- Home
- Film Pegasus
- Logboek
Logboek
Via deze pagina blijf je op de hoogte van recente stemmen, meningen en recensies van Film Pegasus.
Standaard zie je de activiteiten in de huidige en vorige maand. Je kunt ook voor een van de volgende perioden kiezen:
januari 2023, februari 2023, maart 2023, april 2023, mei 2023, juni 2023, juli 2023, augustus 2023, september 2023, oktober 2023, november 2023, december 2023, januari 2024, februari 2024, maart 2024
Selecteer maand & jaar
L'Étreinte (1969) 2,0
Alternatieve titel: De Omhelzing, 28 februari 2018, 22:06 uur
Een Belgisch antwoord op de artistiek verantwoorde erotische films van de jaren '60 en begin jaren '70. Passende muziek dus, hipsters en het nodige naakt. Er zit misschien wel wat sfeer in deze film, maar het komt toch gedateerd over en heeft ook weinig meer te bieden. De film is ook ineens gedaan zonder er een einde aan te breien. Er zijn slechter films, maar boeiend kan je dit niet noemen.
Captain from Castile (1947) 3,5
26 februari 2018, 20:38 uur
Een avonturenfilm met Tyrone Power, een acteur die bekend stond dat hij vlot met de degen om kon. En dat bedoel ik niet dubbelzinnig voor alle duidelijkheid. Hoog gewaardeerd als Zorro en de ideale acteur in dit soort avonturenfilms. Kort na de oorlog mocht hij terug acteren, nadat hij terugkeerde uit militaire dienst. Hij speelt niet de rol van z'n leven, maar het is een genre dat hem zeker ligt dus hij schittert evengoed. Tegenover hem de onderschatte Jean Peters, die vooral bekend werd met haar huwelijk met Howard Hughes en haar reputatie als sex symbool. Ze slaagt er toch maar in om in haar debuutfilm, in het mannelijke Hollywood, in een testosteron overgoten genre, de aandacht te trekken. Ze is een waardige tegenspeler van Tyrone Power.
De film is hier en daar wat gedateerd, maar dit soort films werkt nog altijd beter met een vleugje romantiek, degengevechten en mooi kostumering. Weinig modernere films in dit genre slagen er in om de successen van weleer te evenaren. Ik hou ook wel van een wat harder en serieuzere aanpak, maar dit vraagt wat meer theater. Een verdienstelijke film waar ik zeker van genoten heb.
Before Midnight (2013) 4,0
25 februari 2018, 21:07 uur
Een filmtrilogie die ik telkens met tussenperiodes heb gezien. Deels door het toeval dat ik de films niet tegelijk in bezit had, maar misschien ook beter. Ik groeide halvelings mee en kan me nu beter aansluiten bij de films. Zoals wel meer mensen hier, vroeg ik me af wat het derde deel zou te bieden hebben na de vorige sterke films. Na de verliefdheid/romantiek komt de liefde en nu is er de liefde binnen een lang lopende relatie met 'spanningen' als carrière, gezien, exen, toekomst, ruimte voor romantiek, ... De vraag of dit het is. Waar de vorige ontmoetingen vooral de basis leken te zijn van dromen en een mooie toekomst is dat moeilijker als de uitgestippelde weg zo goed als vast lijkt te liggen. Kunnen we nog dromen en kan je dat nog met z'n tweeën of moet je elkaar loslaten?
Dit is een geweldig acterend koppel en opnieuw zijn de dialogen en de setting zo natuurlijk en boeiend. Heerlijke film die hier iets minder werkt dan de vorige films, maar de lat lag dan ook hoog. Weinig trilogieën kunnen op zo'n sterk derde rekenen. Als de makers het zien zitten en het script stevig is, mag er gerust een vierde deel komen.
Amistad (1997) 3,5
25 februari 2018, 16:38 uur
Een goed gemaakte Hollywoodfilm van Steven Spielberg, al is het zeker geen meesterwerk. Daarvoor is het weinig verrassend en te standaard. Maar met rollen van Anthony Hopkins en Djimon Hounsou, is het zeker leuk om te kijken. Grote acteurs als Morgan Freeman, Stellan Skarsgård of Anna Paquin (nog maar 15 jaar, maar toch al een Oscar voor The Piano gewonnen), lopen er maar bij. Ze vormen een indrukwekkende affiche, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Vanuit interesse voor het onderwerp, is dit uiteraard boeiend. Spielberg weet de feiten duidelijk mee te geven en ons terug te nemen naar die tijd. Het onderwerp op zich is al de moeite waard om te verfilmen. Zelfs vandaag de dag bij veel Amerikanen (en daarbuiten) niet zo evident. Toch brengt Spielberg naar zijn gewoonte vrij harde scènes hier. En ook al staan de blanke mannen centraal in de film, neemt hij ook tijd voor de kant van de zwarte slaven te belichten.
I, Tonya (2017) 4,5
24 februari 2018, 17:35 uur
Black Swan door de Coen Brothers. Het lijkt in elk geval zo. Nog nooit zat ik zo geboeid te kijken naar kunstschaatsen. Ik kende de geschiedenis niet van Tonya Harding. Dus voor mij was het een aangename verrassing.
De film settelt zich in de jaren '70 tot de jaren '90 met passende geweldige muziek. Maar het zijn vooral de personages die het zo goed maken. Die moeder, de echtgenoot Jeff, de vriend Shawn en natuurlijk Tonya zelf. Kleurrijke figuren die haast niet werkelijk kunnen zijn, toch niet over de top gaan en als je op het einde enkele beelden van de echte figuren ziet, krijg je bevestiging van deze karikaturale figuren.
De grote troef is Margot Robbie die de rol van haar leven speelt en terecht al een Oscarnominatie kreeg. En het verhaal dat niet alleen te mooi om waar te zijn is (feiten zijn echt gebeurd, maar de ware toedracht laat de filmmaker aan de kijker over), het wordt ook spannend gebracht. Dus als je de echte geschiedenis niet kent, blijf je op het puntje van je stoel zitten.
Een verrassend goede film en meteen al boven aan het lijstje voor dit jaar.
Les Témoins (2007) 4,0
Alternatieve titel: The Witnesses, 24 februari 2018, 17:27 uur
Een film die schittert in haar eenvoud. Daardoor wordt het geen topklassieker, maar wel een zo goed mogelijk versie van wat het kan zijn. Het verhaal van begin jaren '80 als het idee van de vrije sex een einde kent met de komst van AIDS. De titel zegt dan ook genoeg: Les Témoins. De getuigen! Mensen die op de eerste rij zien wat die nieuwe ziekte doet.
De mensen rondom de jonge Manu stellen hun levenswijze voor een stuk in vraag. Je had voordien ook wel SOA's, maar de preventie bij sex was er vooral om niet zwanger te worden (als je dat niet wou natuurlijk). Met het ongeneesbare Hiv-virus komt er een nieuwe tegenstander. De ziekte betekent het einde van de vrijheid en de seksuele avonturen die er bij horen.
Les témoins kent vele boeiende personages die samen een interessante film weergeven. Het wordt niet groots dramatisch (het is geen biopic over het begin van de AIDS-epidemie), maar dat maakt het net zo goed.
Stille Dage i Clichy (1970) 1,5
Alternatieve titel: Quiet Days in Clichy, 24 februari 2018, 17:17 uur
De maker wilde een controversiële arthouse film maken. In de tijdsgeest van begin jaren '70 is hij daar wel in geslaagd. De film is dan ook 'bekender' geworden door de censuur ervan. De film heeft op artistiek vlak wel dat leuk idee met die collage teksten. Helaas ligt de focus te veel op de naakte vrouwen met scènes die eerder ruwe lust dan erotiek brengen. Voor een film dat haar inspiratie bij een boek haalt, is er bijster weinig verhaal. Sterk gedateerd en buiten ouwe 70's controverse dan ook niet veel te zien.
Black Panther (2018) 3,5
21 februari 2018, 09:04 uur
Een film uit de Marvel-studio. Van het brave Disney dat zorgt voor goed draaiende blockbusters, maar wel door binnen de lijntjes te kleuren. Het is leuk om te zien dat we na Blade terug een zwarte superheld hebben en dat de vrouwen zo sterk aanwezig zijn. Het zou geen issue mogen zijn en het zorgt niet voor extra sterren, die moeten van de film zelf komen. Maar het zorgt wel voor een frisse wind, en dat is altijd welkom bij dit soort films.
De sterkte van Black Panther is dat Marvel eindelijk een wat meer volwassen film levert. Er zit nog een beetje humor in, maar het is geen kinderfilm geworden met infantiele humor zoals Guardian of the Galaxy of Thor. Black Panther kent genoeg actie, is mooi gemaakt, de personages zijn boeiend, de muziek is heerlijk en het is Marvel eindelijk gelukt om na Loki nog eens een interessante bad guy te geven.
De film heeft soms weg van een James Bond film, zonder een domme parodie te zijn. Zeer toegankelijk als blockbuster ook, maar wel één die ten minste moeite doet om een publiek boven de 12 jaar te bereiken. Wat we van Marvel niet altijd gewoon zijn. Black Panther is misschien wel de Wonder Woman van Marvel. Zij was niet de eerste vrouwelijk held, en hij is niet de eerste zwarte held. Maar in de big business van Hollywood vallen beide figuren wel op. En hebben ze hun eigen plaats gekregen met een eigen volwaardige film. Geen sequel, geen talloze cameo's omdat je zelf niet in het hoofdpersonage gelooft (ja jij, Iron Man in Spider-Man Homecoming!) en geen kinderachtige mopjes omdat je ook het geld van die 5-jarige wil afnemen.
The Beatles: Eight Days a Week - The Touring Years (2016) 3,0
Alternatieve titel: Eight Days a Week, 16 februari 2018, 23:42 uur
Ik ben toevallig de biografie van Paul McCartney aan het lezen en net aangekomen aan de periode na The Beatles. Een groep die zoveel interessant te bieden heeft, omdat ze uiteindelijk zoveel gepresteerd hebben op korte tijd en een carrière uit praktisch 2 delen hebben gehad. De wilde live jaren en de experimentele studio jaren. Bovendien waren het 4 verschillende figuren die net samen deze band maakten tot wat het werd, maar tegelijk ook gaandeweg botsende persoonlijkheden hadden. Het is een wonder dat ze in de latere jaren toch nog samen albums hebben gemaakt.
Om maar te zeggen dat een film of documentaire over The Beatles zoveel te bieden kan hebben en dan is dit een fractie uit de hele carrière. Altijd leuk om hen eens bezig te zien en hun muziek te horen. Maar meer dan 2 uur over de live optredens is misschien te veel van het goede. Het toont wel de echte Beatlemania en de reden waarom het ook teveel werd voor hen. Maar qua getuigenissen is het soms nogal braaf en krijgen we The Beatles zelf te weinig te zien. Figuurlijk dan, het viertal is heel de tijd aanwezig natuurlijk.
Fans zullen hier van smullen en als liefhebber van de groep, heb ik hier ook van genoten. Maar een supergroep als The Beatles mag toch wel meer hebben dan dit. Beetje meer creativiteit en volledigheid. Ook al is dat moeilijk samen te vatten. Maar nu mis ik te veel info. De combinatie met hun gezin en partners. De onderlinge strijd. Hun ontmoeting met figuren als Elvis of Bob Dylan. Het vergelijk met The Rolling Stones. Te weinig over hun jaren in Duitsland. Brian Epstein en George Martin kwamen ook amper aan bod. ...
The World's End (2013) 2,0
15 februari 2018, 10:15 uur
Het 3e deel van The Three Flavours Cornetto Trilogy na Shaun of the Dead en Hot Fuzz. Meteen ook het minste deel van de drie. Ik hield wel van de licht absurde humor van de vorige delen. Wat Britse humor en een gezellige parodie op andere films. Duidelijk films die zichzelf niet al te serieus namen.
The World's End gaat in die lijn verder, maar de humor is wat flauwer en het lijkt wel een Brits antwoord op The Hangover. Vooral Simon Pegg lijkt er geen zin in te hebben. En ook al is dit niet zo belangrijk bij het genre, is het verhaal echt wel flinterdun. Hier en daar zijn nog wel geslaagde grappen, maar meestal is het wat belegen en had ik toch meer pit verwacht. Zoals wel meer bij trilogieën lukt het ook niet bij deze 3e film om de glorie van de voorgangers te evenaren.
Kingsman: The Golden Circle (2017) 2,0
12 februari 2018, 15:07 uur
De eerste film was niet meteen een succes. Het teert op de films van bvb James Bond, in de stijl van Avengers (de ouwe reeks, niet de Marvel-filmpjes) met humor die zou passen bij Austin Powers. Gemiddelde films die over het algemeen toch wel te flauw zijn. Dit vervolg is meer van hetzelfde. Hier en daar wel leuk, maar verder is dit niet echt een leuke franchise. Ik hoop dat de flexibele Bond-reeks na Craig niet deze richting in slaat.
Selma (2014) 4,0
12 februari 2018, 15:03 uur
Selma geeft een boeiende bladzijde uit de geschiedenis weer. De vreedzame maar gedreven strijd van Martin Luther King voor de rechten van de zwarte Amerikaan met het kleine dorpje Selma als strijdveld. De film is kwalitatief zeer sterk met een duidelijke weergave en goeie acteurs. Het is zeker boeiend en met momenten spannend genoeg. Als biopic volgt het echter wel net iets te veel de geijkte wegen, wat het ideaal maakt voor een groter publiek en de smaak van de Academy Awards. Daar is niets mis mee, maar het mist net te veel pit om een echte topfilm te worden. Maar vooral voor het onderwerp is dit een zeer aan te raden film.
Transformers: The Last Knight (2017) 2,0
12 februari 2018, 14:49 uur
Noem het een guilty pleasure, maar ik hou wel van de Transformers reeks. No nonsense films met explosies, Transformers en foute humor. Vooral de eerste trilogie is genieten, maar vanaf Age of Exctinction wordt het toch minder. De toevoeging van Mark Wahlberg heeft de serie geen goed gedaan. Als je al slechter acteert dan Shia LaBeouf & Megan Fox moet je je toch vragen stellen. De foute stijl van Shia paste beter in de franchise dan het gezaag van Mark.
Anthony Hopkins blijft een goeie acteur die zich niet liet gaan zoals bvb Al Pacino, Robert De Niro, Christopher Walken of Dustin Hoffman. Maar ook hij zit niet bepaald op z'n plaats.
De film is het minste deel van de reeks. Er is nog voldoende actie en humor om te kunnen genieten, maar het is soms ver zoeken.
King Arthur: Legend of the Sword (2017) 3,5
12 februari 2018, 14:42 uur
Guy Ritchie is blijkbaar een love it or hate it regisseur. Ik kon enorm genieten van dynamische actiefilms als Sherlock Holmes, The man from UNKLE en uiteraard de oudere films Lock, stock and two smoking barrels, Snatch en Revolver. Daarom was ik ook verheugd dat hij King Arthur ging aanpakken. Het zou alvast minder saaien zijn dan de rauwe aanpak van Robin Hood door Ridley Scott.
De film is zeker niet slecht met de nodige actie en humor. Maar het mist net dat ietsje meer en voelt aan als een wat overbodige film. Maar toch nog van genoten. Guy Ritchie mag nog meer van dit soort films maken. Wel volgende keer terug iets beter zijn best doen.
Atomic Blonde (2017) 3,5
12 februari 2018, 14:35 uur
Een stevige actiefilm met een boeiend hoofdpersonage. Qua verhaal en stijl is het niet zo opvallend, maar het is goed gemaakt en Charlize Theron zit wel op haar plaats. Een actiefilm in de stijl van The Equalizer, John Wick of Bourne Identity. Soms moet het ook niet meer zijn. In een tijd waarin vooral sequals, franchises en heldenfilms primeren is een goeie harde actiefilm zeer welkom. Vergeet Babydriver, Atomic Blonde is voor een wat meer volwassen (guilty pleasure) publiek.
Loving Annabelle (2006) 3,0
12 februari 2018, 14:04 uur
Een dromerige film over de verboden liefde tussen een leerling en haar leerkracht. Voor de jonge Annabelle is zij het enige lichtpunt in een leefwereld waar ze zich niet thuis voelt. Het klikt niet echt met haar ouders, de directie en de medeleerlingen. De zachte aanpak van haar leerkracht voelt ze aan als affectie. Simone op haar beurt heeft zich gesetteld in een vooral veilige situatie, via een relatie met een man. Ze voelt liefde voor de nieuwe leerlinge en dat schudt haar leefwereld door elkaar. Bovendien is ze een leerlinge van haar, wat het deontologisch onaanvaardbaar maakt. Je ziet haar ook worstelen met die wetenschap en de strijdt om niet aan haar gevoelens toe te geven.
De film is sfeervol en mikt vooral op de twee hoofdpersonages. De rest acteert vrij slecht moet ik zeggen en dat doet de film niet altijd goed. Het doet wat denken aan Lost and Delirious, maar kan aan die film niet tippen. Toch blijft het een heerlijke film die beter is dan het doet uitschijnen. Maar meer ook niet.
Foxy Brown (1974) 3,5
6 februari 2018, 23:25 uur
Eigenaardig genoeg staat deze film hier hoger gescoord dan Coffy, wat ik dan weer beter vond. Maar dit is best wel een leuke film. Een guilty pleasure, zoals de actiefilms uit de jaren '70 en '80 met Stallone, Schwarzenegger, Van Damme en andere expendables. Natuurlijk is dit geen hoogstaande film met wat geforceerd acteerwerk. Maar ergens hoort het wel bij dit genre en geeft het de film een cultgehalte. Actie, een mooie vrouw, heerlijke muziek en een simpel verhaal met 'ne goeie en ne slechte'. Soms moet het ook niet meer zijn dan dat.
The Lady from Shanghai (1947) 3,5
5 februari 2018, 23:48 uur
Een film-noir die ondanks het toegankelijke verhaal, niet echt paste in het mainstream Hollywood. De film kreeg dan ook wat tegenwind, er werd serieus in geknipt en zelfs het kapsel van Rita Hayworth was onderwerp van kwaadsprekerij. Vooral het knipwerk heeft de film niet echt goed gedaan. Niet dat de film per se langer moet zijn, maar nu mis je soms wat samenhang. Nochtans kent de film enkele sterke scènes.
Gelukkig is het verhaal nog duidelijk en is dat boeiend genoeg om er van te nieten. En met acteurs als Hayworth, Welles en Sloane is het zeker een goeie film geworden. Een onderschatte film, maar geen meesterwerk.
L'Amant Double (2017) 3,5
Alternatieve titel: The Double Lover, 4 februari 2018, 23:42 uur
Niet de beste film van François Ozon die vooral met Swimming Pool een boeiende sfeer kon opbouwen. In L'Amant Double houdt hij alvast de kijker benieuwd naar het plot. Deels kon je het zien aankomen, maar ik had toch enkele ideeën waar de film naar toe wilde gaan. Marine Vacth speelde al eerder in een film van Ozon (Jeune et Julie) en het was niet verwonderlijk dat hij haar terug vroeg. Maar de verdienste gaat zeker ook naar Jérémie Renier, die met een dubbele rol toch wel de basis is van de intrige en je doet twijfelen of het nu gaat over één persoon, twee personen of iemand fictief.
De verwijzing naar De Palma kan ik hier best wel volgen, wat jammer is, omdat ik vooral een Ozon-film wil zien. En die duidelijke link naar andere regisseurs (die er ongetwijfeld wel zal zijn) had ik niet of minder bij Swimming pool en Jeune et Jolie. Maar hij blijft een interessante regisseur die hopelijk nog meer films zal maken.
Coco (2017) 3,0
4 februari 2018, 11:52 uur
Coco is voor de verandering geen sequel of remake en doet ook niet kinderachtig. Een verademing en het zet Pixar misschien wel terug op de kaart. De film is boeiend genoeg en mooi gemaakt met een eigen verhaal. Ik hou ook wel van de muziek.
Verder is het wel vooral via gekende Disney-formule en dat maakt het evengoed voorspelbaar. Zowel qua verloop als qua personages. Inclusief die verschrikkelijk irritante hond Dante. De film is niet per se hetzelfde als de vorige Pixar-films, maar je mist toch wel de creatieve originaliteit. Het is niet meer gedurfd en lijkt wel bandwerk te zijn. Tijd dat Disney en Pixar een nieuwe renaissance kennen en met iets nieuws komen. Creatief dan, commercieel draait de machine op volle toeren.
Hamlet (1990) 3,0
4 februari 2018, 11:37 uur
Ik ben nog op zoek naar de versie van Kenneth Branagh, maar deze kwam ik sneller tegen. Een pak korter en toch ook met een sterrencast. Visueel is de film van Franco Zeffirelli niet zo mooi, m'n probeert het historisch wat geloofwaardiger aan te kleden. Maar bij een toneelstuk van Shakespeare mag het van mij wel wat romantischer. Maar deze film leek me wel ideaal om het verhaal wat te leren kennen.
Mel Gibson werd opgepikt na rollen waarin hij toch halfgek is als Mad Max of Lethal Weapon. En hij past mooi in de rol van Hamlet. Een boeiend figuur en eens je mee bent met het typische Shakespeare-taaltje, wordt je zo meegesleept.
De film heeft haar momenten en de makers hebben een compromis proberen te maken tussen de authentieke Shakespeare en een film die niet zo lang duurt voor de filmliefhebber. Visueel is dit niet echt mooi, zoals ik al zei, maar de acteurs maken gelukkig wel veel goed. Ik heb meer hoop in de versie uit 1996.