- Home
- Black Math
- Logboek
Logboek
Via deze pagina blijf je op de hoogte van recente stemmen, meningen en recensies van Black Math.
Standaard zie je de activiteiten in de huidige en vorige maand. Je kunt ook voor een van de volgende perioden kiezen:
januari 2023, februari 2023, maart 2023, april 2023, mei 2023, juni 2023, juli 2023, augustus 2023, september 2023, oktober 2023, november 2023, december 2023, januari 2024, februari 2024, maart 2024
Selecteer maand & jaar
Miss Zombie (2013) 4,0
31 augustus 2018, 06:33 uur
Inderdaad bijzonder. Bepaalde zombie-elementen zijn onvermijdelijk, maar door daar drama doorheen te mengen weet SABU er iets van te brouwen dat totaal anders smaakt dan elke andere zombiefilm die ik heb gezien.
Daar bovenop is de fotografie schitterend. Prachtige zwart/wit contrasten, de beelden zien er verder zeer gestileerd uit, met af en toe een geweldig shot van de lucht wat versneld afgespeeld wordt. De soundtrack is zeer passend met veel nadruk op omgevingsgeluiden, met name van het schrobben door de arme zombie.
Tempo is wel tergend traag, waar ik toch wat moeite mee had. Misschien dat het wat beter valt een volgende keer als ik me wat rustiger voel. 4*.
The Dark Knight (2008) 1,5
30 augustus 2018, 02:56 uur
Herzien. Waar ik de eerste kijkbeurt kort na het uitkomen van de film onder de indruk van Ledger was, viel dat nu wat tegen. Het is niet slecht, maar ik krijg het idee dat dit soort rollen relatief makkelijk te spelen zijn. De Joker is nou niet bepaald een erg diep karakter om het zo maar te zeggen. Niettemin een karakter dat de nodige `coolness' heeft en in combinatie met de tragische dood van Ledger zal dat de hype wat opgeblazen hebben.
Verder blijft het natuurlijk een beetje raar concept: een vent die zich als een vleermuis verkleedt en met een belachelijke lage stem praat, wat vervolgens serieus genomen moet worden. Probleem is dat de gebeurtenissen in de film allemaal weinig geloofwaardig zijn en dan werkt die serieuze toon juist tegen.
Batman kan niet vechten wat verhuld wordt door de vele explosies, verder een hoogdravend verhaaltje over het moreel van de stadsbevolking met een witte ridder in de vorm van Harvey Dent wiens reputatie uit alle macht beschermd moet worden om het moreel van de bevolking maar overeind te houden, met Batman die zich hiervoor opoffert. Ik weet het niet, het zal allemaal wel, maar ik vind het poeha om niets en zeker als je Dent als Two-Face ziet, met dat intacte oog in een verminkte gezichtshelft wordt voor mij weer benadrukt dat het niet serieus te nemen valt.
Verder dus de nodige explosies, verder niet echt opzienbarende actie. Muziek is net als bij de voorganger bij tijd en wijle erg irritant. Zimmer zal nooit een favoriete componist van me worden. De film duurt wat langer dan de voorganger, maar we hoeven tenminste niet door het hele introductie gedeelte, waardoor het wat makkelijker wegkijkt, maar wat niet genoeg is om tot een hoge waardering te komen. 1,5*.
Jurassic World (2015) 2,5
25 augustus 2018, 02:57 uur
De eerste film was voor mij als kind een groot feest, maar alle delen daarna heb ik nooit gezien. Nu dus met een sprong deze film gezien.
Het resultaat is degelijk vermaak, waarbij het verhaal niet bijster sterk is, maar wel weet te vermaken.
Het ziet er technisch allemaal erg goed uit, met name de aanval van de pterodactyli ziet er spectaculair uit, maar zoals bij de meeste blockbusters gaat het niet bepaald om het sterke script.
Het mag allemaal niet `woke' zijn, maar ik vond het wel vermakelijk hoe Bryce Dallas Howard zich op hoge hakken overal doorheen weet te slaan, wat in sommige Amerikaanse reviews `seksistisch' genoemd werd. Liever maak ik me boos over het feit dat de dieren in het park blijkbaar niet goed behandeld worden! Ze moeten immers sterven van de honger, want hoe kan je anders verklaren dat ze maar één modus in hun interacties met mensen hebben, namelijk de aanvalsmodus?
Aan de manier waarop de dieren de mensen verschalken valt ook af te leiden dat de film wat moderner is dan het eerste deel, het gaat er wat bruter aan toe met als hoogtepunt/dieptepunt de oppas die door drie dino's tegelijk opgegeten wordt. Einde was wel erg over de top met de Mosasaurus die de Indomimus Rex plotseling aanvalt, maar ach, hoogstaand was het al niet.
2,5*.
Black Panther (2018) 1,5
6 augustus 2018, 01:10 uur
Ook maar eens gekeken, vooral uit nieuwsgierigheid door de uiterst juichende commentaren in politiek correct Amerika.
Daar kunnen best wel wat vragen bij gesteld worden, want de maatschappij van de hoofdpersoon blijkt de nodige fascistische trekjes (eigen volk eerst!) te hebben, maar dat wordt gemakshalve vergeten. Nu zijn er genoeg andere films met blanke hoofdpersonages die dito fascistoide zijn of waar op andere wijze een luchtje aan hangt, maar waar niemand om valt omdat film gewoon een fijn medium is voor het tonen van een alternatieve wereld waar we verder niet te diep over willen nadenken omdat we vermaakt willen worden. Het beste lijkt me dan ook om de commentaren het politiek correcte gehalte van de film toejuichen maar links te laten liggen en dit vooral te beoordelen op wat het werkelijk is: een superheldenfilm.
Mijn beoordeling valt helaas negatief uit, maar dat geldt voor het gros van de superheldenfilms. Het is allemaal zo overdreven, maar als dat ook voor de hele toon geldt, wordt het vrij vervelend. Verder volgen de meeste films een vrij voorstelbaar schema waarbij de hoofdpersoon eerst de nodige problemen moet overwinnen, maar uiteindelijk als overwinnaar uit de strijd komt. Deze film is geen uitzondering. Het is even wachten tot alle lijntjes uitgezet zijn, maar halverwege de film kan je het einde helemaal voorspellen.
En de actie? Die lijkt soms uit Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring overgenomen te zijn (met de neushoorns). Andere momenten komen ook erg bekend voor, al kan ik er niet direct een film bij plaatsen. Het mag er allemaal wat verfijnder uitzien met de hedendaagse filmtechnieken, maar het voelt nog steeds alles behalve vernieuwend aan.
Kortom, aan mij niet besteed. 1,5*.
I, Tonya (2017) 2,0
6 augustus 2018, 00:17 uur
In wezen niets meer dan een rise en fall film. Het wereldje waarin zich dat plaatsvind, namelijk het kunstschaatsen, heb ik nog niet eerder voorbij zien komen en wat dat betreft was dit potentieel interessant. Uiteindelijk toch een tegenvaller, wat met name kwam door het kale registrerende karakter van de film (op de kunstschaatsscènes na dan), maar vooral omdat ik halverwege het hele white trash milieu en de domheid van enkele personages daaruit helemaal zat was.
Interessantste personages zijn het hoofdpersonage dat duidelijk veel in haar mars had en haar moeder die dat in de gaten had. Vooral de laatste is interessant, zo koud en hard als ze overkomt en waarbij haar enige moment van toenadering tot dochterlief eigenlijk een steek in de rug van de laatste is. Een erg sterke rol. De ondergang komt uiteindelijk door een aantal white trash figuren die nog te dom om te poepen lijken te zijn, met name de bodyguard. Je gaat je afvragen waarom Harding dat soort mensen niet achter zich heeft gelaten, maar aan de andere kant lijkt zij ook niet het grootste licht te zijn.
Het documentaireachtige aspect is qua structuur wel begrijpelijk: personages spreken elkaar vaak tegen waardoor we nooit meer komen te weten dan wat we van de werkelijkheid kunnen afleiden. Maar met name vanwege de kale interviewscènes wordt het er geen mooiere film op. 2*.
Paddington 2 (2017) 3,5
5 augustus 2018, 23:34 uur
Erg leuk.
De film is mooi weergegeven en het beertje zelf ziet er erg naturel uit voor een computerproduct. Af en toe echt mooie scènes met als hoogtepunt de hierboven al aangehaalde scène binnen het prentenboek. En verder een verhaaltje dat niet veel om het lijf heeft, maar wel aardig is en weet te charmeren. En ook hier af en toe de Latijnse band die meerdere malen vloeiend binnen de context van een scène op blijkt te duiken.
Hoogtepunt van de film is een schmierende Hugh Grant die een geweldige antagonist neerzet. Ontzettend ijdel, maar gezien hij een acteur speelt heb ik het idee dat er ook de nodige zelfspot bij zit. In ieder geval is elke minuut met hem de moeite waard.
Niet beter maar zeker ook niet slechter dan de voorganger, dus ook deze film krijgt 3,5*.