Logboek
Via deze pagina blijf je op de hoogte van recente stemmen, meningen en recensies van joolstein.
Standaard zie je de activiteiten in de huidige en vorige maand. Je kunt ook voor een van de volgende perioden kiezen:
januari 2023, februari 2023, maart 2023, april 2023, mei 2023, juni 2023, juli 2023, augustus 2023, september 2023, oktober 2023, november 2023, december 2023, januari 2024, februari 2024, maart 2024
Selecteer maand & jaar
The Axe Murders of Villisca (2016) 2,5
Alternatieve titel: Villisca, 26 november 2019, 22:46 uur
Een horrorfilm die om waargebeurde feiten heen is gebouwd. In de nacht van 9 op 10 juni van het jaar 1912 in Villisca, Iowa werden er zes leden van de familie Moore en twee genodigde meisjes Stillinger vermoord. Deze moorden zijn tot op heden onopgelost gebleven en lenen zich goed voor een spannende horror. De film valt echter regelmatig plat omdat de angsten enigszins voorspelbaar zijn. Ook het plot waarin drie moderne tieners binnensluipen bij één van Amerika's meest spookachtige locaties met alle gevolgen van dien, is natuurlijk vrij standaard. Daarnaast helpen de first-person cameraweergave die af en toe opduiken nu ook niet echt. Je hebt het allemaal al eerder gezien, een vrij basic horror met een minimaal aan "genot" Niet heel slecht maar ook niet heel goed.
Ready or Not (2019) 4,0
25 november 2019, 19:13 uur
Fijne bevredigende en vermakelijke film over verstoppertje spelen in je huwelijksnacht met je schoonfamilie. En dat simpele uitgangspunt blijkt wonderlijk goed te werken. Mede door de Le Domas-familieleden, stuk voor stuk eigenaardige persoonlijkheden zijn, en daardoor verantwoordelijk zijn voor hilarische situaties. Maar uiteindelijk is het de Australische Samara Weaving in trouwjurk (leuke stoerdere scènes) die in deze film een zeer uitstekende heldin vertolkt! De lichte toon (gelukkig niet serieus), het hoge tempo en enkele gore momenten (al wordt er meer gescholden dan gekild) zorgen er verder voor dat je je geen moment hoeft te vervelen. De film ontdekt geen nieuwe paden maar doet wel zo'n beetje alles goed!
Joker (2019) 2,0
25 november 2019, 14:19 uur
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 2,5 sterren
Cleaver: Rise of the Killer Clown (2015) 3,0
25 november 2019, 04:07 uur
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 2,5 sterren
Satanic Panic (2019) 3,5
24 november 2019, 16:04 uur
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,0 sterren
The Isle (2019) 3,0
24 november 2019, 05:45 uur
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 2,5 sterren
The Young Cannibals (2019) 2,5
24 november 2019, 05:43 uur
Laat ik genereus zijn voor de film, want wetende dat er nog veel slechtere films zijn, was dit toch enigszins een meevaller! Hoe bedenk je eigenlijk een plot als dit? Een kannibaal laat onschuldige kampeerders hamburgers gemaakt van menselijk vlees eten omdat er in de bossen een monster rondloop die het heeft voorzien op Kannibalen. Dit is dan ook eigenlijk een monsterfilm! Toegegeven, het duurt te lang voordat deze verschijnt en het moorden gebeurd met enige regelmaat buiten beeld. Echter zijn het wel praktische gore-effecten en ook geen CGI-wezen! Er zijn prachtige landschappen tijdens de dag-scènes. En het bos is 's nachts vrij sfeervol. Die sfeer wordt versterkt door de score van Gabe Castro (The Citadel, The Covenant). De film was vooral wisselvallig want sommige scènes zijn echt verschrikkelijk, met veel dramatiek over verlies of over moed. Echter niet veel later zie je dan toch weer een paar scènes die echt goed waren. De grootste uitdaging zit hem in de karakters die zijn allen weinig sympathiek en uitwisselbare stereotypen
Ghosts in the Graveyard (2019) 1,5
23 november 2019, 18:31 uur
De posters die bij deze film horen zijn inderdaad intrigerend! Ook het uitgangspunt klonk best interessant, maar de manier waarop deze film zich ontvouwt, laat sterk te wensen over. Het is een rommelig allegaartje. Het wil high-school tiener-problemen combineren met een liefdesverhaal, een geest en tot slot het meest interessante een samenzwering van heksen. Visueel is de film ook niet zo spannend, zowel in uitwerking van Gore als ook cameravoering, het ziet er teveel uit als een degelijke tv-film. Al waren de scenes s'nachts op het kerkhof nog wel mooi! Ik kan niets slechts zeggen over de cast dan dat ze vooral onopvallend waren. Daarnaast zitten er in de film alleen maar jump scares en de score leidt je constant naar deze jump scares. Zucht dit maakte de voorspelbaarheid zelf nog meer vermoeiend! Het feit wil dat deze horror-trucjes meestal ook ten koste gaan van het verhaal. Wat in dit geval niet best is want dit verhaal zat ook niet zo...goed in elkaar. Plotgaten genoeg! Wat gebeurde er al die jaren geleden, en waarom deed het er toe? Waarom waren er heksen en wat hoopten deze te bereiken? Onzin over een Bijbelse bloedlijn? Wiens baby was dat en wat was daarvan de bedoeling? De film belandt hierdoor ergens tussen saai en onaangenaam middelmatig.
Klaus (2019) 3,0
23 november 2019, 06:13 uur
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren
Artik (2019) 4,0
23 november 2019, 04:13 uur
Met een combinatie van verontrustende beelden en een onconventionele seriemoordenaar die denkt dat hij de wereld redt, maakt het deze film tot een vreemde eend binnen de horror! Een erg boeiend debuut van schrijver en regisseur Tom Botchii Skowronski. En ondanks zijn lage budget heeft het voldoende pit, en stelde het zeker niet teleur.De film kan je omschrijven als; Om een held te kunnen zijn, moeten er ook schurken zijn.
Hoofdpersoon is Artik, een verwrongen boer die stripboeken ziet als zijn bijbel, zijn evangelie! Hij predikt er dan ook lustig oplos! Tegen zijn vrouw, die tevens zijn Maria Magdalena (Lauren Ashley Carter) is en samen runnen ze een boerderij met een stel gevangen gehouden jongens. Boy Adam is sterker dan de anderen en wordt dus gekozen als zijn beschermeling. Alle anderen hebben gewoon pech om naar dit parallelle universum te zijn afgedwaald.
Dit disfunctionele (of functionele, afhankelijk van het perspectief) gezin heeft natuurlijk wel wat weg van TCM. Maar dan met een totaal andere insteek. Verwacht dus niet aan de hand van de trailer een nieuwe Wrong Turn. Voor een seriemoordenaar-film is het aantal doden ook best laag. Toch zijn er andere veel interessantere invalshoeken en de Gore is dan ook maar één van de facetten. Wat niet weg neemt dat als het er wel is het ook gewoon bruut en goed is! Daarnaast is Jerry G. Angelo heerlijk griezelig als kalme doordachte seriemoordenaar .
Een van mijn weinige klachten is dat de looptijd van de film te kort voelde voor wat hij probeerde te bereiken. De oorsprong van Boy, Holton, Artik, Flin en de andere jongens is gehuld in mysteriën. Er zijn hier en daar enkele aanwijzingen maar veel gaten moet je zelf opvullen. Echter houdt de regisseur vaardige richting en weet hij de spanning er goed in te houden. In sommige opzichten laat het dus een paar te veel vragen onbeantwoord maar intrigerend is allemaal wel!
Casino (1995) 2,5
22 november 2019, 20:03 uur
stem geplaatst
Annabelle Comes Home (2019) 2,5
22 november 2019, 00:43 uur
Ondertussen zijn we, met deze film aangekomen bij de zevende horrorfilm binnen de Conjuring-franchise en is het derde film waarin pop Annabelle een hoofdrol speelt. Nou ja, alleen in de titel dan want met de introductie van een hele reeks nieuwe spookkarakters; The Ferryman, The Samurai, The Demon Hound en The Cursed Bride is de pop gedwongen om genoegen te nemen met een iets grotere bijrol. Positief was dat de ondertussen wat plichtmatige jump-scares uit de schrikmachine van het universum hier iets beter lijken te werken.(tenminste waren ze niet zo belachelijk als in het tweede deel) Verder is behoorlijk netjes, er valt geen druppeltje bloed te bekennen, waarmee het lijkt te hopen op een zo breed mogelijk publiek. Voor échte horrorfans is er hier dan ook maar weinig te beleven! Het is geen slechte film, maar heel goed wordt het ook niet.
The Death of Dick Long (2019) 3,0
18 november 2019, 19:54 uur
Geregisseerd door Daniel Scheinert, wat de helft is van het team dat verantwoordelijk was voor het eigenzinnige Swiss Army Man (2016) Maar waar die film me compleet verraste, blijft dit meer een sympathiek probeersel. Kwam dat doordat beide Daniels elkaar in de vorige film zo goed aanvulde? Enfin, de hele film draait om de oorzaak en omstandigheden rond Dick's dood. Echter die 'onthulling' blijkt uiteindelijk te draaien om een enkele grap. Ietwat flauw en één die ik meer had verwacht in een komedie voor jeugdige kijkers. Misschien lag het ook beetje aan mij en pakte de film me niet genoeg, omdat ik me afvroeg na de 'onthulling'; 'waarom' dan het vorige? Ook laat de regisseur zien dat hij zijn klassiekers kent! De hele film is overeenkomstig met 'Fargo' (light) van de Coen Brothers maar daarnaast zijn de scenes rond de auto duidelijk een verwijzing naar Psycho en Pulp Fiction (die dan ook bij naam wordt genoemd) Verder kabbelt de film maar een beetje door, terwijl je de hoofdpersonen volgt die wanhopig proberen om de rotzooi op te lossen die hun leven dreigt te vernietigen. De begeleidende muziek van Staind, Creed en Nickelback uit eind 90's / begin 2000's helpen nu ook niet echt! Ze waren nu niet echt iets positiefs! Tja het werkte voor mij gewoon niet goed genoeg!
Waterloo (1970) 3,0
Alternatieve titel: Waterloo: The Last Hundred Days of Napoleon, 17 november 2019, 23:43 uur
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 2,5 sterren
The Cleansing Hour (2019) 3,5
17 november 2019, 23:38 uur
Aangenaam verrast door deze film! Het uitgangspunt komt uit korte film met dezelfde naam. Waarin het ouderwetse verhaal over bezetenheid neemt en plaatst het in een moderne setting. Het is niet de perfecte film. Er zijn een paar ruwe CGI-momenten en er zijn ook een paar clichés maar over het algemeen heeft het geresulteerd in een leuke kijk op exorcisme gecombineerd met sociale media. De mindere CGI verpestte de film niet, want het heeft gelukkig ook veel leuks bieden. Prima praktische effecten, goede chemie tussen de acteurs, het acteerwerk is grotendeels solide en er zijn zelfs een aantal sociale commentaren. Iets nieuws doet de film misschien niet maar binnen het horror-genre was dit een zeer goed gemaakte film!
Cesta do Praveku (1955) 3,5
Alternatieve titel: Journey to the Beginning of Time, 14 november 2019, 20:09 uur
Tjonge... ver voordat de BBC in 1999/2005 de series Walking with Dinosaurs, with Beast uitbracht, was er dus al deze Tsjechoslowaakse Science-fiction avonturenfilm uit 1955 geregisseerd door Karel Zeman. Deze film heeft net als die series, een documentaire-achtige karakter en er worden uitgestorven diersoorten op natuurlijke wijze in hun eigen omgeving getoond. Waarschijnlijk nu kijken we er niet zo meer van op maar voor zijn tijd moet het vrij ongewoon zijn geweest!
Fantasievol gebracht! Want hoeveel jongetjes dromen er niet van om een spannende ontdekkingsreis te maken. De rivier af, terwijl ze spannende avonturen beleven en ondertussen kennismaken met voorwereldlijke flora en fauna. Alles uitgebeeld met innovatieve productietechnieken (celanimatie, stop-motion, poppenspel en animatronics) zodat de miniatuur 3D-diermodellen en 2D-profielen niet schokkerige overkwamen. En tja het zijn misschien heden ten dage wat verouderde technieken maar hadden hier zeker ook zo hun charmes. Nadelig was wel dat wat die coole geanimeerde sequenties aan elkaar bindt als iets te droge kost aanvoelt en overkom als een educatieve video gemaakt voor schoolkinderen. Maar toch, de kwaliteit van de animatie maakt dat deze film meer dan het bekijken waard was!
Pirates of Tortuga (1961) 3,0
14 november 2019, 05:29 uur
Middelmatig maar soms nog wel entertainende piratenfilm. Een beetje het type zondagmiddag-matinee. Grootste nadeel; de totale productie is een beetje te goedkoop met overmatig gebruik van stockbeelden en gerecyclede sets (The Black Swan (1942) en Anne of the Indies (1951) Het mist daarom gewoon die heroïsche glans. Het verhaal is nog best redelijk interessant, met veel ruimte voor actie en avontuur. Echter is de aanpak van regisseur Robert D. Webb een beetje saai. Vermoedelijk doordat actrice Letícia Román nog niet zo goed de Engelse taal machtig was, ze is van origine Italiaans, levert ze hier een echt irritante uitvoering als de onwaarschijnlijke liefdesinteresse van Captain Paxton. Maar ach, de andere acteurs waren nu ook niet zo heel veel beter! Zo vernieuwend of indrukwekkend is deze film absoluut niet, maar het biedt nog best wat vertier. Als je het dus neemt voor wat het is. Dan is het nog een behoorlijke film om je tijd mee te verspillen
Primal (2019) 3,0
14 november 2019, 03:16 uur
Dat deze actie-film niet de allerbeste ging worden, mag geen verrassing zijn! De eerste film van de regisseur, Outcast was ook maar een redelijke hapklare brok. Echter met dit concept trok het wel mijn aandacht! Helaas klinkt het gekker dan het eigenlijk is! Nicolas Cage de man die elke rol op zich neemt om de rekeningen te kunnen betalen, is een exotische stroper die met een lading vol wilde dieren op een vrachtschip op weg is naar Amerika. Echter zijn het niet de dodelijke dieren die loskomen en verwoesting veroorzaken maar "mannen met geweren" De film zelf is niet eens zo heel slecht zeker als je van actiefilms uit de jaren '90 houdt. (bv; Under Siege, Con Air) Het is voorspelbaar van start tot het einde! Je krijgt dus 97 minuten precies wat je mag verwachten. Nicolas Cage speelt zoals altijd maar zeker niet slecht! De CGI is armoedig maar oké en volstaat doordat witte jaguar maar mondjesmaat wordt opgevoerd. Primal zou een betere film zijn geweest als men het uitgangspunt had genomen van de waanzin van wilde dieren die op een boot werden losgelaten!
Tot slot een flauw grapje; Ik denk dat ik namelijk niet eerder een Nicolas Cage -film heb gezien waarin letterlijke zoveel kooien in voor kwamen.
Strange Nature (2018) 1,5
13 november 2019, 19:53 uur
De film is gebaseerd op echte gebeurtenissen die plaatsvonden in het midden van de jaren negentig toen er in Minnesota kikkers met ernstige misvormingen werden gevonden. Ecologen ontdekte later dat een parasiet die zich in het achterlijf van kikkers nestelt de oorzaak waren.
Echter stelt de film overal een beetje teleur. Het verhaal deed vooral denken aan een variant op 'Erin Brockovich' Je kent het wel; de strijd tegen lokale politici en / of slechte bedrijven? Tevens werden er regelmatig zaken bij betrokken die echt nergens toediende. Het plot legt ook teveel nadruk op het menselijke element en wil laten zien dat mensen de ergste monsters van allemaal zijn. De film is onnodig lang. Dat er dan ook nog een pogingen tot dramatiek voorbij kwamen werkte alleen maar meer tegen de film!
Daarnaast is regisseur James Ojala gespecialiseerd in make-up en schepsel effecten voor film en televisie. Maar ook hier stelt de film wat teleur. Pluspunt is dat het wel praktische effecten zijn! En er zijn zeker een paar goede effecten, maar er zijn ook een aantal echt slechte effecten.
Cinematografisch was het dan net weer iets te degelijk. Een soort van tv-film stijl die de film ook niet ten goede kwam! Zeker niet omdat aan het begin de 'based on true events' kaart wordt getrokken en dat nu met het camerawerk vol lijkt te omarmen! In feite, zonder de splatter en gore van de dieren, speelt het net als een docudrama. Helaas leek het erop dat het ook niet beter kon!
Ergens in deze film zat misschien wel een goede verborgen, echter nu was dit niet bijzonder goed!
Crvena Zemlja (1975) 2,5
Alternatieve titel: Massacre at Noon, 13 november 2019, 04:41 uur
stem geplaatst
The Nightingale (2018) 2,0
12 november 2019, 21:28 uur
Bah, zware tegenvaller!!
In 2014 bracht regisseur Jennifer Kent met 'The Babadook' haar debuutfilm uit. Dit was een regelrechte klassieker! Nu na vier (vijf) jaar is ze terug maar echter deze film maakt het wachten niet waard! Was er nu niets beters te bedenken dan de geschiedenis van de misdaden van koloniaal Engeland tegen de zwarte inheemse bevolking van Australië en die te gebruiken om het 'metaforisch' te vergelijken met die van de positie van de Ierse vrouw. Het was maar moeilijk om de bijna twee en een half uur uit te kijken!
De nachtegaal voelt nogal slap. Dit is geen 'verkrachtingswraak'-film, het gaat over kolonisatie en de onderwerping van anderen door de Engelse macht. Ja,ja het was een vreselijke tijd om in te leven. Een film-thema die we al zo vaak eerder hebben gezien. En dit alles met een licht wraakverhaal dat totaal niet uitbetaald! Misschien speelde het nog met genrethema, maar dan nog is dit gewoon teleurstellend.
Het begint zeker nog goed met de goed voelbare uitzichtloze situatie waar Claire en haar man in verkeren, maar wanneer Hawkins en twee van zijn makkers een onvergeeflijke en gruwelijke daad plegen veranderd de film in tja... En hoewel het soms ongemakkelijk is, is het ook verre van heel schokkend voor mensen die regelmatig een horror opzetten! Niet dat niet goed gemaakt was, er was zeker goed acteerwerk,mooie beelden van 'Van Diemensland' (Tasmanië) maar het is gewoon dat Kent niets nieuws weet te zeggen, laat staan ergens weet te overtuigen.
Don't Say a Word (2001) 2,5
12 november 2019, 05:17 uur
stem geplaatst
Huang Feihong Zhi Yingxiong You Meng (2014) 4,0
Alternatieve titel: Rise of the Legend, 12 november 2019, 04:57 uur
stem geplaatst
Billy the Kid versus Dracula (1966) 2,5
Alternatieve titel: Billy the Kid vs. Dracula, 10 november 2019, 23:06 uur
Een productief baasje die regisseur William Beaudine! Hij regisseerde vanaf het stille tijdperk ruim 200 films. Dit was samen met de back-to-back geschoten Jesse James Meets Frankenstein's Daughter (1966) de laatste uit de jaren '60. En ach, het was nog een vermakelijke Turkey! Veel meer een western dan een horrorfilm, want de vampier van Carradine wordt, in tegenstelling tot de titel, eigenlijk nooit Dracula genoemd, noch ontspruit hij zelfs de gebruikelijke hoektanden. Overduidelijke een continuïteitsfout! Er zijn dan ook genoeg scene's die onbedoeld hilarische waren. Wat te denken van de angstaanjagende scene's dat John Carradine grote ogen op zet terwijl er onder hem een rood licht schijnt of dat hij niet slaapt in een kist, maar in plaats daarvan in een netjes opgemaakt kingsize bed (of is het queen-size) met bijpassende bloedrode lakens. Ongeacht deze vele inconsistenties beleef je aan de film van Beaudine nog wel veel plezier, maar Dracula hoort niet thuis in het Oude Westen!
Satan's Slave (1976) 3,0
Alternatieve titel: Evil Heritage, 10 november 2019, 23:06 uur
Britse films uit de periode tussen de jaren zestig en zeventig lijken allemaal een bepaalde sfeer te bezitten. Daarnaast maakten ze rond die tijd blijkbaar veel Satanische horrorfilms. Al was rond 1976 de inspiratiebron van satanisme en duivel-aanbidding wel een beetje opgedroogd, maar voor mij als liefhebber was deze nog wel leuk! Echter is deze film vooral een rommelig film over een heksenkring. Een allegaartje met leuke horror-scènes afgewisseld met saaie dialoog en voorspelbare momenten. Er zijn een paar droomscènes / hallucinaties die best leuk zijn, ook al missen ze originaliteit. Het is geen bijzonder gewelddadige of bloederige film, maar wanneer er bloed wordt gemorst is het vrij grafisch. De film sleept helaas in het midden, en is het algauw duidelijk wat er aan de hand is en daardoor duurt het te lang tot aan de finale. De film is daarnaast sterk afhankelijk van naakt, die is er dan ook! Het begin van de film met een vrij grafische poging tot verkrachting voordat het slachtoffer met haar hoofd tussen een deur komt te zitten, had potentieel Je denk dat je een trashy horror staat te wachten, maar het plot weet niet goed wat het wil zijn! Dit is dan ook typisch zo'n film die na andere, betere films van dezelfde soort komt. Het is niet erg origineel, het heeft ook niets nieuws te brengen, maar het kijk nog wel fijn weg.
Countess Dracula (1971) 2,5
9 november 2019, 22:14 uur
Tjonge deze Hammer viel behoorlijk tegen! De decors en aankleding zijn zoals bij de meeste Hammer-films nog steeds goed maar het plot over de echt gravin Dracula gecombineerd met lichte humor was niet best. Anders dan de titel misschien doet vermoeden is dit geen vampierenfilm.De film is gebaseerd op de historische Hongaarse gravin Elizabeth Bathory die leefde van 1560 tot 1614 en honderden meisjes liet vermoorden in haar pogingen haar eigen jeugd en schoonheid te behouden. Een film met als onderwerp één van de grootste seriemoordenares had qua horror wel wat overtuigender gemogen. Er vloeit zo goed als geen bloed. Daarnaast irriteerde ik me een beetje aan Ingrid Pitt die hier alleen maar sensueel loopt te zijn. Nee niet de allerbeste presentatie van de actrice! Door een goede sfeeropbouw is het nog wel leuk maar door een aantal gebreken (vooral te luchtig) komt het nergens in de buurt van het niveau de betere Hammer-films.
Curse of the Crimson Altar (1968) 3,0
Alternatieve titel: Curse of the Crimson Cult, 9 november 2019, 21:09 uur
I don't know, it gets a bit creepy sometimes. It's a bit like one of those houses in horror films Yeah, I know what you mean. You say Boris Karloff's gonna pop up at any moment.
En jawel niet veel later komt Boris Karloff als Professor John Marsh binnen gereden in een rolstoel van het huis dat eigendom is van een man genaamd Morley (Christopher Lee) Robert Manning (Mark Eden) is namelijk op zoek naar zijn vermiste broer, en hij werd voor het laatst gezien in deze Craxted Lodge in Greymarsh. Losjes gebaseerd op HP Lovecraft's Dreams In The Witch House, bevat deze Tigon Film-productie een cast vol met sterren. Zo is ook Barbara Steele te zien in een kleine maar essentiële rol. (Bedekt met groene bodypaint, als de verleidelijke heks Lavinia) En toch is het niet genoeg. De uitwerking laat namelijk te wensen over, het komt niet verder dan een soort zoektocht waarin dan een heks-rondloop. Misschien dat als regisseur Vernon Sewell wat getrouwer aan het verhaal was geweest en minder geïnteresseerd in jaren zeventig psychedelica... Er is niets mis met de film maar het is ook niet zo geweldig.
The Projected Man (1966) 3,0
9 november 2019, 18:54 uur
Alhoewel het een jaren '60 Britse sciencefiction-horrorfilm is, roept het meer het Amerikaans B-filmgevoel uit de jaren '50 op. Verder lijkt het ook duidelijk een Britse variant op de The Fly (1958). Al duurt het ruim 35 minuten voordat de horroractie begint. In begintijd voert wetenschappelijke chit-chat over een apparaat dat voorwerpen en levende materie door de ruimte te projecteren, de boventoon. De personages kunnen zowel hun relaties en motivaties duidelijk maken maar het haalt een beetje het tempo uit de film. Het acteerwerk is prima voor films van dit type en de speciale effecten van de onontkoombare metamorfose zijn uitstekend, zeker gezien de beperkingen van het budget Helaas zijn er geen moorden in beeld. Bepaalde aspecten van het verhaal zijn niet heel logisch of duidelijk maar over het algemeen was dit best leuk, en er zijn veel ergere tijd-verspillers.
The Creature Walks among Us (1956) 2,5
Alternatieve titel: De Terugkeer van het Monster, 8 november 2019, 19:15 uur
Heel slecht is dit derde deel over de Gill-Man niet! Het probleem is meer dat het probeert om het schepsel sympathiek over te laten komen. Waardoor deze de gehele tijd schreeuwt om 'begrepen' te worden. Pas aan het einde werd de vis-mens dan nog iets beangstigend. Dit is jammer, want het verhaal zelf is eigenlijk best interessant. (en beter dan het tweede deel waar hij werd gedegradeerd tot kermisattractie) Die vermenselijking was dan ook best een goed idee maar de uitwerking viel uiteindelijk tegen doordat er nu bijna geen dreiging meer van het monster uitging. Tja, als je de kieuwen uit het monster haal...is er ook geen Gill-man meer.
The Son of Dr. Jekyll (1951) 2,5
8 november 2019, 15:18 uur
Na het kijken van de film weet je waarom het de titel 'zoon van dr. Jekyl' draagt en niet de zoon van 'mr. Hyde.' Het grootste deel van de tijd wordt namelijk door deze zoon besteedt aan het proberen te bewijzen dat zijn vader niet de gekke moordenaar, mr. Hyde was, maar de briljante maar verkeerd begrepen dr. Jekyll. Er zijn slechts een paar korte glimpen van de gekke meneer Hyde. En is er welgeteld één metamorfose als Edward de formule van zijn vader gebruikt. Deze is best geslaagd doordat make-up kunstenaar Clay Campbell gebruik maakte van gekleurde filters om de verandering te bewerkstelligen
De zwart-wit fotografie was nog best goed gedaan. Maar het plot is eigenlijk meer een misdaad-mysterie dan een horror. Daarnaast is de identiteit van de echte moordenaar al vrij vroeg bekend, dus is het ook geen sterke whodunit. Misschien had het zoveel meer kunnen zijn als ze meer aandacht aan het enge element hadden besteed. Zodoende is het over het algemeen op zijn best, een gemiddelde film.
Revenge of the Creature (1955) 2,5
Alternatieve titel: De Wraak van het Monster, 8 november 2019, 10:34 uur
Het wezen uit de Black Lagoon wordt gevangen en ingezet als een attractie in een aquarium. Het maak de spanning in de film maar weinig memorabel. Aangezien het monster het grootste gedeelte aan de ketting lig. Het werd op den duur een beetje een sleur en er waren zoveel irrelevante opnames met tijd-opvulling (toppunt was de 3 minuten van een dolfijnenshow) Het plot was gewoon de typische 'monster wordt verliefd op vrouw en probeert haar te vangen op zijn primitieve maar eerlijke manier' Terwijl op één mens na het eigenlijk alleen maar dieren zijn die de dood vonden. De film is niet verschrikkelijk, het is gewoon standaard formulewerk van een typische jaren 50 B-film.
The Strange Case of Doctor Rx (1942) 2,0
7 november 2019, 22:55 uur
Zeer maf deze film! Over de gehele lengte is het plot niets meer dan een komische moordmysterie maar plotseling in de laatste tien minuten komen ze met een gekke wetenschapper in een laboratorium met een gorilla op te proppen. En werkelijk een privédetective die meer tijd besteedt aan het maken van grappen dan het detecteren van iets. Kon het nog erger? Tja blijkbaar wel...
Men vulde de rest aan met komedie die kwam van Shemp Howard (als Sweeney een man met simpele hersenen) en Mantan Moreland (als Horatio B.Fitz Washington de belichaming van alles wat er mis is met de afbeeldingen van Afro-Amerikanen in het Hollywood van de jaren '40). Domweg een typische 'thriller' uit de jaren '40. Veel humor, flinterdun plot, maar een aardig cast.
The Night Caller (1965) 2,5
Alternatieve titel: Night Caller from Outer Space, 7 november 2019, 22:17 uur
De film begint goed. Met de drie wetenschappers van Falsley Park Government Radio and Electronic Research Establishment die een mysterieus buitenaards object onderzoeken wat geland is op de heidevelden. Het deed wat denken aan de Quatermass-films. Uiteraard is chit-chat goedkoper dan uitgebreide acties of speciale effecten, en is en blijf het een low-budget, maar men weet een leuke grimmige spanning te creëren, die zeker erg goed was!
Helaas is er de tweede helft, waar de film een wending neemt die niet erg goed was. Zelfs bijna lachwekkend! Een invasie op aarde door één buitenaards wezen en die dan onze vrouwen steelt, door een advertentie te plaatsen voor modellen in een Bikini-girl magazine? Waarom deze dan ook nog bij het huis van het model verschijnt om een 3D-foto af te leveren, geen idee? En wat een raar 'goed' eind? Een Alien die "You have no need to fear for the young women who are returning with me. They will come to no harm" uitkraamt terwijl hij ze ontvoert en als broedt-machine wil gebruiken om weer volmaakt te zijn? Hoe bizar is dat?
Het voelt dus meer alsof twee verschillende films bij elkaar zijn gegooid; een Quatermass wannabe en buitenaardse invasiefilm die dan ook nog lijkt op een soort psycho-film over een moordenaar die vrouwen via modelleringsadvertenties ronselt. Helaas passen ze niet goed bij elkaar en gebeurd er door het lage budget ook niet veel! Al kijkt wel nog leuk weg!
The Earth Dies Screaming (1965) 3,0
7 november 2019, 21:49 uur
Het start met een geweldige opening; waarvan de eerste tien minuten geen dialoog hebben. Treinen ontsporen. Auto's crashen, mensen zijn plotseling dood. Onze held (Willard Parker), een piloot rijdt door een klein stadje waar lichamen op de straten liggen. Hij wordt begroet door niets anders dan stilte...
Het verliest wat tempo in de tweede helft, maar met 62 minuten is het ook vrij snel voorbij, en is dat niet zo erg. De motieven van de mysterieuze indringers (of zelfs waar ze vandaan komen) worden nooit duidelijk. Het is misschien geen geweldige film, maar het is wel een snelle en leuke jaren 50/60 -B-film om te zien. De zilverkleurige robots zien er zelfs voor die tijd goedkoop en dom uit, maar ze vormde later een inspiratiebron voor Doctor Who's Cybermen, een paar jaar later.
Quatermass and the Pit (1967) 3,5
Alternatieve titel: Five Million Years to Earth, 7 november 2019, 13:37 uur
Wederom gemaakt door Hammer-studio's is deze film,tien jaar naar de laatste, een vervolg op twee van hun eerdere films. Allen zijn geïnspireerd door de BBC tv-serie geschreven door Nigel Kneale en draaien om hoofdrolspeler Professor Bernard Quatermass. Dat Andrew Keir, de rol van Bryan Donlevy overneemt is direct al een positieve verandering!
De 'Pit' in de titel verwijst naar de katalysator van het verhaal, het is een put die is ontstaan door ondergrondse afgravingen in Hobbs End, bedoeld om ruimte te maken voor metro's. Hier wordt van alles gevonden; Afstammelingen van de mens of toch van Mars, een object met een krachtige telekinetische kracht. Wat hier echt opvalt, is dat het verhaal en script zoveel ideeën in één film weet te verweven. Bijgeloof, folklore en religie met wetenschap en geschiedenis, een militair versus wetenschap conflict, cover-ups en propaganda, en het gebruik van de media en de manipulatie van de massa's. Stuk voor stuk interessante concepten!
Daarnaast zijn de effecten ook uitstekend en hoewel voor een modern publiek sommigen ietwat basic en onrealistisch kunnen lijken, vooral de insectachtige aliens, andere effecten waaronder de rampzalige conclusie zijn indrukwekkend, vooral als je weet wanneer de film werd gemaakt. En ook positief is dat de film eindigt op iets wat je nauwelijks een happy end kan noemen. Een verrassend goede film met wel trashy stijl, die van een simpel sciencefictionavontuur naar horror, afgesloten wordt met als een apocalyptische rampenfilm!
Vampyres (2015) 2,0
6 november 2019, 20:51 uur
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 2,5 sterren
Quatermass 2 (1957) 3,0
Alternatieve titel: Quatermass II: Enemy from Space, 6 november 2019, 18:38 uur
Dat deze film lijkt qua plot op Invasion of the Body Snatchers (1956) is misschien niet eens zo heel verwonderlijk, aangezien beide hun oorsprong vonden in 1955. (Area 51 en de geruchten over het bestaan van aliens) Deze film werd gebaseerd op de tweede reeks van de BBC-serie naar een boek van Nigel Kneale. En is tevens de tweede film over Professor Bernard Quatermass van Hammer-studio's.
Quatermass 2 is in veel opzichten een interessantere film dan zijn voorganger. Je ziet gemaskerde gewapende bewakers (de russen) en duistere regeringsfunctionarissen die niets goeds in zin hebben, en zelfs de lokale politie is betrokken in de samenzwering. Paranoia door de Koude Oorlog gecombineerd met angsten voor samenzwering van de overheid.
Wetenschappers van de Quatermass-ruimtemissie detecteren objecten die op het platteland neerkomen. Professor Quatermass (Brian Donlevy) gaat op onderzoek uit, naar wat die objecten zijn en ontdekt een enorm, geheim overheidscomplex. Hierdoor leek het einde wel wat weg te hebben van een soort James Bond-film. Al zijn de uiteindelijke effecten van de gigantische buitenaardse wezen, eerder charmant dan doeltreffend! Deze film is in vergelijking met The Quatermass Xperiment uit 1955 een veel donkerder en grimmiger met veel dood. Voor de jaren '50 zijn de scenes waarin; een arme ziel die na een val in prut in een monster veranderd en dood neervalt of de verontrustende impliciete dood, wanneer een pijp bloed druppelt. zelfs opvallend hard!
Over het geheel genomen wel een erg aangename film met een opwindend plot maar waar wel met een handicap doordat de Amerikaanse ster Brian Donlevy (scheen ook constant dronken te zijn) minder goed acteerwerk levert!
Xin Zhong You Gui (2007) 4,0
Alternatieve titel: The Matrimony, 4 november 2019, 22:21 uur
De film mag een zeldzaam voorbeeld zijn van een horrorfilm van het Chinese vasteland en ook de misleidende (andere dan hier) wat gruwelijkere poster met een afgehakte hand, doet iets anders vermoeden, echter is het verre van extreem of bloederig. Dit is namelijk een romantische film met een paar bovennatuurlijke-elementen (en pogingen om het publiek bang te maken) en die zich afspeelt in de jaren '30.(misschien was het later in de film al jaren veertig?) Het is dan ook dichter bij een drama-film dan een typische J-horror of K-horror.
Maar dit is wel een erg goed gemaakt periodestuk, waarin twee geliefden; Shen Junchu en zijn vriendin Xu Manli elkaar zouden ontmoeten in een drukke straat van Shanghai. Het eindigt in de dood en verdriet door een auto-ongeluk (ontsierd door enkele slechte en onbedoeld komische speciale effecten) Het spookachtig wordt nooit volledig ontwikkeld, maar er zijn andere redenen om te blijven kijken: een goed tempo, weelderige cinematografie, smakelijke uitvoeringen van de drie belangrijkste rollen. Daarnaast zijn de spookachtige verschijningen wel erg mooi en ingetogen.
Doordat de focus in het solide verhaal ergens anders kwam te liggen, was dit net een beetje anders dan andere modern Aziatisch spookverhaal, en maakte dat de film samen met de sfeervolle cinematografie erg aangenaam was.
Superstition (1982) 3,5
Alternatieve titel: The Witch, 4 november 2019, 14:49 uur
Natuurlijk is de film niet helemaal foutloos. Het is zelfs meer een must om te houden van cheesy 80's horrorfilm want het acteerwerk en het verhaal zijn onomwonden lachwekkend. Een landgoed, eigendom van de kerkgemeenschap; een minister en zijn familie betrekken het huis, maar heeft de reputatie dat er bovennatuurlijke krachten aan het werk zijn. Amerikaanse families die verhuizen naar een nieuw huis dat geef natuurlijk probleem! De oorzaak volgens historicus Houghton is een heks die in 1692 werd verdronken in de vijver. Het enige verschil is dat, anders dan in bv de geliefde Spielberg / Hooper spookhuis-productie uit hetzelfde jaar (van die film ben ik geen fan) , de familie in deze film het uiteindelijk niet zo goed doet. Een ander opmerkelijk ding is dat de film ons een lange flashback over de geschiedenis van de heks geeft in een vrij laat stadium. Het is dus verre van een geweldige film, maar het is wel campy als de hel! En gelukkig vangen uitstekende scènes van gore en effecten de minder goede elementen op! Ook de ondersteund score is goed en draagt bij aan verschillende spannende scenes. Het is een vermakelijke klein budget horrorfilm uit de vroege jaren '80, waar je van kan genieten vanwege zijn creatieve energie. Eentje voor de liefhebbers!
Zombie Honeymoon (2004) 3,0
3 november 2019, 22:09 uur
Als je een film met als titel ‘Zombie Honeymoon’ kijk, weet je min of meer wel wat hij of zij kan verwachten. Een luchtige film met een mix van zombie-horror, romantiek en komedie. Dat het ook een aardige film is geworden, ook al vertoond de film zo zijn mankementen, was dus een reuze meevaller! Het is een lekkere feel-good wegkijk-film, die met zijn vijfentachtig minuten een korte rit is en waarbij het tempo goed hoog ligt. Uitdieping van de karakters is er niet, maar de liefde voor elkaar was erg vlot en aanstekelijk uitgebeeld! De humor was gelukkig niet overdreven en te nadrukkelijk aanwezig wat ik alleen maar als positief kan ervaren. Wel zijn er een behoorlijk aantal scènes en uitspraken die nog goed voor gegniffel waren. Dat regisseur David Gebroe zichzelf niet al te serieus neemt, blijkt uit een scène in een videotheek waarin The Homeboy (de eerste film van de regisseur) wordt geretourneerd. Een slechte film was dit dus zeker niet maar het wordt ook nergens heel spectaculair. Het is vooral een pakkend aangenaam filmpje dat de moeite waard was!
Habit (2017) 3,5
3 november 2019, 14:31 uur
Een gewoonte is volgens het woordenboek; een handeling of een manier van doen die men gewend is uit te voeren. De automatische piloot, echter deze film bezit niet veel routinematig gedrag. Het is een donkere thriller in Manchester die geleidelijk horrorelementen toevoegt en daarmee een claustrofobisch en nachtmerrieachtig verhaal vertelt.
De film begint met ;jongen ontmoet meisje. Zodoende zien we Michael, een pechvogel, die denkt dat zijn kansen zijn gestegen wanneer een mooi meisje, Lee (Jessica Barden The End of the F***ing World, The Lobster), hem in de kroeg benadert met een ondeugende glimp in haar ogen.Tot nu toe, best gewoontjes. Maar halverwege is er een verrassende draai die het volledig verandert wat voor soort film dit is.
Nu is de film regelmatig een realistische aangelegenheid waar veel plaats is voor menselijk drama. En daar zit een beetje het manco het zij-plot over de moeder en zus van Michael zijn niet zo heel interessant. Er zijn dus enkele momenten waarop het tempo van de film een beetje sleept. Al wil het niet zeggen dat het geen plezierig film is ...het haalt soms alleen een beetje de spanning uit de film.
Gelukkig heeft de film verder genoeg de bieden; bloed, gore en zelfs erotiek (had wel iets meer os mogen gaan) in erg mooie beelden vol lugubere kleuren van neon en de door regen doordrenkte straten van Manchester. Groezelige clubs met prostituees en gangsters alles pulseert met een soort sensueel leven.
De film is dan ook meer dan alleen maar een eenvoudige horror, het heeft een soort feel-goed verhaal waarin het gaat over het zoeken om ergens thuis te horen en het vinden van je eigen geluk. Een erg fijne interessante donkere film over kannibalisme.
The Revenge of Frankenstein (1958) 3,0
3 november 2019, 10:58 uur
Hammer's tweede film in hun "Frankenstein" -cyclus gaat door waar "The Curse Of Frankenstein" ophield met Baron Frankenstein die ontsnapt is aan de guillotine en leidt zijn eigen praktijk om de armen te helpen, of was het nu om zich aan armen te helpen, en te gebruiken om een nieuw monster te maken. Peter Cushing levert wederom een knappe prestatie als dokter Stein, een naam zodat niemand ooit kan twijfelen wie hij in werkelijkheid is. Het script geeft een aardige draai aan het bekende verhaal, maar is veel meer karakter-gestuurd waardoor er soms meer psychologisch dramatiek is te vinden dan horror. Daarnaast zijn er ook scenes die verveling deden opwekken. Gelukkig zij die wel in de minderheid. Frankenstein’s schepping is menselijk en heeft geen kunstmatig tot stand gebracht bewustzijn. Het typische Hammer sfeertje en de pseudo-wetenschappelijke demonstraties met prima speciale effecten maken van deze film toch weer een fijne en goede opvolger.
Party Bus to Hell (2017) 3,0
Alternatieve titel: Bus Party to Hell, 2 november 2019, 22:56 uur
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren
Shanks (1974) 1,5
1 november 2019, 20:35 uur
Oef, ik dacht een avondje heerlijk griezelen met regisseur William Castle. Dat viel toch even vies tegen! Oké ongewoon was dit wel, maar helaas geslaagd niet! Ondanks dat er met een gotisch landhuis, een laboratorium van gekke professor en zelfs een motorbende vele horror-elementen aanwezig zijn, wordt alles verpakt in een soort kinderlijke fantasie. Ik herkende in sommige dingen ook Assepoester?
Een ander probleem is dat de gehele film rond mime draait. Een doofstomme Shanks die wat hannes aan zogenaamde afstandsbedieningen. De film bestaat uit één hoofdpersoon die niet kan spreken, en twee bijrollen die geen tekst hebben omdat ze dode marionetten spelen. Het reduceert de film naar stille slapstick, die algauw gaat vervelen. Door de overbodige titel-kaarten werd dit ook nog eens benadrukt. Het leek wel alsof een regisseur uit de stille periode een komedie probeerde te maken met een macabere idee maar hier niet in slaagt.
Elk mogelijk idee om de acteurs, stug rond te laten lopen met ledematen alsof ze een robots waren werd getoond. De huisinvasie die volgt aan het einde is niet expliciet. Daarom zien we een biker-bende die niets te doen krijgen, dan te vechten tegen de 'poppenlichamen.' Het was net zoals de rest van de film gewoon een saaie voortzetting om Mime te laten zien. Regelmatig betrapte ik me eigen erop dat ik totaal geen aandacht meer had voor wat erop het scherm gebeurde! Ik zag er dan ook de lol niet van in en de vrolijke deuntjes die het moesten ondersteunen werkte me alleen maar meer op mijn zenuwen.
Het maakt dat de film meer een langgerekte saaie Marcel Marceau-show is dan een echt goede William Castle. Wie de Franse mimespeler (uit nostalgie) een warm hart toedraagt kan misschien nog wat genieten maar als waardige afsluitingsfilm van een fijn regisseur, is dit vooral bedroevend!
I Spit on Your Grave 3: Vengeance Is Mine (2015) 1,5
Alternatieve titel: I Spit on Your Grave III, 1 november 2019, 07:17 uur
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 2,0 sterren