Alternatieve titel: Armageddon, 31 juli 2021, 22:25 uur
Goede a-typische vertelling over een man met een getormenteerde ziel en zijn helper, een zwakbegaafde man die hij misbruikt voor zijn duistere plan.
Een bijzonder ingetogen rol van Alain Delon als psychiater. Misschien niet de rol waarin hij het meeste indruk maakt, maar ik vind het wel verfrissend dat hij nu een ander type rol op zich neemt.
De film draait om het kat-en-muis spel van de terrorist met de politie. De climax is sterk.
Jean Yanne en Renato Salvatori zijn hier in vorm als twee outcasts. Hun band heeft wel iets van John Steinbeck's Of Mice and Men.
Alternatieve titel: The Sensuous Assassin, 31 juli 2021, 16:48 uur
De aantrekkelijke Romy Schneider in een aparte film die boeit van begin tot eind.
Een script met een merkwaardig plot dat misschien niet helemaal dichtgetimmerd is, maar daarom juist fascineert.
Het zijn ook de aparte personages, locaties en de sfeerschepping die net wat extra geven. Dit is waarom ik zo van (Franse) jaren 70 films houd. Er wordt niet enkel gestreefd naar perfectie en er wordt geëxperimenteerd.
Die 'ruwe diamanten' zijn vaak interessanter dan de hedendaagse gelikte varianten, omdat het niet allemaal van A-tot-Z voorspelbaar is.
Alternatieve titel: Action Man, 30 juli 2021, 19:35 uur
Een originele heistfilm met zwaargewicht Jean Gabin. Zo zie ik ze graag.
De setting met het café, het tegenover gelegen bankgebouw en de garage geeft een bijzondere sfeer.
De film werkt vrij kalm toe naar de climax. Het eerste gedeelte is vooral een misdaaddrama, waar je de personages wat beter leert kennen. De heist die volgt is toch weer anders dan je kent uit andere films.
Een Franse film die sterk beïnvloed lijkt te zijn door Engelse en Amerikaanse genrefilms uit die tijd. En wel bijzonder dat Robert Stack en Margaret Lee hier in spelen.
Bovengemiddeld goede neo-noir thriller met fantastische rollen van de twee hoofdrolspelers.
Kathleen Turner was een beetje de Sharon Stone van de jaren 80.
Productioneel ziet het er allemaal erg goed uit. Erg sfeervol en gefilmd op mooie locaties.
De spanning wordt goed opgebouwd en gedurende de hele film vastgehouden. De onvermijdelijke climax stelt niet teleur. De 'twist' is wat over-the-top, maar het past ook wel bij de film.
Vermakelijke nonsense met een gevatte Kate Beckinsale.
Vlot verteld en vermakelijk van begin tot eind. De villains zijn als comic book karakters en larger than life.
De climax is over the top maar slaat toch een beetje dood als een biertje waar het schuim meteen inzakt. Dat is jammer. Cynisme en ironie werkt als het met juiste timing en toon wordt gebracht, dat vond ik in de hele film goed werken, behalve dus bij het einde.
Alternatieve titel: Into the Labyrinth, 22 juli 2021, 21:30 uur
Onevenwichtig en bijzonder vreemd, maar boeiend van begin tot eind.
Stylistisch dik in orde.
De knipogen naar Lynch zijn moddervet, vooral in de symboliek, maar toch is dit een behoorlijk originele prent.
Toni Servillo en Dustin Hoffman zijn beiden in hun element. De film kent eigenlijk twee afzonderlijke werelden en je vraagt je steeds af of en wanneer deze zullen samenkomen. Ik vond het wel leuk dat er 2 talen gesproken worden, vanzelfsprekend Engels in de scènes met Hoffman en het meisje in het ziekenhuis.
De spanningsopbouw had beter gekund, maar toch best leuk om eens te zien. Het einde was gewoon goed.
Alternatieve titel: Last Known Address, 20 juli 2021, 07:57 uur
Een bijzonder originele en unieke film in het politie-detective genre.
Lino Ventura en Marlène Jobert zijn tot elkaar veroordeeld. Ze verschillen enorm van elkaar. De geharde en doorleefde Ventura tegenover de naïeve en frisse Jobert.
Zoals je in buddy films ook ziet dat tegenpolen aan elkaar worden gekoppeld, en toch passen ze goed bij elkaar.
De manier waarop het gefilmd is zeer origineel, met enkele inventieve shots.
Het verhaal waarin de zoektocht centraal staat is zeer boeiend.
De score van François De Roubaix is ook erg goed. Het einde is onverteerbaar wrang en geeft een bijzonder nare nasmaak, en cynisch. Ik denk ook vrij realistisch, als je nu de Taghi zaak erbij pakt met de kroongetuigen en moordaanslagen... nog immer actueel. Een Hollywood einde zou hier wellicht ongepast zijn, al had ik het niet erg gevonden.
Ik raad iedereen overigens met klem af de trailer te bekijken. Die is enorm spoilerig!
Alternatieve titel: Witness in the City, 14 juli 2021, 17:56 uur
Rauwe Franse film-noir met prachtig gefilmde scènes op straat. De sfeer en setting zijn grandioos.
Zeer degelijke film, die doet denken aan het werk van Jules Dassin.
Het wraak- / kat-en-muis-verhaal is door de opbouw met enkele rare sprongen verrassend.
Lino Ventura stelt nooit teleur. Zijn personage heeft hier overigens opvallend weinig dialoog.
Het slot is fenomenaal gefilmd.
Johnny Depp schittert in deze diep treurige film gebaseerd op ware gebeurtenissen. Het heeft thematisch raakvlakken met Dark Waters, maar het is een totaal andere film.
Johnny Depp zijn rol deed me hier soms even denken aan Jack Nicholson. Zijn personage zit vooral zichzelf in de weg. Depp kan zich hier weer uitleven in een wederom excentrieke rol.
Een film over de ultieme kwetsbaarheid van de mens, die door misstanden en een milieuramp teruggeworpen is op zichzelf en onder deze omstandigheden vrijwel niets meer heeft om op terug te vallen.
De film is vrij statisch gefilmd. Cinematografisch is het vrij sober opgezet, met vrij statische beelden. Maar het past ook wel weer bij de film.
Vooral door de thematiek en het treurige verhaal is het allemaal vrij deprimerend, maar tegelijk is het ook mooi om te zien hoe mensen knokken voor erkenning van misstanden en tegemoetkoming, ook al moeten ze daar hun leven zelfs voor riskeren.
Alternatieve titel: Requiem for a Killer, 10 juli 2021, 15:31 uur
Requiem pour une Tueuse is aanvankelijk best een aardige film.
Films met vrouwelijke huurmoordenaars zijn inmiddels niet meer zeldzaam. Ik kijk ze graag, maar het niveau wisselt nogal.
Het verhaal is een beetje een te kunstmatig geconstrueerde setting, afspelend op een fraai kasteel. Agatha Christie en Hitchcock zijn nooit ver weg, maar het is het allemaal net niet. Daar kan de vrijwel altijd overtuigende Mélanie Laurent ook niet veel aan veranderen.
De film gooit in het laatste half uur en vooral op het einde de eigen glazen in door op een geforceerde manier verhaallijnen en ploteindjes aan elkaar te knopen. Hierdoor is de suspense ook ver te zoeken.
Na afloop zit je toch met een onbevredigend gevoel.
Alternatieve titel: Let's Rob the Bank, 8 juli 2021, 21:47 uur
John Lanting-achtige Funès-film. Een prima luchtig tussendoortje.
Oubollig, maar wel op een charmante en leuke manier. Funès kan zich wederom goed uitleven.
Grappig om het gezinnetje te zien als partners in crime.
De eenvoudige setting', op een overzichtelijk aantal locaties met de winkel, de kelder en het bankgebouw is ideaal voor dit verhaal.
Kan er mee door, maar het is een goedkope Alien(s) kloon, waar het tijdreisgebeuren nog wel iets toevoegt.
Yvonne Strahovski is een knappe verschijning.
De actiescènes met veel geschiet zijn zeer voorspelbaar en vrij hersenloos. Het is niet spannend genoeg.
Het eindgevecht geeft wel een maf schouwspel. Het lijkt wel een stoned Ray Harryhausen monster. Toch vind ik dit juist wel de beste en meest originele actiescène.
J.K. Simmons is zeer welkom voor de komische noot.
Alternatieve titel: Cash Truck, 2 juli 2021, 16:31 uur
Très intéressant, dit origineel van Wrath of Man (2021)
Zoek de verschillen... Die verschillen, maar vooral ook overeenkomsten, zijn er genoeg.
De film heeft een wat maffe quasi-ironische toon. Vrij los geschoten, maar toch redelijk vormvast.
Albert Dupontel is een merkwaardige en originele acteur. Ik denk dat zijn hoofd zich wat meer leent voor komediefilms, maar toch doet hij het hier niet onverdienstelijk.
Met een vrij jonge Jean Dujardin, die nog aan het begin van zijn carrière is. Je ziet dat ook wel aan zijn acteren.
Het maakt deze film op meerdere manieren een curiositeit. Nu te zien op Netflix!