met zijn zoon, een prins en twee weeskinderen waarvan jongen probeert over te komen als onhandelbaar (wat niet echt lukt) en zijn jongere zusje als het ontroerende poppemieke (wat deels lukt). En dan heb je nog het kasteelpersoneel wat aan overacting doet om komisch over te komen. Allemaal wat te geforceerd en stijf. Maar wat wil je in dit genre. Weinig echte hoogvliegers. Dat weet je als je er aan begint. Ben dan ook niet ontgoochelt. Is nu eenmaal kerst en dit mag dan wel eens...
Like Father (2018) 4,5
6 december 2020, 00:44 uur
Zwaar onderschatte film. Getwijfeld of deze niet de volle 5* moest krijgen. Uiteindelijk 4,5* omdat ik nog niet helemaal van mijn sokkel was geblazen, maar was een close call. Ben ook vader van een dochter en werd echt wel in verhaal meegezogen. Ben ook liefhebber van reizen zoals in film voorgesteld. Hou van sociale contacten, lekker eten, animatie en feestjes. Al is het bij mij nog nooit op een cruiseschip geweest, hoewel dit soort reizen op mijn to-do-lijst staat. Verhaal zelf pakte mij echt. Vader-dochterproblemen, reissfeer, diepgaande gesprekken, lach, traan, enz... Leuke en minderleuke reallife-gesprekken. Was nu echt wel een filmpje naar mijn hart. Kan mij inbeelden als je een keiharde actiefilm zoekt, je bij dit mierzoet verhaal je zal verslikken in je glas wijn, maar als je een melodramisch vaderdochterrelatiefilm (wat een woord) zoekt, je glas rode wijn hier wel lekker zal smaken... En bij mij was het een flesje rode wijn. Dit in Corona-lockdown was deze film echt wel een opkikkertje voor je moraal. Echt van genoten.
Shang Hai Bao Lei (2019) 0,5
Alternatieve titel: Shanghai Fortress, 5 december 2020, 00:04 uur
Saai, emotieloos, slechte CGI, geen meeslepend verhaal, na half uur stopgezet. Hou van sciencefiction en hoeft niet altijd top te zijn, maar dit is echt Chinese brol. Tijd niet aan verspillen.
Family for Christmas (2015) 3,0
3 december 2020, 23:49 uur
Een van de betere Hallmark kerstfilms. Al slechtere gezien. Redelijk verhaal en niet al te gemaakte acteerprestaties. Wel geen echte klik tussen hoofdrolspelers. Op laatste wordt alles een beetje snel afgehandeld. Alsof schermtijd op was en er in vijf minuten nog een gans verhaal moest komen... Lacey Chabert komt overtuigender over dan Tyton Leitso.
Christmas with a View (2018) 2,0
1 december 2020, 23:50 uur
Typisch kerstverhaaltje met poging tot romantiek, maar ik had er geen klik mee. Kon mij niet echt inleven in verhaal. Ik zat bij momenten zelfs te dromen naar scherm zonder echt te luisteren naar de dialogen. Toch uitgekeken daar ik ieder jaar naar aanloop van Kerstmis alles bekijk wat ik vind binnen dit genre. En dan kom je al eens wat minder geslaagde kerstfilms tegen. Maar als je dit in achterhoofd houdt, kom je ook nooit ontgoocheld uit... Wel leuk om Patrick Duffy nog eens terug te zien. Is ook al enkele haren grijzer gewonnen...
A Wish for Christmas (2016) 2,5
1 december 2020, 00:08 uur
Kerstfilmpje met simpel verhaal waar alles iets te gemaakt is en alles te gemakkelijk verloopt. Weinig romance. Ook geen echte chemie tussen hoofdrolspelers. Al betere gezien in dit genre. Ideaal om na stresserende werkdag even gedachten naar kerstmis te laten afdwalen zonder al te veel verwachtingen.